Kivuttomia & kivuliaita supistuksia pitkin raskautta, normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinkeenä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinkeenä.

Vieras
Te kokeneemmat, nyt tarvitsisin apuja!

Odotan esikoistani nyt rv 28 ja minulla on ollut supistuksia pitkin raskautta, muistaakseni ihan jostain viikolta 15 asti. Maha kovettuu ihan kovaksi, tuntuu inhottavalta ja välillä juilii tosi tuntuvastikin. Mahan muotokin muuttuu noiden kohtausten aikana ihan selvästi, se ikäänkuin nousee pystympään... Yleensä eivät kestä kovin kauan, alle minuutista minuuttiin pariin eivätkä tule säännöllisesti. Saattaa mennä päiviä tai viikko ettei näitä tule, mutta välillä tuleekin sitten useampaan otteeseen päivässä. Tuntuvat liittyvän jotenkin rasitukseen... Terkkarin mukaan nämä ovat kuitenkin sellaisia supistuksia, ettei näitä kuuluisi vielä olla (tai ei ainakaan vielä kun viimeksi kävin terkkarilla kk sitten)?

Kävin lääkärillä tarkastuksessa näiden supistelujen takia rv 20, ja tuolloin paikat olivat ihan normaalisti kovat ja kiinni. Tuntui vähän siltä ettei lääkäri edes uskonut että kovin supistelee, ja sanoi että kohtu jossain vaiheessa alkaa harjoitella synnytystä varten.

Nyt parina viimeisenä päivänä on supistellut useaan otteeseen per päivä, välillä kivuttomasti ja välillä kipeästi. Eilen illalla maha ärtyi kovettumaan monta kertaa tunnissa, ei tehnyt varsinaisesti kipeää mutta tuntui keljulta. Vielä sängyssäkin kovetteli, ja kun lopetti niin alkoivat menkkakipujen tapaiset juilimiset jotka ovat jatkuneet nyt aamuun asti. Normaalisti ei ole ihan tällä tavalla koskenut, kipu on melkein jatkuvaa. Mietinkin, että milloin minun pitäisi huolestua? Joko tässä kohta pitäisi soittaa terveydenhoitajalle? Jotenkin tuntuu pöljältä soittaa, varsinkin jos varaavat taas minulle ajan lääkäriin ja siellä ei taaskaan löydy mitään epänormaalia. Eihän sitä löytynyt viimeksikään, kun 8 vkoa sitten kävin... Hävettää valittaa turhasta (?).

Onko täällä kellään muulla ollut vastaavanlaista? Supistellut tällä tavoin jo näin aikaisin? Jos on, niin miten on käynyt ja onko löytynyt syytä? Ja voiko olla, että tämä onkin ihan normaalia? Terveydenhoitaja sanoo ettei ole, mutta entä sitten tuo lääkärin kommentti, siis että ovat harjoitussuppareita...

Valaistaa minua vähän. :(

Voi olla normaalia tai sitten ei. Kannattaa soittaa äitipolille jos pääsisit tarkastukseen. Itse sain viimeksi ohjeen, että ensin juoda reilusti vettä ja ottaa 1g Panadolia. Jos ei helpota niin sitten näytille.

Suurimpana syynä saattaa olla tulehdus. Onko sulta otettu sukupuolitautitestiä? Itselläni oli oireeton klamydia joka selvisi rv31. Syy supisteluihin rv13 lähtien siis selvisi ja heti lääkkeen annon jälkeen ne loppui. Ja synnärillä sen sanottiin olevan kaikista yleisin supisteluiden aiheuttaja. Myöskin muut sukupuolitaudit. bakteerivaginoosi saa supisteluja aikaan, oletko käyttänyt mitään hiivatuotteita? Apotekein LactalBalans on myös hyvä, jopa lievä emätintulehdus saa aikaan supistuksia hyvin herkästi. Nyt kuule toimintaa, lekuriin ja testeihin aika. Ei ole lapsen aika tulla vielä maailmaan.

minulla supisteli kivuttomasti viikolta 18 asti ja juurikin rv 28 todettiin bakteeri vaginoosi... :( Heti auttoi kun lääkkeet sain. Ei ollut mitään muita oireita kuin supistelut. Ekaksi sinuna menisin nyt lääkärille, pääsisit testeihin. Ei ole sikiöllekään hyväksi jos tulehdus on päällä :( Synnytyksessä se voi tarttua.

Sukupuolitautitestit on kyllä tehty, ei ole mitään. Tulehduksia mitattiin vajaa kaksi kuukautta sitten, eikä niistäkään löytynyt syytä.. En usko, että tämä on tulehduksen aiheuttamaa kun kuitenkin jatkunut näin pitkään - sekä ennen että jälkeen tutkimusten.

Soitin terveydenhoitajalle, ja sain hänelle huomiseksi ajan. Käyn ensin siellä, jutellaan ja katsotaan ja sitten kuulemma lääkäriin jos näyttää siltä.

mun supistukseni aiheutuivat sikiön todella lyhyestä napanuorasta... tätähän ei ultralla voi määrittää, ihmeteltiin koko raskauden ajan miksi supistaa. Napanuora kiristeli ja veti istukkaa, mikä taas johti kohdun supisteluun. Oiskohan sullakin tämä syynä? On kuulemma myös aika yleinen. Siihen ei toki mikään auta, lapset syntyy yleensä etuajassa, mutta meillä meni rv37 kun syntyi.

Sattuuko kipu selkään kun supistaa? Paljonko väli on ollut yön ja aamun aikana? Onko tullut juoksevampaa vuotoa kuin yleensä? Limatulppaa oletko huomannut?

Kyllä jos kipu yhtään tuosta napakoituu ja alkaa tuntumaan että kipua ei kestä enää niin soitto äippäpolille vaan. Parempi turhaan vaikka sitten mennä.

Tulehdus kannattaa jälleen tutkia vaikka viimeeksi mitään ei ollut, lyhyt napanuora voi olla myös syynä. Tai sitten kaikki on hyvin, jokaisella raskaus omanlainen. :)

Mulla oli ihan samanlaista kummassakin raskaudessa,jostain viikosta 15 juurikin tuollaisia supisteluita.Eivät olleet varsinaisesti kivuliaita,mutta hankaloittivat työntekoa,raskas fyysinen työ. Kumpikin raskaus kuitenki sujui muuten hyvin ja olivat täysiaikaisia (synnyykset viikoilla 38 ja 40),synnytykset olivat helppoja. Mitään tulehduksia tai sukupuolitauteja ei löytynyt.

mun supistukseni aiheutuivat sikiön todella lyhyestä napanuorasta... tätähän ei ultralla voi määrittää, ihmeteltiin koko raskauden ajan miksi supistaa. Napanuora kiristeli ja veti istukkaa, mikä taas johti kohdun supisteluun. Oiskohan sullakin tämä syynä? On kuulemma myös aika yleinen. Siihen ei toki mikään auta, lapset syntyy yleensä etuajassa, mutta meillä meni rv37 kun syntyi.

Minkä pituinen nuora oli??

Ja ap, mulla oli kans samanlaista läpi raskauden ja se oli onneks ihan normaalia. Kohdunkaula oli myös pehmeä ja lyhentynyt rv24 mut se olikin kakkosraskaus..

Sattuuko kipu selkään kun supistaa? Paljonko väli on ollut yön ja aamun aikana? Onko tullut juoksevampaa vuotoa kuin yleensä? Limatulppaa oletko huomannut?

Kyllä jos kipu yhtään tuosta napakoituu ja alkaa tuntumaan että kipua ei kestä enää niin soitto äippäpolille vaan. Parempi turhaan vaikka sitten mennä.

Tulehdus kannattaa jälleen tutkia vaikka viimeeksi mitään ei ollut, lyhyt napanuora voi olla myös syynä. Tai sitten kaikki on hyvin, jokaisella raskaus omanlainen. :)

Ei ole tuntunut selässä, poikkeavaa vuotoa ei ole ollut eikä limatulppaa. Supistusten väli vaihteli illalla ja yöllä miten sattuu, yhteen aikaan tuntui että supistaa 10 min välein, sitten taas hellitti supistamaan vain silloin tällöin paria kertaa tunnissa...

Nyt sain muutaman tunnin tuossa nukuttua, ja olo on jo hieman helpottunut. Jomottelee vieläkin kuin olisi kuukautiset, muttei ole enään varsinaisesti supistellut. Jospa minä sinne huomiseen asti pärjään.

Kiitoksia kauheasti kaikille vastaajille!

Vastasinkin toiseen ketjuun juuri, että esikoista odottaessa KIPEÄT supistukset alkoivat n vkolla 20 ja jatkuivat ja loppu aikana vain pahenivat kohti synnytystä. En voinut kävellä esim kaupungilla kun supisteli niin kipeästi. Muutaman metrin pääsin aina eteenpäin. Pari kk ennen synnytystä saattoi olla päiviä että supisteli suht säännölliseti ja KIPEÄSTI 12 tuntiakin putkeen, mutta mitään ei kohdunsuulla tapahtunut.

On tämän jälkeen muissakin raskauksissa ollut kipeitä supistuksia kuukausi tolkulla, mutta pahin oli eka raskaus. Ja kätilö vielä valmennuksessa sanoi, ettei ensisynnyttäjä voi tuntea etukäteen supistuksia :D

Mutta siis siellä voi jotain tapahtua tai ei. Ehkä kuitenkin parempi varmistaa, varsinkin jos itseä epäilyttää.

lisään oman kokemukseni tähän ketjuun: minulla alkoi pienet kivuliaat supistukset noin viikko sitten (rv25+), niitä saattoi tulla koko päivänkin putkeen, ja seuraavana päivänä ei ollenkaan. Synnytyspolilla tutkittiin erilaiset tulehdusmahdollisuudet, mitään ei löytynyt.
Kivut yltyivät ja menin eilen työterveyshuoltoon hakemaan sairaslomaa (en kehdannut taas soitella sinne synnärisairaalaan kun "kaikki" oli jo kerran tutkittu), ja kappas, nyt testeissä löytyikin ärhäkkä emätintulehdus (bakteerivaginoosi), joka ilmeisesti on nämä viikon kestävät supistelut aiheuttanut. Mitään pahaa hajua tai poikkeavaa valkovuotoa en ole havainnut missään vaiheessa. Nyt olen sitten flagyl-kuurilla.

Eli aina ei kannata uskoa ensimmäistä testausta, tilanne ei ehkä ole ollut niin paha vielä silloin että tauti testissä näkyisi! Tai en tiedä miksi sain synnärin vastaavasta testistä puhtaat paperit...

Yhteistyössä