onko teillä tuttuja perheitä, joista lapsi/lapsia otettu huostaan?

  • Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ei omassa tuttavapiirissäni ole, mutta mä olenkin tarkka siitä, millaisten perheiden kanssa minä tai lapseni ollaan tekemisissä. Töiden kautta tiedän useammankin tapauksen ja niissä syinä vanhempien mielenterveysongelmat, vanhemmat laiminlyövät täysin lastensa kasvatuksen ja huolenpidon tai seksuaalinen hyväksikäyttö perheessä.
 
"äiti"
[QUOTE="vieras";23751750]ei todellakaan. ei kuulita sellaisiin piireihin joissa niin tuppaa tapahtumaan..[/QUOTE]

Et voi yleistää mitään "piirejä"! Kyllä niitä tapahtuu paremmissakin piireissä. Kun sossu päättää jonkun viedä, se keksii vaikka tikusta asiaa, eikä siinä katsota mistä yhteiskuntaluokasta on!
 
[quote="äiti";23751779]et voi yleistää mitään "piirejä"! Kyllä niitä tapahtuu paremmissakin piireissä. Kun sossu päättää jonkun viedä, se keksii vaikka tikusta asiaa, eikä siinä katsota mistä yhteiskuntaluokasta on![/quote]

näin on!
 
"vieras"
Tunnen erään, kaksi jo huostassa ja kolmatta pukkaa. Aivan toivoton tapaus ja vaikka muuten olen holhousyhteiskuntaa vastaan, hänelle tekisin kyllä pakkosterilisaation.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";23751779]Et voi yleistää mitään "piirejä"! Kyllä niitä tapahtuu paremmissakin piireissä. Kun sossu päättää jonkun viedä, se keksii vaikka tikusta asiaa, eikä siinä katsota mistä yhteiskuntaluokasta on![/QUOTE]

No kyllä voi nimenomaan yleistää, että tietynlaisissa piireissä näitä huostaanottoja on enempi. Narkkarit, juopot, mt-ongelmaiset,mitä muuta niitä nyt on.. Moisia ei meidän tuttavapiiriin ole kuulunut sellaisessa mittakaavassa että huostaanottoa olisi tarvittu.
 
"vieras"
Tunnen.

Tällä äidillä on yhteensä 4 lasta joista kaksi vanhinta on huostassa. lapset otettiin äidiltä pois, kun lasten isä oli rikollinen (varastelua ym) , koti heillä epäsiisti, sitten isä kuoli väkivaltaisesti, lasten äiti ei pystynyt pitämään lapsista kunnolla huolta enää senkään vertaa. olivat likaisia ja aina joku tapaturma kun heitä ei vahdittu asianmukaisesti, ulkona omilla teillään ja muutenkin vähän heitteillä. Myöhemmin kunnostauduttuaan sai lisää lapsia mutta kaksi on yhäkin huostassa. Ovat saaneet hyvän kodin joihin kiintyneet, eikä huostaanottoa tulla purkamaan.

Toinen tapaus.. Alkoholiin taipuvainen yh-äiti tapaili jatkuvasti miehiä ja jätti 4 vuotiaan lapsensa hoitoon viikonlopuiksi ties kelle. Raahasi epämääräisiä ukkoja kotiaan lapsen silmien eteen ja seurusteli parhaimmillaan jonkun linnankundinkanssa joka pieksi tämän äidin ja uhkasi lastakin. Äiti sairaalasta tultuaan juuri hakattuna palasi tän miehen luokse. lapsi oli usein heitteillä heidän ryypätessä, äiti ei aina esim. tiennyt missä lapsi on hoidossa. Lastensuojeluilmoituksen jälkeen lapsi otettiin huostaan pääsi ijaisperheeseen, mutta se osottautui huonoksi, joten otettiin sieltäkin pois parin vuoden jälkeen. oli lastenkodissa ja 9 vuotiaana pääsi kunnostautuneen äitinssä luo takaisin. Heidän onneksi siis tuo sijaisperhe oli huono, muuten tuskin olisi poikaa palautettu äidilleen mikäli olisi pienestä asti kiintynyt hyvään taloon.

kolmas tapaus. Insestitapaus perheessä, äiti ei myöntänyt tai nähnyt mitään kummallista koskaan tässä insesti-isässä ja lapsi otettiin pois. Oli huostaanotettuna, valvotulla kotikäynnillä äiti ja tämä miesystävä yritti lapsen kanssa karata ja tehdä katoamistemput, mutta jäivät kiinni samantien ja yritys epäonnistui. Lapsi tosian oli huostassa ihan koko lapsuutensa sitten.
 
"vieras"
Kyllä on, huostaanotto tuttavallani oli äkillinen ja syy oli perätön ilmoitus. Lapsi oli huostassa onneksi aika lyhyen ajan, mutta traumaattinen kokemus oli niin lapselle kuin äidille. Ahdistava ajatus, jos itse menisi hakemaan lasta päiväkodista ja huomaisi että lapsi on haettu pois kesken päivän eikä kotiin tule vähään aikaan.
 
Tunnen kaksi ja molemet on johtuneet lapsen sairaudesta. Toinen on huostassa vieläkin ja toinen oli niin pitkään, kunnes sairaus huomattiin ja kuoli siihen eli ei montaa kuukautta.
Siis miten tuohon jälkimmäiseen päädyttiin? En käsitä. Ymmärrän jos et voi paljoa kertoa ettei tunnisteta, mutta olisi kiva tietää.

Itse tiedän yhden perheen: biologisen äitini perustama uusi perhe. Kaikki kolme siskopuolta huostaanotettiin, kaksi vanhinta muuttivat omilleen sijaiskodista ja nuorin on nyt pysyvässä sijoituksessa aikuisikään asti.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23751782:
Siis mitä nämä "en ole tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa" -vastaukset ovat? :D
No en tiedä, miten sen voisi muulla tavoin esittää... Ei vaan kuulu tuttavapiiriini ongelmaperheitä, koska lopetan hyvin lyhyeen yhteydenpidon sellaisiin. Olivatpa sukua tai muuten vaan muita ihmisiä... En halua olla tekemisissä juoppojen, narkkien, mielenterveysongelmaisten, uskonlahkolaisten jne muuten vaan "liian erilaisten" ihmisten kanssa. Mä en myöskään hyväksy mitä tahansa käytöstä itseäni tai perhettäni kohtaan, joten jos joku ei osaa käyttäytyä ihmisiksi, "deletoin" nämä hankalat tyypit elämästäni. Mulla on tosi tarkka vainu ihmisten suhteen ja siksi olen säästynyt paljolti sellaiselta p*skalta elämässäni, mistä monet tälläkin palstalla valittavat.
 
renne
[QUOTE="vieras";23751904]No en tiedä, miten sen voisi muulla tavoin esittää... Ei vaan kuulu tuttavapiiriini ongelmaperheitä, koska lopetan hyvin lyhyeen yhteydenpidon sellaisiin. Olivatpa sukua tai muuten vaan muita ihmisiä... En halua olla tekemisissä juoppojen, narkkien, mielenterveysongelmaisten, uskonlahkolaisten jne muuten vaan "liian erilaisten" ihmisten kanssa. Mä en myöskään hyväksy mitä tahansa käytöstä itseäni tai perhettäni kohtaan, joten jos joku ei osaa käyttäytyä ihmisiksi, "deletoin" nämä hankalat tyypit elämästäni. Mulla on tosi tarkka vainu ihmisten suhteen ja siksi olen säästynyt paljolti sellaiselta p*skalta elämässäni, mistä monet tälläkin palstalla valittavat.[/QUOTE]

Entäpä jos esim.äiti on parantanut tapansa,ja on nykyään kunnon kansalainen,lapsi ei vielä asu kotona,vaan ollaan kotiuttamassa,joka on pitkä prosessi.onko tämäkin äiti ns.ongelma tapaus,jonka kanssa ei voi olla tekemisissä?
 
Minä tunnen joitain perheitä, joiden lapsi tai lapset ovat olleet meillä sijoituksessa.
Lisäksi tunnen kaksi perhettä, jotka ovat hakeneet vaikeasti oireilevalle teinilleen ylimenokauden tukisijoituksen.

On mielestäni omalaatuista, jos joku paheksuu jotain vanhempaa sen vuoksi että on tarvittaessa hakenut apua lapselleen. Huolestuttava siis moisten "emme liiku sellaisissa piireissä"-ihmisten lasten tilanne. Asenne antaa ymmärtää että "piirejä" pidetään lapsen hyvinvointia tärkeämpänä...
 
larppa harmailee
[QUOTE="vieras";23751904]No en tiedä, miten sen voisi muulla tavoin esittää... Ei vaan kuulu tuttavapiiriini ongelmaperheitä, koska lopetan hyvin lyhyeen yhteydenpidon sellaisiin. Olivatpa sukua tai muuten vaan muita ihmisiä... En halua olla tekemisissä juoppojen, narkkien, mielenterveysongelmaisten, uskonlahkolaisten jne muuten vaan "liian erilaisten" ihmisten kanssa. Mä en myöskään hyväksy mitä tahansa käytöstä itseäni tai perhettäni kohtaan, joten jos joku ei osaa käyttäytyä ihmisiksi, "deletoin" nämä hankalat tyypit elämästäni. Mulla on tosi tarkka vainu ihmisten suhteen ja siksi olen säästynyt paljolti sellaiselta p*skalta elämässäni, mistä monet tälläkin palstalla valittavat.[/QUOTE]

Okei. Harmi kun en itse voinut painaa delete-nappia kun sairastuin vajaa kolmikymppisenä kakssuuntaseen.
 
"madame"
En tuntenut perhettä vielä silloin. (keseessä miehen sisko), mutta tytöllä käytöshäiriöitä, jotka paljastuivat sairaudesta johtuviksi, liian myöhään:'(
mikä sairaus voi aiheuttaa käytöshäiriön? en ymmärrä. ja ikää oli kuinka paljon tytöllä, mietin vaan että tutulla on kohta koulun aloittava käytöshäiriöinen ja hänellä kyllä sossut on todenneet että ei oo aihetta edes ls-asiakkuudelle.
 
"vieras"
Entäpä jos esim.äiti on parantanut tapansa,ja on nykyään kunnon kansalainen,lapsi ei vielä asu kotona,vaan ollaan kotiuttamassa,joka on pitkä prosessi.onko tämäkin äiti ns.ongelma tapaus,jonka kanssa ei voi olla tekemisissä?

Todennäköisesti en haluaisi olla tekemisissä, koska ietysti ihminen voi parantaa tapansa, petrata niin että saa lapsensa takaisin, mutta kuitenkin ihminen on pohjimmiltaan se sama kuin ennenkin: arvot, elämänkokemukset, kiinnostuksenkohteet...
 
"madame"
mua raivostuttaa noi ei kuuluta sellaisiin piireihin. höpöhöpö.

se riittää että joku tekee ilmoituksia siitä että lapsia laiminlyödään,tai hakataan,tai muuten vaurioitetaan, vaikka asia ei niin olisi niin kyllä tietyntyyliset sossuntätit saattaa ryhtyä vaikka kiireelliseen huostaanottoon,koska siihen riittää musta tuntuu että ovat vaarassa(todellisuus voi olla täysin toisin),mutta millä kukaan voi todistaa asian,millä sä todistat 100%vedenpitävästi ttä etä piekse lapsiasi? tms?
 

Yhteistyössä