Ei näköjään kannata pestä hampaita 2 kertaa päivässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "auts"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"auts"

Vieras
Olen nyt muutaman kuukauden pessyt hampaat aamuin illoin kun ennen pesin vain iltaisin. Ja nyt on alkanut vihloa niin p****leesti, ikinä ennen ei ole vihlonut tai ollut mitään ongelmia, ei edes reikiä.

Hammaskivi, tupakointi, kahvi, nostaa ienrajaa ja hammaskaulat paljastuvat ja niiden ontelot/tiehyet mitä ovatkaan. Se pesu ei sitä vihlontaa aiheuta vaan muuten hoitamattomat hampaat. Mene hammaslääkäriin tai vaihda hammastahnaa.

Veikkaisin että harjaat liian kovaa ja ikenet on vetäytyneet sen takia. Käytä hetken aikaa sensitive tahnaa (suojaa hampaan kaulaa ja estää vihlomisen) ja opettele kevyempi ote harjaukseen.

Tuli vaan mieleen että eihän sulla vaan ole liian kova harja/liian kovat otteet? Jos peset hampaat "superhuolellisesti" liian kovalla harjalla tai liian kovin ottein,voi tuloksena myös olla tota ienrajan vetäytymistä mistä vihlonta aiheutuu.. Jos ei sulla ole aiemmin ollu mitään ongelmia,niin miksi olet muuttanut hamapidenhoitotapojasi?

Mulla ei ole hammaskiveä. Aloin pesemään aamuisinkin kun olen raskaana ja näin neuvottiin ettei tule tulehduksia. Pesen hampaita aina 10 min eli superhuolellisesti. Pesen hampaat ennen aamupalaa, pesun ja aamupalan välillä on tunti aikaa.

Jos narskuttelet yöllä, hampaasi voivat ärtyä siitä. Onko sinulla stressiä?

Ps. Ei olisi mahdotonta, että liian usein harjaaminen (varsinkaan, jos harjaa kovaa!) ärsyttäisi hampaita. Äidilleni, joka on esimerkillisesti pitänyt omistaan huolta, sanottiin suoraan että nyt se jynssäys + lankaaminen vähemmälle. Hänellä oli siis hammasongelmia, vihlontaa jne.

Kiva, mitäköhän tässä pitäisi tehdä... : / En vaan osaa pestä nopeammin hampaita, tuntuu että ne eivät tule muuten puhtaaksi. Mutta en voi enää jättää aamupesuakaan pois kun siitä tulee niin raikas maku suuhun. Enkä mielestäni hinkkaa liian kovaa...

sähköhammasharja, se ilmottaa kun pesty tarpeeksi ja ainakin minä saan sillä puhtaammaksi kuin normiharjalla (mullakin siis ennen oli ongelmaa kun tuntui etten saa puhtaaksi normipesulla). Luet vaan hammasharjan käyttöohjeen, peset sen mukaan ja se riittää.

Kyllä muuten kannattaa. Mutta ei kannata pestä hampaita enempää, kun kahta kertaa päivässä. Kolmas kerta on jo hyödytön (ei vielä välttämättä mitään haittaa mutta ei kyllä enää mitään hyötyäkään, eli siis turhaa touhua) ja neljäs kerta tai sitä useampi on jo haitallinen hampaille. Hammaslääkäri on minulle sanonut, että hampaiden pesu kaksi kertaa päivässä on hampaiden kannalta kaikkein paras vaihtoehto.

sähköhammasharja, se ilmottaa kun pesty tarpeeksi ja ainakin minä saan sillä puhtaammaksi kuin normiharjalla (mullakin siis ennen oli ongelmaa kun tuntui etten saa puhtaaksi normipesulla). Luet vaan hammasharjan käyttöohjeen, peset sen mukaan ja se riittää.

Se sähköhammasharjan aika on kauhean lyhyt. Mulla menee enemmän kuin puoli minuuttia yksien pintojen harjaukseen. Liekö johtuuko siitä, kun mulla on vielä 3 kpl. viisaudenhampaita tallella.

Kannattaa aloittaa harjaamalla ensiksi hampaitten sisäpinnat ja vasta tämän jälkeen purupinnat ja ulkopinnat. Jos aina aloittaa ulkopinnoilta, vetäytyy ikenet sieltä helpommin ja vihlonta vaan jatkuu, koska ihminen yleensä aloittaa harjaamaalla voimakkaammin ja loppua kohden ote ei ole enää niin kova.

Yhteistyössä