Menkää ylipainoiset lenkille ja syökää terveellisemmin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23829866]Ei se niin ollut mutta poistit jo koko viestin[/QUOTE]

Minä muistan hyvin koko jutun. Anatolia sanoi, että 48-kiloisena sai mamu suomalaisen. Ihan selvästi siitä sai sen kuvan, että kun ovat tutustuneet niin Anatolia on painanut tuon 48 kg. Ei siinä sanottu, että painaisi nykyään sen verran.

No mä oon saannu kuulla mun liika kiloista aika paljon=)
Oon lihonnu 15kg vuodessa,mutta kukaan ei edes ota kuuleviin korviinsa (siskotkaan),kun sanoin ,ett mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta..Mulle vaan nauretaan,ett siihen on helppo vedota=0

Noh, mä melkein toivon tuommosille ilkkujille samaa sairautta. Siinähän näkevät, kuinka tekosyy tuo vajis on. Itselläni paha vajaatoiminta, paisuin muutamassa kuukaudessa (ennen diagnoosia) lähes 30kg. Mun paino lähti laskuun siinä kohtaa, kun lääkitys oli tasapainossa.

Mutta kyllähän mä ainakin itse viihdyn paremmin hoikkana kuin ylipainoisena, oli syy ylipainoon sitten mikä tahansa. Mulla ainakin oli niin, että ylipainoisena mietin sitä painoa lähes koko ajan. Normaalipainoisena taas en ajattele asiaa ollenkaan.

Varmasti toimii monillekin. Mutta jos saan taas itsestäni sanoa, niin ei auttanut. Mä tarvitsin kunnon potkun persauksille.

Niin. Mutta jos nettiin kirjoitetun artikkelien, laihdutusohjelmien, laihdutuspalstoje, laihdutusblogien pohjalta voisi olettaa, että suurin osa laihduttaa positiivisen kannustuksen avulla. Eikö silloin kannata panostaa positiiviseen kannustukseen koska sitä kautta saavutettaisiin paremmat onnistumis prosentit? Sen sijaan, että tyydyttäisiin pieneen marginaaliin ihmisiä joihin tehoaa negatiivinen kannustus?

Sen sijaan, että patistettaisiin ihmisiä laihduttamaan jakelemalla tyhjänpäivisiä kaikille jo median, palstojen ja miksei reaalipuheinakin kuultujen paatosten kautta tiedettyjä itsestään selvyyksiä.. tekemällä kohteista idiootteja... tai kertomalla mikä mahtava fiilis tiputetuista kiloista syntyy.. niin voisi keskittyä johonkin muuhun. Eihän sitä paksukaisena voi tietää miltä tuntuu 10 kiloa kevyempänä, varsinkaan jos tuntee olonsa hyväksi. Niin eihän sitä voi tietää, et tuntee olonso vielä paremmaksi.

Sen sijaan sitä voisi yrittää keskittyä siihen, että jokainen kyllä voi onnistua laihduttamaan, jopa aineenvaihdutasairauksia sairastavat, patalaiskat sohvaperunat you name it. Siis kyllähän sitä maailmasta keinoja löytyy. Miksi aina turvautua latteisiin kliseisiin, varsinkin sellaisia joissa on valmiiksi negatiivinen sävy.

Onneks tää läski on näkyvää..kylläpä v*tuttas jos tollanen määrä sitä läskiä ois päässä mitä ketjun aloittajalla on..joskus se ulkoinen läski näyttää olevan parempi asia..!! ;)

ja "lihavat on lepposia eikä ne tee kepposia" näkyy pitävän kutinsa! Taitaa tämä vinkula vieras olla niin nälkiintyny että mees sinne jääkaapille mussuttamaan jotain niin ei tarvii täällä palstalla olla mussuttamassa p*skaa.. ;) Ikävälle se sun henkeskin alkaa haisemaan jos pitää tyhjän päivästä peetä jauhaa..!! :D

Ylipainoa on noin 5 kg. Ja la juoksin tunnin, eilen olin kuntosalilla 1 h + uin 25min+vesijuoksin 25 min. Nyt menen varmaan reippaalle kävelylle n 1 h ajaksi. Kelpaako??

APlle sanon vielä, että hanki sinä vähän lisää lihasmassa rimppakintuillesi. Tai jos sinulla on, niin monilla hoikilla on lihaksen määrä kropassa ihan olematon ja se mm lisää ikääntyessä murtumien riskiä, koska tasapaino on huono ( lihasten tuki puuttuu) ja lihakset ja rasva ei suojaa luita, esim lonkkin. Ugh, olen puhunut.

[QUOTE="Vieras";23829380]Tiesittekö että BMI 25 ja yli nostaa sairastumisriskiänne merkittävästi?? Tiesittekö että aiheutatte sen myötä pahaa mieltä läheisillenne ja kustannuksia yhteiskunnalle?? Lapsenne ja nykyiset/tulevat lastenne lapset kaipaavat äitiä & isoäitiä, itsekuria peliin![/QUOTE]

Sairastumisriski alkaa nousta merkittävästi vasta kun bmi on 30 ja sen yli, kerrotaan useissa lihavuutta, syömishäiriöitä ja painoasioita käsittelevissä kirjoissa.

Totta kai jo 25-30 painoindeksi on koholla, mutta tilastoissa ei ole minkäänlaista viitettä siihen, että jo hei 25 päälle noustaessa sairastumisriski (erittelemättä sairauksia) kohoaisi merkittävästi. Verrattuna alipainoon, alle 18.5 menevässä painoindeksissä ja yli 30 menevässä painoindeksissä on suunnilleen samalla tavalla kohonneet merkittävät sairastumisriskit.

Normaalipaino on kaikille suotavaa, erityisesti sellainen joka on omalle keholle paras paino. Minusta on vähän ristiriitaista, että korostetaan lievänkin ylipainon aiheuttavan merkittävästi kohonneen sairastumisriskin, kun näin ei ole tilastojen mukaan. Ristiriitaista se on minusta siksi, että kyllä se lievästi ylipainoinen huomaa, että hän on terve, siitä huolimatta että muut väittävät hänen olevan sairas. Silloin ei välttämättä edes tiedosta niin hyvin sitä, kuinka suuret terveysriskit on, kun painoa on huomattavasti tai sairaalloisesti.

Minäkin sain lievästi ylipainoisena aina kuulla, kuin veriarvoni ovat nyt huonot, niveleni kärsivät, sokeriarvoni ovat huonot ja niin edelleen. Todellisuudessa lievä ylipaino ei terveen ihmisen nivelissä tunnu, verenpaineeni, veriarvoni, sokeriarvoni olivat loistavat ja pystyin vallan mainiosti aina liikkumaan ja harrastamaan, sekä jaksamiseni oli oikein mainio. Erona tähän nykyiseen normaalipainoon (pudotus bmi 27:sta bmi 23:een) sanoisin oikeastaan sen, että vaatteet näyttävät jonkin verran paremmilta päällä, eikä kukaan ulkopuolinen tule enää vittuilemaan painostani. Voi olla, että jonain vuonna x ollessani 46-vuotias, olisin saanut yhtäkkiä korkean verenpaineen tai kakkostyypin diabeteksen, mutta riski sille ei alle bmi30 ole merkittävästi suurempi kuin normaalipainoisella.

Pitäisin tärkeänä sitä, että perusteettoman liioittelun sijaan korostettaisiin muita asioita, esimerkiksi sitä että paino herkästi on iän myötä noususuuntainen tai että sen pudottaminen on hankalaa, tai että korostettaisiin liikunnan merkitystä kaiken painoisille ihmisille. Terveysriskit eivät ole samat, jos bmi on 26 tai jos se on 31.

BMI on 39 ja olen täysin terve.Ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia minkään arvojen kanssa, ei liikkumisessa, ei iis missään eikä milloinkaan. Kaikki raskaudet on sujunuttosihyvin, paljon paremmin kuin monen hoikan. Vauvat ovat olleet normikokoisia ja terveitä. Kaikki lapset ovat myöskin normipainoisia. Ja en ole enään ihan nuori:)
Joten ei tuo paino minun terveyteeni ole ainkaan haitaksi ollut.

Luin vielä jostain artikkelin, ettäkaikille ei ns normipaino ja normi rajoissa kulkeva BMI ole edes hyväksi vaan voi olavaaraksikeholle.

[QUOTE="vieras";23829966]Sen sijaan sitä voisi yrittää keskittyä siihen, että jokainen kyllä voi onnistua laihduttamaan, jopa aineenvaihdutasairauksia sairastavat, patalaiskat sohvaperunat you name it. Siis kyllähän sitä maailmasta keinoja löytyy. Miksi aina turvautua latteisiin kliseisiin, varsinkin sellaisia joissa on valmiiksi negatiivinen sävy.[/QUOTE]

Itse olen kertonut omasta onnistumisestani ja että sen vakaan laihtumispäätöksen jälkeen tie on ollut oikeasti aika helppo. Arvaa, tuliko siihen kommentteja tyyliin "no kuule idiootti ei se kaikille ole noin helppoa"...

Tässä vaiheessa tulee, anteeksi vaan, olo, että teki niin tai näin -kannusti tai piiskasi-, niin joillakin kyllä tekosyitä löytyy. Ja kyllä, siinä vaiheessa ne on tekosyitä, jos ihan joka ainoaan ehdotukseen vastataan veemäiseen tyyliin että ei voi, pysty, kannata tai osaa.

En tiedä olenko ainoa, jota häiritsee esim. tämä, kun tässä ketjussa eräs tuomitsi persauksille potkimisen v-sanalla, mutta jos pyytää parempia ehdotuksia, ei tule enää vastusta ollenkaan.

Mielummin kuin kaikenlaisia tekosyitä, voisi sanoa rehellisesti että ei huvita eikä kiinnosta. Jos/kun näin on. Sekin on ihan sallittua!

Virallisterveellinen köyhähiilaripitoinen ravinto aiheuttaa ylipainoa sekä kaikki sokeroidut/makeutetut tuotteet ja valmisruuat.
Kuinka moni voi sanoa syövänsä oikeaa, itsetehtyä ruokaa päivittäin eikä ole käyttänyt yhtään teollista tuotetta vaan kykenee tekemään kaiken itse?
Ne lihavat, jotka väittävät tekevänsä terveellistä ruokaa eineksistä puhuvat potaskaa ja saavat syyttää lihomisesta itseään.

No millä sitten saisi? Ainakin minä kannustaisin mielellään, jos tietäisin mikä olisi hyvä tapa. Kun itse tiedän, millaista on olla reilusti ylipainoinen, millaista on laihduttaa ja kuinka mukavaa on onnistua laihduttamisessa. Mikä olisi sinulle mieluinen kannustustapa?

Miten olisi vaikkapa kannustaminen, vinkkien antaminen?

En mä ainakaan kaipaa huomautuksia mun painosta, kyllä mä tiedän mun painon. Enkä todellakaan kaipaa haukkuja, niillä ei mua saa laihduttamaan.

En tiedä olenko ainoa, jota häiritsee esim. tämä, kun tässä ketjussa eräs tuomitsi persauksille potkimisen v-sanalla, mutta jos pyytää parempia ehdotuksia, ei tule enää vastusta ollenkaan.

Tuskin olen ainoa joka ei tykkää saada haukkuja osakseen. Mä en tajua miten haukkumalla kannustetaan laihduttamaan. Jos sanon, että en pidä haukkumista hyvänä kannustuskeinona, niin ei vaadi mun mielestä suuria älynlahjoja miettiä ihan itte mitkä voisi olla parempia keinoja.

Niin ja kaikki ei muuten ole koko palstalla vastaamassa esitettyihin kysymyksiin. On muutakin tekemistä.

[QUOTE="vieras";23831026]Palstalla on näitä läskinsulattaja-ketjuja ja paljonkin eri laihiksilla olevien ketjuja. Eikös niissä juuri ole vinkkejä ja onnistumistarinoita? Ketjulaiset kannustaa toisiaan? Minusta näitä on paljon, ainakin joka viikolle omansa :)[/QUOTE]

Joo on niitä, mutta tässä oli nyt pointtina se, että ei se haukkuminen mun mielestä ole mikään kannustuskeino. Täällä soitetaan suuta vähän väliä mun painosta vaikka aiheena olisi päivän sää. Luuleeko jotkut ihan tosissaan, että niillä haukuilla saa mut laihduttamaan? Kyllä pitää olla pää nupissa vikaa jos saa elämäänsä nautintoa toistuvasti haukkumalla täällä tiettyjä nikkejä.

Tuskin olen ainoa joka ei tykkää saada haukkuja osakseen. Mä en tajua miten haukkumalla kannustetaan laihduttamaan. Jos sanon, että en pidä haukkumista hyvänä kannustuskeinona, niin ei vaadi mun mielestä suuria älynlahjoja miettiä ihan itte mitkä voisi olla parempia keinoja.

Niin ja kaikki ei muuten ole koko palstalla vastaamassa esitettyihin kysymyksiin. On muutakin tekemistä.

Ymmärrän että tällainen aloitus suututtaa, mutta onko sen varjolla oikein äristä kaikille, myös niille, jotka koittavat asiallisesti vaihtaa asiasta ajatuksia?

Voi olla heikot älynlahjat joo, mutta kun mielipiteitä on kai yhtä monia kuin niiden omistajiakin. Sulle sopii kannustus ja vinkit, jollekin toiselle jokin muu. Vai olenko ihan väärässä -tai siis onnettomilla älynlahjoilla siunattu?

[QUOTE="totuus on";23830885]Virallisterveellinen köyhähiilaripitoinen ravinto aiheuttaa ylipainoa sekä kaikki sokeroidut/makeutetut tuotteet ja valmisruuat.
Kuinka moni voi sanoa syövänsä oikeaa, itsetehtyä ruokaa päivittäin eikä ole käyttänyt yhtään teollista tuotetta vaan kykenee tekemään kaiken itse?
Ne lihavat, jotka väittävät tekevänsä terveellistä ruokaa eineksistä puhuvat potaskaa ja saavat syyttää lihomisesta itseään.[/QUOTE]

Vanhempani tekevät ruoan raaka-aineista ja ovat ylipainoisia. Koska syövät liikaa. No kait ne voin ostaa kaupasta, sinä vissiin kirnuat senki ite? Kukaan tee ruokaa käyttämättä yhtään teollista ainetta...

[QUOTE="totuus on";23830885]Virallisterveellinen köyhähiilaripitoinen ravinto aiheuttaa ylipainoa sekä kaikki sokeroidut/makeutetut tuotteet ja valmisruuat.
Ne lihavat, jotka väittävät tekevänsä terveellistä ruokaa eineksistä puhuvat potaskaa ja saavat syyttää lihomisesta itseään.[/QUOTE]

Niin pitääkö metsästää ite lihat ja kasvattaa rehut sekä vijat vai mitä?

Vanhempani tekevät ruoan raaka-aineista ja ovat ylipainoisia. Koska syövät liikaa. No kait ne voin ostaa kaupasta, sinä vissiin kirnuat senki ite? Kukaan tee ruokaa käyttämättä yhtään teollista ainetta...

Minä teen. Useimmiten.
Mutta, liika on liikaa jopa lautasella ja fyysinen rasitus on huoneesta toiseen siirtymistä niin vaikuttaahan sekin tietty mutta
luomu ja vhh pitävät ihmisen laihana ja terveenä.

Niin pitääkö metsästää ite lihat ja kasvattaa rehut sekä vijat vai mitä?

Mielellään ja koko maapallo pelastuisi myös.
Tänään uutisoitu possujen kurjasta kohtalosta, ja siitä kuinka joudutaan myymään halvalla ulkomaille Suomalaisten kysynnän laskiessa.
Rypsipossu on todellakin myrkkyä ihmisille.
Ennen ei edes possua syöty kuin jouluna tahi kaksi possua vuodessa/perhekunta ja nyt possun syö yksi ihminen yksinään kuukaudessa eli liikaa sitäkin ja
luomupossu olis ihan hyvää, pari kertaa vuodessa :)
Omavarainen maatalousyhteiskunta olisi järkevää tosiaan :)

Täsä mun tarinaa: Painoin v 2007 145 kg, pituus 184 cm. Laihdutin pelkällä ruokavaliolla 25 kg pois 4 kk. Sitten otin salin mukaan kuvioihin, siellä putosi 5 kg paino 5 kk aikana, kiinteydyin kauheesti. Siis mun vaatekoko oli ennen 52 ja nyt 44 vaikka puntari näyttää 111 kg. 2O kg vielä pudotan, se on siinä. En ota mitään stressiä, koska olen huomattavasti muuttunut, saanut lihasta kroppaan.

[QUOTE="Vieras";23829380]Tiesittekö että BMI 25 ja yli nostaa sairastumisriskiänne merkittävästi?? [/QUOTE]
Tiesin

Tiesittekö että aiheutatte sen myötä pahaa mieltä läheisillenne ja kustannuksia yhteiskunnalle?? Lapsenne ja nykyiset/tulevat lastenne lapset kaipaavat äitiä & isoäitiä, itsekuria peliin![/QUOTE]
Kerro yksikin normaalipainoinen kuka on selvinnyt elämästä hengissä?

On siis taas niiiin turha aloitus.. harva ylipainoinen välttämättä tykkää olostaan ylipainoisena. Kaikilla paino ei edes lähde.

Itse harrastin nuorempana reippaasti liikuntaa ja ruokailut oli kohdillaan (ihan kuules r-terapeutin ja pt:n kanssa käyty läpi). Tanssia 12h viikossa ja 5 kertaa viikossa kävin uimassa.
Silti mitat oli 172/84 eli BMI 28.

Mun mielestä ihmisen pitää nauttia elämästään. Jos on (vaikka vaan pikkasen) iso niin mitä väliä? Jos on vaan itse tyytyväinen elämäänsä.

Nyt on BMI enemmän kuin tuolloin nuorempana, mutta mä kyllä käyn lenkillä, pyöräilemässä ja uimassa ihan vain siksi että siitä tulee hyvä olo. En siksi että pitäis.

[QUOTE="totuus on";23831216]Minä teen. Useimmiten.
Mutta, liika on liikaa jopa lautasella ja fyysinen rasitus on huoneesta toiseen siirtymistä niin vaikuttaahan sekin tietty mutta
luomu ja vhh pitävät ihmisen laihana ja terveenä.[/QUOTE]

Siis kasvatat mausteet itse, rutistat öljyn oliiveista jne? Tarkoitin vain sitä, että ei ainakaan täällä kaupungissa asuessa oikein onnistu luontaistalouteen siirtyminen vaikka itsekin luomua ja vhh:ta harrastan.

Yhteistyössä