miten röyhtäytät vauvan?

  • Viestiketjun aloittaja ap-
  • Ensimmäinen viesti
ap-
Mä en edelleenkään osaa röyhtäyttää vauvaa, vaikka tämä on jo toinen. Oikein kuulee, miten se röhisee ja porisee syötyään, joten sitä ilmaa pitäisi saada pois vatsasta. Mä vaan en osaa, joskus vahingossa onnistun. Apua?
 
ap-
Mulla täytyy olla vikaa olkapäässä tai vauvan asennossa... Josko kokeilisin tuota istuma-asentoa seuraavaksi. Se käy varmaan pienellekin, kun ei laske vauvan painoa sen oman tukirangan varaan?
 
Mun vauva on aika "huono" röyhtäisemään ja saattaa mennä kauankin ennen kuin röyhtäys tulee, joskus taas tulee heti. Oon huomannut että parhaiten röyhtäisee kun laitan olkapäälle ja hytkyttelen siinä aikani, sitten otan vauvan syliin kasvot itseeni päin, siis silleen että hän on puolimakaavassa asennossa käsivarsien päällä ja mun kädet siis vauvan pään alla ja siinä jotenkin hytkyttelen.
 
niiinnoooo
Mulle sanottiin neuvolassa aikanaan, että jos vauva ei röyhtäise tai se on hankalaa, niin pitää lasta ensin sylissä niin, että vauva on vasemmalla kyljellään makaamassa ( tai laittaa vauvan sängylle vasemmalle kyljelleen) ja antaa olla jonkin aikaa. Silloin ilma ei kuulemma pääse suolistoon, ja kun lapsen nostaa pystyasentoon, röyhtäys tulee helpommin kun ilma on "kerääntynyt" samaan paikkaan mahassa ja tulee helpommin ulos kun lapsen nostaa olkapäälle ja vähän hytkyttelee / taputtelee selkää.
 
"Ilona"
Mun piti olla itse seisomassa ihan suorassa. Ei tullut jos istuin sohvalla tms, vaan jotenkin se seisoma-asento just piti olla et röyhy tuli. Ja vauva siis olkaa vasten. Pienestä kiinni. :) Tosin meillä vauvalla refluksi, et ei se röyhtäys, vaikka tulikin, yhtään vähentänyt ainakaan sitä puklun määrää. ;)
 
"harmaa"
[QUOTE="vieras";23791964]Joko otin olkapäälle ja taputtelin pyllyä tai sitten vauva polvelle "istumaan" ja "kuristusote" kaulasta.[/QUOTE]

Mikä helkatti on "kuristusote"?
 
thd
Joo, röyhtäyttäminen ei kuulemma ole enää tarpeellista, mutta itse laitan olalle ja taputtelen selälle tai pepulle tai hytkyttelen siinä. Vaihtoehtoisesti röyhtäytän vähän tolla "jenkki tyylillä". En kuitenkaan vaivaa päätäni kovasti asialla, jos ei vauva pian röyhtäise, vaan sitten annan vaan olla, jos vauva on muuten tyytyväinen. :)
 
thd
Joo, röyhtäyttäminen ei kuulemma ole enää tarpeellista, mutta itse laitan olalle ja taputtelen selälle tai pepulle tai hytkyttelen siinä. Vaihtoehtoisesti röyhtäytän vähän tolla "jenkki tyylillä". En kuitenkaan vaivaa päätäni kovasti asialla, jos ei vauva pian röyhtäise, vaan sitten annan vaan olla, jos vauva on muuten tyytyväinen. :)
Lisään vielä, että tossa jenkki tyylissä saatan keinutelle vauvaa ees-taas, enkä siis vain taputtele selälle.
 
ap-
Laitan vauvan yleensä olkapäälle ja taputtelen selkää. Meille opetettiin perhevalmennuksessa, että enää ei tarvitse röyhtäyttää :O
Mä olen kuullut samansuuntaista, mutta kai se on enemmän vauvakohtaista? Tämä meidän ainakin on tosi äreä, itkuinen ja melkein kuplii jos röyhtäystä ei tule. Ehkä siihen vaikuttaa hillitön maidontulokin, pieni reppana joutuu nielemään paljon enemmän kuin ehtisi käsitellä.
 

Yhteistyössä