Kanilla vatsa löysällä - apuja, tietoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Meidän jänes on vissiin kipeänä. On hiukan masentuneen oloinen, tai sitten vaan väsynyt ja piristyy yön tullen kuten usein tekee. Samanlaista "päivämasennusta" sillä on ollut ennenkin, eli istuu nyhjöttää häkissään tai on kerällä/makuuasennossa elämäänsä kyllästyneen näköisenä, mutta illan tullen se on mennyt yleensä ohi.

Mutta joo. Uloste sillä on pari kolme päivää ollut löysähköä, ei vesiripulia mutta sellaista tahmeaa pötköä, toisiinsa tarttunutta papanaa, joka takertuu häkin pohjalla olevaan mattoon ja jänön peppuun myös.

Pupu sai pari päivää sitten uuden maton häkkinsä pohjalle. Voiko se olla masentunut sen takia, että vanha rakas matto vietiin pois? :D

Ravinnoksi hörökorva saa nyt pelkkää heinää ja vettä. Peräpään pesin haalealla vedellä ja kuivasin pyyhkeellä. Häkin ovi on auki, joten se pääsee loikkimaan jos haluaa. Vettä on juonut, ja kalkkikiveä on viime päivinä syönyt tosi paljon. Heinää on syönyt myös mun mielestä jonkin verran, en tosin istu vieressä koko aikaa katsomassa.

Mitäs mä tuolle nyt sitten teen? Seuraan, ja vien eläinlääkäriin jos tulee muutos huonompaan vai? : /

Niin. Voisko se kani olla yksinäinen? Joskus niillä on maha löysällä, varsinkin jos yht'äkkiä saavat jotain uutta ruokaa. Esim. nyt kun alkaa voikukka-kausi, niin varovasti sitä aluksi... Voikukkaa voi myös muuten pakastaa talvenvaralle vaikka pakastepusseihin kania varten. Se on hyvää ravintoa :)

[QUOTE="mä";23880982]Niin. Voisko se kani olla yksinäinen? Joskus niillä on maha löysällä, varsinkin jos yht'äkkiä saavat jotain uutta ruokaa. Esim. nyt kun alkaa voikukka-kausi, niin varovasti sitä aluksi... Voikukkaa voi myös muuten pakastaa talvenvaralle vaikka pakastepusseihin kania varten. Se on hyvää ravintoa :)[/QUOTE]

Ei olla nyt annettu voikukkaa tms. Mutta onhan tuo ulkoillut valjaissa ja varmaan syönyt takapihan ns. nurmikolta voikukkaa...

En tiedä, olisiko yksinäinen. Sinkkuna on elänyt koko lähes 2 v elämänsä. Meillä on kyllä joku koko ajan kotona, kani saa loikkia vapaana, usein tulee olkkariin mun kaveriksi tai hyppii keittiössä jaloissa kun teen ruokaa, lastenhuoneessa on lasten kanssa ja sitä rataa. Mutta lajitoveria sillä ei kyllä ole kaverina.

Anna vähän aikaa pelkkää kuivaa ruokaa. Ja jos ei vatsa ala parantua, terveen kanin papanoita.

Ei enää muista, omista kanifarmarin ajoista on jo muutama vuosi.

Tuoreen saaminen yht'äkkiä voi sekoittaa kanin vatsan. Seuraa muutama päivä, jos menee ohi se voi olla sitä.

Kannattaa kerätä ja antaa kanille tuoretta, nyt varsinkin kun sitä saa helposti ja ilmaiseksi luonnosta. Varo vaan tienvarsipaikkoja ;)

[QUOTE="mä";23881012]Tuoreen saaminen yht'äkkiä voi sekoittaa kanin vatsan. Seuraa muutama päivä, jos menee ohi se voi olla sitä.

Kannattaa kerätä ja antaa kanille tuoretta, nyt varsinkin kun sitä saa helposti ja ilmaiseksi luonnosta. Varo vaan tienvarsipaikkoja ;)[/QUOTE]

Lisäys: tosiaan varovasti aloittaa sen tuoreen kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja syvästi järkyttynyt;23881009:
eli olet miettinyt tekeväsi siitä paistin mutta luopunut ajatuksesta koska siinä ei ollut tarpeeksi lihaa??sinä julma nainen,JULMA!

Näin on. Viritin jo rosmariinitkin valmiiksi, kunnes tajusin että kannattavampaa on metsästää takapihalta rusakko.

[QUOTE="kirsikka";23881019]Oisko voinu syödä sitä uutta mattoaan? :D ei tykkää siitä ja pistelly poskeena ja saanu ripaskan? :D[/QUOTE]

Ei oo :D, uusi matto on ehjä, vanhaa kyllä söi.

Anna vähän aikaa pelkkää kuivaa ruokaa. Ja jos ei vatsa ala parantua, terveen kanin papanoita.

Ei enää muista, omista kanifarmarin ajoista on jo muutama vuosi.

Aattelin pitää sitä nyt vaikkapa viikon vesi-heinädieetillä (tällaisen ohjeen muistan joskus saaneeni).

Terveen kanin papanoita...siis miten, kippaan sen häkkiin vai mitä? Naapurin kani voisi sellaisia ehkä lahjoittaa.

Joskus vuosia sitten kun mulla oli kani niin annoin sille kamommillateetä ripuliin (luin jostain kaninhoito-oppaasta tuon neuvon). Mutta nuillahan kuuluukin välillä olla sellasta yhteinäistä kosteaa pötköä se uloste, liittyy suoliston bakteerein tms. Vaan jos päiväkausia kestää niin voihan sitä eläinlääkäriltä kysästä. Mieluummin tietenkin aikaisemmin kuin myöhään, etenkin jos kanin yleistila on normaalia heikompi/"masentuneempi"

Onko ap:n jänes uros vai naaras? Mulla oli naaras jolla oli välillä todella kova pesänrakennusvietti ja valeraskauksia, silloin saattoi olla "masentunut", eli vähän apaattinen. Samoin oli apaattinen kun oli kuumaa kesällä jne. eli oikeastaan aika monestakin eri syystä.

Meidän jänes on uros. Tai ehkä joku metroseksuaali, koska ei ole samalla lailla macho mitä muut tietämäni poikapuput.

Biobakia pitää hakea :), kiitos Meah. Hevostarvikeliikkeeseen siis...ei oo ennen tullut asioitua sellaisessa.

Meidän jänes on uros. Tai ehkä joku metroseksuaali, koska ei ole samalla lailla macho mitä muut tietämäni poikapuput.

Biobakia pitää hakea :), kiitos Meah. Hevostarvikeliikkeeseen siis...ei oo ennen tullut asioitua sellaisessa.

Hevosen ja kanin ruoansulatuselimistö on jotakuinkin identtinen, eri koossa vaan. :)
Mä annan kanille tähän aikaan vuodesta just joko Biobakia, tai sellaista vatsan toimintaa tasaavaa rehua mitä tammanikin syö. Mutta se 25kg säkki on ehkä yhdelle kanille vähän hukkaan heitetty ostos, Biobakia saa pienemmissä purkeissa ja on jauhemuodossa.

Jänes on pirteämpi! :) Eikä ole löysää sontaakaan häkissä nyt.

Eilen ei juonut, tänään olen jo 4-5 kertaa nähnyt/kuullut rusakon käyvän juomapullollaan.

Jatkan silti heinä-vesilinjaa vielä...pari päivää vai?

Meidänkin puput on välill"löysällä"eli juuri kuvailemaasi pientä papanaa pötkössä.Aina se on ohi mennyt,normi pelletti/heinä rokavaliolla.Se kakka on vain aivan karsean hajuista!
Nyt annettu voikukkaa,aloitettiin lehti/pupu,eikä ole mahaan käyneet,mutta esim.leipä olisi suurta herkkua,mutta se käy mahaan..

Meidän kanimme menee ressukka ripulille porkkanasta! :( Ei sitä herkkua sille sitten. Vesi-heinädieetti sen verta, että maha rauhottuu. Eli vaikka päivä-pari vielä. Se pötkömäinen pehmeä uloste on sitä ohutsuoliulostetta, jonka kani normaalisti syö ja lopullinen tuotos on sitten sitä kuivaa papanaa. Mutta jos ulostetta alkaa syystä taikka toisesta (esim.tuoreiden alottaminen talven jälkeen) pukata kauheasti, ei kani pysty kaikkea syömään.

Meillä ei kyllä tehny noi maitohappobakteerit kauppaansa... Jäi syömättä sitten kaikki...

Kiitos neuvoista :)

Eli vielä hetken aikaa heinällä ja vedellä.

Porkkanaa muuten annoin tuolle aika pitkän tauon jälkeen n. 4 päivää sitten...kaiken söi (annoin n. 4 cm palasen), sekin siis on voinut mahavaivaa aiheuttaa.

Kamalalta tuo kakka tosiaan haisee. Pitää pestä kanin matto kunnolla...

Niin. Taisi johtua juuri tuosta, ettei ollut saanut tuoretta ruohoa, ennen kuin veitte sen ulos. Kannattaa siis aina ennen ekaa ulos vientiä totuttaa pari päivää siihen ruohoon ja sitten vasta hetken aikaa pitää ulkona, tai ihan ekana päivänä ulkona niin vähän aikaa, että kerkeää muutaman suupalan ruohoa syödä.

Mulla oli kans pienenpieni hermeliini-leijonaharjas risteytys uros, joka papanoi juuri tuota umpisuolikakkaa aina kun antoi enempi tuoretta tai alkoi käyttää ulkona.
Kyllä se aina ajan kanssa menee ohi.

Saattaa tosin joskus johtua stressistäkin, jonka huomasin kaniherrani kanssa reissatessa.

Niin. Taisi johtua juuri tuosta, ettei ollut saanut tuoretta ruohoa, ennen kuin veitte sen ulos. Kannattaa siis aina ennen ekaa ulos vientiä totuttaa pari päivää siihen ruohoon ja sitten vasta hetken aikaa pitää ulkona, tai ihan ekana päivänä ulkona niin vähän aikaa, että kerkeää muutaman suupalan ruohoa syödä.

On se saanut tuoretta ruohoa, voikukkaa yms ennen kun aloitettiin kevään ulkoilut. Heti kun ekat vihreät heinät, ruohot nousi niin kani sai niistä maistiaisia. Parin viikonkin ajan ennen kun saatiin sille valjaat hommattua ja vietiin ulos.

Noin viikkoon ei olla annettu sille erikseen voikukkaa tai ruohoa, juuri siksi että se syö ulkonakin niitä. Ollaan annettu tuoreruokaa vain niinä päivinä kun kani ei ulkoile, ja aika pieniä määriä (1-2 voikukanlehteä esimerkiksi).

Nyt se ei tosin ole useampaan päivään saanut tuoretta ruokaa porkkananpalan lisäksi eikä päässyt ulos, kun oli sateista ja kylmää, ja sitten tuli tämä mahaongelma.

Ulkonakaan ei anneta sen mielin määrin syödä. Entinen kani (olin lapsi tuolloin) veti mielin määrin ja jösses sitä sonnan määrää... :D

Tää jänes ulkoilee vain vartin kerrallaan, tms. Ei sen kauemmin. Mökillä ehkä annetaan sen olla pihalla koko päivä, tietty asianmukaiset varjopaikat, kopit jne on.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä