Meidän lapsemme ei ole ikinä päässyt maksulliselle luokkaretkelle, kysyttävää.

  • Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="köyhä";23700111]1700€/kk kaikki tulot. Ei juoda viinaa eikä polteta. Ei ole mitään kulutusluottoja tms. Lapsi ei mene muiden siivellä retkellä vaan jää sitten pois.[/QUOTE]

Eli kysymys ei ollut siitä, ettei lapsi olisi taloudellisen tilanteenne vuoksi päässyt mukaan.
Vaan kysymys on siitä, että ette halunneet lapsenne menevän mukaan.
Iso ero.
 
*****
Meillä ainakin lapsen luokalle kerätään rahaa erilaisin tempauksin ja tuotteiden myymisen. Se ei ainakaan köyhän pussista pois ole, vähän vaivaa joutuu toki näkemään.

Kun tätä rahastoa perustettiin, kaikille laitettiin kotiin laput menemään että jos ei kiinnosta osallistua myymiseen ja toimintaan, ei sitten tule luokkaretkellekään...
 
"vieras"
[QUOTE="köyhä";23700111]1700€/kk kaikki tulot. Ei juoda viinaa eikä polteta. Ei ole mitään kulutusluottoja tms. Lapsi ei mene muiden siivellä retkellä vaan jää sitten pois.[/QUOTE]

Jos teillä on kova vuokra niin sitten saatte asumistukea tai mahdollisesti toimeentulotukea. Jos on riittävät tulot ettei saa toimeentulotukea niin siinä tapauksessa vika on pelkästään teissä. Sääliksi käy teidän lapsi :(
 
mrö
Miten voitte olla niin köyhiä muka? Äitini sai varmaan kaikkein pienimpiä tukia mitä kukaan kun olin lapsi ja silti pääsin noihin. Kaveri ei päässyt ja sitä kiusattiin ja se häpesi helvetisti aina. Kivasti teet lapsillesi, typerää.
 
*A*
[QUOTE="köyhä";23700111]1700€/kk kaikki tulot. Ei juoda viinaa eikä polteta. Ei ole mitään kulutusluottoja tms. Lapsi ei mene muiden siivellä retkellä vaan jää sitten pois.[/QUOTE]

Meiän perheellä oli saman verran käytössä. Meitä oli kaksi aikuista ja kaksi/kolme lasta. Silti vanhempani saivat jostain nipistettyä tarvittavat rahat. Oletko ihan varma, että teillä ei ole mitään, mistä vois vielä vähän karsia?
 
"HEI"
Voi, tuo on varmaan kaikista kurjinta, jos lapsi joutuu jäämään rahan puutteen vuoksi pois tuollaisista luokan yhteisistä jutuista :( Köyhyys kyllä syrjäyttää jollakin tapaa jo tuota kautta. Minulla ei ole kysyttävää, mutta toivon ettei köyhyytenne kestä ikuisesti ja olette muutoin hyvinvoivia ja onnellisia.
Samaa mietin. Vastaavissa tilanteissa tekisin kaikkeni ettei lapsi joutuisi jäämään pois kyseisistä tilanteista. : /
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja En tiedä;23700269:
miksi mulle tuli mieleeni tästä aloituksesta että olisiuseasti valittavan kirjoittama....hieman muunnellen totutta.Pahoitteluni jos olen väärässä.
Lohdullinen ajatus silti, että kyseessä olisi provo. Kun sitä haluaisi uskoa, että nykyään kaikki pääsevät peruskoulun luokkaretkille riippumatta kodin maksukyvystä.
Ikävämpää on ajatus siitä, että järjestetään sellaista toimintaa, johon kaikilla ei ole pääsyä, kuin se, että joku ei olosuhteista johtuen säästämiseen kykene.
 
"mutsi"
Höpö höpö, paskapuhetta! Sori vaan.
Jos oikeasti HALUATTE, että lapsenne pääsee mukaan, voisitte vaikka myydä jotain krääsää, et se summa tulisi kasaan tai auttaa ihmisiä pientä maksua vastaan jne. TÄYSIN tahto-kysymys.
Hyvin useasti nämä "sniif, me ollaan niin köyhiä"-tyypit ovat vaan niin perseen saamattomia ja/tai avuttomia. Aamen. :flower:
 
[QUOTE="köyhä";23701592]Meillä tuosta 1700€/kk maksetaan asuntolainaa.[/QUOTE]

Ei meilläkään kauhean suuret tulot ole. Mies tienaa ja minä opiskelen tällä hetkellä. Lapsia 5; joista yksi; täysi-ikäinen muuttanut kotoa pois,mutta kyllä meillä lapset ovat kouluretkille mukaan päässeet ja olemme kotoa poismuuttanuttakin avustaneet hankinnoissa.Asuntolainaa maksetaan myös, autoja on 2 ja niistä vakuutukset ym
 
"Nuppu"
Miksi ette anna mennä "muiden siivellä"? Laki on tehty juuri niitä varten, joilla ei ole varaa. Tässä on kyse hyvinvointivaltiosta ja sen etuuksista, enkä nyt yhtään ymmärrää ap:n pointtia.

Jos olisin lapsenne opettaja, olisin jo soittanut ja taivutellut mukaan. Me ollaan aina lasten kans kerätty koko luokka rahaa erilaisilla tempauksilla ja sitten halukkaat ovat saaneet antaa lahjoituksia luokan tilille. Koskaan en ole katsonut kuka laittoi mitäkin, eikä sitä tiedä lapsetkaan. Kaikki ovat aina mukana, tai sitten ei lähdetä.
Kukaan vanhempi EI KOSKAAN ole antanut oman ylpeyden tulla lapsen hauskuuden tielle.

Minusta ap on typerä.
 
Omalaatuista. Oletko mukana koti-kouluyhdistyksessä?
Miksi olette päätyneet moiseen poikkeukselliseen ratkaisuun?
Täällä ei ole yläasteella mitään vanhempainyhdistys-toimintaa käsittääkseni, ja täällä ainakin tulee kotiin lappu: Koulumme 7 (tai 8- / 9-) -luokkalaisten luokkaretki on xx.x. sinne ja sinne. Retken hinta on xx€:a ja se pitää maksaa xx.x. mennessä. Sit rasti ruutuun lapsemme osallistuu / ei osallistu luokkaretkeen. Ja vanhemman nimi alle.

Eli se on raaka peli: joko maksat tai sit lapsi ei pääse osallistumaan retkelle.
Ala-asteella taas kaikki pääsevät retkelle ja vanhemmat antoivat vaan omantuntonsa mukaan ”törsäysrahaa” karkkia, limsaa ja / tai tuliaisia varten.
 
"vieras"
[QUOTE="köyhä";23702005]meillä ei voi mennä muiden siivellä itse pitää maksaa.[/QUOTE]

No sä et sitten saanut parempaa duunia? Eikä se miehen yritys kannata - vieläkään. Elämä on.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja En tiedä;23700269:
miksi mulle tuli mieleeni tästä aloituksesta että olisiuseasti valittavan kirjoittama....hieman muunnellen totutta.Pahoitteluni jos olen väärässä.
Mutta haitanneeko tuo, jos aiheesta syntyy kuitenkin keskustelua?
 
Täällä ei ole yläasteella mitään vanhempainyhdistys-toimintaa käsittääkseni, ja täällä ainakin tulee kotiin lappu: Koulumme 7 (tai 8- / 9-) -luokkalaisten luokkaretki on xx.x. sinne ja sinne. Retken hinta on xx€:a ja se pitää maksaa xx.x. mennessä. Sit rasti ruutuun lapsemme osallistuu / ei osallistu luokkaretkeen. Ja vanhemman nimi alle.

Eli se on raaka peli: joko maksat tai sit lapsi ei pääse osallistumaan retkelle.
Ala-asteella taas kaikki pääsevät retkelle ja vanhemmat antoivat vaan omantuntonsa mukaan ”törsäysrahaa” karkkia, limsaa ja / tai tuliaisia varten.
Systeeminne on opetushallinnon säädösten vastainen, mutta ehkä kyseessä enemmän lapsus kuin tahallinen väärintoiminta järjestävien tahojen osalta.
Nykylain mukaan kouluretkille on otettava mukaan ei vain nekin lapset joiden vanhemmilla ei varaa tai halua osallistua kustannuksiin vaan myös jopa ne lapset, jotka itse eivät halua osallistua varainkeruutyöhön.

Jälkimmäinen mielestäni omalaatuinen veto lainlaatijalta. Ensimmäisen kannalla olen täysin.

Opetushallitus - Kouluretkien ja leirikoulujen maksuttomuudesta ohjeet
 
Pitänee lisätä että olen itse mukana koti.kouluyhdistyksen toiminnassa ja tuosta jonkun kouluretken osuuden maksamisesta ei ole ikinä edes kunnon keskustelua vaan se automaattinen menoerä yhdistyksen budjetissa.

Enemmän pohdintaa herättävät sitten läppärit, nettiyhteydet, kamerat yms.
Niiden kohdalla yhdistyksellä mielestäni oikeasti merkitystä vapaaehtoispojaisena tuloerojen tasaajana ja lasten/nuorten kannustajana.
 
"mie"
[QUOTE="köyhä";23701592]Meillä tuosta 1700€/kk maksetaan asuntolainaa.[/QUOTE]

Kait se laina on kuitenkin näihin tuloihin suhteutettu? Ja muutkin asumismenot? Ei tämä 1700e minusta nyt niin järkyn vähältä kuulosta 3-henkiselle perheelle, etteikö siitä saisi säästettyä yhteen lapsen kouluretkeen.
 
Mitä ne luokkaretket sitte maksaa, satoja euroja vai? Anna joku esimerkki, omani on vasta tarhassa eikä kokemusta ole kuin tarhan 10e retkistä tms.
Mä kyllä tekisin kaikkeni että lapsi pääsisi reissuihin mukaan. Aina löytyy jotain mistä voit tinkiä, vaikka aikuisten ruuista jos kaikesta muusta olette jo tinkineet mitä en sori vaan usko.. Kerää kesällä vaikka mustikoita myyntiin ja syksyllä kantarelleja jos en muuten saa rahaa kasaan. Lapsilisät on lapsen menoja varten, kyllä sä niistä saat sen pihistettyä jos vähän otat jostain muusta pois.
 
"Onni"
Uteliaisuuttani olisin kysynyt kuinka monta euroa tämän kevään reissu olisi maksanut?

Meidän ala-astelaisen koulussa kaikki reissut ovat olleet ilmaisia tähän asti, eikä muutenkaan ole tarvittu rahaa mihinkään koulujuttuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mrö;23700174:
Miten voitte olla niin köyhiä muka? Äitini sai varmaan kaikkein pienimpiä tukia mitä kukaan kun olin lapsi ja silti pääsin noihin. Kaveri ei päässyt ja sitä kiusattiin ja se häpesi helvetisti aina. Kivasti teet lapsillesi, typerää.
Minä saan pienintä mahd. vanhempainrahaa ja mieheni on opiskelija, käymme molemmat mahdollisuuksien mukaan viikonloppuisin töissä. Tulot juurikin tuota samaa luokkaa, sossun raja on jtn 1750-1800e muistaakseni 3hlö perheelle, saamme sieltä vaihtelevasti pari sataa-pari kymppiä/kk.

Kyllä voi olla perhekin noin köyhä.

Yksinhuoltajat tietysti saavat hieman enemmän, harrastukset ymv. lapsille etc. ja tuissa yh-korotukset (vierestä olen katsonut), tosin yh joutuu kyllä yksin hankkimaan kaikki rahat perheeseen, joten se on ymmärrettävää sinänsä..
 
Viimeksi muokattu:
"yh-mamma"
mä kyllä pihistäsin jostain muusta kun lapsen luokkaretkestä.
mä oon yh ja työtön (ei ole töitä löytynyt, ja kouluun en päässyt, töiden etsiminen jatkuu!!!) ja meille jää lapsen kanssa kahdestaan kuukaudessa vuokran ja sähkölaskun jälkeen n. 640e. siitä maksetaan ruuat yms. ja jos olisi retkiä tms niin säästäisin jos ei kerralla olisi laittaa. meillä on kesällä jopa varaa mennä huvipuistoon, säästän kuukauden ennakkoon, että pääsen lapseni sinne viemään. se on lapselle tärkeää.

itteeni ois kyllä harmittanu vitos kutosella ollessani jos en ois mukaan leirikouluihin yms päässy. onneksi pääsin, yh äitini sai säästettyä sen n. 300e mitä siihen viidennen luokan leirikouluun meni (matkat, majotus + käyttöraha)
 

Yhteistyössä