Yh-kaverini elää leveämmin kuin me!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä duunari

Vieras
En usko hetkeäkään, että yksinhuoltajilla olisi kovinkaan tiukkaa taloudellisesti. Mulla on mm. eräs kaveri, joka elää tällä hetkellä liiton maksamien ansiopäivärahojen turvin ja sillä on enemmän varaa jopa shoppailla kuin minulla, työssä käyvällä ihmisellä! :O

Lähes päivittäin kertoo ostaneensa jotain uutta milloin itselleen, milloin lapsilleen. En käsitä kuinka sillä rahat riittää kun meilläkin on tiukkaa vaikka myös mieheni työssä. Olemme samalla alalla, joten tiedän ettei pelkkä peruspäivärahansa riitä jatkuvaan shoppailuun. On noita menoeriä luultavasi myös hänellä (vuokra, laskut jne). Yhteiskuntako lie sen elämän sitten kustantaa?

Ei, ei ole minulta pois, mutta ihmettelen vaan.

Joo, minullakin kuulemma on rahaa enemmän kuin kaikilla muilla. Ne "kaikki muut" vaan tuhlaavat rahansa esim. autoihinsa tai muihin luottoihin ja kuuluisiin laskuihin, kun omat laskut ovat satunnaiset sähkölaskut ja vakuutukset, muun käytän mieluummin elämiseen kuin turhaan materiaan.

voihan sillä olla vaikka kuinka hyvät elarit joilla ostella lapsille. ei se yh aina tarkoita sitä että taloudellisesti yksin vastaa lapsistaan.

ja vaikka shoppailee ei trkoita että talous olisi kuosissa, ei välttämättä ole yhtään säästöjä pahanpäivänvaralle tai kesälomaa varten. onko sillä autoa? auto on yllättävän suuri menoerä..

voihan sillä olla vaikka kuinka hyvät elarit joilla ostella lapsille. ei se yh aina tarkoita sitä että taloudellisesti yksin vastaa lapsistaan.

ja vaikka shoppailee ei trkoita että talous olisi kuosissa, ei välttämättä ole yhtään säästöjä pahanpäivänvaralle tai kesälomaa varten. onko sillä autoa? auto on yllättävän suuri menoerä..

On auto.
Elarit alle 300e kuussa. Tiedän elarien määränkin, koska kerran siitä kertoi. Oli myös sitä mieltä, että toisen lapsensa isän pitäisi osallistua heidän elämänsä kustantamiseen enemmän, vaikkei heillä asukaan (ja on siis vain toisen lapsen biologinen isä).

Miksi yh:lla pitäisi mennä aina huonosti? Itse olen kouluttautunut ihminen ja tienaan ihan kivasti. Varmaan tulot kasvavat seuraavan parin vuoden sisällä. En ole yh, mutta joskus kriiseillessämme huvikseen laskin, että mulle jäisi nytkin jo yh:na käteen palkkaa, elatusmaksua ja lapsilisää yli kolme tuhatta. Ja minulla siis yksi lapsi. Asumismenot olisivat 700-900 € riippuen lainamäärästä ja -ajasta, siitä sitten pois opintolainalyhennys, tarhamaksu ja vakuutusmaksut ynnä puhelinkulut. Eläisimme hyvin.

Hmm.

Miksi aina ajatellaan, että yh on sama kuin köyhä.

Ite olen yh.
Asun omassa asunnossa (osan asunnosta omistaa vielä pankki, mutta kerran kuussa pienennän sitä pankin osuutta ) ja on suht uusi auto ja varaa matkustella ja käydä lapsen kanssa shoppailemassa leluja ja vaatteita ja kaikkea kivaa mitä me tytöt keksitään kun kauppaan päästään.

Saan entiseltä mieheltäni elarit, jotka eivät ole suuret.
Muut tuloni on palkkani, jota saan työstä kerran kuusta.
Lapsilisää lukuunottamatta en saa mitään avustuksia.

Silloin kun jäin h:ksi kysyin kelan tädiltä, että mitä avustuksia voisi hakean, niin täti nauroi minut pihalle ja sanoi, että palkkatulollani on ihan turha edes uneksia mistään avustuksista.

Mutta ihan hyvin pärjään palkallanikin.

aijaa mä oon kahden lapsen yh eikä mulla ole varaa kun maksaa vuokra,pakolliset laskut(sähkö,tv,lupa,puhlasku ja netti) ja ruuat. ei todellakaan oo varaa mitään shoppailla tai että olis auto huh mikä vitsi...

aijaa mä oon kahden lapsen yh eikä mulla ole varaa kun maksaa vuokra,pakolliset laskut(sähkö,tv,lupa,puhlasku ja netti) ja ruuat. ei todellakaan oo varaa mitään shoppailla tai että olis auto huh mikä vitsi...

No jokainen tienaa eri määrän rahaa ja sen mukaan elää.

Yh-äitykkä voi olla lääkäri, tuomari, insinööri, arkkitehti, sairaanhoitaja, kaupan kassatäti tai siivooja.
Yh-äitejä on monenlaisia. ite olen insinööri ja saan aikas hyvää palkkaa, kun olen samassa toimistossa ollut vuosi kaudet.
Lääkäri yh-äidillä olisi lisäksi varaa viettää talvet etelässä palmurannalla :)

Tulojen mukaan eletään, ei sen mukaan ollaanko yh tai parisuhteessa

Täällä kanssa yksi yh joka maksaa vuokran ja sähkön ja ruuat tuloistaan. Ei ole autoon varaan, ei ole telkkaria. Säästäminen tuntuu mahdottomalta. Tietysti voisi nipistää ruokakuluista ja shoppailla lidlistä makaroonit ja jauhelihat ja unohtaa hedelmät. Tulot on noin.1380e/kk ja vuokra 700€. Joutuu tietty vähän ressaamaan mutta konstit on monet. Meillä kevytmaito lantrataan vedellä ja jauheliha jatketaan soijarouheella. Vieläkö käy kateeksi?

Ihan kuin olisi rikos...:D Tulot ja rahankäyttö on ne joista on kysymys ei ihmisen parisuhde status. Musta hieno homma jos ihmiset pärjää hyvin, ei ole multa ainakaan pois.

Niin, mun tulot on tällä hetkellä äippäraha 1300€, asumistuki 300€, lapsilisä 490€, elatusmaksut 280€ ja 340€.

Kohta putoan kodinhoidontuelle ja ja saan 700€, asumistuki 500€, lapsilisä 490€, elatusmaksu 280€ ja 340€

Me kyllä pärjätään ihan kivasti :)

Siis törkeetä, jollain yyhoolla on enemmän rahaa kuin teillä! Perkeleen yyhoot, niiden pitäisi hävetä ja rypeä köyhyydessä! Ei todellakaan saisi olla enempää rahaa kuin teillä!

Siis törkeetä, jollain yyhoolla on enemmän rahaa kuin teillä! Perkeleen yyhoot, niiden pitäisi hävetä ja rypeä köyhyydessä! Ei todellakaan saisi olla enempää rahaa kuin teillä!

No nii-i! Kyllä siitä, että on mennyt hylkäämään idyllisen ydinperheen tulisi rangaista vuosia kestävällä kurjuudella, niin oppii elämään jos joskus vaikka miehen saisi.

En mä ihmettele sitä yhtään jos on työssäkäyvä yh.

Mut kyl se ärsyttää ku valtio maksaa esim. yhdelle tutulle niin hyvät tuet kaikki että sillä ihmisellä ei ole mitään aikomustakaan mennä töihin kun voi lorvia kotonakin. Ja lapset on sen verran jo isoja että toinen on koulussa ja toinenki yli viiden vanha jo. Ja tää tyyppi ihan avoimesti sanoo ettei viihti mennä töihin. Ku ei kiinnosta.

Mut kyl se ärsyttää ku valtio maksaa esim. yhdelle tutulle niin hyvät tuet kaikki että sillä ihmisellä ei ole mitään aikomustakaan mennä töihin kun voi lorvia kotonakin. Ja lapset on sen verran jo isoja että toinen on koulussa ja toinenki yli viiden vanha jo. Ja tää tyyppi ihan avoimesti sanoo ettei viihti mennä töihin. Ku ei kiinnosta.

Kiinnostaisi ihan että mimmoset ne niin hyvät tuet kaikki on?!

visaa on helppo vinguttaa, velaksi eläminen on helppoa.
Me ei eletä velaksi.
se on tää nykyajan kulttuuri ettää kaikki on saatava HETI, ei voi odottaa ja sästää....
Ei mullakaan oo varaa jatkuvasti shoppailla, mutta ruokaa sadaan 2 kertaa päivässä pöytään ja lapsilla o varaa harrastaa ja käydä kilpailuissa.
asennekysymys tämäkin

Yhteistyössä