vauvan vaatteiden pyykkäämisestä

  • Viestiketjun aloittaja "neiti"
  • Ensimmäinen viesti
"neiti"
Esikoista odotan ja aikaa riittää pohtia kaikenlaisia asioita... Nyt pitäisi ruveta pyykkäämään vauvan vaatteita, mutta törmäsin muutamaan ongelmaan.

- Pitääkö / saako vauvan pyykkiin lisätä huuhteluainetta? En käytä koskaan sitä omien vaatteiden pesuun, kun on niin paljon trikoisia, lycra tms. vaatteita. Mites ne vauvan vaatteet, meneekö nekin pilalle huuhteluaineesta? Paljon on trikoota kuitenkin noissa vaatteissa.

- Miksi vauvalle suositellaan nestemäistä pesuainetta? En käytä tätäkään koskaan omassa pyykissä, joten olen vähän pihalla. Äitiyspakkauksen vaatteiden pesuohjeissa osassa kiellettiin nestemäisen pesuaineen käyttö, miksi?

- Mistä helkutista löytää entsyymitöntä pesuainetta, harsot pitäisi pestä sellaisella. Lähikaupasta ei ainakaan löytynyt (hajustamatonta, herkkäihoisille sopivaa), vaikka on suht hyvä valikoima.

Ehdin jo lajitella vaatteet 60 asteen ja 40 asteen pesuun, seuraavaksi sitten värien mukaan. Kaippa tuosta joku 4-6 koneellista tulee, varsinkin kun on vielä vuodevaatteet, pyyhkeet, peitot jne. pestävänä... Iso urakka :D
 
[QUOTE="neiti";23844537]Esikoista odotan ja aikaa riittää pohtia kaikenlaisia asioita... Nyt pitäisi ruveta pyykkäämään vauvan vaatteita, mutta törmäsin muutamaan ongelmaan.

- Pitääkö / saako vauvan pyykkiin lisätä huuhteluainetta? En käytä koskaan sitä omien vaatteiden pesuun, kun on niin paljon trikoisia, lycra tms. vaatteita. Mites ne vauvan vaatteet, meneekö nekin pilalle huuhteluaineesta? Paljon on trikoota kuitenkin noissa vaatteissa.

- Miksi vauvalle suositellaan nestemäistä pesuainetta? En käytä tätäkään koskaan omassa pyykissä, joten olen vähän pihalla. Äitiyspakkauksen vaatteiden pesuohjeissa osassa kiellettiin nestemäisen pesuaineen käyttö, miksi?

- Mistä helkutista löytää entsyymitöntä pesuainetta, harsot pitäisi pestä sellaisella. Lähikaupasta ei ainakaan löytynyt (hajustamatonta, herkkäihoisille sopivaa), vaikka on suht hyvä valikoima.

Ehdin jo lajitella vaatteet 60 asteen ja 40 asteen pesuun, seuraavaksi sitten värien mukaan. Kaippa tuosta joku 4-6 koneellista tulee, varsinkin kun on vielä vuodevaatteet, pyyhkeet, peitot jne. pestävänä... Iso urakka :D[/QUOTE]

No on sul tosiaan urakkaa...ite ostin hajustamatonta pesuainetta ja lajittelin lämpötilojen mukaan. Kuka jaksaa edes noin tarkkaan syynätä mitä pesuainetta millekin. Mun pakkauksessa ei ollu mitää nestekieltoa, onko se uusijuttu?
 
no, mä olen pessyt tummat ja vaaleat -meiningillä eroteltuna hajusteettomalla pesuaineella, harsoihin ihan vähän hajusteetonta huuhteluainetta, kun jäävät niin koviksi muuten, joskus olen laittanut huuhteluainetta myös vauvan vaatepyykkiin, silkkivillaiset myssyt ja bodyt olen pessyt pakkauksen ohjeen mukaan erikoissaippualla... tyylinsä kullakin, toiset vauvat ovat herkempiä pesuaineille jne...
 
"mä"
[QUOTE="mä";23844631]Osta vaikka Erisan:in jauhemaista. Sillä voit pestä kaikki huoletta.
Villa ja silkki erikseen. Mulla on villanpesuohjelma koneessa, oletko katsonut omaasi?[/QUOTE]

Ei siis mitään huuhteluaineita kannata käyttää..
 
Minä oon pessy molempien vauvojen vaatteet ihan siinä samassa missä muidenkin. 60c pesin aiemmin, pesuaine oli sertoa tai rainbow. Huuhteluaina rainbowta myös.
Vaihtelen pesuaine merkkejä silloin tällöin, nyt taitaa olla omo paketti menossa ja paketissa suositeltiin 40c pesua, joten sillä menen. Huuhteluaine on pysynyt samana rainbowna, koska tykkään niiden tuoksusta.
 
"neiti"
Mitenköhän sen huuhteluaineen kanssa on? Netistä löytää vähän ristiriitaista tietoa, osassa kielletään ja osassa ei. Hajustamatonta ja herkän ihon pesuainetta värillisille ja valkoisille olen ostanut (LV, Minirisk tms.) ja myös sitä huuhteluainetta.

Ja tosiaan vauvallani on silkkivaatteita, mm. silkkimyssy! Kaapista löytyisi sappisaippuaa, sillä voi varmaan pestä käsin? Osa villa/silkkivaatteista on kirppikseltä, pesisittekö nekin vain käsin? Koneessa ei taida olla villaohjelmaa, mutta 30 asteen pesulla ilman linkousta varmaan onnistuisi?
 
"hmm"
En ole koskaan pessyt käyttämättömiä vaatteita. Ja myös vauvojen vaatteet olen pessyt muun pyykin joukossa hajustetuilla aineilla. Ei tarvitse hysteeriseksi heittäytyä..
 
alkuper
No on sul tosiaan urakkaa...ite ostin hajustamatonta pesuainetta ja lajittelin lämpötilojen mukaan. Kuka jaksaa edes noin tarkkaan syynätä mitä pesuainetta millekin. Mun pakkauksessa ei ollu mitää nestekieltoa, onko se uusijuttu?
Kestovaippoja ei saa pestä nestemäisellä pesuaineella.

Ja tosiaan "syynään" kyllä kaikki omat uudet vaatteetkin ennen ensimmäistä pesua, että miten ne tulisi pestä. Pidentää muuten huomattavasti vaatteiden käyttöikää, kun noudattaa pesuohjetta.
 
alkuper
Heh, huomaa, että esikoisen odottajana olen lukenut kaikki neuvolasta ja äitiyspakkauksesta saadut liput ja lappuset :). Moni ei varmaan ole lukenut, kun ei ole näistä asioista kuullut?
 
"vieras"
Pesupähkinöillä voit pestä kaikkia materiaaleja eikä tarvitse pelätä kemikaaleja. Huuhteluaineeksi pikkutilkka etikkaa. Silkki- ja villavaatteet pesen yleensä Marseillesaippualla käsin.
 
"vieras"
[QUOTE="neiti";23844680]Mitenköhän sen huuhteluaineen kanssa on? Netistä löytää vähän ristiriitaista tietoa, osassa kielletään ja osassa ei. Hajustamatonta ja herkän ihon pesuainetta värillisille ja valkoisille olen ostanut (LV, Minirisk tms.) ja myös sitä huuhteluainetta.

Ja tosiaan vauvallani on silkkivaatteita, mm. silkkimyssy! Kaapista löytyisi sappisaippuaa, sillä voi varmaan pestä käsin? Osa villa/silkkivaatteista on kirppikseltä, pesisittekö nekin vain käsin? Koneessa ei taida olla villaohjelmaa, mutta 30 asteen pesulla ilman linkousta varmaan onnistuisi?[/QUOTE]

Mä pesin villavaatteet normaaliohjelmalla 30 asteessa. Sukat ja lapaset pesupussissa.
 
..
60 astetta kaikille tavanomaisille puuvillavaatteille. Valkoiset erikseen, värilliset erikseen. Ihan samassa pyykissä olen pessyt, kuin meidän aikuistenkin pyykit. Vauvanvaatteita välillä joutuu pestä niin usein, että ei meillä ainakaan olisi koneet täytyneet pelkästään niistä. Alkuun käytin Erisania jauheena ja Comfort sensitive huuhteluainetta olen käyttänyt kaikkeen pyykkiin. Sittemmin kyllästyin Erisanin huonoon pesutulokseen (ei poista edes Vanishin tahranpoistoaineen kanssa käytettynä kuivuneita sosetahroja), joten olen nyt vaihtanut nestemäiseen Sensitive Omoon. Vauvalla ei ole koskaan ollut mitään ihottumaa pesuaineesta.

Nestemäinen huuhtoutuu paremmin pois vaatteista, joten siksi sitä nestemäistä suositellaan.

40 asteen pesussa ei tahrat poistu sitäkään vähää ja toisaalta kaikki, joissa saattaisi olla vähänkään kakkaa, niin pesen joka tapauksessa 60 asteessa. 40 asteeseen laitan vain meidän aikuisten jotain parempia paitoja tms. Lycraiset alushousutkin meillä on pesty lähes aina 60 asteessa ja kestävät kyllä 5-10 vuotta...
 
älä
älä ikinä pese koneessa villaisia jos ei olle villanpesuohjelmaa, villanpesu ohjelmassa on erityisesti kiinnitetty huomiota lämpötilan vaihteluihin, eli lämpenee ja viilenee hitaasti ettei vaate huovu. käsi pyykille joudut, mutta eipä niitä usein tarvitse pestä. jos huolettaa kirppisvaatteiden pöpöt voit jättää ne vaikak tunniksi siihen sappisaippua veteen likoamaan.

Meillä kaikki vauvan vaatteet on josjus pesty 60 asteessa koska pesen vaippojen kanssa samassa koneessa myös vaatteet, noin joka neljännen koneen pesen 60 ja loput 40. ei ainakaan meillä oo kutistunu tai menny pilalle muuten vaikka oon myös kuivausrummuttanu sellasetkin mitä ei saisi.

Poikkeus tässä on kyllä just ulkoilu vaatteet ja villat ja silkit, niitten pesuohjeissa saa ja pitää olla tosi tarkkana.

pesuaineeena meillä pääosin pesupähkinät, joskus vaippa/valko pyykkiin laitan pesuainetta ihan että varmasti lähtee tahrat.

huuhteluainetta en laita ikinä ,inhoan sen tuoksua ja se ei irtoa vaatteista ikinä, huomaa just kirppisvaatteista kun kymmenien pesukertojen jälkeen haisee edelleen pahalle.
 
"vieras"
Meillä on käytössä Minirisk colour, nestemäinen. Pesen kaikki trikoovaatteet 60 asteessa. Tummat ja oikein kirkkaanväriset samaan, toiseen koneelliseen vaaleat ja valkoiset (samassa pyyhkeet ja rätit). eli kaksi koneellista tulee. No, villaset sitten erikseen.
Surutta oon laittanut 40 asteessa pestävät myös 60 asteeseen ja hyvänä on pysyneet värit yms.
 
oikeestiko
joku ei pese vaatteita ennen käyttöä????
Karsee määrä myrkkyjä, puhumattakaan siintä että niitä kaupassa sovitellaan ja hiplataan ja pudotellaan lattiolle..

hyi helvata
 
"jes"
mä oon pessy ihan normaalilla hajustetulla pesuaineella koko perheen pyykit, myös vauvan. Joskus olen saattanu käyttää myös huuhteluainetta. Enkä oo pessy vauvan vaatteita ennen käyttöä, siis uusia vaatteita. Ihan hyvä iho tuolla vauvalla on, samoin oli esikoisella. Toki jos on herkkä iho niin sitten ehkä kannattaa miettiä noita hajustamattomia versioita ja huuhteluainekin unohtaa.

Hyvin tosiaan olet lukenu ohjeet, itse en ole ikinä kuullutkaan että pitäis käyttää nestemäistä ainetta.
 
[QUOTE="neiti";23844680]Mitenköhän sen huuhteluaineen kanssa on? Netistä löytää vähän ristiriitaista tietoa, osassa kielletään ja osassa ei. Hajustamatonta ja herkän ihon pesuainetta värillisille ja valkoisille olen ostanut (LV, Minirisk tms.) ja myös sitä huuhteluainetta.

Ja tosiaan vauvallani on silkkivaatteita, mm. silkkimyssy! Kaapista löytyisi sappisaippuaa, sillä voi varmaan pestä käsin? Osa villa/silkkivaatteista on kirppikseltä, pesisittekö nekin vain käsin? Koneessa ei taida olla villaohjelmaa, mutta 30 asteen pesulla ilman linkousta varmaan onnistuisi?[/QUOTE]

Minä olen pistänyt pikkulorauksen sensitive-huuhteluainetta vauvan vaatteiden pyykkiin. Ei ne vaatteet miksikään mene. Ihan sama millä sensitive-pesuaineella olen pessyt niin hyvä on lopputulos ollut. Jaan ainoastaan valko- ja kirjopyykin.
 
alkuper
Olin nyt uskalias ja laitoin ekan koneellisen 60 asteista valkoista pesuun. Nestemäisellä aineella ja aivan ripaus huuhteluainetta.

Oonkohan ihan hysteerinen, kun nyt tuli mieleen, että olis voinu pesukoneen puhdistaa ennen vauvan vaatteiden pesua... (pesu 90 asteessa, sitruunahapolla tms.)
 

Yhteistyössä