Auttakaa olkaa kilttejä; listaamalla + ja - vaihtoehdot ovat Tampere ja Jyväskylä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi mikä pohdinta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi mikä pohdinta

Vieras
Eli meillä on nyt kova pohdinta kumpaan sitten lopun perin lähdetään.

Jyväskylää puoltaa se, että mun vanhemmat asuu n. 80 km päässä sieltä. Tosin, ollaan nyttenkin ajettu sinne vaikka välimatkaa on 200km.
Jyväskylä olisi ehkä enemmän tunne ratkaisu, järki sanoo Tampere.

Mies tykkäisi enemmän Jyväskylästä, kokee Tampereen olevan liian iso. Muutamme joka tapauksessa n. 30 km päähän kaupungista (tarvitsemme ison tontin harrasteille ja niitä harvemmin on keskustan tuntumassa), joten itse en koe Tamperetta liian suurena.
Miehen työn kannalta paikkakunnalla ei väliä ja mun yliopisto jutut jatkuu samalla tavalla kummassakin.

Lapset eivät ole vielä kouluikäisiä.

Omatalo kohta myyty ja päätös pitäisi tehdä.

Ihan mielettämän vaikeaa. :/

Jyväskyläläisenä tykkään tietty tästä enemmän ku Tampereesta... Tässä on vaan sitä jotain... :) tosin täällä on tosi pienet piirit ja tyyliin kaikki tuntee kaikki tai ainakin tietää jonkun joka tuntee jonkun :D mutta Jypylä on kaunis ja kiva kaupunki!

Vaikka itselleni valitsisinkin Tampereen, ei noilla perusteilla ole mun mielestä mitään vaikeuksia päättää. Tuossahan oli vaikka kuinka monta perustetta Jyväskylän puolesta, mutta ei yhtään Tampereen.

Plussaa Jyväskylälle:
- Sukulaiset lähellä
- Mies tykkää Jyväskylästä
- Saatte ison tontin todennäköisesti halvemmalla ja helpommin Jyväskylästä tuolta etäisyydeltä.

- Töiden ja opiskelun kannalta ei merkitystä.

Tampereelle en löytänyt viestistäsi yhtään plussaa. Teinä siis muuttaisin Jyväskylään.

Vaikka itselleni valitsisinkin Tampereen, ei noilla perusteilla ole mun mielestä mitään vaikeuksia päättää. Tuossahan oli vaikka kuinka monta perustetta Jyväskylän puolesta, mutta ei yhtään Tampereen.

Plussaa Jyväskylälle:
- Sukulaiset lähellä
- Mies tykkää Jyväskylästä
- Saatte ison tontin todennäköisesti halvemmalla ja helpommin Jyväskylästä tuolta etäisyydeltä.

- Töiden ja opiskelun kannalta ei merkitystä.

Tampereelle en löytänyt viestistäsi yhtään plussaa. Teinä siis muuttaisin Jyväskylään.

Minä siis tykkäisin Tampereesta enemmän ja koen siellä olevan tulevaisuunden kannalta enemmän mahdollisuuksia.
Meillä on myös sukua Tampereella, joten vanhempani käyvät sielläkin säännöllisesti. VAikka asuvatkin Lähempänä Jyväskylää.
Jäi nämä kirjoittamatta. :)

[QUOTE="Huips";23706879]Itse asun Jyväskylästä ja tykkään kovasti täällä asua:)! Mukava kaupunki! Tampere olisi kyllä varmasti yhtä hyvä vaihtoehto! Arpokaa asia:D[/QUOTE]
Mies sano samaa, mut mä en pysty. :D

Katsokaa taloa molemmista paikoista ja muuttakaa sinne, mistä löytyy ekana mieluinen talo. Riippuen budjestista ja siitä mitä haluatte, sellaisen löytäminen ei välttämättä ole helppoa, joten se itsessään saattaa ratkaista asian.

Kyllä minä katsoisin kummasta löytyy enemmän molemmille työ mahdollisuuksia, toisaalta Tampereelle jos muuttaa menee siitä nopeasti juna Helsinkiin ;) joten noiden tulevaisuuden töiden kannalta ;) Kun taas Jyväskylästä on matkaa, mutta ei toki mahdoton.

[QUOTE="vieras";23706989]Katsokaa taloa molemmista paikoista ja muuttakaa sinne, mistä löytyy ekana mieluinen talo. Riippuen budjestista ja siitä mitä haluatte, sellaisen löytäminen ei välttämättä ole helppoa, joten se itsessään saattaa ratkaista asian.[/QUOTE]

Tällä hetkellä kummassakin on potentiaalinen talo, iso tontti jne.

Juttelin pankin kanssa ja hyvä etten pyytänyt häntä päättämään. Toivon sen kuitenkin olevan pitkä aikainen ratkaisu.

[QUOTE="jjj";23707045]Kyllä minä katsoisin kummasta löytyy enemmän molemmille työ mahdollisuuksia, toisaalta Tampereelle jos muuttaa menee siitä nopeasti juna Helsinkiin ;) joten noiden tulevaisuuden töiden kannalta ;) Kun taas Jyväskylästä on matkaa, mutta ei toki mahdoton.[/QUOTE]

Mä koen Tampereen juuri tämän takia potentiaalisemmaksi. Kun koskaan ei toisaalta voi tietää. Eli tunne on Jyväskylä, järki Tampere kumman pohjalta sitä tekisi noin ison päätöksen.

Jyväskylä on hieno kaupunki, tuetaanko Tampereella lapsiperheitä mitenkään?
Jyväskylässähän on pieni kuntalisä.
Täällä on ihanat järvimaisemat ja ihan keskustassa on minusta helpompi asioida kun kaikki liikkeet ovat lähempänä toisiaan kun Tampereella.

Vastasin jo kerran mutta asunnot ovat Jyväskylässä huomattavasti Tamperetta halvempia. Samankokoisen/tasoisen asunnon hintaero voi olla 50-100 000 euroa. Sitä maksaa aika pitkään, jos palkassa mitä saa Jyväskylässä/Tampereella ei ole eroa.

[QUOTE="vieras";23707555]Vastasin jo kerran mutta asunnot ovat Jyväskylässä huomattavasti Tamperetta halvempia. Samankokoisen/tasoisen asunnon hintaero voi olla 50-100 000 euroa. Sitä maksaa aika pitkään, jos palkassa mitä saa Jyväskylässä/Tampereella ei ole eroa.[/QUOTE]

Mulla tuo asunnonhinta ei jotenkin vaikuta, pitäisi varmaan mutta nyt ainakin koen että päätöksen pitää syntyä muista syistä.

Ja kiitos kun jaksoit vastata toistamiseen.
Tavallaan turhaa jossain palstalla pohtia tälläistä, mutta täältä tulee ehkä enemmän pohdittavaa. Ystäväpiirissä on lähinnä etsitty negatiivisia asioita kummastakin ja löydetty vaan positiiivisia nykyisestä paikasta, joten se ei ole oikein meidän asiaa edistänyt.

Voi kun esim. työt määrittäisivätkin paikkakunna. Nyt tuntuu tämän olevan jotenkin hakuammuntaa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23707567:
Mun mielestä Tampereen keskustassa asumista ei voi oikein verrata mitenkään siihen, että asuu Tampereen syrjäkylillä :)

Mä olen yrittänyt sanoa samaa, koska joka tapauksessa haluamme rauhalliseen paikkaan josta voi kuitenkin helposti lähteä käymään Tampereella/Jyväskylässä.

Että sinällään, tuppukylä kun tuppukylä. :D

[QUOTE="aloittaja";23707628]Mä olen yrittänyt sanoa samaa, koska joka tapauksessa haluamme rauhalliseen paikkaan josta voi kuitenkin helposti lähteä käymään Tampereella/Jyväskylässä.

Että sinällään, tuppukylä kun tuppukylä. :D[/QUOTE]

No, Tampereen etuna on paremmat julkiset yhteydet. En tiedä mitä suuntaa Tampereesta te olette ajatelleet, mutta koillisessa on kuitenkin mahdollisuuksia asua jopa ihan maalla, vaikka on noin 20-30km säteellä keskustasta ja julkisen liikenteen & tkl:n tariffien piirissä, eli kulkeminen bussilla on todella edullista. Nyt tosin esittävät, että Treella siirryttäisiin vyöhykkeen mukaisiin hintoihin, jolloin syrjäseudun bussiliput kallistuisivat jonkin verran.

Mä itse pidän siitä, että on mahdollisuus asua aika hiljaisessa ja pienessä paikassa, jossa lähellä on luontoa, mutta kuitenkin hyvä mahdollisuus kulkea kaupunkiin. Mutta mun mielestä molemmat voi kai toteuttaa Jyväskylässäkin. Tampereelta on tietysti paremmat yhteydet julkisilla muihinkin kaupunkeihin.

Mitä lähempänä ilmaisia lastenkaitsemispalveluja, sitä parempi. Sinun tapauksessasi siis Jyväskylä.

Meillä ei oikeastaan ole hirveämmin lapset olleet hoidossa. Yhdessä ollaan siellä käyty. Esikko on nyt 4,5 ja n. 6 kertaa ollaan oltu niin että vanhempani ovat katsoneet. Muuten siis nähdään usein, mutta vietetään yhdessä aikaa.
Joten tuokaan ei sinällään ole mikään syy, kun emme varmaankaan hoitoapua tarvitsisi sen useammin kuin nytkään.

Veljeni on välillä katsonut lapsia ja välillämme on n. 400km ja hän ei ole vielä asettunut, koska saa gradun nyt valmiiksi. Joten kaikki tälläinen on järjestynyt aina kilometreistä huolimatta.

Teillä oli siis ilmeisesti kummassakin paikassa potentiaalinen talo jo katsottuna?

Siinä tapauksessa ehkä vertaisin, että mitkä on etäisyydet kouluun/esikouluun ja lähipalveluihin, riippuen myös vähän siitä onko teillä auto käytössä vai ei.

[QUOTE="vieras";23707693]Sun kirjoitukset ap kuulostaa siltä, että haluat vastaukeksi, että muuttakaa Jyväskylään :) Muuttakaa siis Jyväskylään[/QUOTE]

Puhuin enemmän miehen puolesta varmaan, kun minä toivoisin henk.koht. enemmän plussia Tampereen suuntaa. ;)

Yhteistyössä