8h työpäivä on minusta AIVAN LIIKAA nykyaikana

• Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
miettii
Koska se on päätetty että normityöpv kestää juuri 8h? Sehän on aivan tolkuttoman suuri tuntimäärä päivästä.
Sitten valitetaan kun on loppuunpalaneita ihmisiä, työttömiä, ylikoulutettuja..
En tunne ketään joka olisi pirteä ja hyvinvoiva työpäivänsä jälkeen. Eihän se ihme ole, koko päivä menee töissä. Mitä siinä enää illalla edes tekee.

8 tunnista olisi päästävä pois, elämä ei ole tarkotettu siihen että käymme töissä ja kaikkeen muuhun olemmekin liian väsyneitä. Ihmisellä täytyy olla huippu-urheilijan kunto ja huippu-psyyke että se jaksaa edes vuoden tuollasta 8h päivää.

Eikö joku puolue puhunut lyhempien työaikojen puolesta, en vaan muista mikä puolue. Äänestän heitä seuraavissa vaaleissa. Nykyajan järjestelmä ei toimi, siitä ei hyödy yksikään.

5+2+lemmikit
Koska se on päätetty että normityöpv kestää juuri 8h? Sehän on aivan tolkuttoman suuri tuntimäärä päivästä.
En tunne ketään joka olisi pirteä ja hyvinvoiva työpäivänsä jälkeen. Eihän se ihme ole, koko päivä menee töissä. Mitä siinä enää illalla edes tekee.

8 tunnista olisi päästävä pois, elämä ei ole tarkotettu siihen että käymme töissä ja kaikkeen muuhun olemmekin liian väsyneitä. Ihmisellä täytyy olla huippu-urheilijan kunto ja huippu-psyyke että se jaksaa edes vuoden tuollasta 8h päivää.

Eikö joku puolue puhunut lyhempien työaikojen puolesta, en vaan muista mikä puolue. Äänestän heitä seuraavissa vaaleissa. Nykyajan järjestelmä ei toimi, siitä ei hyödy yksikään.
Olen kyllä tavallaan samaa mieltä, matkat tuohon 8h päälle niin ei tosiaan jää enää montaa tuntia aikaa muuhun ( jos ajatellaan että herää 6.30 hoitaa aamutoimet, vie lapset tarhaan ja on 8 töissä, töistä lähtee klo 16, hakee lapset jne. on kotona vähän ennen klo 17)
Olen sitä mieltä että työaika vois olla vaikka 6 ja puoli tuntia, palkka vois olla vähän pienempi myös. Lopulla aikaa olis aikaa olla perheen kanssa, liikkua, harrastaa, leipoa jne.
Nyt jotenkin haetaan kaupasta äkkiä einestä jne, kun ei ole aikaa tehdä itse.

Tällä hetkellä olen hoitovapaalla, mutta lyhennettyä teen jos vain työnantajalla sopii. Ei raha korvaa sitä aikaa...(erityisesti kun on monta lasta, haluaa heillekin aikaa, harrastuksia, terveellistä elämää jne)

[QUOTE="vieras";23712883]Mulla on todella mielekäs työ mutta kokopäivätöihin en lähde :) En halua tuhlata elämääni vaan työhön...[/QUOTE]

okei .eihän se olekaan pakko.kukin tekee senverran kun itse tykkää, et on hyvä :)

miettii
Sitäpaitsi suuriosa työpäivästä näissä 8h työpaikoissa voi olla ajantappamista. Varsinaiseen työhön menee siis jo nyt vain puolet tuosta ajasta. Mitä järkeä tässä kaikessa on. Ihmisillä on paha olla töissä, sekä työttöminä.
Miksei tähän järjettömään järjestelmään puututa vihdoin. Kaikenhuippu että tietyt tahot ajavat päinvastoin vielä eläkeiän nostoa. Kohta varmaan ehdottavat myös että työpäivien normipituus pitää olla 12h.

"Molly"
Ammatinvalintakysymyshän tämäkin on. Jos todella tahtoo tehdä lyhennettyä työpäivää niin työ on valittava sen mukaan että työnantaja on siihen suostuvainen. Toiset tykkää työnteosta ja toiset arvostaa vapaa-aikaa. Meitä kun on moneen junaan. :)

"tööt"

Ja sitä raatamista oli montako vuotta jo takana?

Mämmäm
Kyllähän se kaheksan tuntia vielä menee mutta 10 h ja ilman ruokkista on joskus vähän liikaa :/ ja kyllä on sanottu työnantajalle ja otettu liittoon yhteys mutta eipä ole mitään muutosta tapahtunut :/

[QUOTE="vieras";23712909]Mä teen 12-tuntisia työpäiviä viitenä kuutena päivänä viikossa ja olisin erittäin iloinen jos työpäiväni olisi 8 tuntia lyhyt.[/QUOTE]

no mutta hei, sehän on oikeasti oma valinta. että kuinka pitkää päivää tekee.jotkut tekee lyhennettyä,jotkut osapäiväistä syynä just se,että päivän pituus ei olisi itselle liiallinen.tai vaihtaapa jotkut jopa alaakin :)
mun mielestä sellainen on normaalia, että joskus on väaynyt ja v*tuttaa vaikka töitä olis vaan 4tuntia, mutta jos on jatkuvasti väsynyt ja kokee, että elämä menee ihan hukkaan työntakia, niin silloin varmaan kannattaa miettiä mikä olisi ratkaisu siihen .

ghyt
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23712900:
voi voi. maanviljeliän tuntimäärä päivässä on harvoin alle 10 tunnin ja kesällä säännöllisesti 12-20 tuntia
Mutta tuo nyt ona kuitenkin aika eri asia.
Maanviljelijä laskee työksi KAIKEN kotona tapahtuvan työn, kyllä duunarikin kotona joutuu maalaamaan taloaan, leikkaamaan ruohoa jne jne. (ei ole työmatkoja jne)
Jos on vain mv niin kylvo- ja puintiaikaan onkin hommaa mutta muuten on melko rauhallista.

miettii
[QUOTE="vieras";23712909]Mä teen 12-tuntisia työpäiviä viitenä kuutena päivänä viikossa ja olisin erittäin iloinen jos työpäiväni olisi 8 tuntia lyhyt.[/QUOTE]

Sääliksi käy. Miksi suostut tollaseen.:(

dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm;23712925:
Kyllähän se kaheksan tuntia vielä menee mutta 10 h ja ilman ruokkista on joskus vähän liikaa :/ ja kyllä on sanottu työnantajalle ja otettu liittoon yhteys mutta eipä ole mitään muutosta tapahtunut :/
Ottakaa yhteyttä myös työsuojelupiiriin.

juuu
joskus aikoinaan oli isot mielenosoitukset, jotta saatiin työaika 8h (sitä ennen varmaan voinu olla vaikka kuinka pitkiä) iskulauseena oli 8h työtä, 8h vapaata, 8h unta. Jos työpaikka on lähellä niin tuo toteutuu nykyäänkin ja riittää hyvin, mutta jos työmatka on pitempi... Lisäksi epäilen että tuohon aikaan monella työmiehellä on ollut vaimo kotona hoitamassa kotityöt, ruuat ja lapset. Lapsiperheille lyhempi työpäivä olisi huippujuttu! Vähemmän pikkukoululaisia yksin kotona iltapäivästä, alle kouluikäsillä lyhyemmät hoitopäivät...

"vieras"
Miksi te valitatte että kun pitää tehdä pitkää päivää ja liian usein? Ensinnäkin maanviljelijän ammatti on ihan täysin oma valinta, jos ei jaksa niin maatila pois. Kaupan alalla on hyvät lauantailisät, jos ei kelpaa, jää pois. Minä teen osa-aikatöitä mutta näiden valittajien yms. suurin ongelma on se että ovat niin rahanahneita että tekevät kokopäivätöitä. JOKAISELLA on mahdollisuus tehdä osa-aikatöitä vaikka alaa vaihtamalla mutta harva rahan takia sitä todella haluaa ;)

"vieras"
no mutta hei, sehän on oikeasti oma valinta. että kuinka pitkää päivää tekee.jotkut tekee lyhennettyä,jotkut osapäiväistä syynä just se,että päivän pituus ei olisi itselle liiallinen.tai vaihtaapa jotkut jopa alaakin :)
mun mielestä sellainen on normaalia, että joskus on väaynyt ja v*tuttaa vaikka töitä olis vaan 4tuntia, mutta jos on jatkuvasti väsynyt ja kokee, että elämä menee ihan hukkaan työntakia, niin silloin varmaan kannattaa miettiä mikä olisi ratkaisu siihen .
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Mä en yksinkertaisesti tulisi toimeen kahdeksan tunnin työpäivällä, joten siksi mun on pakko painaa pitkää päivää ja viikkoa. Jos asiakkaat suotuisivat maksamaan enemmän tarjoamistani palveluista tekisin inhimmillistä työviikkoa, mutta kun asiakkaat eivät tähän suostu.

Yhteistyössä