Missä asioissa säästätte???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästäää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, opintoni nielevät rahaa, mutta sitä menee myös lasten harrastuksiin ja ajanvietteisiin (jotka eivät ole materiaalisia). Ruoka on vain polttoainetta, vaatteet vain eriste kylmyyttä vastaan, mutta mielen kultivoiminen tuottaa satoa koko elämän.

Ruoka on nautinto. Samoin ihana materiaali ihoa vasten. Ja lämpimänä pysyminen ilmastosta huolimatta on autuus. :D

Itse en koe "säästäväni", ostan tarvitsemani, jos rahaa on. Muuten olen ilman.

[QUOTE="vieras";23839173]ihan uteliaisuuttani kysyn että mistä te nautitte/arvostatte?[/QUOTE]

Esim. ensi viikonlopun käytän hyväntekeväisyystyöhön, lapset ovat messissä sen aikaa, mitä itse haluavat. Nautin hartauskokouksista, liikunnasta, kirjaston antimista, opiskelusta jne. Lapsillani on tällä hetkellä samat kolme harrastusta: kuoro, tanssi ja uinti. Kuoro on ilmainen, tanssiin panostan rahaa ja uimassa käymme yhdessä. Vietämme myös suvun kesken paljon aikaa. Saatamme lasteni kanssa toisinaan käydä leffassa tai museossa, heillä on vuosikortit muutamaan yleissivistävään mestaan. Käymme retkillä kuten Suomenlinnassa jne.

Esimerkki kohtalaisen edullisesta viikonlopunvietosta meidän tyyliimme: Käydään perheenä tai suvun vahvistetuin voimin uimassa, tullaan meille ja leivotaan/laitetaan ruokaa yhdessä, katsotaan jokin kirjastosta lainattu elokuva dvd:ltä.

ostan ison osan vaatteista alesta, kilpilutan palvelut, kierrätän tarpeetonta kirppikselle. Isoin säästökohde itselläni on varmaan julkisten käyttö ja en ole ostanut itselleni autoa.

Se että en käytä alkoholia, tupakkaa, kahvia, meikkejä tai käy kampaajalla tai kosmetologilla on mulle varmaan elämäntapa. En ajattele niitä säästönä. Lapsenkin hiukset leikkaan siksi että se on vaivatomampaa kuin parturiin meno.

Rahaa menee esim omiin harrastuksiin, käsityö/puutarha/askartelu on mahdotonta ilman materiaa ja lopputulos on toivottavsti visuaalisesti miellyttävää.

Esim. ensi viikonlopun käytän hyväntekeväisyystyöhön, lapset ovat messissä sen aikaa, mitä itse haluavat. Nautin hartauskokouksista, liikunnasta, kirjaston antimista, opiskelusta jne. Lapsillani on tällä hetkellä samat kolme harrastusta: kuoro, tanssi ja uinti. Kuoro on ilmainen, tanssiin panostan rahaa ja uimassa käymme yhdessä. Vietämme myös suvun kesken paljon aikaa. Saatamme lasteni kanssa toisinaan käydä leffassa tai museossa, heillä on vuosikortit muutamaan yleissivistävään mestaan. Käymme retkillä kuten Suomenlinnassa jne.

Esimerkki kohtalaisen edullisesta viikonlopunvietosta meidän tyyliimme: Käydään perheenä tai suvun vahvistetuin voimin uimassa, tullaan meille ja leivotaan/laitetaan ruokaa yhdessä, katsotaan jokin kirjastosta lainattu elokuva dvd:ltä.

me taas nautitaan kalastuksesta ja retkeilystä. Tämäin on halpaa, kotoota eväät mukaan mukaan ja luonnosta loput. jos kalaonni ei suosi,ei haittaa eväät on matkassa.
kalastaminen on rentouttavaa puuhaa. luonnossa on kaikkea ihmeellsitä ja kiva, myös aikuisille. Voi kuvata, katsoa kiikarilla jne.

[QUOTE="hmm";23839600]Mitähän säästöä on asua vuokra-asunnossa, Non compos mentis??[/QUOTE]

Sehän riippuu ihan tilanteesta ja näkökulmasta. Mun mielestä omistusasunto on aina siellä debet -puolella ja siinä enempi kuluja kuin vuokra-asunnossa.

[QUOTE="hmm";23840068]Ja vuokra-asunto credit-puolella? Vuokralla asumisesta et saa mitään itsellesi, omistusasuntoa maksat omaan pussiin. Ei riipu tilanteesta, eikä edes näkökulmasta.[/QUOTE]

:D En sanonut vuokra-asunnosta mitään. Kuluhan tämäkin on. Ja kyllä kyse on näkökulmasta. Ei ole omaa maksaa toisille koko elämää uskotellen omistavansa jotain, mikä on vain ikuinen alituiseen uusia kuluja synnyttävä rasite. Lue vaikka Rich Dad Poor Dad.

:D En sanonut vuokra-asunnosta mitään. Kuluhan tämäkin on. Ja kyllä kyse on näkökulmasta. Ei ole omaa maksaa toisille koko elämää uskotellen omistavansa jotain, mikä on vain ikuinen alituiseen uusia kuluja synnyttävä rasite. Lue vaikka Rich Dad Poor Dad.

En aivan ymmärrä sinua, ei pahalla. Täytynee lukea, josko ymmärtäisin enemmän. Järkevämpää silti ostaa oma ja omistaa sitten jonain päivänä ja vaikka myydä eteenpäin. Asunto on varma sijoituskohde, kannattaisi melkeinpä siis sijoitusmielessä ostaa kämppä.

Mä en säästä varmaan missään :D:ashamed:
Tykkään onneksi vanhoista tavaroista ja vaatteistakin ostan ehkä noin puolet kirpparilta.Eli tavallaan voisi ajatella että säästän ostamalla käytettyä mutta toisaalta teen sitä ihan mielelläni niin onko se sitten säästöä?

Rahasta ei ole koskaan tehnyt tiukkaa, mutta ostan silti paljon vaatteita kirpparilta ja alennusmyynneistä, kilpailutan sähkön ja vakuutukset, suosin töissä omia eväitä työpaikkaruokailun sijaan ja pesen aina täysiä koneellisia sekä tiskejä että pyykkiä.

Ei tule lehtiä, vaan käyn lukemassa ne kirjastossa. En käytä ikinä eineksiä vaan teen ruoan itse. Asun elämäntilanteesta johtuen halvassa opiskelijakämpässä vaikka tulot ovat kohtuullisen korkeat. Olen kilpailuttanut vakuutukset. Vältän turhia ajeluita autolla. Ostan laadukkaita, kestäviä tuotteita ja pidän niistä huolta.

Rahaa kulutan ulkomaanmatkoihin ja ulkona syömiseen ja mihin milloinkin. En säästä siksi ettei olisi rahaa vaan siksi että tuntuu tyhmältä kuluttaa sitä asioihin joita ilmankin pärjää.

- en käy kampaajalla, viimeksi olen käynyt tammikuussa 2004, tuttuni leikkaa ilmaiseksi hiukset
- en polta tupakkaa tai juo alkoholia
- en omista autoa, kävelen oikeastaan kaikki matkat, kohta tosin joudun menemään junalla töihin
- en käy ravintoloissa
- vaatteita yritän ostaa niin, että ostan vain tarpeeseen ja jonkun kestävän tuotteen

Rahaa käytän mm. ulkomaanmatkoihin.

Yhteistyössä