Miksi joillain tulee helpommin reikiä hampaisiin kuin toisilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla on esim. ollut lapsuudessani/nuoruudessani n. 8-10 reikää, vaikka pesin hampaat aamuin illoin. Veljelläni ei ollut ikinä yhtään. Kaverillani ei myöskään ollut, vaikka hän ei pessyt kuin korkeintaan kerran päivässä hampaansa. Joskus yläasteella sain raudat ja sen jälkeen ei ole ollut yhtään reikiä..joku hammaslääkäri taisi joskus sanoa mulle, että saan hampaiden vinouden/ahtauden ja tietynlaisen syljenerityksen takia helposti reikiä. Onko jollain enemmän tietoa asiasta?

Mun isä ei juuri hampaitaan ole pessy mut reikiä ei ole, hammaskiveä on ollut. Itse pesen hampaat aamuin illoin eikä minullakaan ole reikiä, mut hammaskiveä löytyy siitäkin edestä.
Jotenkin liittyi just sylkeen tuo reikiintyminen ja hammaskivi. Perinnöllistä se kuulema ei ole.

Kariesbakteerin määrä suussa vaikuttaa asiaan. 20% aikuisista ei ole kyseistä bakteeria ollenkaan. Jos bakteeria on todella runsaasti, hampaita joutuu huoltamaan todella tarkasti ettei reikiä tule. Tuon bakteerin vuoksi aikuinen ei saa syödä samalla lusikalla kuin lapsi, koska mitä aiemmin lapsi bakteerin saa, sitä helpommin reikiä tulee.

Mulla on aina tullut ja tulee erittäin helposti vaik kuin hyvin hoitaisin enkä mitään selitystä ole saanut. Hampaat on niin paikatut ja kamalat kun olla ja voi... monet itkut itketty niiden takia, syö kyllä itsetuntoa. Ja inhottaa joidenkin kommentit mutta en voi sille mitään :(

Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Mulla on aina tullut ja tulee erittäin helposti vaik kuin hyvin hoitaisin enkä mitään selitystä ole saanut. Hampaat on niin paikatut ja kamalat kun olla ja voi... monet itkut itketty niiden takia, syö kyllä itsetuntoa. Ja inhottaa joidenkin kommentit mutta en voi sille mitään :(

Sulla on sitten varmaan runsaasti sitä bakteeria suussa? Se olisi selitys. Mä kävin raskaanaollessa sylkitestissä ja bakteeritaso oli alhainen. Reikiä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:

Sulla on sitten varmaan runsaasti sitä bakteeria suussa? Se olisi selitys. Mä kävin raskaanaollessa sylkitestissä ja bakteeritaso oli alhainen. Reikiä ei ole.

Mutta se bakteeritaso vaihtelee.
Kannattaa harjata huolellisesti varsinkin takahampaiden takaosa, siellä se bakteeri muhii. Lisäksi hammaslankaus vähintään pari kertaa viikossa.

Se on se streptococcus mutans joka niitä reikiä aiheuttaa. Ne joilla on se saa reikiä helpommin vaikka jynssäisi hampaita kuinka ja jotkut llä tavalla on "miljonäärejä" sen pöpön kanssa (sano mun hammaslääkäri) että niitä on tosi paljon suussa.

Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:

Mutta se bakteeritaso vaihtelee.
Kannattaa harjata huolellisesti varsinkin takahampaiden takaosa, siellä se bakteeri muhii. Lisäksi hammaslankaus vähintään pari kertaa viikossa.

Niin joo, tosiaan pakkohan sen määrän on vähentyä huolellisella suunhoidolla. Tosin jos kiille on huono tms. niin varmaan vähäinenkin bakteeritaaso on tuhoisa. Eikö ihmiset ole tosiaan kuulleet karieksesta, kun niin moni puhui vaan syljestä ja hammasluusta?

Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
Syljen koostumus ja hammashoitaja kerran mainitsi, että hammaskivikin saattaa suojata reikiintymiseltä.

Olen kuullut, että niillä, joilla ei reikiinnu on yleensä enemmän hammaskiveä. En ole kuullut, että hammaskivi itsessään estäisi reikiintymistä.

Mulla on hammaskiveä joka kerta kun hammaslääkärissä käyn ja reikiä löytyy myös, nuorempana enemmän nykyään vähemmän mut aina jotaa kuiteki. Lankauksesta ja harjauksesta ja xylitolipurkasta huolimatta.

Mulla oli ennen hyvät hampaat. Mutta mä olen saanut sädehoitoa ja sylkirauhaset ovat kärsineet. Mun syljen koostumus on muuttunut eikä se suojaa hampaita enää niin hyvin. :snotty: |O

Uusimmat

Yhteistyössä