Muita perheitä, joiden lapset eivät ole koskaan nähneet vanhempiaan humalassa?

  • Viestiketjun aloittaja "miiuli"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
Meillä lapset ei oo nähnyt meitä ikinä humalassa. Joskus mies saattaa yhden oluen juoda kun lapset on jo pedissä, mutta muuten ei haluta turvattomuutta lapsille siinä läträämisellä aiheuttaa.
miksi lapsille tulisi turvaton olo jos isä juo heidän hereilläollessaan yhden oluen? tai äiti illallisella lasin viiniä? en tajua.. selittäkääpä mulle tämä, miksi sen yhdenkin annoksen juominen lasten nähden on niin kova synti ja lapset menee siitä pilalle?
 
[QUOTE="hmmm";23817485]miksi lapsille tulisi turvaton olo jos isä juo heidän hereilläollessaan yhden oluen? tai äiti illallisella lasin viiniä? en tajua.. selittäkääpä mulle tämä, miksi sen yhdenkin annoksen juominen lasten nähden on niin kova synti ja lapset menee siitä pilalle?[/QUOTE]

Jos vanhemmat on sitä sorttia, että käytös ja olemus muuttuu jo yhdestäkin oluesta/viinilasillisesta, niin silloin on varmaan hyvä että lasten nähden ei oteta sitä yhtäkään. Ja hyvä, jos vanhemmat tunnistavat itse tämän asian itsessään.
 
täältäkin löytyy
Meillä kolme lasta, 3-10 vuotiaita, eikä olla miehen kanssa koskaan oltu edes hiprakassa lasten nähden. Alkoholin käyttö meillä molemmilla minimaalista, työpaikkojen illanistujaisia 1-2 x vuodessa. Silloin mies ottaa humalaan asti, minä en koskaan. Itse olen perheestä jossa isä joi usein ja paljon, oli aggressiivinen yms.. Jo hyvin nuorena päätin että haluan miehen jolle alko ei ole ongelma ja suojelen lapsiani kaikelta paskalta mikä siihen liittyy.
 
ryysyrannan rinsessa harmaana
[QUOTE="hmmm";23817485]miksi lapsille tulisi turvaton olo jos isä juo heidän hereilläollessaan yhden oluen? tai äiti illallisella lasin viiniä? en tajua.. selittäkääpä mulle tämä, miksi sen yhdenkin annoksen juominen lasten nähden on niin kova synti ja lapset menee siitä pilalle?[/QUOTE]

Yksi meneekin vielä....
Kun vuosien saatossa se määrä pukkaa kasvamaan. Ja kohta ollaankin perselärvit oli lapset siinä tai ei. Ja lapsilla on turvatonta, aikuinen ei käyttäydy kuten yleensä. Ihan omaa kokemusta löytyy sen verran että ei kiitos omille lapsille samaa.
 
[QUOTE="hmmm";23817485]miksi lapsille tulisi turvaton olo jos isä juo heidän hereilläollessaan yhden oluen? tai äiti illallisella lasin viiniä? en tajua.. selittäkääpä mulle tämä, miksi sen yhdenkin annoksen juominen lasten nähden on niin kova synti ja lapset menee siitä pilalle?[/QUOTE]

ei se olekkaan. Se, miten ihmiset muuttuu erilaiseksi annosten lisääntyessä, luo turvattomuutta. Aikunen humalassa on ihan eri ihminen mitä selvänä, vaikkei sitä ite tajua.
 
NtiL
Meillä nautitaan alkoholia lapsen nähden esim. aterian yhteydessä joskus viiniä tai saunaoluet makkaran keralla. Koskaan ei niin paljoa, että käytös muuttuisi humaltuneeksi.
 
---
Mun vanhemmat oli absolutisteja tai oikeastaan niin, että äidillä saattoi joskus viimeisinä vuosina kun asuin kotona, olla joku marjalikööripullo piilossa jääkaapissa ja joi siitä pienen tilkan kai joskus harvoin terveysmielessä tjsp. Joka tapauksessa alkoholi oli meillä melkein tabu ja paheksuttava asia. Sitä samaa ilmapiiriä en halua lapsilleni välittää, vaan meillä voidaan juoda lasi-kaksi ruoan tai vieraiden kanssa vaikka lapset olisivatkin paikalla. Varsinaista humalaa emme juo juuri koskaan, edes ilman lapsia. Ehkä jossain kodin ulkopuolella kerran vuoteen tai pariin.

Mutta ei, en myöskään koe, että jomman kumman pitäisi olla illalla lasten mentyä nukkumaan enää ajokunnossa. Kaksi lasia ei tarkoita tilaa, jossa en pystyisi huolehtimaan lapsistani, mutta rattiin silloin ei enää hypätä. Sitä varten on taksit, naapurit ja ambulanssit.
 
"jepjep"
mulla on kaveripiirissä muutama tälläinen kaveri, jotka ei ole lasten nähdessä olleet koskaan humalassa, lapset ovatkin harva se viikonloppu mummulassa yökyläilemässä. monesti eräs ystävä kehuukin minun ottaessani sitä yhtä saunasiideriäni, että hän ei ole koskaan lasten nähden juonut, eikä koskaan tissuttele kotona.. olen kyllä sitä mieltä, että mielummin ne lapset näkevät sen mun yhden sidukan juomisen, kuin sen, että äippä kylällä ympäripäissään joka viikonloppu, vaikkeivat lapset sitä näekkään.
 
"miiuli"
[QUOTE="hmmm";23817485]miksi lapsille tulisi turvaton olo jos isä juo heidän hereilläollessaan yhden oluen? tai äiti illallisella lasin viiniä? en tajua.. selittäkääpä mulle tämä, miksi sen yhdenkin annoksen juominen lasten nähden on niin kova synti ja lapset menee siitä pilalle?[/QUOTE]

Harvemmin kai se turvaton olo siitä yhdestä alkoholiannoksesta tulee, tai ylipäätään alkoholin näkemisestä. Itse ainakin tällä aloituksella tarkoitin ihan selkeästi humalassa olemista, lasten ollessa paikalla.

Kyllä meilläkin saatetaan olut tai siideri joskus ottaa, esim. juuri grilliruoan kanssa tai saunan jälkeen. Alkoholi ei siis ole mikään tabu, eikä sitä piilotella, mutta humalassa ei lasten edessä esiinnytä. Se pelko syntyy lapselle siitä ihmisen käytöksen muuttumisesta, ei kaljatölkin näkemisestä.

Meillä lapset tietää että juomat missä on alkoholia, ovat aikuisten juomia. Mutta eivät tiedä että alkoholista tulee humalaan, eivätkä tiedä mitä tarkoittaa kun ihminen on humalassa. Toivottavasti ei vielä pitkään aikaan tarvitsekaan tietää.
 
Lapset ovat nähneet meidän juovan, siis sitä saunaolutta mutta hiprakassa/humalassa eivät ole meitä nähneet (miehen ovat nähneet pari kertaa krapulassa, mutta miehen krapula on se että se nukkuu vähän pidempään, juo puoli litraa vettä, oksentaa ja sitten kaikki on ok)
 
-
miehen ovat nähneet pari kertaa krapulassa, mutta miehen krapula on se että se nukkuu vähän pidempään, juo puoli litraa vettä, oksentaa ja sitten kaikki on ok
Mahtavatkohan lapsetkin kokea sen noin, että "sitten kaikki on ok"? Jos isä ei selvästi ole oma itsensä, se on se pointti. Siis lapsi pelkää oikeasti sitä, kun vanhempi muuttuu toiseksi. Se siinä on se ongelman ydin, ei joku pullo tms sinänsä.

Mutta minä olenkin varmaan yliherkkä tälle aiheelle, kun lapsuudenkodissa oli alkoholiongelmaa.
 
"nnn"
Meidänkään lapset ei ole nähneet vanhempiaan humalassa. Otamme 1-2 olutta/siideriä joskus. ei edes viikottain. Juhlimassa kun käydään niin poistutaan kotoa tai sitten lapset menee hoitoon.

Tosin kerran sammuin eteisen lattialle kun tulin kotiin, niin esikoinen kyllä pikkasen aamulla ihmetteli että mitäs sä äiti siinä röhnötät. Ja kyllä, tuli morkkis!! Nykyisin en juo sammumiseen asti.
 
-
[QUOTE="nnn";23817846]Meidänkään lapset ei ole nähneet vanhempiaan humalassa. -- Tosin kerran sammuin eteisen lattialle kun tulin kotiin, [/QUOTE]

Jo on veteen piirretty viiva taas. Moni vanhempi vakuuttaa, että ei meillä, ja sitten perään kuitenkin on oksennettu tai sammuttu lasten nähden. Sanon jälleen, että lapset taitavat kokea nämä asiat toisin. Pitäisi kysyä sekä lapsilta että vanhemmilta tämä, "onko lapsi todistanut vanhemman humalaa" ja vastaukset taitaisivat erota toisistaan melkoisesti...

Aikuiset on mestareita vähättelemään tällaista, siksi monelle selkeä nollalinja on paras. Mutta jos aidosti pystyy sen kohtuuden pitämään, hyvähän se olisi lapsenkin oppia ettei alkoholi ole tabu.
 
Mä oon kyllä useammankin kerran oksennellut, hoiperrellut, käyttäytynyt oudosti & puhunut sekavia lasten nähden...olen jopa oksentanut tyttäreni päälle :ashamed:

Mutta selvinpäin, migreenissä. Jos jostain on noille traumoja tiedossa, niin siitä. "Tissuttelusta" (eli ne 1-3 sidukkaa tai ööliä) viis.
 
"pulu"
Onhan se eri asia, oksentaako vanhempi sairauden vai alkoholin takia. Jos lapsi traumatisoituu siksi, että äidillä särkee rajusti päätä, on se jo oma juttunsa taas.

Eiköhän traumoja aiheuta ne molemmat ääripäät, tollainen 1-3 annoksen tissuttelu tuskinpa. Meillä joskus tissutellaan/lipitellään, ei humalluta tai edes hiprakoiduta. Tämä lienee valtalinja suom. lapsiperheissä, toivoisin ainakin.
 
Jos vanhemmat on sitä sorttia, että käytös ja olemus muuttuu jo yhdestäkin oluesta/viinilasillisesta, niin silloin on varmaan hyvä että lasten nähden ei oteta sitä yhtäkään. Ja hyvä, jos vanhemmat tunnistavat itse tämän asian itsessään.
Se niin riippuu ihmisestä miten se alkoholi vaikuttaa. Mulle joku puoli pulloa siideriä on jo melkoisen paljon josta saatan mennä reiluun humalaan. Eli en viitsis lapsen seurassa edes ottaa pientäkään määrää alkoholia.
 
Täällä
Ei ole nähneet eikä ihan heti näekään. Lasten aikana juon niin ettei nouse päähän eli hitaasti yhden tai vielä hitaammin kaksi. Mieskään ei juo sitä paria olutta enempää. Aika usein se olut on vielä ykköstä.

Kyllä lapset on meillä alkoholia nähneet, ei niitä pussissa pidetä. Jos vaikka teen ruuan johon tulee viiniä, juodaan loppu viini ruuan kanssa. Tai otetaan saunasiideri tms. Humalassa ei juuri olla, arvioisin että n. 3 kertaa vuodessa, eikä milloinkaan lasten edessä. Jos ollaan yhdessä liikenteessä niin lapset on hoidossa, muuten käydään erikseen omien kavereitten kanssa.
 

Yhteistyössä