vauvan vaatteiden pyykkäämisestä

  • Viestiketjun aloittaja "neiti"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
joku ei pese vaatteita ennen käyttöä????
Karsee määrä myrkkyjä, puhumattakaan siintä että niitä kaupassa sovitellaan ja hiplataan ja pudotellaan lattiolle..

hyi helvata
Anna mä arvaan että teillä on allergioita jos suhtaudut noin hysteerisesti bakteereihin ja likaan? Mua ei ainakaan haittaa jos joku on hiplannu vauvan vaatetta etukäteen. Tuleehan ´niitä pöpöjä nyt muualtakin.
 
ei oo
[QUOTE="hmm";23844866]Anna mä arvaan että teillä on allergioita jos suhtaudut noin hysteerisesti bakteereihin ja likaan? Mua ei ainakaan haittaa jos joku on hiplannu vauvan vaatetta etukäteen. Tuleehan ´niitä pöpöjä nyt muualtakin.[/QUOTE]

ei oo allergioita, mutta on kyllä vakavasti sairas lapsi, mutta kyllä olen aina ennekin kaikke vaatteet pessyt ennen käyttöä, eniten juuri noiden kemikaalien takia, vaatteisiin jää jäämiä lannoitteista ja torjuntaaineista, lisäksi väriä irtoaa eniten ekassa pesussa ja vaatteisiin laitetaan mm rypistymisen esto ainetta että näyttää paremmalle kaupassa. näitä on paljon tutkittu ja muistaakseni todettukkin että jos äiti raskausaikana käyttää vaatteita jossa paljo em. aineita on niin poikavauvan siittiöihin tulee enenmmän mutaatioita ja siittiöiden määrä vähenee. uskoisin että sama koskee myös vauvan vaatteita.

Kuinka suuri vaiva oikeesti on pestä ne vaatteet etukäteen jos se tekee niistä turvallisempia sinulle ja lapsellesi???

ja kyllä meidän lapsi saa möyriä maassa ja syödä kengän pohjia eli en oo mikää pöpökammonen ylireagoiva äiti
 
hiih,voisin kokemuksella sanoa, että kun ensimmäinen lapsi kyseessä ja nyt on vielä aikaa pohtia tuollaisia niin varmaan sitä tuleekin pohtineeksi ja pestyä erikoisilla aineilla vauvan vaatteet, ja vieläpä erikseen jne.
Sitten kun vauva alkaa olee jo osa arkea, alkaa varmaan vähän lipsuu tässä pesuhysterioinnissa ja huomaakin kohta pesevänsä vauvan vaatteet samassa kuin aikuisten, samoilla aineilla =) Ei mitenkään pahalla! Olen minäkin ollut joskus esikoista odottamassa ja silloin tosiaan oli aikaa miettiä ja tehdä!
 
alkuper
hiih,voisin kokemuksella sanoa, että kun ensimmäinen lapsi kyseessä ja nyt on vielä aikaa pohtia tuollaisia niin varmaan sitä tuleekin pohtineeksi ja pestyä erikoisilla aineilla vauvan vaatteet, ja vieläpä erikseen jne.
Sitten kun vauva alkaa olee jo osa arkea, alkaa varmaan vähän lipsuu tässä pesuhysterioinnissa ja huomaakin kohta pesevänsä vauvan vaatteet samassa kuin aikuisten, samoilla aineilla =) Ei mitenkään pahalla! Olen minäkin ollut joskus esikoista odottamassa ja silloin tosiaan oli aikaa miettiä ja tehdä!
Juu ymmärrän kyllä pointtisi :). Tarkoituksena onkin jatkossa pestä vauvan vaatteet samassa kuin aikuisten, tietenkin pesuohjetta noudattaen, kun vauva on isompi.

Kaikki pyykit pestään meillä nytkin hajusteettomilla, herkkäihoisten tuotteilla :). Vauvalle ostin nyt erikseen pesuaineet sen mukaan, mitä neuvolassa suositeltiin.

Toki jatkossa erityisen likaiset vaatteet, urheiluvaatteet tms. pestään erikseen, mutta niin ne meillä aina pestään muutenkin.
 
Käytän Erisanin nestemäistä (hajusteeton) jolla voi pestä kestovaipatki. Joskus laitan myös pienen tilkan etikkaa mukaan, jos pyykissä mukana on vaippoja. Saatan käyttää myös Hyvä pyykki -jauhetta, silloin laitan aina hieman etikkaa huuhteluaineeksi. Pesupähkinöitäki meillä ois mut ei oo tullu pitkään aikaan käytettyä... Hajusteellisia pyykinpesuaineita en käytä, en tykkää.
Villalle ja silkille käytän Sonettin ko. materiaaleille tarkotettua pesuainetta.
 
Huom harmaana
[QUOTE="hmm";23844682]En ole koskaan pessyt käyttämättömiä vaatteita. Ja myös vauvojen vaatteet olen pessyt muun pyykin joukossa hajustetuilla aineilla. Ei tarvitse hysteeriseksi heittäytyä..[/QUOTE]

Hysteeriseksi?
Kuinka joku voi olla nykypäivänä noin tyhmä. Tainnut mennä ihan viheltäen ohi mitä kaikkea myrkkyjä halpatuontimaissa (siis lähes kaikissa) tuotavissa vaatteissa on. Ei sellaisia kukaan täyspäinen ihminen ota iholleen saati pistä vauvansa iholle.
Hajusteet ja huuhteluaineetkin ovat ihan turhaa kemikaalikuormitusta pienelle ihmiselle ja vähän isommallekin. Kaiken perheen pyykin voi hyvin pestä hajusteettomilla aineilla.
 
"Vieras"
Onko tämä ketju tosikaan? ;) Me pestään vauvan pyykit samalla pesuaineella, kuin omatkin, eli sillä mitä kaapista sattuu milloinkin löytymään. Teen erikoisjärjestelyjä vauvan pyykin pesun kanssa, vasta sitten, jos jotain ongelmaa esiintyy, esim. ihottumaa, joka vaatii hellempiä pesuaineita.
 
Itse pesen omat ja vauvan vaatteet aina uutena, ennen ekaa käyttökertaa. Vaatteet sisältävät niin paljon "myrkkyjä" tuholaisia (vaatekoi yms.) vastaan, että on aika hurjaa laittaa ihoa vasten. Enkä myönnä olevani hysteerinen vaan faktoista perillä oleva.
 
"hmm"
[QUOTE="Vieras";23845400]Onko tämä ketju tosikaan? ;) Me pestään vauvan pyykit samalla pesuaineella, kuin omatkin, eli sillä mitä kaapista sattuu milloinkin löytymään. Teen erikoisjärjestelyjä vauvan pyykin pesun kanssa, vasta sitten, jos jotain ongelmaa esiintyy, esim. ihottumaa, joka vaatii hellempiä pesuaineita.[/QUOTE]

No niinpä. Kaikesta näköjään voi vouhkata ja hysterisoida.
 
alkuper
Vouhkaaminen ja hysterisointi on mun mielestä aika kaukana siitä, että pyrkii pitämään vaatteet ja vuodevaatteet mahdollisimman hyvässä kunnossa. Näin säästetään myös luontoa, kun vaatteet on pitkäikäisiä oikein pestynä.

Jos joku heittääkin kaikki paskavaippoja, miehen työhaalareita ja silkkipaitoja myöten samaan koneeseen, niin sillehän minä en mitään voi. Jokainen valitkoon oman tiensä, mutta kannattaa tutustua mm. tuohon aiemmin esillä olleeseen kemikaaleista kertovaan sivustoon.
 
Ruskovillan yms.. Silkkivillaiset oon pessyt käsin marsellei saippualla. Muuten oon kaikki pessyt sekaisin 40 asteessa sensitive jauhemaisella. Niin kestovaipat kui muutkin vaatteet.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä