Jos lapsi ei saa nähdä vanhempiaan edes pienessä hiprakassa niin pitääkö olla aina selvinpäin kun ei ole hoitajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23801894:
Mä kysyisn MIKSI aikuisen ihmisen edes pitäis olla humalassa? Mitä siitä kännäämisestä saa irti? Krapulan....
Mutta kyllä jos lasta ei saa hoitoon niin sitten ollaan selvin päin. Ei se selvin päin oleminen ole mitenkään kamalaa.

Onko humalalla ja selvinpäin ololla välimuotoa?

Tiedättekö, että täällä palstalla on vaikka kuinka monta äitiä, joilla on huono uninen lapsi. Lähes jokainen äiti tällä palstalla, ellei jokainen, on viettänyt lähes unettoman yön lapsensa takia, ja sen seurauksena seuraavan päivän olotila vastaa jonkun tietyn promilleista humalatilaa. Tämä asia on varmasti suurimmalle osalle kerrottu autokoulussa, jotka sen on käyneet. Lähes jokaikinen äiti täällä, ellei jokainen, on siis hoitanut lapsiaan "promilleissa". En oikeuta tällä kommentilla mitenkään sitä, että jollain toisella on siis oikeus juoda itsensä vastaavanlaiseen "humalaan" joka pv, mutta haen vain vähän perspektiiviä asialle. Myös te absolutistit olette siis syyllistyneet lastenne laiminlyöntiin unettoman yönne takia tämän ajatusmallin perusteella.

Jotkut tykkäävät juhlistaa jotain tilannetta alkoholin kera, jotkut tykkäävät käydä eräretkillä, jotkut tykkäävät laskea fysiikan laskuja, jotkut tykkäävät syödä roskaruokaa, jotkut tykkäävät kirjoittaa kirjoja, ja jotkut eivät voisi kuvitella harrastavansa mitään edellä mainituista. Se, ettei ymmärrä jonkun toisen mielitekoa, ei tarkoita sitä, etteikö se olisi jollekin toiselle niin kiva asia, että se nostattaa hänen mielialaansa. Kaikessa on tietenkin pysyttävä kohtuudessa. Ihan kaikessa. Töitäkin täytyy tehdä, mutta työnarkomaanitkin verottavat perhettään.

[QUOTE="vieras";23802065]Ihanan ruusuinen kuva sinulla asiasta. "vanhemmat osaavat tarkkailla tilannetta ja lapsiaan kyllä humalassakin ja sitten muuttavat käytöstä paremmaksi jos homma ei ole ok" Noinko luulet?

kuule, suurin osa humalaisista ei todellakaan osaa tarkkailla käytöstään selväpäisiin tovereihin nähden, sen voi nähdä selvinpäin miten se käytös toisella muuttuu ja alkaa kieli laulamaan kaikkea mitä ei ehkä muuten sanoisi. Tämä on se lievin havainto humaltuneesta ihmisestä.

Suomessa on valtavan paljon alkoholin takia kärsineitä lapsia, missä heidän ne niin fiksut vanhemmat, jotka osaavat mahtavasti arvioida alkoholinkäyttöään ja tarkkailla samalla lapsiaan? Suurin osa ei näe mitään väärää omassa käytöksessään, toiset eivät välitä vaikka näkisivätkin lastensa kärsivän, sitten on niitä sisäänpäinkääntyneitä lapsia, jotka eivät puhu vaikka jokin olisi huonosti.[/QUOTE]

Sä oot vähän sisäänpäinkääntynyt. Lue ketju oikein ajatuksella ja avoimin mielin. :)

En millään käsitä, miten alkoholista on tullut niin älyttömän tärkeä osa ihmisten elämää. Niin tärkeä, ettei ilman voi olla edes lasten seurassa. Niin tärkeä, että sen käyttöä perustellaan jopa sillä, että vuorokauden valvominenkin vastaa promillen humalatilaa. Niin tärkeä, että absolutisteja ihmetellään ja ollaan vaatimassa selitystä miksi joku ei juo ja eikö muka ikinä ole ottanut. Ja ties mitä selityksiä.

Ja lapset on lapsia sentään tosi lyhyen ajan. Eikö sitä aikaa voi edes järjestää niin, ettei lapsen nähden olla humalassa, tai edes toinen vanhemmista selvin päin?

Alkuperäinen kirjoittaja lapsen näkökulma;23801277:
Tartuin tuohon lapselta "lupaa" kysymiseen ehkä erityisesti siksi, että tyypillisen alkoholiperheen lapsen tavoin tunnen vieläkin syyllisyyttä ja häpeää vanhempieni juomisesta. Olisivatko he juoneet vähemmän, jos olisin osannut ja uskaltanut siitä heille sanoa?

No tämä se vasta järkyttävää onkin, että annetaan vastuu LAPSELLE!!!! Että vanhempi odottaa lapsen sanovan, kun vanhempi on ottanut liikaa. :headwall: Ei jumalauta.

Ei, vastuu ei todellakaan ole lapsella!!!

[QUOTE="vieras";23802180]En millään käsitä, miten alkoholista on tullut niin älyttömän tärkeä osa ihmisten elämää. Niin tärkeä, ettei ilman voi olla edes lasten seurassa. Niin tärkeä, että sen käyttöä perustellaan jopa sillä, että vuorokauden valvominenkin vastaa promillen humalatilaa. Niin tärkeä, että absolutisteja ihmetellään ja ollaan vaatimassa selitystä miksi joku ei juo ja eikö muka ikinä ole ottanut. Ja ties mitä selityksiä.

Ja lapset on lapsia sentään tosi lyhyen ajan. Eikö sitä aikaa voi edes järjestää niin, ettei lapsen nähden olla humalassa, tai edes toinen vanhemmista selvin päin?[/QUOTE]

Kukaan ei kai ole täällä vaatinut selityksiä absolutisteiltä, ja minun mielestäni on täysin normaalia olla juomatta. Joo, sinä et halua edes ymmärtää. Haluat vain ajatella asiasta pahaa, joten turha hakata päätä seinään. Asia on jo rautalangasta sinulle kertaalleen väännetty.

[QUOTE="vieras";23802180]En millään käsitä, miten alkoholista on tullut niin älyttömän tärkeä osa ihmisten elämää. Niin tärkeä, ettei ilman voi olla edes lasten seurassa. Niin tärkeä, että sen käyttöä perustellaan jopa sillä, että vuorokauden valvominenkin vastaa promillen humalatilaa. Niin tärkeä, että absolutisteja ihmetellään ja ollaan vaatimassa selitystä miksi joku ei juo ja eikö muka ikinä ole ottanut. Ja ties mitä selityksiä.

Ja lapset on lapsia sentään tosi lyhyen ajan. Eikö sitä aikaa voi edes järjestää niin, ettei lapsen nähden olla humalassa, tai edes toinen vanhemmista selvin päin?[/QUOTE]

Mene oikeuden eteen puolustamaan jotain rattiin nukahtanutta, että sillä väsymyksellä ei ollut mitään vaikutusta kolariin.

Jos lapsi ei saa nähdä vanhempiaan edes pienessä hiprakassa niin pitääkö olla aina selvinpäin kun ei ole hoitajaa?
eli ei saa lasta ikinä viikonloppuna mihinkään hoitoon kun tukiverkostoa ei ole. Pitääkö siis silloin vanhempien olla selvinpäin niin kauan että lapsi kasvaa isoksi?

Niin... mikä oikeasti olisi se tilanne että pitäisi olla hiprakassa jos on lasten kanssa (yksin), ainakin jos ja kun puhutaan enemmästä kuin yhdestä lasillisesta tai saunakaljasta tai siiredistä.

Pystyykö seurassa pitämään huolen siitä että kukaan ei ole liian humalassa lapsen nähden (käyttäytyminen tai sopimattomat puheet) varsinkaan jos itsekin on pienessä sievässä? Jos taas on yksin lapsen kanssa onko "syytä" juoda itseään humalaan?

Viimeksi muokattu:
Koko ketjua en jaksanut lukea, mutta olen todella yllättynyt siitä, kuinka moni tyrmää täysin pienen alkoholinoton lasten kanssa. En tiedä onko oma tuttavapiirini jotenkin poikkeuksellinen, kun siihen kuuluu vain yksi näin ajatteleva. Kaikki muut voivat juoda pari lasia viiniä tai saunaoluen eivätkä koe siinä mitään ongelmaa tai edes mitään kyseenalaistettavaa. Tuttavapiirini koostuu koulutetuista työssäkäyvistä ihmisistä, ihan normikansalaisiata siis. Alkoholiongelmaa ei kellään ole.

Omassa tuttavapiirissäni se, joka ei juo on ainoa naispuolinen, joka käy ilman lapsia kännäämässä. Muut naiset siis eivät käytännössä koskaan juo enempää kuin sen 1-2 lasia, eivätkä koe tarvetta siihen. Osa miehistä kyllä ns. miestenilloissa ottaa enemmänkin.

Omat vanhempani ovat käyttivät alkoholia kohtuudella myös meidän lasten läsnäollessa, enkä todellakaan muista, että asiaan olisi liittynyt mitään negatiivisia tuntemuksia.

Tässä keskustelussa on nyt tullut moneen kertaan kysymys "Onko pakko juoda lapsen läsnäollessa?" (tai "Eikö voi olla juomatta...?"), johon ei ole tullut kunnon vastausta, ainoastaan vastakysymys "Miksei muka voi juoda lapsen läsnäollessa?". Minä ja moni muu odotellaan edelleen vastausta.
Järkevämpää olisi joutua perustelemaan miksi PITÄÄ juoda, kuin miksi EI VOISI juoda!

Kyllä lapset mun mielestä on lapsia ihan helvetin pitkän ajan!

[QUOTE="vieras";23802430]Tässä keskustelussa on nyt tullut moneen kertaan kysymys "Onko pakko juoda lapsen läsnäollessa?" (tai "Eikö voi olla juomatta...?"), johon ei ole tullut kunnon vastausta, ainoastaan vastakysymys "Miksei muka voi juoda lapsen läsnäollessa?". Minä ja moni muu odotellaan edelleen vastausta.
Järkevämpää olisi joutua perustelemaan miksi PITÄÄ juoda, kuin miksi EI VOISI juoda![/QUOTE]

Hauan nauttia elämästä ja hyvä viini tuo pientä luksusta arkeen. Viini maistuu hyvältä.

Alkoholi on nautintoaine. Monet saavat alkoholista rentoutuneen ja mukavan olon. Pienikin määrä alkoholia vaikuttaa rentouttavasti.

Hyvä viini myöskin todella kruunaa ruoan. Itse ainakin koen asian näin. Vaikea kuvitella juhla-ateriaa ilman viiniä. Haluan syödä hyvin myös lasten läsnäollessa sekä kotona että ravintoloissa, perheen kesken ja ystävien kanssa.

Itse uskon myös, että lapsille on tarpeetonta luoda alkoholista jotain elämää suurempaa asiaa.

[QUOTE="eee";23802488]Kyllä lapset mun mielestä on lapsia ihan helvetin pitkän ajan![/QUOTE]

Jos se aika tuntuu susta niin helvetillisen pitkältä, niin miksi teit lapsia?

[QUOTE="minä";23802539]Hauan nauttia elämästä ja hyvä viini tuo pientä luksusta arkeen. Viini maistuu hyvältä.

Alkoholi on nautintoaine. Monet saavat alkoholista rentoutuneen ja mukavan olon. Pienikin määrä alkoholia vaikuttaa rentouttavasti.

Hyvä viini myöskin todella kruunaa ruoan. Itse ainakin koen asian näin. Vaikea kuvitella juhla-ateriaa ilman viiniä. Haluan syödä hyvin myös lasten läsnäollessa sekä kotona että ravintoloissa, perheen kesken ja ystävien kanssa.

Itse uskon myös, että lapsille on tarpeetonta luoda alkoholista jotain elämää suurempaa asiaa.[/QUOTE]

Komppaanpa tätä, ihan samaa mieltä.

Joo, ymmärrä vaan toi väärin, ja koeta kääntää ympäri. Niin joo, kukaan ei voi ikinä ottaa vähääkään alkoholia, ettet leimaisi alkoholistiksi. Sun kannattaisi ehkä muuttaa jonnekin muslimimaahan, niin et pahoittaisi mieltäsi niin kovin, kun joku ottaa pari sidukkaa.

[QUOTE="vieras";23802555]Jos se aika tuntuu susta niin helvetillisen pitkältä, niin miksi teit lapsia?[/QUOTE]

Taisit lukea hiukan väärin. Sanoin helvetin pitkältä, en helvetillisen pitkältä - huomaatko eron?

Ja ei mulla lapsia olekaan ;) Musta vaan on hiukan naurettavaa vaatia, että vanhemman pitäisi olla juomatta alkoholia lasten nähden 18 vuotta, ja vielä väittää sitä lyhyeksi ajaksi.

No ehkä se on nyt pikkuisen eri asia ottaa lasillinen viiniä ruoan kanssa, kuin että ollaan hiprakassa lasten edessä. Mun mielestä lasten ei pidä tai tarvitse nähdä vanhempiaan humalassa tai hiprakassa (kuka sen rajankin sitten osaa vetää, että mikä on sopiva hiprakka-aste lasten edessä, tuskin ainakaan se joka on hipraassa). Hiprakassa oleva aikuinen ja koko tilanne voi lasten näkökulmsta olla pelottava, lapsi näkee tilanteet kuitenkin niin eri kulmasta kuin aikuiset. Ei lapsi tiedä mitä humala on, se vain näkee oudosti käyttäytyvän aikuisen.

[QUOTE="minä";23802539]Hauan nauttia elämästä ja hyvä viini tuo pientä luksusta arkeen. Viini maistuu hyvältä.

Itse uskon myös, että lapsille on tarpeetonta luoda alkoholista jotain elämää suurempaa asiaa.[/QUOTE]

Näin juuri! On ihanaa nauttia silloin tällöin lasi tai pari viiniä hyvän ruoan kanssa, enkä siitä tavasta ole luopunut lapset saatuani. En näe, että minun pitäisi laittaa siksi aikaa lapset hoitoon, hullu koko ajatuskin!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei voi käsittää;23802561:
Joo, ymmärrä vaan toi väärin, ja koeta kääntää ympäri. Niin joo, kukaan ei voi ikinä ottaa vähääkään alkoholia, ettet leimaisi alkoholistiksi. Sun kannattaisi ehkä muuttaa jonnekin muslimimaahan, niin et pahoittaisi mieltäsi niin kovin, kun joku ottaa pari sidukkaa.

No ihan sun henkilökohtainen ongelma sitten se, jos tulkkaat tuon niin, ettei yhtään saa ottaa ikinä ilman alkkiksen leimaa. Tosi mielenkiintoista että kuvittelet minun kirjoittaneen niin?

Ilmeisesti SINULLE ei ole välimuotoa selvän ja hiprakan välillä.

Ja mulle henkkoht on ihan sama vaikka kännäisit itsesi hengiltä, anteeksi vaan mutta evvk. Mutta jos lapsesi joutuisi oleen sun kans kaksin kun sä vedät ittes hiprakkaan, niin se ei ole mulle ihan sama. Vähääkän välitä aikuisesta ihmisestä, oma valinta, mutta lapsi on lapsi ja tarvii aikuisen huolenpitoa.

Ompa ääliömäinen kysymys.

Jos et saa lapselle hoitajaa niin eikös se olisi sitten helpompaa jos viinaa on pakko saada niin lähdet itte muualle. Kai toinen vanhemmista voi yhden illan olla ilman.

Millä ihmeen ajattelu kaavalla alkoholista tulee elämää suurempi asia jos sitä ei perheessä käytetä!? :D

[QUOTE="vieras";23803093]Millä ihmeen ajattelu kaavalla alkoholista tulee elämää suurempi asia jos sitä ei perheessä käytetä!? :D[/QUOTE]

Niinpä.

Minusta ei myöskään ihan täsmää, kun aloituksessa puhutan hiprakasta ja monet vastaajat puolustelee ruokaviinilasillista tai saunaolutta... Siis meneekö nää vastaajat hiprakkaan ruokaviinistä vai juoko ne ruuan kanssa pullollisen kerralla..?

Yhteistyössä