Varpajaiset= äärettömän hylätty ja arvoton olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kahden mamma";23798626]Raskaana olevaa naista ihmetellään ja voivotellaan, kukaan ei kysy miten mies jakselee hormonihirviön rinnalla.
Vauva syntyy ja häntä kummastellaan ja hormonihirviö herkistyy entisestään, mies vieressä hakee kukille maljakon.

En ihmettele yhtään korkeita avioeroprosentteja teidänkin vastaustenne perusteella. Jos mies lähtee juhlimaan YHTEISTÄ lasta, kun äiti vielä on sairaalassa, jossa saa apua ja tukea, jonne mies ei edes (tavallisella osastolla) voi jäädä yöksi, hän on tunteeton paska...

Varpajaiset on pieni hetki, kun mies saa huomiota ja juhlia omaa osuuttaan lapsen saamisessa, joka mun mielestä, vaikka kyllä munkin "perseeni tikattiin" kuten niin kauniisti ilmaisitte, on kuitenkin se 50%.

Kyllä juu kysyjälle vastaisin, että pistä mies vaihtoon vaan, tuo suhde on aika mennyttä jo muutenkin. Ja vaikka ylilyöntejä synnytyksen jälkeisessä hormiinihuumassa voikin tulla, niin haloo kyllä kai naiset voimme ottaa järjen käteen ja antaa sydämen puhua: jos se vaikka sanoisikin, että mene rakas ja vietä ihana ilta!![/QUOTE]

Niin peesi.

[QUOTE="vieras";23798798]Ei oo mun tuttavapiirissä onneksi, en tiedä kenenkään tuttavan miehen juhlineen varpajaisia. Enintään ehkä jonkun sikarin on isi poltellut sairaalan pihalla.

Sinkkuaikoina vaan yöelämässä noihin varpajaisten juhlijoihin törmäsi yhtenään. Räkäkännissä ja vieraat naiset sai kyllä huomiota. Yllättävän vähän erosivat polttariporukoista.[/QUOTE]

No meidän kokemukset kun yhdistää, niin sitten voidaan tehdä tällainen loppuyhteenveto, että on olemassa ainakin kahdenlaisia varpajaisporukoita:
a) polttarityyliin baareissa kiertäviä ja kännääviä
b) kotona saunovia tai sikaria vetäviä isi-fiilistelijöitä, jotka keskustelee siitä, mitä miehestä tuntuu, kun saa oman lapsen ekaa kertaa syliin, yms.

Ymmärrän, että koko ajatus varpajaisista vituttaa, jos oma mies on tuolla a-linjalla, mutta siinä vaiheessa täytyy sitten sanoa, että se on oma valinta, kenen kanssa niitä lapsia alkaa duunaamaan. Omassa tuttavapiirissä, kun porukka on tuolla b-linjalla, niin ei ole tarvinut kieltää miehiä pitämästä eikä osallistumasta polttareihin.

[QUOTE="kahden mamma";23798626]

En ihmettele yhtään korkeita avioeroprosentteja teidänkin vastaustenne perusteella. Jos mies lähtee juhlimaan YHTEISTÄ lasta, kun äiti vielä on sairaalassa, jossa saa apua ja tukea, jonne mies ei edes (tavallisella osastolla) voi jäädä yöksi, hän on tunteeton paska...

Varpajaiset on pieni hetki, kun mies saa huomiota ja juhlia omaa osuuttaan lapsen saamisessa, joka mun mielestä, vaikka kyllä munkin "perseeni tikattiin" kuten niin kauniisti ilmaisitte, on kuitenkin se 50%.
[/QUOTE]

No mä en sanoisi että miehen osuus lapsen teossa olisi 50% ihan jos järjellä miettii että mitä on 9kk tai sitten se miehen osuus n.15minuuttia. Tähän törmää yllättävän usein, siis tähän vähättelyyn että raskaus ja synnytys olisi vain pikkujuttu. Sen sijaan miehen lastinheittoa pidetään hienona, joku alussa mainitsi siittämiskyvyn, jo sanana se kuvottaa, mutta ehkä sitä kannattaa sitten juhlia ryyppäämäällä.

[QUOTE="vieras";23798658]Just näin. Eikö sitä vauvaa ja isäksi tuloa voi juhlia jotenkin muuten kuin vetämällä perseet ja örveltämällä? Musta se on vähän enemmän polttarimeininkiä. Eihän tuoretta äitiäkään muisteta viemällä se baariin tai edes jonnekin hemmoteltavaksi vaan tuomalla jotain pullaa kotiin ja auttamalla kodinhoidossa ja enintään jos joku lahjoja tuo, niin nekin on jotain vauvanvaippoja.

Koko varpajaisperinne tuntuu ihan iralliselta koko lapsen saantiin nähden, lähinnä vaan tekosyyltä päästä kännäämään ja rellestämään vielä isänäkin. Kyllä niitä isäksi tulemisen tuntojaan voi purkaa siinä siivotessa ja ruokaa laittaessakin kavereiden kanssa keskenään siellä kotona. Eikä siinä mitään, jos jokusen "talkoo-oluenkin" tahtoo nautiskella, kun kuitenkin siinä samalla tekee jotain lapsen ja perheenkin hyväksi.[/QUOTE]

Kaikkien miehet ei känniörvellä.
Meidän kaveripiirissä varpajaiset on sitä että ostetaan parhaita konjakkeja yms. ja poltetaan vihdoin niitä sikareita mitä on joku joskus tuonut Kuubasta mutta niitä ei ole aiemmin raaskittu polttaa.
Ja mitä mä yhdet oon lähempää nähnyt niin siellä ei oikeesti puhuttu muusta kuin lapsista...:D

Jos nainen on vauvan kanssa vielä sairaalassa, niin eikös se ole ihan sama raapiiko mies koko illan kassejaan sohvalla telkkarin ääressä, istuuko tietokoneen äääressä vai meneekö kaveripiorukalla muutamalle/kutsuu kavereita saunomaan tms. Mitä väliä sillä on, mitä mies tekee, jos mies ei siellä sairaalassa kuitenkaan yötä ole?

Mutta joo, jos niin kamalasti ajatus ahdistaa, niin ei auta muu kuin kieltää miestä viettämästä varpajaisia.

Mies voi kotona laitella paikkoja kuntoon vauvaa varten tai laittaa esim. ruokaa valmiiksi pakkaseen isyysloman loppumisen varalle sillä välin kun äiti on sairaalassa. Äiti voi sitten keskittyä vauvan hoitoon ja toipumiseenkin lapsivuodeajan kun isä menee takaisin töihin.

Tietty sitä vauvan syntymistä saa juhlistaa, mut minua jotenkin etoo ajatus siitä, että siihen olisi pakko yhdistää alkoholia jotain yhtä konjakkilasillista enempää. Ja jos isällä on mahdollisuus olla sairaalassa, niin minusta isän paikka on ensisijaisesti siellä. Jos mun mies olisi ollut synnytystä vastaavassa missä tahansa operaatiossa sairaalassa, niin ei mulle ensimmäisenä tulisi mieleen lähteä kavereiden kanssa baariin, vaikken hänen hyväkseen mitään pystyisi tekemäänkään.

No mä en sanoisi että miehen osuus lapsen teossa olisi 50% ihan jos järjellä miettii että mitä on 9kk tai sitten se miehen osuus n.15minuuttia. Tähän törmää yllättävän usein, siis tähän vähättelyyn että raskaus ja synnytys olisi vain pikkujuttu. Sen sijaan miehen lastinheittoa pidetään hienona, joku alussa mainitsi siittämiskyvyn, jo sanana se kuvottaa, mutta ehkä sitä kannattaa sitten juhlia ryyppäämäällä.

No lasta ei tulis ilman miestä niin kyllä se aika suuri osa sitä lapsen saantia on.
Ja mä ainakin ajattelen niin että raskaana olo nyt vaan on sattunut naiselle...jonku seki on vaan tehtävä.Raskaus ja synnytys ei välttämättä oo mikään pikkujuttu mutta luonnollinenjuttu se on,ei siitä kukaan mitään kruunua ansaitse.

Jokainen taaplaa tavallaan, mutta kyllä meillä isäntä oli kyllä varpajaisensa ansainnut kun oli 2 vuorokautta valvonut kanssani sairaalassa ja pitänyt minusta ja lapsesta huolta. Olin tosi ylpeä miehestäni ja itku nousee kurkkuun kun mietin miten hienosti mies pärjäsi sairaalassa ja oli tukena.

Ekan yön kävi kotona nukkumassa ja sitten päästiinkin vauvan kanssa jo kotiin, mutta silti komensin varpajaisten viettoon. Oli mullakin tikkejä, mutta ei se parin päivän ikäinen tartte muutakun kun puhtaan vaipan ja tissiä. Muuten nukkuu koko ajan. Sainpahan minäkin rauhassa rentoutua sairaalasta tultua kun vauva vain nukkui ja itse otin kirjan käteen ja suklaata viereen :) Muutaman tunnin välein vähän köllöteltiin vierekkäin imetystä harjoitellen ja toisiamme tuijotellen ja vaihdeltiin vaippa.

mun mies ei ole koskaan juhlinut varpajaisia, kun hän on halunnut olla minun ja vauvan luona mahdollisimman paljon. Jos on pitänyt käydä välillä töissä, hän on tullut meitä katsomaan sitten heti kun on päässyt. Yöllä mies on halunnut nukkua, koska olisi järjetöntä saattaa itsensä aivan väyneeseen tilaan, kun kerran kotiin on tulossa pieni vauva, jota pitää ehkä yölläkin hoitaa.

Mies käytti päivänsä siihen, että mietti aina, miten mulla ja vauvalla olisi hyvä. Mun mielestä se on oikea tapa, eikä se, että lähtee johonkin ryyppäämään.

[QUOTE="kahden mamma";23798626]Raskaana olevaa naista ihmetellään ja voivotellaan, kukaan ei kysy miten mies jakselee hormonihirviön rinnalla.
Vauva syntyy ja häntä kummastellaan ja hormonihirviö herkistyy entisestään, mies vieressä hakee kukille maljakon.

Itse olimme esikoisen synnyttyä perhehuoneessa, eikä mies halunnut lähteä, toisen kanssa esikoisen kanssa kotona, eli jäi juhlimatta silloinkin. Paikkasimme tilanteen kun eteen sattui mieleinen konsertti, sinne lähetin miehen ja jäin ilomielin lasten kanssa kotiin.

Kyllä juu kysyjälle vastaisin, että pistä mies vaihtoon vaan, tuo suhde on aika mennyttä jo muutenkin. Ja vaikka ylilyöntejä synnytyksen jälkeisessä hormiinihuumassa voikin tulla, niin haloo kyllä kai naiset voimme ottaa järjen käteen ja antaa sydämen puhua: jos se vaikka sanoisikin, että mene rakas ja vietä ihana ilta!![/QUOTE]

Niin peesi kuin peesi vain voi olla!

Kuka tahansa miespuolinen, teinipoika, tai juoppo kadunmies kykenee siittämään. Eipä siinä ole paljoa hohtoa, eikä se ole saavutus.

Vasta se on saavutus, kun mies toimillaan osoittaa olevansa kunnollinen ja luotettava. Miehen kuuluu laittaa lapset itsensä edelle. Miehen kuuluu osoittaa naiselle sitä välittämistä, varsinkin, kun nainen on väsynyt ja sattuu.

musta olis ollut inhottavaa jos mies ois joutunut olemaan yksin kotona kun minä saan loikoilla vauvan kanssa. Kiva että oli kavereita seurana. Tehtiin yhteiset pelisäännöt, eli voivat juhlia mutta jäljet pitää siivota ja ei saa olla kauheeta krapulaa kun tulee sairaalalle.

Ihmeellistä ap että sun elämäsi vauvan kanssa alkaa heti ajatuksella "joudun olemaan lapsen kanssa kahden". Lisäksi lapsensaanti ei tarkoita sitä että muu sosiaalinen elämä on mennyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;23798514:
Suo se nyt hänelle. Sinä tosiaat olet hyvässä hoidossa sairaalassa ja mies voi juhlia siittämiskykyään. Kohta olette yhdessä tuhisevan nyytin kanssa kotona, eikä miehen tee edes mieli lähteä

Juhlia saa toki, mutta en minäkään pitäisi siitä, että itse sairaalassa ja toinen lähtee juhlimaan "siittämiskykyään". Hyi hitto.

ja oltu mukana varpajaisissa. Isälle nostellaan maljoja ja onnitellaan. Vauvasta ja synnytyksestä puhuttiin, mutta nyt kun ajattelen niin aika vähän taisi äidistä olla puhetta. Lähinnä jos olikin, niin miehet muisteli miltä naisen tavara oli näyttänyt lapsen tullessa pihalle ja tikkejä olisi enemmän pitänyt laittaa, mutta siinä se naisen muistaminen taisi ollakin.

[QUOTE="vieras";23798949]Mies voi kotona laitella paikkoja kuntoon vauvaa varten tai laittaa esim. ruokaa valmiiksi pakkaseen isyysloman loppumisen varalle sillä välin kun äiti on sairaalassa. Äiti voi sitten keskittyä vauvan hoitoon ja toipumiseenkin lapsivuodeajan kun isä menee takaisin töihin.

.[/QUOTE]

Miksi pitäisi laittaa ruokaa pakkaseen valmiiksi? Kyllähän se isä on ihan kykenevä laittamaan ruokaa illalla kotiin tultuaan jos äiti ei pysty. Kyllä suurin osa äideistäkin pystyy ihan normaalisti ruokaa laittamaan myös "lapsivuodeaikana".
Vai vielä kotona laittamassa paikkoja kuntoon ja ruokaa tekemässä. Kyllä te naiset teette miehistänne ihan munattomia, jos ei edes varpajaisia saa juhlia vaan sekin aika pitää kotona siivota ja laittaa ruokaa.

Miksi pitäisi laittaa ruokaa pakkaseen valmiiksi? Kyllähän se isä on ihan kykenevä laittamaan ruokaa illalla kotiin tultuaan jos äiti ei pysty. Kyllä suurin osa äideistäkin pystyy ihan normaalisti ruokaa laittamaan myös "lapsivuodeaikana".
Vai vielä kotona laittamassa paikkoja kuntoon ja ruokaa tekemässä. Kyllä te naiset teette miehistänne ihan munattomia, jos ei edes varpajaisia saa juhlia vaan sekin aika pitää kotona siivota ja laittaa ruokaa.

Hetkinen, tuleeko miehestä munaton jos joutuu laittaa ruokaa ja jopa siivoamaan? Tarkoititko, että ne ovat naisten hommia, kuten synnyttäminenkin ja miesten hommia taasen ryyppäus ja poissaolo?

Mies ei saa olla sairaalassa yötä (paitsi perhehuoneessa) niin onhan se varmaan kiva miehestä päästä irrottelemaan ja juhlistamaan kavereiden kanssa. Varpajaisia voi viettää ilman viinaakin. Vai kotonako pitäs sitten kökötellä ettei emäntä nyt vaan vedä herneitä nenään ku makaa siellä sairaalassa vauvan kanssa. Älyttömän nipoa porukkaa suurin osa.

Ymmärrän varpajaiset, mutta en ymmärrä et jos niitä pitää silleen viettää et puoliso vetää herneet. Tai vaikka juhlisikin iisisti, niin miksi puoliso ei sitä hyväksy.

Mun mies piti iisit juhlat meidän kotona parille hyvälle ystävälleen, kun olin vielä sairaalassa. Parempi niin, kun jos ois pitäny sitten vasta kun tulin vauvan kanssa kotiin. Kolmen muun lapset syntymän jälkeen ei oo pitänyt sen kummempia varpajaisia. Konjakkinapsun hörässy.

Minulla ei ole mitään miehen juhlimista vastaan, enkä pelkää lapsen kanssa kahden jäämistäkään. Omalla kohdallani kyse on siitä, että varpajaiset ovat typerä, jotenkin naista alistava perinne. Jotenkin tosi juntti tapa.

• Tykkää
Reactions: Refia
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23799035:
Hetkinen, tuleeko miehestä munaton jos joutuu laittaa ruokaa ja jopa siivoamaan? Tarkoititko, että ne ovat naisten hommia, kuten synnyttäminenkin ja miesten hommia taasen ryyppäus ja poissaolo?

Ehkä ymmärsit tahallasi väärin...
Ei, eivät ole naisen hommia, tietenkään. Meillä mies laittaa ruokaa ja siivoaa jopa enemmän kuin minä ja niin se pitää ollakin. Mutta aika kohtuutonta vaatia että niitä pitää tehdä juuri tuona aikana, koska sinä niin vaadit ja käsket. Kyllä niitä ehtii tehdä myöhemminkin.

[QUOTE="vieras";23798949]Mies voi kotona laitella paikkoja kuntoon vauvaa varten tai laittaa esim. ruokaa valmiiksi pakkaseen isyysloman loppumisen varalle sillä välin kun äiti on sairaalassa. Äiti voi sitten keskittyä vauvan hoitoon ja toipumiseenkin lapsivuodeajan kun isä menee takaisin töihin.

Tietty sitä vauvan syntymistä saa juhlistaa, mut minua jotenkin etoo ajatus siitä, että siihen olisi pakko yhdistää alkoholia jotain yhtä konjakkilasillista enempää. Ja jos isällä on mahdollisuus olla sairaalassa, niin minusta isän paikka on ensisijaisesti siellä. Jos mun mies olisi ollut synnytystä vastaavassa missä tahansa operaatiossa sairaalassa, niin ei mulle ensimmäisenä tulisi mieleen lähteä kavereiden kanssa baariin, vaikken hänen hyväkseen mitään pystyisi tekemäänkään.[/QUOTE]

Niin juu mies on pelkkä kotiapulainen siihen asti että menee taas töihin. Ja äiti saa nauttia ajastaan vauvan kanssa. :headwall:

Ehkä ymmärsit tahallasi väärin...
Ei, eivät ole naisen hommia, tietenkään. Meillä mies laittaa ruokaa ja siivoaa jopa enemmän kuin minä ja niin se pitää ollakin. Mutta aika kohtuutonta vaatia että niitä pitää tehdä juuri tuona aikana, koska sinä niin vaadit ja käsket. Kyllä niitä ehtii tehdä myöhemminkin.

Mun ei tarvitse koskaan vaatia mitään, mun mies on halukas ilahduttamaan mua aina. Se myös aina miettii, miltä musta tuntuu ja miten se voisi osoittaa välittämisensä. Ihmettelen, miksi muut miehet eivät tee naisilleen samaa.

[QUOTE="sondersson";23799058]Niin juu mies on pelkkä kotiapulainen siihen asti että menee taas töihin. Ja äiti saa nauttia ajastaan vauvan kanssa. :headwall:[/QUOTE]

Jatkuuhan se kotiapulaisen homma vielä senkin jälkeen kun äiti ja lapsi ovat tulleet kotiin. Joidenkin mielestä.
Lapsivuodeaika, jep. Kauan se kestää, kaksi kuukautta? Ja sinä aikana äiti on kykenemätön laittamaan ruokaa.

[QUOTE="sondersson";23799058]Niin juu mies on pelkkä kotiapulainen siihen asti että menee taas töihin. Ja äiti saa nauttia ajastaan vauvan kanssa. :headwall:[/QUOTE]

Ah. Huomaatko, kun mies tekee asioita vauvan eteen, hän on kotiapulainen, mutta nainen sensijaan nauttii. Hieman asenteellista.