Onko nämä "normaaleja" supistuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toista odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toista odottava

Vieras
Odotan toista lastani, viikkoja pian 24. Ensimmäisen aikana ei supistellut paljonkaan, loppuraskaudessa tunsin vatsan menevän kovaksi, mutta kipeää ei tehnyt. Ja silloin tehtiin suunniteltu sektio, joten edes synnytyksessä en tuntenut supistuksia. En siis oikein tiedä miltä supistusten pitää tuntua, tai millaiset supistelut ovat "normaaleja" tässä vaiheessa ja millaisia ne ovat sitten synnytyksessä.

Nyt on ollut jo useamman viikon ajan supisteluja. Tai kai tämä sitä on; vatsa menee kovasti, tunnen kiristävän tunteen. Supistelut eivät ole säännöllisiä, mutta niitä tulee kuitenkin päivittäin. Erityisen herkästi supistelee, jos teen jotain raskaampaa, mutta myös levossa saattaa supistella. Kovin kivuiaita supistukset eivät ole, kestän ne kyllä. Mutta epämiellyttävän tuntuisia kylläkin ja viime päivinä niihin liittynyt myös selkä kipua ja kipu säteilee myös reisiin. Välillä "menkkamaista möyrintää" mahassa. Joskus vatsa on kosketusarka. Minulla on myös kovia liitoskipuja, ja välillä koko alapää on tosi kipeä ja "turran tuntuinen".

Viime viikolla oli neuvola ja terkkari laittoi ajan lääkärille. Sanoi, ettei näillä viikoilla pitäisi näin paljon supistella. Pari viikkoa sitten rakenneultrassa kätilö puolestaan totesi, että on ihan normaalia. Lääkäriaika on ylihuomenna. Terkkari sanoi, että jos kivut pahenee niin päivystykseen. Mutta vielä ainakin olen odottanut sitä ylihuomista aikaa... kärsiikö vielä odotella, kuulostaako normaaleilta supistuksilta viikkoihin nähden?

mulla oli vkolta15 eteenpäin paljonkin kuvailemaasi supistelua,lääkäri tutki alapään tilanteen niin ainakaan mulla ei ollut mitään pehmenemistä/avautumista tapahtunut,töissä sain (jouduin) käymään loppuun asti.Sulla voi olla tietty eri tilannekkin,huomennahan sulla se lääkäri onkin.

Mulla on nuo harjoitussupistukset alkaneet sekä ekaa että tätä toista odottaessa jo noilla samoilla viikoilla. Ja nyt toista odottaessa liitoskivut tuli kuvioihin tosi aikaisessa vaiheessa. Ihan normaalilta kuulostaa minusta, mutta hyvä että kuitenkin tarkastavat tilanteen, koska uudelleenodottajalla saattaa paikat lähteä helposti aukeamaan jo aikaisilla viikoilla.
Niin kauan, kuin supistukset ovat kivuttomia, ne on ihan normaaleja harjoitussupistuksia. Eli toisinsanoen vatsa kovettuu ihan kivikovaksi, ja mulle tulee esim. hiukan tukala olo rintakehään (tosin nyt on jo viikkoja sen verran että keuhkot on ahtaalla).

Supistuksilta kuulostaa. Mulla ainakin harjoitussupistukset on sellasia, että on pakko hidastaa tai pysähtyä, mutta kipua niihin ei liity. Niitä tulee kävellessä, istuessa ja ihan jopa maatessakin. Supistuskipu on sellaista menkkamaista kipua, joten jos sulla on sellaista, niin ei hyvä (tosin kivuttomatkin supparit voi kai pehmittää kohdunkaulaa). Ootko kokeillu veden juomista supistusten lopettamiseksi? Sitä pitää juoda litra suht. nopeesti, jos ja kun alkaa supistella. Makuuasento on myös hyvä, sillä silloin vauva ei paina sinne kohdunsuulle. Voithan soittaa äitiyspolille ja kysyä, pitääkö lähteä näytille vaiko odottaa vielä ylihuomiseen.

mulla oli vkolta15 eteenpäin paljonkin kuvailemaasi supistelua,lääkäri tutki alapään tilanteen niin ainakaan mulla ei ollut mitään pehmenemistä/avautumista tapahtunut,töissä sain (jouduin) käymään loppuun asti.Sulla voi olla tietty eri tilannekkin,huomennahan sulla se lääkäri onkin.

Näin oli mulla kummallakin kerralla,eikä kumpikaan syntynyt liian aikaisin (eka rv 38+,toka rv 40+). Mutta hyvä et sul on lääkäri,niin tilanne selviää.

Yhteistyössä