miksei verenluovutuksesta saa rahaa, tai miksei se ole pakollista työttömille/toimeentulotuen saajille?

• Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti
työtön
olen itse työtön, mutta käyn silti luovutamassa verta säännöllisesti. Minusta työttömiltä voitaisiin vaatia verenluovutusta 3 kertaa vuodessa, muuten ei saa työttömyyskorvausta tai sossutukia. Toki jos on hyvin pätevä syy (lääkärin todistus). Ei se ole iso vaiva uhrata vuodessa 3h hyvän asian eteen.

veripalvelun sivuilta
Miksi verenluovutuksesta ei makseta?
Verenluovutus on Suomessa perustunut aina paitsi vapaaehtoisuuteen myös maksuttomuuteen, ja nämä tekijät ovat edelleenkin turvallisten verensiirtojen perusta. Jos verestä maksettaisiin, voisi se houkutella paikalle myös niitä, joiden motiivina ei olisikaan halu auttaa. Osa saattaisi jättää olennaisia asioita kertomatta terveydentilakyselylomakkeessa ja haastattelussa. Laki veripalvelutoiminnasta Suomessa kieltää verenluovutuksesta maksamisen.

Mikä olisi varmempi tapa saada ruiskuhuumeidenkäyttäjät ym. marginaaliryhmät verenluovutukseen kuin luovutuksesta maksettava rahallinen korvaus? Normiluovuttajatkin voisivat alkaa kaunistella lomakkeidensa tietoja, kun tietäisivät, että saavat luovutuksesta rahaa.

Ei missään tapauksessa maksulliseksi!

"aapee"
mutta voitaisiin kyllä ainakin työttömiä käymään vaikka se 3 kertaa vuodessa. Toki jos edellytykset ei täyty ja on lääkärintodistus siitä ettei voi luovutaa, niin se on eri juttu, mutta muuten se voisi olla pakollista. Ainahan se veri testataan ennen käyttöönottoa.

"aapee"
ok, ymmärsin jos ettei maksullisuus kannata, mutta silti kannatan sitä että työtön olisi velvoittettu testauttamaan itsensä ja luovutamaan verta mikäli se vaan on mahdollista. Saattaisi samalla motivoida lisää työnhakuun ja joku voisi oikeasti innostua luotuksesta.

"huhhuh"
[QUOTE="aapee";23891160]mutta voitaisiin kyllä ainakin työttömiä käymään vaikka se 3 kertaa vuodessa. Toki jos edellytykset ei täyty ja on lääkärintodistus siitä ettei voi luovutaa, niin se on eri juttu, mutta muuten se voisi olla pakollista. Ainahan se veri testataan ennen käyttöönottoa.[/QUOTE]

Höpönlöpön, kaikkia mikrobeja EI saa testattua. Veriteitse tarttuvia sairauksia on muitakin kuin HIV/hepatiitti.

Järjetön idea, toivottavasti ei koskaan tulla Suomessa siirtymään palkkioperusteiseen verenluovutukseen!!!

vampyyrivaltio?
työttömät voidaan myös nähdä uhreina. Jos ajatellaan, että yhteiskunnat on järjestetty länsimaissa niin, että kaikkia ei ole varaa pitää täysin osallisina, vaan jotkut täytyy ajaa paarialuokkaan. Niin silloinhan sinne joutuvat nimenomaan tekevät muille palveluksen suostumalla kiltisti nöyryytettäviksi köyhänä pitämisen lisäksi.

Ja tämän lisäksi heidän oletetaan suostuvan erinäisiin lisänöyryytysoperaatioihin, joiden ideana on pitää työtätekevä luokka peloissaan ja omahyväisinä. Heitä paimennetaan ja komennellaan ja kidutetaan karenssipiiskalla, halveksitaan ja loukataan. Siitä huolimatta heidän pitäisi olla kiltisti pyrkimässä takaisin jengiin, koska työttömyyden pitkittyessä heistä alkaa kertyä yhteiskunnalle myös kuluja ja henkistä taakkaa.

Eli yhteiskunnan etu olisi kierrättää työttömyyttä suht laajalle. Ja pitää nöyryyttäminen jossain kohtuudessa. Valitettavasti ei tule onnistumaan, koska ylemmyydennälkäiset yksilöt nauttivat puuhasta liikaa.

mois
voishan nuo suomalaiset alkaa vaikka vuokrakohduiks joillekin rikkail jenkeil tai muille :D asuis sen 9kk jossain valtion laitoksis. Sitte ne tilausvauvat lähetään ulkomaille ja valtio sais rahat verojen muodossa ja työttömille maksettais palkkio toimeentulotukena seuraavat 2 vuotta kunnes taas muuttaisivat 9kk tarkkailuun :

Tästä voi kieltäytyä vain jos on todellinen tarttuva sairaus tai terveydellinen riski sikiölle tai työttömälle esim. hiv/diabetes/hepatiitti/syöpä tai muu vastaava.

Toivottavasti en jää työttömäksi!

Verta luovuttaisin ja tekisin elintestamentin mutta diabetes estää :(

Rollolainen
voikuule. kaikki kun eivät voi luovutttaa... esim jos o joku lääkitys, sma saako sitä rahaa tai ei.
mä oon kolmesti yrittänyt käydä luoviuttamassa, mutta vahinko van mun veri tulee liian hitaasti ja sitä pussia ei oo satu koskaan täyteen. oeln toki saanut silti ne kahvit ja pulat , kun se ei mun vika olekaan.
Minä luovuttasin kyllä, koska vauvana mun henki on pelastettu verenluovutuksell, mutta ikävää se on turhaan sinne mennä.

"aapee"
pidättäyisin vaan veressä, en muissa elimissä. Ja 1 kertakin riittäisi. Pointti olisi että kaikki työttömät testattaisiin ja samalla selvitettäisiin kaikki taudit ja ym juttu. Totta kai jos on este/sairaus tai hyvin pätevä syy niin silloin ei tarvitsisi luovuttaa, mutta mikäli on terve ehkä ole pätevää syytä olla luovutamatta, niin silloin voitaisiin edellyttää luovutamaan mikäli verivarastoista on pulaa. Kaikki luovutaneet saisivat vaikkapa viikoksi ruuan tai jotain vastaavanlaista pientä etuutta verrattuna niihin jotka eivät ole luovutaneet. Vaikka 2hlö ravintolalahjakortin.

Yhteistyössä