Auttakaa olkaa kilttejä; listaamalla + ja - vaihtoehdot ovat Tampere ja Jyväskylä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi mikä pohdinta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tamperelainen";23710999]Ok, tuo kuulostaa jo ihan kohtuulliselta. 17 km on melkein puolet vähemmän matkaa kuin 30 ja se ei vaikuta enää niin hankalalta. Tuolta etäisyydeltä kulkee jo linja-autojakin paljon paremmin.[/QUOTE]

Ja luulisin koulukuljetuksen järjestyvän ihan jo kunnankin puolesta. Espoo ainakin kuljettaa taksilla koululaisia ala-asteelle jos eivät kulje lähikouluun vaan vaikkapa eri puolelle kaupunkia. Tampere taitaa olla myös lapsiystävällinen kunta, samaa ei voi sanoa Jyväskylästä.

No voin kertoa entisenä keskisuomalaisena että Jyväskylä on tikittävä aikapommi! Paljon moniongelmaisia ja useampi rauhaton lähiö. Tampereelle siis antaisin paljon enemmän plussaa, ihan jo sillä että puolisoni on taas sieltä kotoisin ja kysyin onko miinuksia, sanoi ettei juurikaan ole.
Tässä nyt muutamia plussia ja miinuksia kuitenkin kummallekin;
Jyväskylä
+ kaunis kaupunki
+keskustassa on lähekkäin kaikki tarvittava
- paljon (liikaa) baareja, aiheuttaa aina lieveilmiöitä
- paljon moniongelmaisia perheitä (katso rikostilastot ja työttömyysasteet, Jykylä kärjessä)
- julkinen liikenne surkeaa. Busseilla matkustaminen kallista eikä vaunuilla pääse ilmaiseksi.

Mansa
+kaunis kaupunki
+mukavat ihmiset (keskisuomalaiset eivät taas ole kovin seurallisia uusille kasvoille)
+kaikki tarvittava löytyy
- Tappara ja Ilves-vääntö välillä ärsyttävää
-musta makkara ja Mervi Tapola

Kiitos, tämä lista oli hyvä! :)

[QUOTE="aloittaja";23725574]Kiitos, tämä lista oli hyvä! :)[/QUOTE]

Hyvä jos siitä oli apua :) Huomasin vasta nyt että annoin sit Manselle ihan uuden lempinimenkin "Mansa" :) Rakkaalla lapsella on monta nimeä :D Itse voin sanoa että jos ei asuttais Espoossa jossa meillä on työt ja muutenkin hyvä paikka asua, voisin muuttaa juuri Tampereelle. Jyväskylän seudulle en palaisi enää mistään hinnasta!

[QUOTE="joopa";23725435]Hyvän päätöksen olette varmasti tehneet! Tampereella kuitenkin pitempiaikasesti mietittynä paremmat mahdollisuudet :) Jos palkkatasokin on parempi.. Nyt vaan miettimään muuttoa ja sisustamista! :)[/QUOTE]

Harmi kun tuo asunto vaan meni. No nyt odottelemaan seuraavaa.
n. 150-200neliöö, vähintään neljä huonetta ja iso tontti, mielellään halli valmiina silloin ei tarvii olla . Ei ole helppo löytää. :D

[QUOTE="aloittaja";23725285]Tampere se sitten on.
Ja kun saatiin päätettyä, oli asunto sitten mennyt! :/[/QUOTE]

Ai ettekö nyt sittenkään muuta tampereelle? Ymmärsin, että jjyväskylän asunto meni.

[QUOTE="joopa";23725645]Eikun aijjaa, ymmärsin joo :D anteeksi taas..[/QUOTE]

Juu, Tampereelle mennään ja se asunto sieltä oli nyt sitten mennyt. Lievästi ketuttaa.

[QUOTE="ALOITTAJA";23745079]Mies hankaa edelleen kovasti tuon Jyväskylän perään. Joten päätös on pyörretty ja mietintä uudelleen käynnissä. Olisiko lisää kommentteja?[/QUOTE]

Itse muuttaisin Tampereelle.
Rikos/huume tilastot kertovat karua kieltään Jyväskylästä.

No voin kertoa entisenä keskisuomalaisena että Jyväskylä on tikittävä aikapommi! Paljon moniongelmaisia ja useampi rauhaton lähiö. Tampereelle siis antaisin paljon enemmän plussaa, ihan jo sillä että puolisoni on taas sieltä kotoisin ja kysyin onko miinuksia, sanoi ettei juurikaan ole.
Tässä nyt muutamia plussia ja miinuksia kuitenkin kummallekin;
Jyväskylä
+ kaunis kaupunki
+keskustassa on lähekkäin kaikki tarvittava
- paljon (liikaa) baareja, aiheuttaa aina lieveilmiöitä
- paljon moniongelmaisia perheitä (katso rikostilastot ja työttömyysasteet, Jykylä kärjessä)
- julkinen liikenne surkeaa. Busseilla matkustaminen kallista eikä vaunuilla pääse ilmaiseksi.

Mansa
+kaunis kaupunki
+mukavat ihmiset (keskisuomalaiset eivät taas ole kovin seurallisia uusille kasvoille)
+kaikki tarvittava löytyy
- Tappara ja Ilves-vääntö välillä ärsyttävää
-musta makkara ja Mervi Tapola

Ihan vain kommentoidakseni Mervi Tapolaa ja Tampere miinusta, niin arvaas kenen mukaan Jyväskylän kaupunginosa Mäki-Matti on nimetty?

Tuttava perhe muutti viiden vuoden asumisen jälkeen pois jyväskylästä, eivät viihtyneet,eivät koskaan kotiutuneet, ihmiset tosi sisäänpäinkääntyneitä ja kaupunki talvisin ihan kuollut, opiskelijoita sielä ehkä piisaa. Ja maantieteellinenkin sijainti on huono, pitkä matka joka paikkaan.

Olen koko ikäni asunut Jyväskylässä, enkä minä ainakaan ole kohdannut rikollisia tai huumeidenkäyttäjiä. Ei kai lapsiperheet yleensä pimeillä kujilla viikonloppuöisin kulje jossa niitä saattais ollakkin.

[QUOTE="zenn";23745173]Ihan vain kommentoidakseni Mervi Tapolaa ja Tampere miinusta, niin arvaas kenen mukaan Jyväskylän kaupunginosa Mäki-Matti on nimetty?[/QUOTE]

No ei sentään, vaikka SE kuuluisa Mattikin on sieltä saanut aikoinaan talon ja tontin. Mäki-Matin nimi tulee 1900-luvun alussa toimintansa aloittaneesta osuuskauppa Mäki-Matista.

No ei sentään, vaikka SE kuuluisa Mattikin on sieltä saanut aikoinaan talon ja tontin. Mäki-Matin nimi tulee 1900-luvun alussa toimintansa aloittaneesta osuuskauppa Mäki-Matista.

No perhana sentään. Ihan väärässä olin, mutta ajatus oli hyvä.. ;)

Olen itse asunut 5v Jyväskylässä ja ihan mukava kaupunki on, kaupunkilaiset ovat vähän sellaisia "maalaishenkisiä" ja kevyesti sisäänpäinlämpiäviä, mutta kyllä he ihan mukavia ovat kun ensin vähän tutustuu. Kesäisin aivan mahtava paikka, mainiot terassit kävelykadulla. Itselleni tuli vaan vähän ahdistava fiilis kun aina tuli tuttuja vastaan.. eli käy nopsaan todella pieneksi, mikä ei välttämättä ole huono asia. Ja edellisellä visiitillä pisti silmään keskusta-alueen ränsistyneisyys.

Tampereella olen nyt asunut 6v ja on sellainen fiilis, että tänne jään. Sopivan kokoinen kaupunki, kohtuuhintaisia asuntoja löytyy heti keskustan ulkopuolelta joista on kävelymatkan päässä kaikki. Paremmat junayhteydet on. Terassejen laadussa häviää, täällä on vain pari hyvää paikkaa, johtuen runsaammasta autoliikenteestä, tosin täällä suunnitellaan parempia julkisiakin, ratikkaa yms.

Periaatteessa ihmiset on samankaltaisia, oli missä oli ja elinpiirit ovat yleensä aika pienet loppuen lopuksi, kotiin, töihin ja kauppaan jne joten en usko sillä olevan suurta merkitystä kumman kaupungin valitsee. On tuurista kiinni millaiset naapurit ja hiekkalaatikkoseuralaiset löytyy.

[QUOTE="zenn";23747989]No perhana sentään. Ihan väärässä olin, mutta ajatus oli hyvä.. ;)

Olen itse asunut 5v Jyväskylässä ja ihan mukava kaupunki on, kaupunkilaiset ovat vähän sellaisia "maalaishenkisiä" ja kevyesti sisäänpäinlämpiäviä, mutta kyllä he ihan mukavia ovat kun ensin vähän tutustuu. Kesäisin aivan mahtava paikka, mainiot terassit kävelykadulla. Itselleni tuli vaan vähän ahdistava fiilis kun aina tuli tuttuja vastaan.. eli käy nopsaan todella pieneksi, mikä ei välttämättä ole huono asia. Ja edellisellä visiitillä pisti silmään keskusta-alueen ränsistyneisyys.

Tampereella olen nyt asunut 6v ja on sellainen fiilis, että tänne jään. Sopivan kokoinen kaupunki, kohtuuhintaisia asuntoja löytyy heti keskustan ulkopuolelta joista on kävelymatkan päässä kaikki. Paremmat junayhteydet on. Terassejen laadussa häviää, täällä on vain pari hyvää paikkaa, johtuen runsaammasta autoliikenteestä, tosin täällä suunnitellaan parempia julkisiakin, ratikkaa yms.

Periaatteessa ihmiset on samankaltaisia, oli missä oli ja elinpiirit ovat yleensä aika pienet loppuen lopuksi, kotiin, töihin ja kauppaan jne joten en usko sillä olevan suurta merkitystä kumman kaupungin valitsee. On tuurista kiinni millaiset naapurit ja hiekkalaatikkoseuralaiset löytyy.[/QUOTE]

Kiitos viestistä! :)
Tampere mua kyllä viehättää eniten. Jyväskylän puolesta puhuu se, että vanhemmat asuisivat vähän lähempänä.. Mutta toisaalta matkaa tulisi n. 50km enemmän kuin mitä nyt. Joten uskoisin meidän käyvän siellä samalla tavalla kuin nyttenkin.

Tulevaisuutta ajatellen kokisin Tampereen ehkä kuitenkin viihtyisämpänä. Täytyy miehen kanssa taas keskustella. Vaikeaa on.

En lukenut vielä ihan koko ketjua, mutta,

Jos et halua arpoa, niin minusta kuulostaa silloin siltä, että sä tiedät vastauksen. Sä et halua Jyväskylään.
Sun ongelmasi on saada mies ymmärtämään tämä.

Tai sit vaan miettiä, millä ehdoilla sä voisit mennä Jyväskylään.

[QUOTE="Halikatti";23748089]En lukenut vielä ihan koko ketjua, mutta,

Jos et halua arpoa, niin minusta kuulostaa silloin siltä, että sä tiedät vastauksen. Sä et halua Jyväskylään.
Sun ongelmasi on saada mies ymmärtämään tämä.

Tai sit vaan miettiä, millä ehdoilla sä voisit mennä Jyväskylään.[/QUOTE]

Niin, tunne sanoo Jyväskylä kun sukulaisia on siellä lähellä. Järki sanoo voimakkaasti että Tampere.

Haluatko sä sillain että on niitä sukulaisa lähellä? Vai tiedätkö vain, että heistä olisi kiva jos te olisitte lähellä? Eikö tunnetta ole yhtään mukana Tampereen puolesta? Siis, että olisi kivaa ja nauttisin tai...?

[QUOTE="Halikatti";23748148]Haluatko sä sillain että on niitä sukulaisa lähellä? Vai tiedätkö vain, että heistä olisi kiva jos te olisitte lähellä? Eikö tunnetta ole yhtään mukana Tampereen puolesta? Siis, että olisi kivaa ja nauttisin tai...?[/QUOTE]

Tunnetta on Tampereen puolesta siinä mielessä, että jo sukulaisia ei asuisi Jyväskylän lähellä valinta olisi ehdottomasti Tampere.

Ja tuo oli hyvä kysymys, ehkä tosiaan heistä olisi kiva jos olisimme lähellä. Itse olen tottunut välimatkoihin ja sinällään en pidä niitä pahoina.

Tampereelle en muuttas vaikka maksettas, jos haluat tutustua ihmisiin ja rehellisiä ystäviä niin muuta Jyväskylään. Ensinnäkään trelaisten murretta ei jaksa kukaaan kuunnella ja toisekseen sattuu vaan niin monella tutulla ja itselläni olemaan kokemusta miten kolkkoja ihmisiä siellä suurin osa on. En yleistä mut onhan se kuitenki et jos siel fiksua porukkaa on ni melkeen ku ettisin neulaa heinäsuovasta.

Oon asunu Jyväskylässä koko lapsuuteni nimenomaan tällä muka "vaarallisimmalla" alueella kangaslammella enkä oo mitään traumoja saanu tai kokenu mitään väkivaltaa/rikosta/kiusaamista. Ennakkoluuloja on monenlaisia, mutta onko se ruoho vihreämpää siellä Tampereella? Eiköhän joka kaupungissa ole rikoksensa ja slummialueensa. Kukapa pakottaa muuttamaan sellaiselle alueelle? Varsinkin jos vielä on niin hysteerikko. Parasta kai sillon pysyä nykysessä paikassaan eikä liikkua yhtään minnekkään.
Meikäläinen ei kans muuttas Tampereelle IKINÄ. Osasyy siihen on ne ihmiset siellä ja toinen syy epäkäytännöllisyys minulle.

Yhteistyössä