Mikä on oudoin häälahja mitä olette saaneet? Tai pienin summa jos esim rahalahjoja?

  • Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti
Aaaargh! No älä ymmärrä jollet halua. Juhlat järjestetään juhlimisen takia, mutta suomalaiseen juhlakulttuuriin kuuluu lahjojen antaminen. Jos rahan toivominen on niin kamala synti, niin pitää kai sitten vain suhtautua ei-toivottuihin kippoihin ja kuppeihin välttämättömänä juhimiseen kuuluvana pahana. Lisätyötähän se teettää kun niistä hankkiutuu eroon, mutta pääseepä lahjan väkisin antaja paineesta kun saa roponsa kaupan kassalle kantaa. Eli kauppa ja ostaja voittavat, juhlakalu ja luonto eivät.
Toive on eri asia, kuin vaade. Ymmärsin kyllä, mutta mitä jos jollain on tosiaan periaate olla antamatta rahaa? Tai mitä, jos on vähän rahaa mutta vaikka kaapissa kangasta josta voisi tehdä jotain?

Suomalaiseen juhlakulttuuriin tosiaan kuuluu se lahjan antaminen, ja moni saattaa kokea ettei anna mitään lahjaa kun laittaa tilille jonkun summan. Ja kun niitä summia sitten vielä päivitellään pitkin nettiä ja irl:kin niin jee. Vanha, ja vähän uudempikin kansa, ei osaa mennä juhliin tyhjin käsin. Kohteliasta olisi vieraita kohtaan antaa jokin vaihtoehto sen tilinumeron lisäksi, tai vaikka synninpäästö lahjojen hankinnasta ihan kokonaan.
 
outo laskutapa sinulla
Kohtuullinen rahalahja on arvioitu ruoan hinta + hieman lisää lahjaksi. Olen hieman järkyttynyt noista muutaman kympin lahjoista. Mielenkiinnolla odotan miten meidän häissä käy, kun kyseessä on kahden kulttuurin yhdistyminen. Nyt olen jo huomannut, että miehen sukulaiset ovat todella anteliaita, kun häät ovat heidän kulttuurissaan merkittävä tapahtuma.
Ja ajattelitko laittaa ruokalistan tarjoiluineen +hintoineen hääkutsun mukaan?
Itse ollaan oltu häissä joiden kehuttiin olevan kunnolliset ruokahäät,
paikalle saavuimme nälkäisinä ja saimme jauhelihakeittoaja ruisleipää.. Toki kahvit ja mansikkakakkukin oli sitten ruuan jälkeen mutta kyllä jäi nälkä kun sen 200km oli ajettu että pääsemme kunnolla syömään.
Miten olisin arvoinut tuon keiton hinnaksi joka tarjoiltiin morsiamen kotona joten paikkavuokraakaan ei mennyt ja itse oli keitonkin tehneet.
 
[QUOTE="kjh";23800928]Miten sen ruoan hinnan arvioit kun sitä ei hääkutsussa lue? Vai otatko pätäkkää mukaan ja arvioit sitten juhlapaikalla paljonko annat hääparille lahjaksi?

oikeasti minua nyt vähän ahdistaa, meillä on pian kaverin häät ja häämatkatilille toivotaan rahaa lahjaksi. Me olemme opiskelijoita miehen kanssa ja kahdestaan siis häihin menossa. Raha on todella tiukoilla vielä kun on pitänyt investoida juhlavaatteisiinkin.
Mietittiin sopivaa summaa ja ajateltiin antaa 20€. Nähtävästi ihan liian vähän.. mutta 50€:lla me syödään jo koko viikko, 4 henkinen perhe.[/QUOTE]

Annatte juuri sen summan, mihin koette että teillä on varaa. 20e saa hyvin riittää, ja on todella moukkamaista kenenkään arvostella sitä.
 
outo laskutapa sinulla
[QUOTE="kjh";23800928]Miten sen ruoan hinnan arvioit kun sitä ei hääkutsussa lue? Vai otatko pätäkkää mukaan ja arvioit sitten juhlapaikalla paljonko annat hääparille lahjaksi?[/QUOTE]

Mutta täähän olisikin vallan hyvä :LOL: ei tulisi maksettua vahingossa liikaa eikä kukaan pääse sanomaan että maksoit liian vähän :D
Tosin edelleen sitä mieltä vahvasti että lasku vieraalle jos hääpari nipottaa kuka minkäkinhintaista lahjaa toi.
 
"vieras"
me saatiin sellanen mikä se nyt on,sängynalus astia,mitä ennenvanhaan käytettiin että voi siihen yöllä pissata...mun mielestä aika mielenkiintoinen lahjavalinta :D enkä oo tänä päivänä sille käyttöä keksiny,ehkä istutan siihen kukan tai jotain..
 
"hehe"
[QUOTE="vilu";23691171]me saimme ainoinaan kolme ihan samanlaista savipataa :) eipä vieläkään ole uutta tarvinnut ostaa![/QUOTE]

hahaa, ovat olleet varmaan jossain tarjouksessa, kaikki ostaneet samanlaiset kun eivät ole muuta keksineet :D
 
Mutta täähän olisikin vallan hyvä :LOL: ei tulisi maksettua vahingossa liikaa eikä kukaan pääse sanomaan että maksoit liian vähän :D
Tosin edelleen sitä mieltä vahvasti että lasku vieraalle jos hääpari nipottaa kuka minkäkinhintaista lahjaa toi.
Voisihan sille 10e antaeelle lähettää laskun perään, että laskimme sinun ja Kallen perheineen syöneen noin 50e edestä, joten tässä lasku 40e lopuista ruuista. Eräpäivä huomenna. Kiitos.
 
outo laskutapa sinulla
Voisihan sille 10e antaeelle lähettää laskun perään, että laskimme sinun ja Kallen perheineen syöneen noin 50e edestä, joten tässä lasku 40e lopuista ruuista. Eräpäivä huomenna. Kiitos.
:LOL:
Voiskohan sen karhukirjeen laittaa vielä 10v jälkikäteen + korot päälle?
*viheltelee taskulaskin kourassaan*

Muistathan kun tulit juhliimme, niin silloin oli tosiaan sen Matin kanssa naimisissa. Nyt kuitenkin selvisi että sinä annoit vain XXX summan ja ei sillä rahalla mitään saa syötyä. Maksathan alla olevan laskun heti ja summa XXX
 
ry
Ei häälahja mutta lapsen synttärilahja...

anoppi pyysi kenkäostoksille kanssaan. Hän lupasi maksaa 1v:lle synttärilahjaksi talvikengät kun lapsi oli juuri oppinut kävelemään eikä vielä ollut yhtään kenkiä. Ok, kengät ostettiin (oli alennusmyynnit eli kengät oli puoleen hintaan, maksettavaa jäi 29€) ja lahjasta kiitettiin. kahden viikon päästä tuli viesti tilinumeron kera että kenkärahat voi maksaa kyseiselle tilille!? =O Hän oli kuulemma lainannut rahat. Hassua kun emme kenkiä pyytäneet vaan hän itse ehdotti että ostaisi kengät lahjaksi kun lapsi niin hienosti jo kävelee.
 
Itse sain dementikko mummiltani rippilahjaksi 30mk. Pikkaisen harmitti kun sisko oli 2v aikaisemmin saanut satasia. Mutta en ole katkera.

Toinen mikä tuli mieleeni on, kun isäni, jolla on ollut parta ainakin koko mun elämäni ajan, sai 50v lahjaksi partakoneen.
 
"vieras"
Mä en ymmärrä sitä, että lahja on jotenkin sidonnainen tarjoiluun, mutta en myöskään ymmärrä jotain ihme periaatteita, ettei voi millään antaa rahaa. Uskokaa jo, ettei kaikki halua tavaraa!
 
niiinnnoooo
Mä olen kuullut häistä, joihin piti ostaa illalliskortti (olisko maksanut noin 45-55e/ kpl) jos halusi syödä jotain, muussa tapauksessa oli tervetullut vain kirkkoon.

Jos ajatellaan,ettei itsellä ole paljonkaan rahaa, lapsuudenystävä kutsuu häihin ja jo matkoihin menee 60e/ suunta ja yö pitää viettää hotellissa, joka sekin maksaa.. Onko silloin parempi jäädä kokonaan häistä pois vai mennä, ja viedä se parikymppiä lahjaksi - jos enempään ei tosiaankaan kaiken muun maksamisen jälkeen ole varaa?
 
"Pirkko"
Kyllä on maailma menossa suuntaan jossa mikään ei riitä. Kuinka ihminen kehtaa arvostella lahjan tuojaa varsinkaan kun ei tiedä mikä on lahjan tuojan henkilökohtainen rahatilanne tai elämäntilanne. Voisiko olla iloinen että kutsuttu pääsi juhliin juhlimaan... Miksi ihmiset pitävät isot ja kalliit häät jos odottavat vieraiden ne maksavan?

Kuinka hyvin tunnet jokaisen hääparin jotta osaat heille viedä mieluisan lahjan tai rahasumman? Entä jos häitä sattuu yhdelle vuodelle viidet niinkuin meille kävi.

Ymmärrän tällaisen ketjun, mietin vain että toiselle turha tavara voi olla toiselle tärkeä. Ja että ainako pitäisi lahjan olla jotain merkkituotetta?

Menin mieheni kans naimisiin pienesti. Ei tullut suuria kuluja muttei tullut lahjojakaan. Mitä niistä lahjoista, eikö ole pääasia itse onnistuneet juhlat ja kaikilla iloinen mieli.
 
Meillä häät kesällä ja kutsuun laitettiin toiveeksi rahaa häämatkaa ja omaa asuntoa varten (tavaraa pursuaa jokapaikasta). Hieman vikaan oli joku pyynnön ymmärtänyt, kuulin ku eräs vieras oli jo päivitellyt toiselle, että voi kamala, kun eihän mulla ole varaa niille asuntoa ostaa... :LOL:
 
"vieras"
Tästä muistuikin mieleeni, kun työkaverini puhui siskonsa häistä. Pari oli pitkään ollut yhdessä, eikä tarvetta tavaroille, eikä sille parjatulle rahallekaan ollut, joten päättivät sitten tehdä hyväntekeväisyyttä. Sanoivat, että mitään lahjoja eivät halua, mutta jos välttämättä haluaa muistaa niin heidän nimissään voi lahjoittaa johonkin hyväntekeväisyyteen (en nyt muista mistä järjestöstä oli kyse). Mutta niin vaan oli sekin sotinut jonkun periaatteita vastaan, koska kippoja oli tullut silti iso pino...
 
Mun mielestä ei kyllä kovin kunnioita hääparia, jos ei yhtään katso mitä toivovat, vaan väkisin tuo jotain turhaa tavaraa "koska niin on aina ollut tapana". En nyt tarkoita pelkästään itseäni, vaan ylipäätään.
 
Kohtuullinen rahalahja on arvioitu ruoan hinta + hieman lisää lahjaksi. Olen hieman järkyttynyt noista muutaman kympin lahjoista. Mielenkiinnolla odotan miten meidän häissä käy, kun kyseessä on kahden kulttuurin yhdistyminen. Nyt olen jo huomannut, että miehen sukulaiset ovat todella anteliaita, kun häät ovat heidän kulttuurissaan merkittävä tapahtuma.
Mistäs sen etukäteen tietää mitä hääpari aikoo tarjota ja arvioida sen mukaan? Tätä googlasin joku kerta ja aika uusi tapa on tuo kuvatulla tavalla arviointi lahjojen suhteen.

Jos tahtoo häävieraiden kustantavan ruuat,kannattanee myydä häihin illalliskortteja joilla ruuan saa...
 
oli ehkä oudoin mutta humoristisin myös eli saatiin lasten kuoharipulllo ja 2kpl snorkkeleita ja kirje sitten siihen miten näitä käytettään ym.. :D :D mm. laseja voi myöhemmin pitää ajolaseina moottoripyörailyssä ym..

must tää oli hauska lahja ja erikoinen/oudoin. ei huonoin kuitenkaan..
 
Ei häälahja mutta lapsen synttärilahja...

anoppi pyysi kenkäostoksille kanssaan. Hän lupasi maksaa 1v:lle synttärilahjaksi talvikengät kun lapsi oli juuri oppinut kävelemään eikä vielä ollut yhtään kenkiä. Ok, kengät ostettiin (oli alennusmyynnit eli kengät oli puoleen hintaan, maksettavaa jäi 29€) ja lahjasta kiitettiin. kahden viikon päästä tuli viesti tilinumeron kera että kenkärahat voi maksaa kyseiselle tilille!? =O Hän oli kuulemma lainannut rahat. Hassua kun emme kenkiä pyytäneet vaan hän itse ehdotti että ostaisi kengät lahjaksi kun lapsi niin hienosti jo kävelee.
no huh huh. ihmisiä on moneen junaan..
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";23801025]me saatiin sellanen mikä se nyt on,sängynalus astia,mitä ennenvanhaan käytettiin että voi siihen yöllä pissata...mun mielestä aika mielenkiintoinen lahjavalinta :D enkä oo tänä päivänä sille käyttöä keksiny,ehkä istutan siihen kukan tai jotain..[/QUOTE]

Potta häälahjaksi? Jos oli lapselle tarkoitettu?
 
"vieras"
Meillä on molemmilla hyvin askeettinen maku ja kämppä sen mukainen. Saatiin miehen tädiltä lahjaksi hyvin koristeellinen kirkkaan vihreä sammakkoaiheinen suihkulähde
 

Yhteistyössä