Kaikki tavalliset perheet, joilla eri ikäisiä lapsia. Kertokaa lastenne rahoituksesta..harrastukset, mopokortit jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii budjetointia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii budjetointia

Vieras
Kuinka olette rahoittaneet norm.elämän rinnalla esim:
-harrastukset ja harrastevälineet
-mopokortti/traktorikortti
-lukio/ammattioppilaitos kirjat
-ajokortit

Tuossa edellä, mitä pelkään kuinka saamme kokoon peräkkäisinä vuosina suuria summia kasaan. Esikoisen ajaessa ajokorttia, toinen lapsi ajaa mopokorttia jne. Menoja menoja..mutta kuinka se rahoitus muilla on mennyt. Nyt keskustelua ja vinkkejä.

No mun lapset on vasta 3- ja 10-vuotiaita, mutta mulla on jo tulevaisuutta varten useampia tuhansia euroja säästössä. Eihän noihin vielä mitään kulu, mutta tiedän, että tulevaisuudessa kuluu. Lapsille on sit oltava säästössä moporahat, ajokorttirahat, ensimmäiseen asuntoon tarvii ostaa kalusteita jne. Ja haluan tukea lasteni opiskeluakin.

Niin ja minä olen matalapalkkainen yh, kunhan olen jo pitkään säästänyt, kun tiedän, että tosta vaan en niitä rahoja sitten jonain päivänä jostain revi.

Meillä on tyttö nyt siinä iässä että ajaa loppuvuodesta ajokortin. Hän meni kesätöihin ja maksaa itse puolet ajokortista. Lapsilla on omat tilit jonne olemme säästäneet joka kuukausi 20e, sieltä otetaan sitten isompiin menoihin, muuten maksetaan tilistä menot.

No , maksellaan ihan palkkatuloista nuo menot. Lapsilla pienet ikäerot - joten peräkkäisinä vuosina tulee sitten menot .....

Ja mistään ei tingitä .... joka talvi päästävä etelään & alpeille.

Meillä menee lapsilisät lasten tileille, ja voisin kuvitella, että ajokortit maksettaisiin osittain sieltä, ja osittain saisivat lapset tienata itse korttirahojaan. Lukion kirjat ja jatko-opintojen aikana asunto syö varmaan sitten loput säästetyistä lapsilisistä.

[QUOTE="säästäjä";23880070]No mun lapset on vasta 3- ja 10-vuotiaita, mutta mulla on jo tulevaisuutta varten useampia tuhansia euroja säästössä. Eihän noihin vielä mitään kulu, mutta tiedän, että tulevaisuudessa kuluu. Lapsille on sit oltava säästössä moporahat, ajokorttirahat, ensimmäiseen asuntoon tarvii ostaa kalusteita jne. Ja haluan tukea lasteni opiskeluakin.

Niin ja minä olen matalapalkkainen yh, kunhan olen jo pitkään säästänyt, kun tiedän, että tosta vaan en niitä rahoja sitten jonain päivänä jostain revi.[/QUOTE]

Tähän on pakko sanoa, onnittelut hyvästä saavutuksesta =). Säästätkö miten? Lapsilisät sivuun vai? Ei ole pakko vastata, ellet halua.

[QUOTE="hei";23880104]Kesätöillä ovat mopokorttinsa (ja osan mopoista) maksaneet ja sukulaisilta saaduilla synttärilahjarahoilla osan koulukirjoista maksaneet.[/QUOTE]

Tämä hyvä, jos toteutuu. Mutta kuka työnantaja palkkaa alle 15 vuotiaan töihin? Eikös kaikkialla ole se 16 vuoden ikäraja nykyään nuorilla työhönotto-iäksi?

[QUOTE="mamiskuukkeli";23880096]No , maksellaan ihan palkkatuloista nuo menot. Lapsilla pienet ikäerot - joten peräkkäisinä vuosina tulee sitten menot .....

Ja mistään ei tingitä .... joka talvi päästävä etelään & alpeille.[/QUOTE]

Olette hyvätuloisia, ellette mistään tingi. Hieno juttu =)

Mun lapsi on vasta 2 v ja seuraava syntyy syksyllä ja hyvää tahtia säästään tulevaisuuden varalle. Pyrin laittamaan vähintään 40 e kuukaudessa talteen ja lisäksi tilille laittelee sisareni ja äitini yms. Toivon saavani säästettyä korttirahojen lisäksi käsirahaa ensiasuntoihin lapsille.

[QUOTE="rrr";23880167]Mun lapsi on vasta 2 v ja seuraava syntyy syksyllä ja hyvää tahtia säästään tulevaisuuden varalle. Pyrin laittamaan vähintään 40 e kuukaudessa talteen ja lisäksi tilille laittelee sisareni ja äitini yms. Toivon saavani säästettyä korttirahojen lisäksi käsirahaa ensiasuntoihin lapsille.[/QUOTE]

Okei, entä maksatko samalla asuntolainasta korkoa? Kun mietin samaa, mutta tuntuu nyt järkevämmälle maksella asuntalainaa pois sen mitä pystyy ja sitten keskittyä lasten menoihin 5-10 vuoden päästä.

[QUOTE="henna";23880185]palkasta?:D[/QUOTE]

Kuinka olette rahoittaneet norm.elämän rinnalla? meillä kun se palkka menee siihen normaalielämiseen, lainoihin, ruokaan, vaatteisiin, laskuihin jne.

Eli hienoa, joka saa palkasta suoraan otettua esim.ajokorttia varten vaikka 1500€ =),,sitten asiat on hyvin ;)

enkä tosiaan ottais stressiä tollasesta.. tosin se ei ole edes ajankohtaista.. Mutta palkasta ne menot maksetaan ja jos ei ole rahaa niin sit varmaan ei makseta. Aika yksinkertaista.

Meidän lapset on kyllä vielä niin pieniä ettei mopokortteja tartte ajatellakaan vielä.
Mutta tuollaisia suurempia hankkeita varten (kuten ajokortti, takuuvuokra omaan kämppään jne) ollaan laitettu lasten tileille rahaa.

[QUOTE="henna";23880197]enkä tosiaan ottais stressiä tollasesta.. tosin se ei ole edes ajankohtaista.. Mutta palkasta ne menot maksetaan ja jos ei ole rahaa niin sit varmaan ei makseta. Aika yksinkertaista.[/QUOTE]

Olet osittain oikeassa, mitäpä sitä stressaamaan. Silti kaikki on edessä. Voisi olla hyvä suunnitella jotain puskurirahastoa tai jotain..me kun aina totuttu elämään sillä mitä on tullu, suu säkkiä myöten. Lasten kanssa se ei enää ole hyvää talouden hallintaa se, luulen niin. :D

Okei, entä maksatko samalla asuntolainasta korkoa? Kun mietin samaa, mutta tuntuu nyt järkevämmälle maksella asuntalainaa pois sen mitä pystyy ja sitten keskittyä lasten menoihin 5-10 vuoden päästä.

Maksetaan kyllä. Jotenkin musta on tosi kiva säästää lapsille, kun itse on kasvanut vähävaraisessa perheessä, yritän antaa lapsilleni enemmän. Takana on myös sellainen itsekäs ajatus, että mikäli pystytään säästämään käsiraha ensiasuntoon, ei tarvisi sitten välttämättä olla takaamassa niin kauheasti lainaa.

[QUOTE="henna";23880201]huoh.. eihän sitä tarvitse maksaa kerralla :D[/QUOTE]

Minä en tuota tiennyt :D..ja todellakin, älköö hermostuko muhun. Mä vaan nyt pohdin ja haen vinkkejä, eipä muuta. =)

Jos nuo ovat tiedossa ja talous ei kestä kerralla isompia laskuja, niin kannattaa säästää etukäteen. Meilläkin nuo tulevat sitten joskus menemään palkastamme, jollei työtilanne kovasti muutu, vaikka säästänkin kuukausittan lapsille. Minulle vanhemmat maksoivat ajokortin ja haluan sen myös itse lapsille maksaa. Samoin haluaisin auttaa ensiasunnon hankinnassa, kuten joku muukin tässä ketjussa ja sen takia olen säästänyt lapsille kuukausittain.

-harrastukset ja harrastevälineet
Ei mitään ongelmia välineiden hankinnassa, suurin osa on ostettu uutena, kiertää sitten lapselta toiselle, osa on sukulaisten vanhoja
-mopokortti/traktorikortti EVVK juuri tuon ikäistä
-lukio/ammattioppilaitos kirjat Tuskin tulee mitään ongelmia
-ajokortit Esikoisella, jolle tuo tulee ajankohtaiseksi jokusen vuoden päästä, on rahaa tilillä tarpeeksi, jos meiltä ei riitä

ihan on vielä työttömyyskorvaus riittänyt lapsille tärkeisiin asioihn. Ollan satu makksettua likiokirjat, harrastukset , mopokortit kahdelle ja mopostakin on vanhemmat maksaneet puolet , puolet maksoi moponsaaja itse

Lapset synt. 2001 ja 2003. Annan lasten osallistua valintoihin. Lapset ovat laittaneet omat harrastuksensa ja lisäopiskelunsa esim. matkustelun edelle. Kaikkea en voi kustantaa, yhdessä mietitään missä säästetään, vaikka mulla se viimeinen sana onkin. Ylitöitä otan, jos niitä tarjolla ja mulla akuutti suurempi meno.

Yhteistyössä