Meidän lapsemme ei ole ikinä päässyt maksulliselle luokkaretkelle, kysyttävää.

  • Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
"opiskelija"
Huh huh minulle jää noin 250 euroa vuokran jälkeen, josta maksetaan myös bussilippu ja silti rahaa jää väh 5 euroa kuukaudessa säästöön johonkin kivaan. Millaisia rahamääriä teidän sitten pitäisi saada riittääkö viisi tonniakaan. Kuule ihan järjestelykysymys.
 
Mielenkiintoinen dialemma jos periaatteena on että muiden siivellä ei mennä. Päteekö se myös siihen, että ei osallistuta esim varainkeruuseen, mitä moni tekee. Tai vähintään ehdottaa, jos tilipussissa loistaa pohja ja ilman ylimääräistä ponnistusta periaatteessa rahaa ei olisi.

Joko se on niin, että meillä on sikarikkaita vanhempia, mutta kyllä sitä rahaa on helppo kerätä myös ulkopuolisilta. Työpaikoilla ostetaan niitä keksejä ja karkkeja, leivonnaiset viedään käsistä joulumyyjäisissä, meilläkin on ovikello soinut ja vessapaperia on kaupattu, jne.

Eläkeläinen, joka ei ole täysin invalidisoitunuthan pystyy varainkeruussa hyvin auttamaan vaikka ei täysipainoisessa työelämässä pärjääkään.
 
"huoh"
Aina näissä "apua, oon niin köyhä että lapseni ei pääse luokkaretkelle/ei saa joululahjaa/ei saa synttärilahjaa/ei pääse leffaan /ei pääse kaverisynttäreille /you name it, koska meillä ei oo rahaa"-ketjuissa joku alkaa aukomaan päätään kuinka säästää 100e/kk tuloista ainakin 10e joka kuukausi. No kertokaas piruvie mulle kuinka hyvin se riittää kun alat jakamaan sitä 10e vaikkapa jokaiseen noista edellisistä kohdista. Kun se säästetty raha ei monikertaistu sitä mukaa kun menoeriä tulee.

Ja ei, mulla ei ole näitä ongelmia kun lapset on vielä kotihoidossa..
 
Diakoniasta kannattee kysyä myös.. sieltä saattaa saada jos sossusta ei saa.
Meillä kotona oli myös rahat tosi tiukalla kun äiti oli työttömänä, mutta äidille oli tosi tärkeää se, että kaikki me 5 lasta ollaan päästy kaikille luokkaretkille. Meillä oli ala-asteella joka lukuvuosi 1 tai 2 luokkaretkee ja sitten yläasteella käytiin kerran.
 
"öö"
Mun mielestä on ihan hanurista että nykyään vanhemmat joutuu parhaassa tapauksessa maksamaan monta sataa retkistä,miksei enää kerätä rahaa mitenkään? Mun tutun lapsi lähti johonkin retkelle joka maksoi 250e/lapsi! Miten sellaiset rahat saadaan esim. köyhässä yh-taloudessa?? Paljon mielummin se yh-mamma varmaan leipois myyjäisiin ja kävis pakkaamassa tavaroita joulun aikaan marketeissa,niinkuin tehtiin kun mä olin pentu.
 
Mun kuopus on nyt ekaluokalla ja heti syksyn ensimmäisessä vanhempainillassa opettaja kertoivat että tässä vaiheessa on yleensä perustettu vanhempaintoimikunta joka järjestää eri tavoin varain keruuta kuudennen luokan luokkaretkeä varten.

Nyt ensimmäisen lukuvuoden aikana olemme myynneet sukkia, olleet joulumyyjäisissä ja järjestetty leivonnaismyyjäisetkin.

Minulla itselläni ei olisi todellakaan olisi mahdollisuutta kerätä sen kuuden luokan aikana mitään valtavaa summaa luokkaretkeä varten ( tai eihän sitä toisaalta tiedä miten työkuviot muuttuu )
mielelläni olen myyjäisiinjotain leiponut ja sukkiakin myynyt.

Lapset kävivät noilla yhteisillä rahoillaan jo kevät retkellä tänä keväänä.
 
[QUOTE="öö";23810686]Mun mielestä on ihan hanurista että nykyään vanhemmat joutuu parhaassa tapauksessa maksamaan monta sataa retkistä,miksei enää kerätä rahaa mitenkään? Mun tutun lapsi lähti johonkin retkelle joka maksoi 250e/lapsi! Miten sellaiset rahat saadaan esim. köyhässä yh-taloudessa?? Paljon mielummin se yh-mamma varmaan leipois myyjäisiin ja kävis pakkaamassa tavaroita joulun aikaan marketeissa,niinkuin tehtiin kun mä olin pentu.[/QUOTE]

No miten se on sitten perusteltu, että rahaa ei kerätä? Vai kukaan (myöskään se yh äiti) ei halua osallistua varainkeräykseen?

Sen kyllä olen ymmärtänyt, että yhteisen hyvän puolesta toimijoita on nykyään vähän. Ymmärrettävää on, että harrastukset, tms vievät ajan, mutta silloin se on oma päätös jos ei osallistu. Mahdollisuus siis olisi, mutta ei tee itse mitään sen eteen.
 
[QUOTE="vieras";23810842]Kuinka paljon ne teidän lasten retket sitten maksavat ? Meidän lapsen retkestä vanhemmat joutuivat kustantamaan 10 euroa.[/QUOTE]

No lähempänä olevat retket ehkä jonku 30-60e makso minun aikana. Sitten kun 6.luokalla käytiin melkein viikon reissu Norjassa, niin oisko ollu jotain 200-300e. Yläasteella me järjestettiin discoja ja niistä saatiin aika hyvin rahaa ja 9.luokalla päästiinki käymään Tampereella ja niillä rahoilla maksettiin junamatkat ja majotus, ja vielä jäi käyttörahaakin 20e jokaiselle.
 

Yhteistyössä