onko ok, jos isovanhemmat jää pois lapsenlapsen ristiäisistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm mielenkiintoista.. Erittäin mielenkiintoista. Miksi isovanhempiin ja kummeihin eivät päde samat perustelut kun muihinkin??? Siis esim. tuossa toisessa ketjussa esitetyt, että jos ei vaan tykkää juhlista tai jos on muutenkin vähän vapaa-aikaa eikä halua viettää sitä juhlissa? Miksi muiden on ok toimia noin, mutta isovanhempien ja kummien ei? Mites muissa juhlissa sitten nuo rajat vedetään, että kuka saa rehellisyyden nimissä ilmoittaa, että ei tule kun ei huvita ja kuka ei? Nythän tämä vasta vaikeaksi menee.

Hei, joku tajusi mitä mä ajoin takaa, jippii :D

Hmm mielenkiintoista.. Erittäin mielenkiintoista. Miksi isovanhempiin ja kummeihin eivät päde samat perustelut kun muihinkin??? Siis esim. tuossa toisessa ketjussa esitetyt, että jos ei vaan tykkää juhlista tai jos on muutenkin vähän vapaa-aikaa eikä halua viettää sitä juhlissa? Miksi muiden on ok toimia noin, mutta isovanhempien ja kummien ei? Mites muissa juhlissa sitten nuo rajat vedetään, että kuka saa rehellisyyden nimissä ilmoittaa, että ei tule kun ei huvita ja kuka ei? Nythän tämä vasta vaikeaksi menee.

Läheisimmiltä verisukulaisilta odottaa tietynlaista kunnioitusta myös minua itseäni kohtaan, mut ei mua hittookaan heilauta haluaako joku mun sukulaisen puoliso tulla vai ei...Tai vaikka oma serkkukaan ei tulis, verisukua joo, mutta kaukaisempaa.

Mä elän niin eri maailmankatsomuksessa ilmeisesti että mun tajuntaan ei mene isovanhempien, kummien tai todella lähisuvun poissaolo ristiäisista ilman pätevää syytä. Esimerkiksi mökille meno ei ole pätevä syy vaan tekosyy. On olemassa elämässä vaan juhlia joissa on oltava paikalla. Ja mikä sen ihanampi juhla kuin juhla vauvan/lapsen kunniaksi.

Miksi suostua kummiksi jos ei halua tulla ristiäisiin joissa kummius "annetaan"?

Mieheni isä ei tullut poikamme nimiäisiin, ei edes ilmoittanut vaikka kutsussa pyydettiin vastaamaan. Kyl se ihan ok mulle on jos toista ei kiinnosta niin ei tarvii, mun sukua onneks kiinnostaa...

Minulle olisi ok. Esikoisen ristiäisissä isäni oli paikalla, äitini ei. Siskon ja veljen perhe olivat paikalla (molemmat kummeja). Kakkosen ristiäisissä ei ollut ketään suvustani paikalla vaikka sisko olikin miehineen kummeja, mentiin muuten naimisiin siinä samalla. Kolmoselle ei olla ristiäisiä järkäämässäkään, mutta jos siis täällä kotipuolessa ne pidettäisiin niin siskon perhe olisi ainoa joka saattaisi tulla paikalle.

En koe että noihin olisi kenenkään pakko osallistua. Itse en siskon kolmen lapsen kohdalla ole ollut kuin yksissä ristiäisissä, kuopuksen ristäiset järkättiin samaan aikaan kun oltiin itse paikkakunnalla ja mies meni sinne lasten kanssa mutta itse jäin pois.

Ai tässä ketjussa nyt kuitenkin väki on sitä mieltä, että juhliin osallistuminen kertoo jotain välittämisestä ja kiinnostuksesta juhlien järjestäjää kohtaan. Toisessa ketjussa sanottiin, ettei saa ottaa henkilökohtaisesti, jos jotain ei kiinnosta juhlat. Mielenkiintoista, sanoisin minäkin..

Jos omat vanhempani jäisivät pois jostain tärekästä juhlasta loukkaantuisin verisesti, sillä olemme hyvin perhe- ja juhlakeskeinen suku. Jopa minun yli 80-vuotiaat mummoni tulivat kolmen tunnin matkan takaa vartavasten poikani ristiäisiin.

Jos taas mieheni vanhemmista jompikumpi (ovat eronneet) jättäisi tulematta johonkin juhliin, en olisi niin loukkaantunut, sillä ovat erityylisiä ihmisiä ja matkaa heillä esim. meille kertyisi kuusi tuntia.
Tosin uskon, että ainakin anoppi mahdollisiin ristiäisiin tulisi. Ja häihin kummatkin :D

Omat vanhempani eivät tulleet lapseni ristäisiin sillä verukkeelle, että eivät itse kuulu kirkkoon. Mielestäni tuollainen toiminta on huonoa käytöstä, mutta eihän sille mitään voi. Samalla tavalla voi sitten varmaan jättää menemästä omien vanhempiensa 6-kymppisille yms: jos ei silloin satu huvittamaan, niin ei mene sinne seniorisukulaisten ja isän äidin kumminkaimojen kanssa seurustelemaan,

Jos kummiksi pyydetty ei tule ristiäisiin ilman painavaa syytä, voisi ehkä harkita kummin vaihtamista.

Yhteistyössä