Uusavuton äiti kyselee: Uskaltaako lapselle antaa ominpäin yskänlääkettä vai pitäisikö viedä lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aatamin akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aatamin akka

Aktiivinen jäsen
29.06.2010
5 917
0
36
3-vuotiaalla alkoi toissapäivänä aivan järkyttävä yskä ja pahenee vaan. Viime yönä ei meinannut millään saada unta ja hereillä ollessakin köhisee jatkuvasti. Hengitys on myös aika tiheän tuntuista. Iltapäivällä nousi lämpöä, mutta sitä ei ole enempää kuin 37,4. Kaapissa olisi pikkusiskon Sir Ephedrin yskänlääkettä mutta saako sitä antaa ilman määräystä?

Veisin kyllä lääkäriin jos on tiheä hengitys. Ventoline olis parempi ratkaisu, ja nimenomaan hengotettynä, ei nestemäisenä. Oletko laskenut montako sisäänhengitystä minuutissa? Tuleeko kaulalle tai kylkiin kuoppaa kun hengittää? Ei toiyskänlääke auta hengitsyvaikeuksiin. saattaa vaan pahentaa tilannetta jos ja kun lima ei enää irtoa kun yslkänrefleksi lakkaa.

voit antaa, mikäli lapsellasi ei ole mitään allergioita. Tarkista annostus. http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=193&d=17107&i=LEIRAS+FINLAND_SIR.+EPHEDRIN%2c+SIR.+EPHEDRIN+PAEDIATR._SIR.+EPHEDRIN+paediatr.+-oraalineste

En antaisi mitään oopiumjohdannaisia, vaan menisin lääkäriin. Yleensä yskässä parempi laajentaa keuhkoputkia, jotta yskiminen helpottuu, ei ottaa lääkkeitä, jotka lamaavat yskää.

Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikon äiti;23802469:
Veisin kyllä lääkäriin jos on tiheä hengitys. Ventoline olis parempi ratkaisu, ja nimenomaan hengotettynä, ei nestemäisenä. Oletko laskenut montako sisäänhengitystä minuutissa? Tuleeko kaulalle tai kylkiin kuoppaa kun hengittää? Ei toiyskänlääke auta hengitsyvaikeuksiin. saattaa vaan pahentaa tilannetta jos ja kun lima ei enää irtoa kun yslkänrefleksi lakkaa.

Meillä tuota infektioastmaa sairastavan lapsen Ventolineä tuolla olisi myös kaapissa. 34krt/min laskin hengityksen tiheydeksi. Noista kuopista en osaa sanoa.... Ihan virkeä tyttö on. Toivon vaan, että saisi yöllä nukuttua.

No mä antaisin sitä ventolinea ennemmin, mut soita päivystykseen ja kysy. Ei sitäkään ompin päin kannata mennä antamaan. Ei toi 34 nyt mikään äärimmäsien paha ole, mut onhan se kuitenkin tihentynyt. Kyl ne kuopat näkyy ihan selvästi kun katsoo lasta ilman paitaa. Siis jos ne tulee.

Juu päivystykseen käskivät lähteä. Ventolinea olisivat muuten käskeneet kuulemma antaa mutta ilman lääkärin määräystä ei saa.

Ompa jännä, mulle viime viikolla lääkäri sanoi kun kysyin voiko nuoremmalle antaa ventolineä joka on määrätty isommalle yskään, niin lääkäri sanoi että kyllä voi.

Mutta hyvä on kyllä käyttää näytillä lääkärillä, saa kuunneltua keuhkot yms.

Ompa jännä, mulle viime viikolla lääkäri sanoi kun kysyin voiko nuoremmalle antaa ventolineä joka on määrätty isommalle yskään, niin lääkäri sanoi että kyllä voi.

Mutta hyvä on kyllä käyttää näytillä lääkärillä, saa kuunneltua keuhkot yms.
Niin mutta sulle sanoi niin lääkäri. Siltä meidänkin pitää lupa saada. :) Ja tosiaan sama juttu oli meillä viime viikolla. Pienimmälle käskettiin antaa isoimman astmalääkettä ettei tarvitse turhaan ostaa samaa lääkettä uutta pakkausta. Mä tosiaan olen aika arka tuolle keskimmäiselle antamaan mitään uusia lääkkeitä tuon penisiliiniallergian takia.

Mä olen antanut tota sir epedriniä myös toiselle.. Olivat tosin samassa taudissa muistaakseni samaan aikaan ja siksi uskalsin antaa kun oli juuri siihen yskään määrätty.

Tuossa teidän tilanteessa olisin kyllä uskaltanut antaa ventolineä ja vaikka huomenna sitten lääkäriin viimeistään.. Paitsi tietty jos ei ventoline helpottaisi ollenkaan.. Luulisin siis näin.

Yhteistyössä