Oonko mä ihan vastuuton äiti kun mun kohta 4v ulkoilee yksin meidän pihassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "12345"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me asutaan maalla ja talossa on osaksi aidattu piha. Loppu piha päättyy metsänreunaan ja tiekään ei ole vilkas liikenteinen (ehkä pari kertaa päivässä ajaa joku ohi). lapset 6v,4v, 2xkohta 3v ja 1,5v.

On sanomattakin selvää ettei pienin ulkoile koskaan ilman aikuista. myöskään nuo 3-4veet ei ulkoile ilman aikuista. Ovat kyllä viisaita ja rauhallisia ja järkeviäkin lapsia, mutta en halua sitä surua kun sen yhden ainoan kerran, vaikka kukaan ei ois ikinä uskonut , yks lapsista lähtis vaikka sen kissan tai pallon perään juoksemaan kauemmas ja sen yhden ainoan kerran, vaikka niin ei uskois ikinä tapahtuvan, auto ajais sen päälle.....

6v saa ulkoilla itsekseen pihassa sen ajan kun tullaan esim.kaupasta ja vien kassit ja pienet sisälle, ei kauempaa.. kavereiden kanssa vielä vähemmän. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja houkutukset lähteä metsäretkelle voi ylittää järjen äänen..

Itsekkin sain vapaasti ulkoilla ja PALJON lapsena, mutta olin alakouluikäinen. Aina oltiin pihalla!! Ei koti ole mikään vankila ja ne ehtii kyllä ulkoilla koko lopun ikäänsä kuhan ovat isompia. Alle kouluikäinen ei kuole hapenpuutteeseen vaikka ulkoilis vaan äidin kanssa pari tuntia päivässä. Ja vaikka ne rankuttaa ulos, voi sanoa EI...Mikä pakko se on päästää jos lapsi ronkuu. Annatteko periksi kaiken mitä ne keksii haluta???

mutta en halua sitä surua kun sen yhden ainoan kerran, vaikka kukaan ei ois ikinä uskonut , yks lapsista lähtis vaikka sen kissan tai pallon perään juoksemaan kauemmas ja sen yhden ainoan kerran, vaikka niin ei uskois ikinä tapahtuvan, auto ajais sen päälle.....

Näinhän se on. Sekin lapsi joka yleensä on NIIIIIN viisas ja vastuullinen, saattaa sen yhden kerran lähteä pihasta vaikka on kielletty, juosta pallon perässä tai muuten vaan. Ja sitä riskiä en halua ottaa, kun ei ole pakko.

Se ei tarkoita sitä että lapsi kasvaisi tynnyrissä tai että häntä ei kasvateta vastuuseen. Mutta mikä pakko jonkun kolme-neljävuotiaan on ulkoilla yksin pihalla tai viisi-kuusivuotiaan mennä kavereiden kanssa ympäri kyliä? Kouluikä on sitten asia erikseen, silloin lapsella yleensä on jo hieman enemmän järkeä päässä. tai ainakaan vanhemmat eivät voi muuta kuin luottaa.

Minä en ymmärrä sitä logiikkaa että eskari-ikäinen ei saa yksin lähteä eskarista vaikka matkaa olisi 50 metriä kotiovelle, mutta saman ikäisen pitäisi antaa mennä valtoimenaan pitkin kyliä.

[QUOTE="käpy";23722334]mulla 5 lasta,kuudes mahas.6-vee pyöräilee ite kaverien työ,käy kaupassa ostaas karkkia jne.yksin tai kaverien kans.tekee jopa ite ruokaakin:)voin huoletta käydä kaupassa,kun 2 ja 6-vee kotona sen aikaa.vanhemmat on jo 12 ja 13-veet.kännykät loistavat keksinnöt.eilen 6-vee tyttö lähti kaverilleen 16 jälkeen,soitin sit 19.30 et läheppä pyöräileen kotia päin.
toisaalta tunnen paaaaaljon lapsia,joita en päästäisi yksin pihalle vielä edes 9-veenä.....mistä lie johtuu?
Omat olleet aina pihalla pienestä pitäen,olin paikalla tai en.kukaan ei ole edes yrittänyt karata pihasta.4-5 veenä asuivat suurinpiirtein kesät pihalla,olivat kavereillaan tai kaverit meillä.5-veenä tyttö nukkui teltassaki yön samanikäsen kaverinsa kanssa.en tosin pysty omiani vertaamaan edes moneen tuttavaperheen samanikäsiin lapsiin.
Luoja olen ylpeä lapsistani.eivät roiku ja marise lahkeessa kiinni.ei edes 2-vee.leikkii päivät ja touhaa omiaan,käy potalla kun hätä.menee YKSIN trampalle ja tulee sisälle.
Nää on tämmösiä laiskan äidin lapsia,no jääpähän mulla aikaa muuhun ku kakaroiden kanteluun ja leikittämiseen.
No,nyt pakkaan kaikki kersat autoon ku ovat kerranki kotona ja lähetään shoppaileen kaupunkiin ja syömään.Kokataan sit kotona huomenna:)
yhteenvetona viä,et on tosiaan lapsikohtasta,ja varmaan oma osansa tällä kotomeiningillä.en tosiaan voisi yhdenkään tutun lasta vahtimatta pihalle päästää,enkä olekkaan ku ovat meillä hoidossa olleet.ei tosiaan moni ole ns."pihakypsä" vielä 8-veenäkään.[/QUOTE]

Mulla myös eskarilainen, 7v tuli tänään klo 12 eskarista ja jäi siskonsa kanssa pihalle...itse kuulostelin hoitolapsen unta sisällä, takaovi on auki ja lapset saavat touhuta ulkona. Saavat leikkiä leikkimökissä, hiekkalaatikolla, kuistilla, piirtää katuliiduilla katoksessa ja etupihalla. Yhdessä välissä pihalla näytti olevan 6 eskari ikäistä ja 5v tyttö täysin sulassa sovussa. Plus 10v koululainen kolmen kaverinsa kanssa...ei ole ojia tontin ympärillä ja kukaan ei karkaile tai sinkoile. Eskari ikäiset käyvät välillä pyröräilemässä korttelin ympäri ja ovat katulätkää ja mitälie. Hoitoneitikin söi viiliä ja suolakeksiä uniensa jälkeen mun sylissä tässä kiikussa ja sitten oli menossa mukana ennenkuin isänsä kotiin haki.
Ja muoks. hoitolapsen kanssa ulkona myös minä, ja nuo kymmenen lainalasta ja koirani.

Viimeksi muokattu:
Mitä vastuutonta tuossa nyt on? Jos piha on noin turvallinen ja isompia seurana, mikä on ongelma? On meilläkin saaneet ulkoilla jo kauan kahdestaan. Joo, jotkut päästää vasta kouluikäisen ulos yksinään. Aika vankilaa. Paljon on kiinni luonteista ja ympäristöstä, mutta ap:n kuvauksen mukaan ei ole mitään estettä.

Vanhempihan se lapsensa tosiaan tuntee. Ja sopivissa olosuhteissa pitääkin opettaa lapsensa vähän ottamaan vastuuta tekemisistään. 4 -vuotias ei ole liian pieni vähän harjoittelemaan ulkoilua ilman äitiä tai isää. Tietenkin vanhempi on tuollaisessa tapauksessa tietoinen mitä tapahtuu ja missä lapsi kulloinkin on.

Meidän kolmevuotias saa olla omassa, aidatussa pihassa (josta ei siis pääse mihinkään omin avuin) yksin. Pihasta on pyritty tekemään lapselle mahdollisimman turvallinen ympäristö (ei putoamisvaaraa eikä vettä, ei pääsyä autotielle). En kuitenkaan kovin pitkiä aikoja (10-15min) pysty olemaan tarkistelematta että mitä sielä pihalla puuhaa.

[QUOTE="kasvattaja";23723538]Vanhempihan se lapsensa tosiaan tuntee. Ja sopivissa olosuhteissa pitääkin opettaa lapsensa vähän ottamaan vastuuta tekemisistään. 4 -vuotias ei ole liian pieni vähän harjoittelemaan ulkoilua ilman äitiä tai isää. Tietenkin vanhempi on tuollaisessa tapauksessa tietoinen mitä tapahtuu ja missä lapsi kulloinkin on.[/QUOTE]

Kuten mä tuossa aiemmin laitoin, pystyn valvomaan lapsen tekemisiä ikkunasta. ja sääntönä on se, että jos asetettujen rajojen yli mennään niin sitte ollaan loppupäivä sisällä. Vielä kertaakaan ei oo tarvinnu tätä uhkausta toteuttaa. 4v pysyy kiltisti omassa pihassa.

Jonkinlaisen siunauksen tällä kadulla lienee antaneet nuo muidenkin eskari-ikäisten ( 6-7v siis ) vanhukset, kun antavat muksujensa tulla leikkimään tänne. Välillä huutelevat omilta tonteiltaan että onko se juhopekkaarmas ihmisiksi siellä. Eikä näytä joukossa tyhmyys tiivistyvän, 5v neiti otetaan erittäin hyvin menoon mukaan, vaikka kukaan heistä ei lapsenvahdin roolissa leikikkään. Tyttölapset leikkii tyttöjen juttuja, välillä meikattavien (huulikiillettä huuliin ja muumisuihketta hiuksiin) jonoa on ovensuussa metrikaupalla. Eikä ne edes halua minua koko ajan leikkeihinsä mukaan, vaan ovet ja ikkunat on kesät auki ja katan ruoankin ulos kaki kertaa päivässä. Pyykit ja kaikki saa viikattua kuistilla sopivasti...eli ei sisällä aina edes ole hommahommaa minulle. Ja vastavuoroisesti menevät kaverinsa pihoihin välillä, jotta pääsen koirat lenkittämään tai muihin askareisiin. Meillä on yhteistyö ja avuntanto sopimus muutaman perheen kesken ja ihania ihmisiä hekin kaikki tyyni :)

Aika järkkyä... 4v ei tosiaankaan saa ulkoilla yksin tai edes sen 6v isosiskon/veljen kanssa. Ei ihme että vahinkoja sattuu. Siinä on iso ero onko lapsi 4v tai 5v tai 6v.

Sanokaa vaan kahlitsijaksi mutta kyllä miusta 5-6v vasta voi olla ns. yksin ulkona. Ekaluokkalainen taas on kehitykseltään ihan eri kuin 4v. Eli ette voi minusta sanoa että pitää 4v opetella olemaan yksin kun sitten joutuu kumminkin kouluun kulkemaan 7v.

Aika järkkyä... 4v ei tosiaankaan saa ulkoilla yksin tai edes sen 6v isosiskon/veljen kanssa. Ei ihme että vahinkoja sattuu. Siinä on iso ero onko lapsi 4v tai 5v tai 6v.

Vertaat ehkä sellaiseen lapseen, johon ei voi yhtään luottaa. Omaani pystyi hyvin luottamaan ja jos on koko ajan tietoinen lapsen tekemisistä, ei ole mitään järkkyä. Vaaraton pihahan asian ratkaisee myös.

[QUOTE="kasvattaja";23723693]Vertaat ehkä sellaiseen lapseen, johon ei voi yhtään luottaa. Omaani pystyi hyvin luottamaan ja jos on koko ajan tietoinen lapsen tekemisistä, ei ole mitään järkkyä. Vaaraton pihahan asian ratkaisee myös.[/QUOTE]

Juuri näin! Eri asia on kerrostalon pihat ja muut vaaralliset alueet missä ei voi luottaa edes ihmisiin.

Mulla sai aikoinaan 2½ v ja 4½ v ulkoilla keskenään.

....tuossa miltei postimerkin kokoisessa takapihassa, jonne näkee isosta olkkarin ikkunasta. Piha on kuin olohuoneen jatke. On näkö-, kuulo- ja reagointiyhteys.
Kauemmas ei ollut asiaa. Leikkipihalle päästin 4½-vuotiaan esikoisen "yksin" joskus, eli leikkimään kaverinsa kanssa kaverin vanhempien valvonnassa. Kuopus, viime kesänä 4½ v, sai olla itsekseen omassa takapihassa, tai omien ikkunoiden alla (esim. makuuhuoneemme ikkunan vieressä olevalla pienellä pelikentällä).
Takapihassa oli/on yhä usein sekalainen sakki 4-6 v lapsia. En seissyt vieressä vahtimassa, enkä seiso vieläkään.

Nyt 5-vuotias kuopus saa ulkoilla omassa pihapiirissä aika vapaasti. On rajat, joita ei saa ylittää. Eikä ole ylittänyt. Ei edes yrittänyt. Neuvolassa käytiin tänään, ja terkkari sanoi poikaa uskomattoman kiltiksi ja ajattelevaiseksi lapseksi. Oli jopa huolissaan siitä, että osaako tämä edes kiukutella. Huoli oli turha, osaa kyllä. Joskus liiankin hyvin.

Esikoiseni päästin 6-vuotiaana yksikseen bussilla 3 kilometrin päähän, melkein joka päivä. Ja sai käydä kaverillaan 2,5 kilsan päässä joko bussilla tai kävellen. Koululaisella pitää olla jo vastuuta ja vapauksia. On outoa ajatella, että jotkut samanikäiset eivät saa olla yksin edes omakotitalon pihassa. Nyt 7-vuotiaana esikoisen reviiri on ehkä laaja, mutta tarkkaan määritelty, ja lapsi kysyy lupaa & informoi menoistaan AINA. Kännykkä on mukana aina myös. Esikoiseni 9 v pumpulissa pidetty ystävä pelkää omaa varjoaankin ja eksyy kuulemma 500 m kotimatkalla jos saa kävellä sen yksin. Sitä, onko eksymisalttius ja pelokkuus pumpulissa pitämisen syy vai seuraus, en tiedä, mutta eihän lapsi opi jos ei saa edes kokeilla.

Meillä ulkoilee tuo 4v. melkein päivittäin yksin tai naapurin ala-asteikäisten lasten kanssa ja monesti myös 2v.10kk on mukana ulkona!! Enkä todellakaa koe olevani vastuuton :)
Toki seurailen ikkunasta heidän hommiaan, mut luotan varsinkin tähän 4vuotiaaseen paljon! Tiedän kyllä että lapseen ei voi liikaa luottaa jne jne, mut tunnen lapsen kuitenki hyvin ja hän ei ole ikinä yrittänyt lähteä pihalta yhtään minnekkään. Ainahan voi sattua jotain, mut niin voi sattua vaikka sä seisoisit vieressä. Yli-suojeminenkaan ei auta yhtää mitään.. mut sanoisin että tää on niin lapsikohtaista, toinen 4-vee voi olla tosi vilkas jonka perään pitää koko ajan vahtia, kun taas toinen voi olla tosi rauhallinen ja vastuullinen ja pysyy kiltisti pihassaan. Jokainen äiti varmasti tuntee lapsensa parhaiten ja tietää mitä omalla kohdalla voi tehdä :)

[QUOTE="vieras";23722261]tiedätkö, on lapsia jotka viihtyvät siellä ulkona jopa 5-7tuntia päivässä. itse ulkoilen aamupäivästä pari tuntia lasten kanssa, ja illasta tunnin. tässä välissä lapset ulkoilee 3-4tuntia, enkä yksinkertaisesti ehdi itse tässä välissä enää ulos. joskus ne on kotityötkin tehtävä. perse ylös penkistä sanoo ihminen, joka ei tiedä laidastakaan mitä on olla todella ulkoilevien lasten äiti!![/QUOTE]

On helppoa huudella persettä ylös sohvalta ja ulos lasten kanssa, jos itsellä on eri tilanne. Meillä sattaa lapset lähteä pihalle aamulla ja tulla illalla sisälle. Välillä syövät ruokansakin mieluiten ulkona.

Mikä siinä kerrostalossa on aina niin kamalaa, että juuri siellä ei voi päästää lasta ulos? Eikö se riipu asuinpaikasta paljon enemmän? Meillä on kerrostaloasunto maantasakerroksessa, alue on niin rauhallinen, että koko kaupungista ei parempaa löydy (ISO kaupunki kyseessä ) ja todellakin 4v saa jo käydä yksin pihalla, jonne näen, ja josta pääsee itse käytävään, kun ovetkaan ei ole lukittu kuin öisin. Talo on uusi, joten kaikki leikkivälineetkin ovat viimeistä huutoa turvallisuuden suhteen. Kaverini oli sossussa puhunut, että hänen pian 4v haluaa jo olla ulkona yksinkin, niin ei ole lastensuojeluilmoitusta silti näkynyt ;)

MIKSI 7-vuotiaalle sysätään noin järjetön vastuu? Oikeasti, sitä tässä en ymmärrä. Hänkin on vielä lapsi eikä todellakaan tunnista kaikkia vaaroja. Ja on lapsi joka saattaa keskittyä omiin leikkeihin ja unohtaa hetkeksi sen pienemmän.

4v on vielä pieni -luonteesta riippumatta. Viimeiset kuuluisat sanat on : EI meidän Maija koskaan kun olen seurannut - ja sitten tulee se vahinko

[QUOTE="mee";23724112]MIKSI 7-vuotiaalle sysätään noin järjetön vastuu? Oikeasti, sitä tässä en ymmärrä. Hänkin on vielä lapsi eikä todellakaan tunnista kaikkia vaaroja. Ja on lapsi joka saattaa keskittyä omiin leikkeihin ja unohtaa hetkeksi sen pienemmän.

4v on vielä pieni -luonteesta riippumatta. Viimeiset kuuluisat sanat on : EI meidän Maija koskaan kun olen seurannut - ja sitten tulee se vahinko[/QUOTE]

no en mä ainakaan oo 7vuotiaalle koskaan sanonu että sen pitäis vahtia sisarustaan enkä todellakaan sälytä vastuuta sen niskoille vaan valvon sitä 4vuotiasta ikkunasta käsin ja vastuu on minulla. En usko että kovinkaan moni käyttää 7vuotiasta lapsenvahtina vai olenko väärässä.

Yhteistyössä