mitä tekisit jos tietäisit että kaverisi on lähdössä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisäys: Itse olen 11-vuotiaana hoitanut naapurin 9kk vauvaa ja tämän 7v siskoa monena iltana. Omat vanhempani olivat naapurissa kotona, niin olisin voinut juosta sinne jonkun hädän tullessa. Mutta ei tullut, pärjättiin tosi hyvin :)

Mä olen hoitanut 7-vuotiaana parin kuukauden ikäistä vauvaa kun vanhemmat olivat ryyppäämässä ja vasta myöhemmin tajunnut kuinka hemmetin väärin se oli. Miksi ihmeessä sun vanhemmat ei kattoneet tuota vauvaa jos kotona olivat?

[QUOTE="vieras";23862913]Sanon että evvk. Ei ole minun lapset :)

Edelleen, on aivan eri asia joutua kantamaan lapsista vastuuta kun vanhemmat kulkee ryyppäämässä kuin se, että hoitaa sovitusti lapsia silloin tällöin.[/QUOTE]

Ja hetki sitten sama tilanne 13 v lapsenvahdilla ryyditettynä oli ls-asia...sekavaa.

No, vakavissaan: on todellakin eri asia sälyttää hoitovastuu teini-ikäiselle kun itse ryyppää ties missä, kuin antaa teinin joskus hetken aikaa katsoa pienempien perään (ja tuolloinkin aikuinen on se, jolla varsinainen vastuu on).

Ja hetki sitten sama tilanne 13 v lapsenvahdilla ryyditettynä oli ls-asia...sekavaa.

No, vakavissaan: on todellakin eri asia sälyttää hoitovastuu teini-ikäiselle kun itse ryyppää ties missä, kuin antaa teinin joskus hetken aikaa katsoa pienempien perään (ja tuolloinkin aikuinen on se, jolla varsinainen vastuu on).

Niin, kyllä oli eikä se ole minun henkilökohtainen mielipiteeni ;) Enhän minä tuollaiseen osaa kantaa ottaa kun et tarkemmin kertonut. Voisinhan minäkin sanoa että jätän lapset sisälle nukkumaan, jättäisin vaan kertomatta että menen vaikka takapihalle istumaan. Tai naapurin takapihalle. Mutta kuten sanoin, minua ei sinun lapsesi kiinnosta. Olen pahoillani.

Kyllä täytyy sanoa näin yläkoulujen koululääkärinä, että pikkuhiljaa alan ymmärtää näitä nykyteinien ongelmien taustoja enemmän ja enemmän taas tätä keskustelua seuratessani.. Ainakin puolelle kirjoittajista on ihan ok, että yläkoulu ikäinen hoitaa yön yli jopa 1v lasta...huh huh. ok, varmasti 15v ehkä selviää tehtävästä kun pakko, mutta tämä hoitopesti tuo nuorelle suunnatonta turvattomuuden tunnetta (vaikka sanoisi muuta, uskokaa tai älkää..). 15v on mieleltään suunnattomassa henkisessä kehitysvaiheessa vaikka fyysisesti olisi jo aikuisen oloinen. Hänellä on oikeus elää nuoruuttaan omine kokeiluineen, ilman että täytyy hypätä vara-äidin saappaisiin. Jo tämä asenne, että nuori voidaan jättää hoitamaan toista lasta kertoo paljon yleisistä asenteista perheissä, ja siitä miten vanhemmuus on hukassa monilla vanhemmilla. Omat ryyppyreissut ovat tärkeämpiä kuin lasten hoito. Ja valitettavasti se näkyy ja kuuluu lasten pahoinvointina kouluissa, ja yhteiskunnassa laajemmaltikin!

No ohhoh. Mää tein mannerheimin lastensuojelupuolen lastenkaitsijan töitä siinä 15 vuotiaana ja hoidin pientä n. 1-2v lapsia koulun jälkeen. Hyvin uskalsivat jättää. Ihmettelen suuresti jos ls-puoli katsoisi pahalla, jos 15v ISOSISKO huolehtii 4 ja 5 vuotiaista yhden vaivaisen illan.

No ohhoh. Mää tein mannerheimin lastensuojelupuolen lastenkaitsijan töitä siinä 15 vuotiaana ja hoidin pientä n. 1-2v lapsia koulun jälkeen. Hyvin uskalsivat jättää. Ihmettelen suuresti jos ls-puoli katsoisi pahalla, jos 15v ISOSISKO huolehtii 4 ja 5 vuotiaista yhden vaivaisen illan.

Kyse oli koko vkonlopusta ja 15-vuotiaalla hoidattaminen on jatkuvaa. Lukekaa ketju ennenkuin vastaatte!

Kyseinen äiti on kouluttamaton, lapset eri iseille, polttaa tupakkaa myös raskausaikonaan, kalja maistuu, saanut nuorena lapsensa? Tällaiset stereotypiat ovat valitettavati arkipäivää lastensuojelussa nykyään.

Minä soittaisin välittömästi, kun tämä kyseinen äiti on lähtenyt, saamatta omantunnontuskia.
Tässä on kyseessä lapsen etu, ei saa olla liian sinisilmäinen äidin suhteen.
Tietysti äidillä on varmasti ollut raskas menneisyys ym., mutta se ei oikeuta millään tavalla kohtelemaan lapsiaan tuolla tavalla.
Soita sille Sossun tädille.

Yhteistyössä