oikeestiko jotkut ei silitä lapsilleen vaatteita tarhaan/kouluun?

  • Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti
Minä silitän kaiken, mutta en siksi, että olisin erityisen kodinhoidollinen saatikka tarkka ihminen.

Oikeastaan en usko, että trikoovaatteista enää vartti päälläpidon jälkeen edes näkee, onko ne silitetty vai ei eli pakonomaista silittämistä pdiän pikemminkin neuroottisuutena ja traumanhoitona kuin hyvänä kodinhoitona.
Hyvään vanhemmuuteenkin se korreloi helpommin negatiivisesti kuin positiivisesti.

Silityksellä siis minulle aivan eri funktiot:
Se auttaa suurperheellistä pysymään selvillä kaikkien perheenjäsenten aktuaalisesta vaatetilanteesta (kenellä alkaa t-paidat olla turhan kuluneita, kalsareihin tulla reikiä tms) ja ennen kaikkea se on mielestäni rentouttavaa.
Laiskan naisen joogaa.
Silittäessäni rauhoitun katsomaan leffan (tai useimmiten jonkin jakson jostain telkkusarjasta). Silitysboxeiksi muksut kutsuvatkin sarjojen tuotantokausi-laatikoita joita vuosien varrellla tullut hankituksi; salaiset kansiot, babylon 5, millenium, 24 h jne olen silittänyt läpi.
Silittäessä on harha siitä, että "tekee jotain" eli laiskottelu raudan ja laudan ääressä ei aiheuta pitkittyessäkään huonoa omaatuntoa.

:)
 
.....
Ihan naurettava provo aloitus.

Mä en silitä koska silittäminen kuluttaa vaatteet nopeasti. Ei nykyajan kankaat kestä kuumennusta joka pesun jälkeen. Eikä siinä muutenkaan ole järkeä.
 
"vieras"
Niin, nettisurffailluun mammoilla on kyllä aikaa ;)
Totta, television katselun lomassa. Joillakin on vielä se vanha mentaliteetti että vapaalla ei saa olla, vaan pitää keksiä väen vängällä tekemistä jos sitä ei ole. Vaikka siivota uudestaan tai muuta, sitten voikin leikkiä kunnon marttyyriä. Elämä on sellaista millaiseksi sen tekee. Emme elä muita varten, vaan itseämme. Sosiaalisina eläiminä meidän tulee ottaa huomioon läheiset, jos haluamme viihtyä. Siihen ei kuitenkaan kuulu itsesiliävien vaatteiden silitys :)
 
Huom harmaana
[QUOTE="neiti";23755306]Keskieurooppalaiset ystäväni aina naureskelee sille, ettei suomalaiset koskaan silitä, saan hävetä silmät päästäni. Vinoilevat aina Facebookissa jne. kavereilleen tästä asiasta. ,[/QUOTE]

Tirsk, todellakin. Kai tämä on piloillaan kirjoitettu? Eihän tuollaisia ihmisiä voi oikeasti ollakaan. Mitä helvataa se ketään ihmistä kiinnostaisi onko joidenkin vaatteet silitettyjä vai eivätkö ole :LOL:
 
[QUOTE="neiti";23755306]
Keskieurooppalaiset ystäväni aina naureskelee sille, ettei suomalaiset koskaan silitä, saan hävetä silmät päästäni. Vinoilevat aina Facebookissa jne. kavereilleen tästä asiasta. Heidän seurassaan pidän kyllä huolen, että vaatteet ovat siistit ja SILITETYT!
[/QUOTE]

Mutta kun kaikki ei hengaile sun Keskieurooppalaisten ystävien seurassa.

Meillä täällä Suomen maaseudun vihoviimeisellä pellonkulmalla se on aivan yksi lysti, tarttuuko heinä ja hevonpaska ryppyiseen, vai sileään villapaitaan. Itseasiassa ryppyisessä se jää kivammin poimuihin eikä paista niin selvästi....
 
Silittäminen on kamalaa ajanhaaskausta. Paljon mielummin surffailen netissä senkin ajan ja opin siinä uusia asioita ja luen uutisia yms. Juhlavaatteet joskus silitän, jos eivät ole kaapissa sileinä. Mutta läheskään joka vuosi en ole silitysrautaa käyttänyt. Mulla on paljon itsestään siliäviä vaatteita ja kuivausrumpu silittää puuvillavaatteet ihan kivasti. Viikkaan ne siitä siististi kaappiin ja ovat ihan tarpeeksi siistejä, kun ne sieltä päälle puetaan.

Silittäminen on toki ok, jos siinä samalla voi tehdä jotain, vaikka katsoa telkkarista uutisia, mutta pelkkä vaatteiden hinkkaaminen kuulostaa kyllä siltä, että jollain on tylsä elämä.
 
Tasku Venus
Kai ne kotiäidit kerkeää silitellä (ellei ole liikaa lapsia), mä en kerkeä kun käyn töissä. Mä katson mieluummin kotona töiden jälkeen rauhassa Emmerdalea kun viitsisin ruveta silittämään vaatteita jotka rypistyy kuitenkin käytössä.
 
laiska ilmoittautuu
Mä ostan vain vaatteita joita ei tarvi silittää :D jotain juhlavaatteita lukuunottamatta siis. Ei mulla todellakaan oo aikaa silittää näiden 3 alle kouluikäisen kanssa. arvaa mitä ap, mä en silitä ees lakanoita, mä en ees viikkaa niitä vaan käärin vain kasaan ja tungen kaappiin :LOL:
 
Ooi :)
Minä silitän kaiken, mutta en siksi, että olisin erityisen kodinhoidollinen saatikka tarkka ihminen.

Oikeastaan en usko, että trikoovaatteista enää vartti päälläpidon jälkeen edes näkee, onko ne silitetty vai ei eli pakonomaista silittämistä pdiän pikemminkin neuroottisuutena ja traumanhoitona kuin hyvänä kodinhoitona.
Hyvään vanhemmuuteenkin se korreloi helpommin negatiivisesti kuin positiivisesti.

Silityksellä siis minulle aivan eri funktiot:
Se auttaa suurperheellistä pysymään selvillä kaikkien perheenjäsenten aktuaalisesta vaatetilanteesta (kenellä alkaa t-paidat olla turhan kuluneita, kalsareihin tulla reikiä tms) ja ennen kaikkea se on mielestäni rentouttavaa.
Laiskan naisen joogaa.
Silittäessäni rauhoitun katsomaan leffan (tai useimmiten jonkin jakson jostain telkkusarjasta). Silitysboxeiksi muksut kutsuvatkin sarjojen tuotantokausi-laatikoita joita vuosien varrellla tullut hankituksi; salaiset kansiot, babylon 5, millenium, 24 h jne olen silittänyt läpi.
Silittäessä on harha siitä, että "tekee jotain" eli laiskottelu raudan ja laudan ääressä ei aiheuta pitkittyessäkään huonoa omaatuntoa.

:)
Sinä oot niin ihana :) Piti vaan tulla sanomaan. Hyvää viikonloppu Sinulle :)
 
"ninni"
Meillä ei silitetä kenenkään vaatteita, paitsi juhlavaatteet tms. Taidan olla vähän boheemi tyyppi, kun mulle tuollaiset asiat ei ole tärkeysjärjestyksessä lähelläkään kärkisijoja. Tietenkään likaisissa/rikkinäisissä vaatteissa ei kuljeta, mutta jos vähän ryppyjä on, niin so what :)
 
"fiksu"
Joku tossa jo sanoikin, että kaiken silittäminen (alkkarit, t-paidat jne) on neuroottista, vähän kuin maton hapsujen suoristaminen tai siivouspakkomielle. Eri asia, jos TYKKÄÄ silittämisestä, ja pitää sitä renotutumiskeinona. Itse vihaan silittämistä yli kaiken, rentoudun mieluummin vaikka nettipalstoilla tai laittamalla ruokaa. Meillä silitetään vain ryppyiset vaatteet ja juhlakamppeet. Eli pari kertaa vuodessa otetaan silityslauta ja -rauta esiin. Nykyajan vaatteiden materiaalit eivät onneksi kaipaa silitystä. Niin ja sanomattakin on selvää, ettei lakanoita siitetä, koska silittäminen on niin rasittavan tylsää.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja häh;23754560:
Siis sen ikäislle, jotka ei ite osaa niitä vielä silittää. olin ihan että täh kun yks kaverikertoi ettei koskaan silitä vaatteita lapselleen, joka 8v. Nyt kun tarkemmin mietin niin ainahan sillä on ryppyiset vaatteet päällä. Olen luullut että kaikki silittää kun silitetäänhän omatkin.Ei ole iso homma ja vaatteet näyttää paljon paremmilta kun sileät. Tarkoitan nyt sellaisia vaatteita, jotka siis ovat ryppyisiä kuivattuaan, en mäkään ihan kaikkia silitä, esim trikoolegginsejä tms.
Sä oot sit tosi huono laittaa pyykkiä kuivumaan,jos pitää vaatteet silittää.
 
No en totta vie silitä! Ne olisi ehkä sen nanosekunnin sileitä kunnes ryppyyntyvät ja likaantuvat. Neljän lapsen taloudessa ei sitä aikaa kauheasti ole, ja mä teen vuorotyötä tai 12,5 tunnin päiviä töissä niin vapaa-ajalla haluan todella tehdä jotain muuta. Juhlavaatteet silitän jos tarvii, ja kauluspaidat.

Vaatteet pysyy suht rypyttöminä kun kuivausrummusta otettaessa viikkaa siististi.
 
Viimeksi muokattu:
"täydellinen äiti"
tottahan toki silitän,myös kaikkien alushousut ja sukat!!
ja lapsi on muutenkin aina siistein ja puhtain ja kauniimmin puettu kaikista lapsista!
se miltä ulkoisesti näyttää on katsos ensisijalla. ei muulla niin väliä, mutta kun että ne vaatteet on silitettyjä!
tottahan se on se asia minkä lapsi lapsuudestaan muistaa, ja varmasti kiittää minua siitä aikuisena. ihanaa!!
 
Mä olen saanut kotoa sen ettei ryppyisillä vaatteilla kuljeta. Joten meillä silitetään. Ennen lapsia silitin myös pyyhkeet ja lakanat. Nyt en tee sitä, enkä mankeloi, koska ei ole mankelia.
Mutta silitykseen joutuvat keittiöpyyhkeet, musta se on ihanaa ottaa silitetty ja tasainen keittiöliina käyttöön. Tuntuu että se kuivaa paremmin kuin silittämätön.

Mutta se ei ollut vaate, mutta vaatteista silityksen kokee kaikki paitsi sukat ja alusvaatteet. Jotkut yöpaidat menee kanssa ilman silitystä kaappiiin. Osa yöpaidoista kuitenkin tarvii silityksen.

Itse en koe silitystä pahana asiana ja ehdin sen vaikka olenkin työssäkäyvä äiti jonka työpäivät venyvät välillä (johtuen yrittäjyydestä). Silitän iltaisin kun pojat on mennyt nukkumaan tai kun he leikkivät "jaloissani" keskenään. Jos ei anna pyykkivuoren kasvaa liian pitkäksi niin kuivaustelineellinen vaatteita on silitetty (jos ei sisällä kauluspaitoja) vajaassa tunnissa. Klo ysin sarjat on erittäin hyväksi havaittuja silityssarjoja.

En tuomitse ketään vaikka olis silittämätön vaate päällä. Toki esim jostain kauluspaidoista kyllä huomaa mikä ryppy on käyttöryppyä esim selässä tai mikä on pesuryppyä. Toki onhan niitä silittämättä päälle paitoja, jotka ihan toimii, mutta niihinkin tarviin särmää joten silitän nekin...
 
ryppymamma
Hihhih. No en todellakaan silitä. En silitä itsellenikään. Kauluspaidat toki ja jotkut juhlamekot, mutta arkivaatteina ei edes käytetä sellaista, mikä vaatisi silittämistä. Silitysrauta on meillä esillä ehkä kerran parissa kuukaudessa...
 

Yhteistyössä