Varpajaiset= äärettömän hylätty ja arvoton olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap:llä pikkasen hormonit pinnassa, se on ihan ymmärrettävää.

Meillä mies piti varpajaiset. Se, mitä niistä keskusteltiin, antoi aika kivan kuvan. Me saatiin lapsi pitkän yhdessäolon jälkeen, ja monelle varmaan meidän lapsi tuli yllätyksenä. MIehen kaverit olivat kertoneet omista ekan lapsen saamiseen liittyvistä jutuista, ihan aidosti olivat onnitelleet ja olleet liikuttuneen iloisia. Ja viinaa olivat ottaneet ja sikareita kärytelleet. Minä olin vauvan kanssa sairaalassa, ei mulla mitään hätää ollut.

Thänk gaad että piti varpajaisensa silloin kun minä olin sairaalassa!
Sitten olisin ollut naama nyrryllä, jos olisi pitänyt ryyppäjäisensä kotiuduttuamme.

Kaikki ohi ja isäntäkään ei krapuloissa kun oli kotiutumispäivä.

Toisen lapsen kohdalla ei mitään varpajaisia enää järjestetty. Tässä porukassa on tavattu juhlia varpajaisin sitä ensimmäistä lasta- eli siis isäksi ensi kertaa tuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nykyään yh;23798615:
Meillä isä ei edes kiitosta sanonut synnytyksen jälkeen, olin sille pelkkää ilmaa. Tapeltiin jo ensimmäisenä iltana sairaalasta kotiuduttua, kun sen mielestä koiraa ei saanut päästää vauvaa kahta metriä lähemmäksi tai isosisko ei voinut pitää vauvaa, jos se vaikka putoaa. Juu, mulla siis kouluikäiset lapset edellisestä liitosta.
Sit se pisti pinnasängyn ja vähän muutakin paskaksi, kun epäili ettei ole lapsen isä. Varpajaiset se sit juhli kolme kk lapsen syntymän jälkeen, vaikka meillä tosiaan oli perheessä kriisi menossa ja mietittiin saadaanko me yhteiselo vielä toimimaan. Juu, se oli viimeinen tikki ja nostin kädet pystyyn parisuhteen osalta lopullisesti, kun ei muistakaan sovituista asioista pitänyt kiinni.
Nyt se sitten ei maksa elatuksia, koska muuten rahat ei ois riittänyt lentolippuun kesälomalla.

Noh, tämä tuskin kuitenkaan oli tyypillinen esimerkki varpajaisista. Mun tuttavapiirissä varpajaiset tarkoittaa yleensä sitä, että äijät menee johonkin syömään hyvin ja sitten polttelee sikareita sen ruokailun jälkeen ja loppuillasta istuu rivissä sohvalla konjakkilasit kädessä tai saunan lauteilla oluiden kanssa ja sellasessa pikkuhiprakassa kertovat toisilleen, kuinka ihmeellistä isyys on, ja miltä tuntui pitää sitä omaa lasta ekaa kertaa sylissä, ja mitä fiiliksiä oli itsellä synnytyksen eri vaiheissa, jne.

Ai mistäkö tiedän? Noh, tiedän, kun olen ollut pari kertaa käymässä itsekin ja mies on kertonut.

[QUOTE="xyz";23798640]Siis mitä ihmettä, miten se että mies juhlii lapsensa syntymää on jotenkin pois naiselta? Varsinkin jos toinen on vielä sairaalassa? Eihän mies muutenkaan ole siellä sairaalassa naisen kanssa 247.

Tai kyllähän sitä tietenkin voi herneen vetää nenään asiasta kuin asiasta niin halutessaan.[/QUOTE]

Samaa ihmettelen. :rolleyes:

Minäkään en ymmärrä tuota perinnettä. Ainakaan silloin, kun äiti vielä on sairaalassa. Itsestä tuntuisi varmaan niin pahalta, etten antaisi koskaan anteeksi. Tosissaan siellä on kipeänä mahdollisesti revenneenä, leikattuna ja vauvaa täytyy hoitaa. Sitten jos ukko on juhlimassa siinä tilanteessa, niin huh.. Muutenkin miehet pääsee niin vähällä tuosta, että mun mielestä saisi palvella naista siinä tilanteessa 24/7, eikä mitään ryypätä. Siivoaisivat vaikka tulevan vauvan kotia äijäporukalla ja leiposivat pullaa ja ruokaa pakkaseen... :)

Just näin. Eikö sitä vauvaa ja isäksi tuloa voi juhlia jotenkin muuten kuin vetämällä perseet ja örveltämällä? Musta se on vähän enemmän polttarimeininkiä. Eihän tuoretta äitiäkään muisteta viemällä se baariin tai edes jonnekin hemmoteltavaksi vaan tuomalla jotain pullaa kotiin ja auttamalla kodinhoidossa ja enintään jos joku lahjoja tuo, niin nekin on jotain vauvanvaippoja.

Koko varpajaisperinne tuntuu ihan iralliselta koko lapsen saantiin nähden, lähinnä vaan tekosyyltä päästä kännäämään ja rellestämään vielä isänäkin. Kyllä niitä isäksi tulemisen tuntojaan voi purkaa siinä siivotessa ja ruokaa laittaessakin kavereiden kanssa keskenään siellä kotona. Eikä siinä mitään, jos jokusen "talkoo-oluenkin" tahtoo nautiskella, kun kuitenkin siinä samalla tekee jotain lapsen ja perheenkin hyväksi.

Meillä mies pitänyt jokaisen kolmen kohdalla varpajaiset. Ei se mua ole häirinnyt, onhan se kiva kun mies näkee kavereitaan ja saa pitää hauskaa. Kuitenkin miehenkin menot on tosi paljon vähentynyt tässä lapsiperhearjessa ja on ihan täysillä mukana joka päivä. joten miksi se ei saisi yhtä iltaa juhlia lapsensa syntymää, sehän on iloinen juttu iskällekin? Miksi isän pitäisi siellä sairaalassa kökätä, kun ei meillä ainakaan edes ollut perhehuonetta?

[QUOTE="vieras";23798658]Just näin. Eikö sitä vauvaa ja isäksi tuloa voi juhlia jotenkin muuten kuin vetämällä perseet ja örveltämällä? Musta se on vähän enemmän polttarimeininkiä. Eihän tuoretta äitiäkään muisteta viemällä se baariin tai edes jonnekin hemmoteltavaksi vaan tuomalla jotain pullaa kotiin ja auttamalla kodinhoidossa ja enintään jos joku lahjoja tuo, niin nekin on jotain vauvanvaippoja.

Koko varpajaisperinne tuntuu ihan iralliselta koko lapsen saantiin nähden, lähinnä vaan tekosyyltä päästä kännäämään ja rellestämään vielä isänäkin. Kyllä niitä isäksi tulemisen tuntojaan voi purkaa siinä siivotessa ja ruokaa laittaessakin kavereiden kanssa keskenään siellä kotona. Eikä siinä mitään, jos jokusen "talkoo-oluenkin" tahtoo nautiskella, kun kuitenkin siinä samalla tekee jotain lapsen ja perheenkin hyväksi.[/QUOTE]

Missä puhuttiin perseiden vetämisestä ja örveltämisestä? Ai jos ottaa alkoholia, niin se tarkoittaa automaattisesti tuota? :D No, onneksi oman mieheni kohdalla ei ole noin, järki sillä on päässä vaikka olutta ottaisikin.

Siis että mitä se nainen ihan oikeasti tuossa tilanteessa miehelleen merkitsee? Ja jos äiti tuntee mitä tunteekaan hormonihuuruissaan tai ilmankin, niin eihän sille mitään voi jos pahalta tuntuu. Miksi se on aina mies minkä pitää saada tehdä asioita, juhlia ja irroitella. Miksi se on aina mies jota täytyy ymmärtää ja naisen joka kerta vaikka sanotaankin "tämän kerran" ymmärtää.

[QUOTE="vieras";23798658]Just näin. Eikö sitä vauvaa ja isäksi tuloa voi juhlia jotenkin muuten kuin vetämällä perseet ja örveltämällä? Musta se on vähän enemmän polttarimeininkiä. Eihän tuoretta äitiäkään muisteta viemällä se baariin tai edes jonnekin hemmoteltavaksi vaan tuomalla jotain pullaa kotiin ja auttamalla kodinhoidossa ja enintään jos joku lahjoja tuo, niin nekin on jotain vauvanvaippoja.

Koko varpajaisperinne tuntuu ihan iralliselta koko lapsen saantiin nähden, lähinnä vaan tekosyyltä päästä kännäämään ja rellestämään vielä isänäkin. Kyllä niitä isäksi tulemisen tuntojaan voi purkaa siinä siivotessa ja ruokaa laittaessakin kavereiden kanssa keskenään siellä kotona. Eikä siinä mitään, jos jokusen "talkoo-oluenkin" tahtoo nautiskella, kun kuitenkin siinä samalla tekee jotain lapsen ja perheenkin hyväksi.[/QUOTE]

No mun on kyllä ihan pakko sanoa, että pari kertaa varpajaisissa käyneenä sielä ei kukaan ollut perseet eikä örveltänyt, ja se juhla nimenomaan liittyi vauvan saamiseen sitä kautta, mistä ne äijät sielä puhui. Oli oikeasti liikuttavaa kuulla, kun miehet puhuu isyydestä keskenään.

Olen pahoillani, jos sun tuttavapiirissä miehet on tuollaisia kuin kerrot, mutta voin myös kertoa, että kaikki ei toimi noin.

No mieluimmin minä annoin miehen mennä silloin viettämään varpajaisia kun itse olin vielä sairaalassa vauvan kanssa. Sitten ois saattanut tuntua pahalle, jos oltais jo kotiin tultu ja mies ois häipynyt riennoilleen. Ja voin sanoa, että hormoonit jyllää ihan omia polkujaan tuossa vaiheessa ja tunteet menee kans vuoristorataa. Ei mies sua hylännyt, etkä ole arvoton, mies vain halusi juhlia teidän pienen syntymää. =)
Meillä siis mies juhlisti esikoisen syntymää varpajaisilla. Toista ja kolmatta sitten ei enää, hän hoiteli isompia kotosalla kun minä olin sairaalassa.

Onnea teille ap vauvasta :heart:

minustakin nuo on vähän outoa "perinnettä"

onneksi minun mies sen verran fiksu, ja sen kaveriporukka, että vauvoja ei lärveillä juhlita.

ja mitenkäs usein on täälläkin luettu että mies petti varpajaisissaan.... ollut tietty ilman seksiä ja tietää että nyt sitä vasta ollaankin niin menee kännipäissään alkoholinkasvattamassa kiimassaan panemaan....

Kun sain esikoiseni, niin lapseni isä juhli kavereidensa kanssa varpajaisia sinä päivänä (meillä kotona), kun pääsin lapsen kanssa kotio...Ei haitannut...Toisen kohdalla ei juhlinut varpajaisia...
Nykyinen mieheni (jos joskus saadaan lapsi) pitää varmasti varpajaiset ja pitäköön!

Yksi läheinen ystäväni odottaa lasta...puhe on ollut,että pidämme sit vauvan synnyttyä varpajaiset...isä saa hoitaa lasta...Toki siinä kotosalla oltais ja ei tuore äiti alkoholia joisi...Kaikki on vissiin suhteellista!?

Siis että mitä se nainen ihan oikeasti tuossa tilanteessa miehelleen merkitsee? Ja jos äiti tuntee mitä tunteekaan hormonihuuruissaan tai ilmankin, niin eihän sille mitään voi jos pahalta tuntuu. Miksi se on aina mies minkä pitää saada tehdä asioita, juhlia ja irroitella. Miksi se on aina mies jota täytyy ymmärtää ja naisen joka kerta vaikka sanotaankin "tämän kerran" ymmärtää.

No miksi ihmeessä se mies ei voisi tuossa tilanteessa juhlia ja irrotella? Kun ei se äiti ainakaan voi. Äidin vuoro on sitten myöhemmin. Niin mä ainakin ajattelen, että mies menköön nyt, kun on "hyvä" syykin ja mä meen sitten kun voin ja mies on puolestaan kotona.

Mulla on kolme lasta ja kyllä mä olen jokaisesta sen ensimmäisen illan ollut yksin sairaalassa lapsen kanssa, on mies ollut juhlimassa varpajaisia tai ei. Varpajaisethan on riitti, jossa juhlitaan sitä, että miehestä tulee isä. Se on todella tärkeää miehille, ehkä vähän typerää vetää örvelökännit, ehkä jotkut osaa juhlia vähän iisimminkin. Mutta siis mitä olen varpajaisista kuullut, on ollut uusille iseille tärkeä ilta, vanhemmat konkarit kertoneet omia kokemuksiaan ja ohjeistaneet uutta isää, "vihkineet" tähän uuteen tehtävään. Miehet ei varmaan herkästi juttele lastenkasvatuksesta ja herkistä tunteista, mutta tuo tilaisuus on siihen varsin oiva tilaisuus. Sallittakoon se miehille!

Mielesäni varpajaisten pitäminen on ihan kiva juttu, jos osaa juhlia siivosti.

Harmi vaan, että meillä ei sekään mennyt niin kuin Strömsössä. Miehen oli tarkoitus pitää rauhallinen saunailta kotona kaveriporukalla, mutta (ylläri) mopo karkasi käsistä ja baarissa tuli remuttua kunnolla. Oli muuten tosi kiva olla sairaalassa kun mies seuraavana iltana saapui paikalle krapulaisena ja silmä mustana. Että näin meillä...

Joo, sehän on ihan naisten kiusaksi keksitty koko juttu ja mieshän vaan olla möllöttää koko raskausajan... Kyllä se miehellikin on aika mullistus kun lapsi syntyy, niin miksei sitä saisi päästellä vähän paineita ja ja juhlia? Ja kun meillä mies oli viettämässä varpajaisia ja mä kotona vauvan kanssa, niin mun kaverit tuli meille, tekivät pitsaa, toivat mukanaan elokuvan ja vietettiin tyttöjen ilta, ilman alkoa ja kera yhden uuden, pienen jäsenen :)

[QUOTE="Eee";23798698]No mun on kyllä ihan pakko sanoa, että pari kertaa varpajaisissa käyneenä sielä ei kukaan ollut perseet eikä örveltänyt, ja se juhla nimenomaan liittyi vauvan saamiseen sitä kautta, mistä ne äijät sielä puhui. Oli oikeasti liikuttavaa kuulla, kun miehet puhuu isyydestä keskenään.

Olen pahoillani, jos sun tuttavapiirissä miehet on tuollaisia kuin kerrot, mutta voin myös kertoa, että kaikki ei toimi noin.[/QUOTE]

Ei oo mun tuttavapiirissä onneksi, en tiedä kenenkään tuttavan miehen juhlineen varpajaisia. Enintään ehkä jonkun sikarin on isi poltellut sairaalan pihalla.

Sinkkuaikoina vaan yöelämässä noihin varpajaisten juhlijoihin törmäsi yhtenään. Räkäkännissä ja vieraat naiset sai kyllä huomiota. Yllättävän vähän erosivat polttariporukoista.

[QUOTE="vieras";23798787]Kunnon kuubalaisen ja laisin konjakkia luulis riittävän muutaman hyvän ystävän kanssa. Ehkä fiksut miehet näin toimivatkin - juntit lähtevät ryyppäämään.[/QUOTE]

.

Eikö se ole just parempi että varpajaiset on silloin kun äiti ja vauva on vielä sairaalassa.
Silloin äidin ei tarvitse jäädä "yksin" vauvan kanssa kun apu on kellon soiton päässä. Ja mahdollisen huonekaverin kanssa voi jutella. (toki on niitäkin ihmisiä joita ei voisi vähempää kiinnostaa huonekaveri, itse sain yhdestä hyvän kaverin)

Näin mäkin ajattelen. Mulla ei ole koskaan ollut mahdollisuutta perhehuoneeseen, joten yksin olisi ollut joka tapauksessa.

Jos nainen on vauvan kanssa vielä sairaalassa, niin eikös se ole ihan sama raapiiko mies koko illan kassejaan sohvalla telkkarin ääressä, istuuko tietokoneen äääressä vai meneekö kaveripiorukalla muutamalle/kutsuu kavereita saunomaan tms. Mitä väliä sillä on, mitä mies tekee, jos mies ei siellä sairaalassa kuitenkaan yötä ole?

Mutta joo, jos niin kamalasti ajatus ahdistaa, niin ei auta muu kuin kieltää miestä viettämästä varpajaisia.

Mun mielestä oli hienoa, että mieheni järjesti varpajaiset!
Lapsemme syntyi aamulla ja illalla mies sitten järjesti varpajaiset kotonamme. Miksi hänen olisi siellä tarvinut yksinkään istua, kun sairaalasta piti poistua klo:21.00?
Ystävänsä pääsivät onneksi kaikki mukaan vaikka varoaika olikin lyhyt. Kaikki toivat jopa lahjat vauvalle (leluja etc.).
Mies tarjosi viskiä ja konjakkia kera sikarin ja sitten saunoivat jne. Mies tuli aamulla ihan kunnossa takaisin sairaalaan.

En näe, että tuo oli mitenkään minulta pois tai halventaisi minua. Päinvastoin, olin onnellinen että mies ylpeästi esitteli lapsensa kuvia ja halusi juhlistaa tuota pientä ihmettä ja omaa isäksi tuloaan.

Minä olen varmaan tosi omituinen kun kävin sairaalasta jopa kyyditsemässä mieheni hänen varpajaisiinsa :)
Ja menin itse yöksi kotiin nukkumaan ja hoitamaan koiraa. Lapsi kun joutui osastolle hoitoon, niin järjestely sopi sairaalalle oikein hyvin. Palasin sitten aamusta takaisin sairaalaan vielä pariksi päiväksi.

Omituista kuinka suuri juttu miehen varpajaisiin meno voi äideille olla. En ole koskaan tajunnut että tämäkin on ehdoton no-no.