miksei verenluovutuksesta saa rahaa, tai miksei se ole pakollista työttömille/toimeentulotuen saajille?

• Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23893470:
Käsittämätön ajatus.

Se on vapaaehtoista ja siihen sen tulee perustuakin.
Entä työtön jonka 'verikään ei yhteiskunnalle kelpaa'? Täys hylkiö??
Mihin ihmeessä häntä tarvitaan jos hänestä ei ole mitään hyötyä? Eikö hän ole silloin hylkiö?

säästöäsäästöä
Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23893400:
Mulla on liian alhainen hemoglobiini verenluovutukseen.
Mä voin kuvitella ne suunnattomat säästöt yhteiskunnalle, kun kallispalkkaiset lääkärit kirjoittasivat kolme kertaa vuodessa todistuksia ihmisille, että he eivät ole verenluovutuskelpoisia, koska painavat alle 50 kg/hemoglobiini on liian alhainen/on hankkinut uuden sukupuolikumppanin/luovuttajan aviomies on harrastanut homoseksiä vuonna 1979/asunut Britanniassa 90-luvulla jne.

hmhpm
[QUOTE="aapee";23893011]pidättäyisin vaan veressä, en muissa elimissä. Ja 1 kertakin riittäisi. Pointti olisi että kaikki työttömät testattaisiin ja samalla selvitettäisiin kaikki taudit ja ym juttu. Totta kai jos on este/sairaus tai hyvin pätevä syy niin silloin ei tarvitsisi luovuttaa, mutta mikäli on terve ehkä ole pätevää syytä olla luovutamatta, niin silloin voitaisiin edellyttää luovutamaan mikäli verivarastoista on pulaa. Kaikki luovutaneet saisivat vaikkapa viikoksi ruuan tai jotain vastaavanlaista pientä etuutta verrattuna niihin jotka eivät ole luovutaneet. Vaikka 2hlö ravintolalahjakortin.[/QUOTE]

mä taas kannatan että spr-kävisi useammin kentällä keräämässä sitä verta, esim. työpaikoilla,kauppakeskuksissa yms. silloin kuka tahansa paikalla oleva voisi sitä verta luovuttaa. itselläni ainakin verenluovutuksen estää työ ja kohtuuttoman pitkä matka veripankille.

plm
[QUOTE="vieras";23893497]Mihin ihmeessä häntä tarvitaan jos hänestä ei ole mitään hyötyä? Eikö hän ole silloin hylkiö?[/QUOTE]

Sulla on varmaan ap joku loistava idea hylkiöiden suhteen?
Mä muuten uskon että olet se sama säälittävä provoilija joka tehtaili myös Lidl-aloituksen.

"vieras"
mä taas kannatan että spr-kävisi useammin kentällä keräämässä sitä verta, esim. työpaikoilla,kauppakeskuksissa yms. silloin kuka tahansa paikalla oleva voisi sitä verta luovuttaa. itselläni ainakin verenluovutuksen estää työ ja kohtuuttoman pitkä matka veripankille.

Minusta myös kampanjat/tempaukset kuulostaa hyvältä. Itsellä ollut helppoa kun asuu pk-seudulla, mutta kaikkialla ei ole samoin. Ja uskon, että suomalaiset on melko helppo innostaa auttamaan kun se tehdään vaivattomaksi. Ihan tässä vasta oli uutinen että veri on vähissä, ja parin päivän päästä kerrottiin että uutisoinnin seurauksena ihmiset olivat menneet luovuttamaan.

"Astrid"
Totta. Suomenkieliset voitaisiin pakottaa luovuttamaan verta, että saivat avustuskia. Elimiä pitäisi myös luovuttaa aina silloin kuin joku parempi, eli ruotsinkielinen ihminen tarvitsee niitä.

On liikaa syitä ettei saa luovuttaan, joten hyvä idea menee aivan mahdottomaksi. Esim. kuinka moni kehtaa lääkärille sanoa harrastaneensa irtosuhteita..., mutta kehtaa niiden takia olla menemättä verenluovutukseen, jos sinne ei ole pakko mennä.

"milla"
[QUOTE="EEE";23895823]Valtio voisi varmaan kustantaa sulle rautatablettikuurin hetkeksi.[/QUOTE]

Valtio voi myös varmaan tarjota muutaman mäkkäri aterian jotta paino nousee yli 50 kiloon. :)

"Astrid"
[QUOTE="milla";23895856]Valtio voi myös varmaan tarjota muutaman mäkkäri aterian jotta paino nousee yli 50 kiloon. :)[/QUOTE]

Tietysti tarjotaan. Saadaan sitten imettyä taas valtavasti verta.

"vieras"
Mulla on niin alhainen verenpaine, että pyörryn luovutuksen jälkeen. Olen kokeillut kolmasti.

Mutta se tietenkään keneltäkään ole pois jos työtön lojuu tajuttomana lattialla vaikka iltaan asti... Lapset pyörii kivasti siellä toisten luovuttajien seassa.

"qqq"
noi työpaikkaluovutukset on kauheita! Mulla on herpes, mutta en viittis kertoa sitä koko firmalle. joudun sit aina keksimään "lääkekuureja" tms kun se joukkoluovutuspäivä tulee...

No, aloitus koski vain työttömiä. Mutta siis silloinhan työkkärin pitäis saada suoraan potilastietokannasta luovutuskelpoiset - ja kenties lähettääkin tautiset ekana töihin, että niistä olis edes jotain hyötyä!

f
Minulla on itsemääräämisoikeus. Jos siitä tehtäisiin pakote, minun itsemääräämisoikeutta suhteessa kehooni rikottaiisin ja voisin vaatia oikeuksiani oikeusteitse. Piste.

"vieras"
Ennemminkin pitäisi kaikki kotiäidit laittaa luovuttamaan verta, munasoluja yms. Hehän ovat täysin vapaaehtoisesti kotona lusmuilemassa. En tunne ainuttakaan työtöntä joka olisi vapaaehtoisesti kotona työttömänä (toki heitä on, mutta aika harva loppujen lopuksi, varsinkaan niistä jotka ylipäätään verenluovuttajiksi kelpaisivat). Jotakin voisi kotiäiditkin tehdä sen eteen että nostavat valtion tukia ja kehtaavat valittaa lapsilisän verotuksesta yms.

Oikeasti arvostan kotiäitiyttä suuresti, ei sillä. Olen vain jäämässä työttömäksi tehtyäni kolme vuotta putkeen määräaikaisia pätkiä, kun valtio päätti tehdä taas organisaatiouudistuksia ja säästää, eikä edes eläkkeelle jääviä korvata mitenkään. Ja kun todellakaan en ole ainoa korkeakoulutettu alle 30- vuotias työtön, jolle työkkärit vain nauraa, ettei he voi tehdä mitään. Töihin menisin jos niitä vain suinkin olisi ja asun sentään ydessä Suomen suurimmassa kaupungissa ja yhdessä suurimmista kasvukeskuksista. Vituttaa!!

gsgd
Jos tommoinen pakko tulis niin olisin syömättä kaksi viikkoa että saan painon tippumaan pari kiloa alemmas, ja sit oonkin jo niin heikossa kunnossa et saan saikkua niin ei tarttis töitäkään hakea. Minuunhan ei mitään ylimääräisiä piikkejä tökitä.

"aaa"
voikuule. kaikki kun eivät voi luovutttaa... esim jos o joku lääkitys, sma saako sitä rahaa tai ei.
mä oon kolmesti yrittänyt käydä luoviuttamassa, mutta vahinko van mun veri tulee liian hitaasti ja sitä pussia ei oo satu koskaan täyteen. oeln toki saanut silti ne kahvit ja pulat , kun se ei mun vika olekaan.
Minä luovuttasin kyllä, koska vauvana mun henki on pelastettu verenluovutuksell, mutta ikävää se on turhaan sinne mennä.
Pullaa sä oot sielt vaan käynyt hakemassa.

"memmu"
Ei hyvää päivää... siis meinaatko, että jos mä olisin työtön niin mun pitäis mennä sinne huutamaan ja kiljumaan, että "perkele ku pelottaa mutta pakko kait se on pistää kun muuten ei tuu työkkärirahoja" ja sitten ottasin ja pyörtyisin.. no sehän oliski kolme kertaa vuodessa TOOOOOSI mukavaa... Kun eihän tuo olis "pätevä syy" olla sitten luovuttamatta...

Tsiisus mitä ideoita "viksuilla" on...

"eee"
[QUOTE="qqq";23895898]noi työpaikkaluovutukset on kauheita! Mulla on herpes, mutta en viittis kertoa sitä koko firmalle. joudun sit aina keksimään "lääkekuureja" tms kun se joukkoluovutuspäivä tulee...

No, aloitus koski vain työttömiä. Mutta siis silloinhan työkkärin pitäis saada suoraan potilastietokannasta luovutuskelpoiset - ja kenties lähettääkin tautiset ekana töihin, että niistä olis edes jotain hyötyä![/QUOTE]

Kyllä verta saa luovuttaa, vaikka olisikin herpes, kunhan se ei ole juuri sillä hetkellä aktiivinen.

Yhteistyössä