onko ok, jos isovanhemmat jää pois lapsenlapsen ristiäisistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on

Vieras
tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen, että onko teille on, jos omat tai puolison vanhemmat ilmoittavat, etteivät ole juhlaihmisiä ja lähtevät mieluummin mökille kalastamaan just silloin kun teillä on lapsen ristiäiset? Tai jos lapsen kummin sanoo, ettei kiinnosta juhliminen, onko ok? ja erityisesti haluaisin kommentteja niiltä, joiden mielestä on ok jättäytyä sukujuhlista pois kun ei vaan ole kivaa.

Kyllä se musta vähän outoa on. Ristiäiset ovat mukavia juhlia. Oma anoppi ilmoitti pari päivää ennen meidän tytön ristiäisiä, että hänellä on sitten työpäivä sunnuntaina (ristiäispäivänä) ja joutuu lähtemään kesken pois eikä ehkä ehdi edes nimeä kulemaan, kun ehtii olla vain puolisen tuntia. Kyllä mua silloin ärsytti ihan suunnattomasti, että miksei voinut sanoa ajoissa niin oltais voitu vaikka aloittaa aikaisemmin. Käy niin kateeksi kavereiden anoppeja, jotka leipovatkin kaiken ristiäisiin, mutta ehän tälle tullut varmaan mieleenkään edes kysyä, että tarvitko apua, no joo... meni jo aiheen vierestä.

Ei tod. olisi ok. Synttärit voi ohittaa jos juuri silloin ei sovi, muttei niitäkään joka vuosi :-) Ristiäiset on vain kerran elämässä. Onneksi mulla ei ole niin junttia sukua/ ystäviä....

minulla ei äiti ole tullut yhdenkään lapsen ristiäisiin, äiti on miten sen nyt kauniisti sanoisi.. aika erikoinen persoona ja haluaa tahallaan käsittää kaikkien sanomiset itseään vastaan ja se että paikalla oli isäni oli jo äidille kova paikka (kun tuo erokaan ei näillä sujunut kuin normaaleilla aikuisilla)
Eli kyllä, minusta on ok että äitini ei ole tullut ristiäisiin.
Jo aikanaan meidän häissämmekin äitini oli riitaa haastamassa vaikka kukaan ei mitään väärää sanonut, mutta kieltämättä sellaisen ihmisen kanssa on vaikeaa joka käsittää jo kohteliaasti päivää sanomisen vittuiluksi.

Et taida täältä löytää montaa kenen mielestä olisi ok.

Kyllä meillä isovanhemman kanssa menisivät välit todella pahasti solmuun, ellei jopa poikki, jos noin tekisivät.

No varmaan yrittäisin järjestää sentyyliset ristiäiset, että ne tärkeimmät kutsutut viihtyisivät siellä, eli esim. vähän rennompaa menoa arkivaatteissa pienemmällä porukalla. Jos mun läheisimmät ihmiseni olisivat tosi juhlien vihaajia, niin ehkä järjestäisin sitten jonkun ristiäisiä epämuodollisemman vauvanihastelutilaisuuden tai ylipäänsä haistelisin vähän ilmaa että kannattaako koko ristiäisiä väkisin järjestää jos kaikissa muissakin juhlissa läheiseni ovat olleet ihan kyrpä ottassa. Sen lapsen voi kastaa perheen kesken, no kummien paikallaolo kyllä on aika olennaista joten ihmettelisin, miksi joku suostuu kummiksi jos ei aio ristiäisiinkään osallistua.

Sinällään asia on epärelevantti, että me ei kuuluta kirkkoon, joten mitään ristiäisiä tuskin tullaan järjestämään.

Mun mielestä on parempi kun juhlissa on ne ihmiset jotka oikeasti haluaa olla eikä sitten esim sosiaalisesti kankeat tyypit vastentahtoisina nyrpistelemässä nenäänsä. Itselläni on niin, että sosiaalisesti todella rajoittunut anoppini tulee aina ja valittaa sitten kuukausikaupalla miten hirveää se hänelle oli. Appiukko taas uuden vaimonsa kanssa ei pääse ikinä kun on aika jotain tärkeitä liiketilaisuuksia ja edustustehtäviä. Juhlivat sitten lapsen kanssa erikseen, mikä on kiva, ikinä eivät unohda, mutta bisneksiä ei vahingosskaan voi yrittää sopia uusiksi vaikka synttärijuhlapäivän ilmoittaisi heille 3kk etukäteen jne.

Ristiäisistä kummit ei oikein mielellään muuten voi olla poissa...
Mutta siis eipä noilla isovanhemmilla ehkä ristiäisissä olisi virkaa, mutta ihmettelisin kyllä jos meillä jättäisivät väliin.

No jaa. Meillä aina on kaikki kummit ja mummit kyllä halunneet osallistua juhliin... Eli olisi OK, että eivät pääsisi. Tietäisin kuitenkin, että syy on hyvä sitä kysymättäkin. Kaikkea sattuu ja tapahtuu ja aina kaikki eivät vain voi päästä paikalle. Ja kerran meillä alkoi juhlapäivän aamuna sankarin sisar oksentaa... silloinkin oli erittäin ymmärrettävää, että suuri osa vieraista halusi olla tulematta paikalle, vaikkei muuta menoa ollutkaan.

Isovanhemmat ja kummit on täysin eri asia kun esim. siskon mies...Vai eikö sinusta?

En tiedä minkälainen suhde sulla ja miehelläsi on, mutta oman aviopuolisoni katson kuuluvan perheeseeni ja on itsestään selvää, että jos mun lapsuudenperheestä joku pitää juhlat, olkoon sitten vaikka veljeni lapsen ristiäiset, niin ilman muuta minun puolisoni perheenjäsenenä tulee paikalle, eikä todellakaan vetoa siihen, että häntä ahdistaa kravatti kaulassa. Mä häpeisin silmät päästäni, jos mulla olisi niin juntti mies, että se kehtaisi edes ääneen sanoa harkitsevansa jäädä pois jostain meidän perheen juhlista. Tai vastaavasti en kehtaisi itse jäädä pois anopin tms juhlista. Eihän anoppi mulle sukua ole yhtään enempää kuin siskon mieskään, joten samalla tavalla voisi sitten jäädä pois myös puolison vanhempien juhlista. Vähänkö meillä anoppi katsoisi pitkään, jos ilmoittaisin, että jätän jatkossa juhlat väliin, kun ei vaan kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;23732072:
No jaa. Meillä aina on kaikki kummit ja mummit kyllä halunneet osallistua juhliin... Eli olisi OK, että eivät pääsisi. Tietäisin kuitenkin, että syy on hyvä sitä kysymättäkin. Kaikkea sattuu ja tapahtuu ja aina kaikki eivät vain voi päästä paikalle. Ja kerran meillä alkoi juhlapäivän aamuna sankarin sisar oksentaa... silloinkin oli erittäin ymmärrettävää, että suuri osa vieraista halusi olla tulematta paikalle, vaikkei muuta menoa ollutkaan.

no sairaus on tietysti vähän eri asia. Mutta jos lähisuku sanoisi, ettei heitä kiinnosta tulla, niin onko se joku syy mukamas? Se on epäkohteliasta käytöstä, ei mitään muuta.

eivät jaksaneet lähteä ajelemaan,matkaa tosin on n.400km,anoppi miehensä kanssa,ovat vähän yli 60v. terveitä eläkeläisiä ja anoppi on lapseni ainoa isovanhempi... harmitti joo. Miehen veljen lapsen ristiäisiiin tulivat,olivat tosin melkein kokoajan eteisessä keskenään ja lähtivät n. tunnin vierailun jälkeen,kun matka oli niin pitkä n.150km. :(

Anoppi ei tullut meidän vauvan ristiäisiin, koska miehen isä oli kutsuttu (luonnollisesti) ja hän tuli ristiäisiin, eikä anoppi voi sietää appea. Apella ei ole anoppia mitään vastaan.. Saas nähdä kuinka käy meidän tulevien häiden, jääkö anoppi sieltäkin pois samaisen lapsellisuuden vuoksi.

ei ole ok ja kyllä loukkaantuisin jos poisjäännin syy olis mökille meno tai kalareissu tms. Sairastuminen on asia erikseen. Ristiäiset on kerran elämässä ja sinne muualle pääsee kyllä muulloinkin.

Isovanhemmat ja kummit on täysin eri asia kun esim. siskon mies...Vai eikö sinusta?

Minustakin.

Ja onhan tilanteita niin erilaisia. Jos etukäteen olisi arvattavissa, tuntien omat tai puolisoni vanhemmat, että poisjäämistä saattaa tulla niin sitten tulee. Jos taas on kutsuttu ja luvattu tulla, ja ei tullakaan niin ei ole ok. Jos tietäisin, että vanhempani eivät vaikka pidä puolisoni sukulaisista niin ehkä sitten järkkäisin ristiäiset, joissa on paikalla vain kummit ja isovanhemmat?

[QUOTE="aloittaja";23732098]no sairaus on tietysti vähän eri asia. Mutta jos lähisuku sanoisi, ettei heitä kiinnosta tulla, niin onko se joku syy mukamas? Se on epäkohteliasta käytöstä, ei mitään muuta.[/QUOTE]

Anteeksi, aloin vähän rönsyillä. Mutta siis mun pointtini oli se, että meillä kaikki haluavat tulla sinne juhliin, enkä muuta oletakaan. Enkä rupea poissaolojen syitäkään kummemmin utelemaan. Eli jos joku nyt haluaisi jäädä jostain "vähemmän pätevästä" syystä pois, en todennäköisesti saisi koko asiasta edes tietää, eikä minua kiinnostaisikaan tietää...

En voi ymmärtää, miten ihmiset voivat elää elämänsä noin solmuun, että joutuvat juhlimaan sellaisessa seurassa, joka ei halua juhlia. Tai miksi koko elämä pitää kuluttaa tuollaiseen kummalliseen kyräilyyn siitä, että mitä kukakin käytöksellään oikein tarkoittaa...

Miehen isä jäi pois toisen lapsemme ristiäisistä, valitti, että juurihan sitä edellisenä vuotena kävi toisissa ristiäisissä ja matkakin on niin pitkä. ( Keski-Suomesta Hkiin) Minä otin niin pahasti nokkiini, etten varmaan kovin helpolla anteeksi tule antamaan. Oli miehellekkin kova paikka, mutta yritti laskea leikkiä asiasta.

[QUOTE="aloittaja";23732090]En tiedä minkälainen suhde sulla ja miehelläsi on, mutta oman aviopuolisoni katson kuuluvan perheeseeni ja on itsestään selvää, että jos mun lapsuudenperheestä joku pitää juhlat, olkoon sitten vaikka veljeni lapsen ristiäiset, niin ilman muuta minun puolisoni perheenjäsenenä tulee paikalle, eikä todellakaan vetoa siihen, että häntä ahdistaa kravatti kaulassa. Mä häpeisin silmät päästäni, jos mulla olisi niin juntti mies, että se kehtaisi edes ääneen sanoa harkitsevansa jäädä pois jostain meidän perheen juhlista. Tai vastaavasti en kehtaisi itse jäädä pois anopin tms juhlista. Eihän anoppi mulle sukua ole yhtään enempää kuin siskon mieskään, joten samalla tavalla voisi sitten jäädä pois myös puolison vanhempien juhlista. Vähänkö meillä anoppi katsoisi pitkään, jos ilmoittaisin, että jätän jatkossa juhlat väliin, kun ei vaan kiinnosta.[/QUOTE]

Niin. MINUAKIN harmittaisi jos MINUN mieheni jäisi pois SISARENI lapsen ristiäisistä ja joutuisin lähtemään sinne yksin. Mutta jos SISARENI mies jäsi pois MINUN lapseni ristiäisistä, se olisi minusta hänen ja hänen puolisonsa (eli sisareni) välinen asia. Huomaatko eron, minun mieheni ja sisareni mies ovat MINULLE kaksi eri henkilöä (ainakin meidän perheessä).

Niin. MINUAKIN harmittaisi jos MINUN mieheni jäisi pois SISARENI lapsen ristiäisistä ja joutuisin lähtemään sinne yksin. Mutta jos SISARENI mies jäsi pois MINUN lapseni ristiäisistä, se olisi minusta hänen ja hänen puolisonsa (eli sisareni) välinen asia. Huomaatko eron, minun mieheni ja sisareni mies ovat MINULLE kaksi eri henkilöä (ainakin meidän perheessä).

Sulle ei sisarusten puolisot ole lähipiiriin kuuluvia, okei. Mulle on.

Hmm mielenkiintoista.. Erittäin mielenkiintoista. Miksi isovanhempiin ja kummeihin eivät päde samat perustelut kun muihinkin??? Siis esim. tuossa toisessa ketjussa esitetyt, että jos ei vaan tykkää juhlista tai jos on muutenkin vähän vapaa-aikaa eikä halua viettää sitä juhlissa? Miksi muiden on ok toimia noin, mutta isovanhempien ja kummien ei? Mites muissa juhlissa sitten nuo rajat vedetään, että kuka saa rehellisyyden nimissä ilmoittaa, että ei tule kun ei huvita ja kuka ei? Nythän tämä vasta vaikeaksi menee.

Anoppi ja appiukko jäi meidän esikoisen ristiäisistä pois eikä se asia tule koskaan unohtumaan. Asiaa paheksuu myös muut eikä he itse edes ymmärrä että siinä on mitään outoa. Menivät ennemmin miehen nuorimman veljen lenttispeliin ku PowerCuppi oli samaan aikaan. Anoppi ilmeisesti suuttui kun minä päätin pitää Lenttis-turnauksen kanssa samaan aikaan ristiäiset. Jeejee.

Miehen siskon mies oli myös ristiäisistä pois, mutta syy oli kylvöt (vapaa-ajan maanviljelijä), joten ei tosiaankaan suututtu siitä.

Hmm mielenkiintoista.. Erittäin mielenkiintoista. Miksi isovanhempiin ja kummeihin eivät päde samat perustelut kun muihinkin??? Siis esim. tuossa toisessa ketjussa esitetyt, että jos ei vaan tykkää juhlista tai jos on muutenkin vähän vapaa-aikaa eikä halua viettää sitä juhlissa? Miksi muiden on ok toimia noin, mutta isovanhempien ja kummien ei? Mites muissa juhlissa sitten nuo rajat vedetään, että kuka saa rehellisyyden nimissä ilmoittaa, että ei tule kun ei huvita ja kuka ei? Nythän tämä vasta vaikeaksi menee.

Kummin oletetaan olevan kiinnostunut kummilapsestaan. Kenenkään ei ole pakko alkaa kummiksi, ja jokainen aivan varmasti tietää mitä kummius yleensä pitää sisällään. Eli pelkkä en mä tykkää tulla sun synttäreille ei oikein käy.

Mitä tulee isovanhempiin niin kyllä mä ihmettelen ettei sen vertaa kiinnosta. MUN isovanhemmat, etenkin isoäiti, on juuri tuollainen. Ei ole koskaan ollut mun synttäreillä, ei vaan kiinnosta. Yo-juhlia tärkeämmäksi katsoi kylpyläpäivän (!). Häihin sentään tuli. Kummankaan lapseni, tai siskoni lapsien ristiäisissä ei ole ollut, eipä kyllä edes enää ole kutsuttukaan. Jos on vanhuus yksinäinen niin sopii katsoa jatkossa peiliin, mä en mene moikkaamaan vanhainkotiin, en soita ja kysy mitä kuuluu (milloinkaan ei ole soittanut mulle), huolehtikoot itsestään miten parhaiten taitaa. Mä en ole mitään velkaa. Surullistahan tuo on, mutta niin makaa kuin petaa.

Yhteistyössä