SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *huhtikuu*

Supistuksia on ollut jo pitemmän aikaa ja välillä enemmänkin, ei ihan kivuliaita, mutta tosi epämukavia kuitenkin. Lääkärineuvolassa katsoi tilanteen ja kuulemma eivät ole mitään tehneet, minulla vaan on vissiin supistusherkkä kohtu… Tahdin hiljentämisen lisäksi minulla auttoivat suppareita vähentämään nuo maitohappokapselit, siis ihan alapäähän laitettavat sellaiset.

Sf-mittaa ei suostunut neuvolatäti vielä mittaamaan (opiskelija teki tutkimukset), koska kuulemma jos 18+0 olisi mitannut, niin käyrä olisi heittänyt selvästi seuraavaan mittaukseen (nyt ollut huikeasti yli ja sitten romahtanut). Täällä mitataan sf vasta rv 22+ jälkeen siitä syystä.

ON Neuvolassa kävin ja siellä se pieni sydän kovasti jumpsutti :heart: Syke oli 150, ja painoa tullut vain se 300g kuukaudessa eli 1,5kg yhteensä. Verenpaine oli alhainen 96/62, ja suolaa käski syödä. Hemoglobiini oli laskenut kuukaudessa 151 -> 124, joten rautalisää käski käydä. Ihan joka päivä ei tarvitse, mutta joka toinen kuitenkin. Seuraava neuvola onkin sitten kuulemma jo kela-neuvola :)

Sain myös fysioterapeutin numeron tukiliiviä varten. Sen verran pahaksi on tuo lantio äitynyt, että suositteli sellaisen lainaamista. Täytyy soitella, josko saisi sen vaikka jo tällä viikolla käyttöön :)

Branwen ja sissi 18+0 *poks* :)

Vaniljainen jakselemisia sinnekin tuon ikävän vaivan kans:hug:,mulla eilisen ja tän pvn ollu vielä kipeempänä ku se lääkäri paineli tuota takamusta ja auts...

Hipsunen Aivan,ei se sulta ole pois,häneltä kyllä!!!tsemppiä!

Branwen juu ei täälläkään tuota sf-mittaa mitata vasta ku sit yli 20+ viikoilla...

(.)Poika otti pikkuveli uutiset kans hyvin,JESSSSS!!! oli vastaus mut meinas et seuraava on sitte tyttö, ku alunperin sano et jos tämä on tyttö niin seuraava on poika. Äiti saattaa olla eri mieltä tuosta seuraavasta mut en mä tiedä ehkä 1 vielä ;) Mun oli pakko tehä eilen voileipäkakku,voisin sanoa et oikeestaan ihan itelle :LOL: mie söin illalla siitä 1/3osaa,onneksi mies ei NIIN paljon siitä tykkää ku mie..Aina ku meillä on joku perhejuhla isän luona ja äitipuoli on tehny niin tyyliin isän kans taistellaan kumpi saa viimosen palasen(isä kyl aina huijaa ja vie sitä itelle jemmaan:D) Mut nyt pitäis lähtee käy ystävän luona kahvilla ja viedä kakkutuliaisia ;)

JiiMii&poju 21+4

Neuvola takana ja kaikki oli hyvin. Syke pyöri 150 molemminpuolin. Istukka oli edessä, mutta sit neitokainen lähti liikkeelle, niin saatiin syke kuulumaan sekä mojovat potkut myös :D

Lähete sairaalaan tehtiin sokeriseurannan tulosten takia ja epäilivät, että joudun ruveta pistämään insuliinia :( Ja samalla kertoi, että raskauteni seuranta siirtyy samalla äitiyspolille. Antoivat tosin veilä yhden ajan kelan papereita varten sinne 22 vkolle.

Yövuoro olisi edessä ja huomenillalla lähtö kreikan lämpöön. Jäät, irtojäätelö ja Fetajuusto meni reissun "kieltolistalle" :(

Marja ja 18+0

Voi jestas miten ihania potkuja täällä pamahtelee!!
Mies sai tänään tuntea ensimmäistä kertaa aamulla kädellään, kun pikkuinen teki oikein kunnon iskun! Mä oon ihan sekaisin tästä tunteesta..Maailman ihanin tunne!!
Varsin villkaan oloinen vauva tuntuu olevan, kun heti kun menen selälleni makaamaan niin jumppatuokio alkaa! :)

Jiimii Auts, voin kuvitella miten on tänään paikat kipeinä : /
Heh, voileipäkakku on mun miehen herkkua, pitäis varmaan joskus jaksaa väsätä :whistle:

Supistuksia ei ole mulla ollut, tai en ole niitä ainakaan mitenkään huomannut?? :rolleyes:

Vauvannurkkausta aletaan laittamaan vasta lähempänä loppupuolta, meillä on niin pieni asunto, että ei ole järkeä liian aikaisin tuoda tavaroita kotiin, ne ovat vaan jaloissa kuitenkin ennen vauvaa :) Meidän on tarkoitus aika pian vauvan syntymän jälkeen muuttaa omaan asuntoon, kunhan sopiva löytyy! Meillä on vaan 52 neliötä tässä nykyisessä kaksiossa ja kieltämättä vähän ahdasta tulee olemaan alkuaikana, mutta ei haittaa :)

NeliApina Voi kuinka ihanaa kun kävit moikkaamassa!!:hug: Siellähän eletään jo varsin jänniä aikoja :heart: Toivotan oikein paljon tsemppiä tulevaan! Ihanaa kun saatte vauvan maailmaan jo ennen kesää! :)

Oikein aurinkoista päivää kaikille, mä vietän tänään vapaapäivää ja pitäisi vähän siivoilla! :)
Ja varmaan taas masuakin pitäisi kuvailla, viime kuvasta on jo kaksi viikkoa!

Vaniljainen ja potkiva rontti 18+4

Täälläkin neuvola takana :) Kelan paperit sain mukaani, mutta haluan varmasti 2011 Äpakkauksen, eli noi paperit laitan vasta toukokuun lopulla menemään.

Sf-mitta oli 20 ja nyt ensimmäistä kertaa mitattiin. Verenpaineet ok, pissa puhdas, sykkeet ja liikkeet plussaa, painoa tullut 700g lähtöpainosta, joka oli ok :) Hyvä mieli jäi! :)

Allergiani vaan pahenee, kurkkua kutittaa, korvia kutittaa, nenä tukossa kokoajan. Neuvolasta sain ohjeen, että voin syödä Heinixiä ihan normaalisti (1/päivä) ja sain reseptin nenäsumutteeseen, jonka haen huomenna. Neuvolantäti sanoi, että on vauvalle myös parempi, että hoidan tuon allergian lääkkeillä pois, kuin kärsisin siitä :)

Ajat sain neuvolalääkäriin ja sokerirasitukseen (2) touko/kesäkuun vaihteeseen.

innoM + Pulla 22+0 :heart:

Onnea ultrassa käyneille! :flower:

Sf-mitta mitataan täällä vasta 22-viikolta lähtien.

Vauvan tavaroita yms aletaan laittaa varmaan joskus loppu kesästä. Meillä on suunnitteilla keittiöremppaa ja samalla tilataan vaatekaappeja lisää meidän makkariin. Vauvan vaatteet pesen, kun saan tuota lisätilaa ensin. Ultran jälkeen meinasin käydä vaatteet läpi, mitä tarvitsee hankkia. Osan olen myynyt kirpparilla pois ja jos nyt poikaa lupaillaan, niin meinasin tyttövaatteista luopua. Niitä on esikoisen jäljiltä paljon :D Pinnis kasataan vasta lähempänä laskettua aikaa. Esikoista odottaessa oli aikaisin valmiina petivaatteineen ja kun tyttö tuli kotiin, piti vaihtaa lakanat. kun olivat niin pölyisiä jo :LOL: Muuten nyt suurempia hankintoja ei ole. Tai no, täytyy miettiä seisomalautaa rattaisiin. Ja sitten tuttipulloja muutama valmiiksi, siltä varalta ettei imetys taaskaan suju :( Rintapumppu on ennestään käsikäyttöinen, mutta en ikinä saanut sillä pumpattua kuin alle 1dl kerrallaan..

Muuten täällä ei mitään uutta. Maha alkanut kasvaa, liikkeitä olen nyt tuntenut. Ultraa odotellaan, siihen 3 viikkoa aikaa vielä. Tuntuu niin pitkälle ajalle! Meneillään nyt se ihana keskiraskaus ilman vaivoja, mistä esikoista odottaessa vain haaveilin. Kyllähän tätä vaihetta jaksaa =) Kaksi viikkoa niin alkaa työt itsellä, voi olla alkuun taas vähän kipeänä paikat ja väsymystä ilmassa. Mutta eiköhän se siitä, tulis jo kesä!

Nessu ja pieni 18+0 :heart:

Huh, täällä on shoppailuun hurahtanut mammanen...
Viime viikolla tuli tehtyä varaus emmaljungan duo edge yhdistelmävaunuista classic rungolla. Olisin sitä heittoaisaa vähän haikaillut, mutta se oli vain sport rungossa, joka oli muuten kaikkein kookkain eli olisi teettänyt vaikeuksia saada vaunuja ja tuota koiranronttia konttiin kunnolla mahtumaan. Naapurin vaunuilla kokeiltiin, miten autoon mahtuu.

Muutamia vaatteita on myös tullut osteltua niin uutena kuin kirppikseltäkin, mutta ei tuo kirppareilla pyöriminen vieläkään ihan luontevalta tunnu. Ja kokemattomana en osannut niitä vaatteita vieläkään tarpeeksi tarkkaan tutkia ja yksi body menee kyllä roskiin, kun on niin kankaaseen syöpynyt keltaiset vauhtiraidat :/ Mutta kyllä sieltä ihania ja aivan uutukaisen näköisiäkin löytöjä tuli mukaan, joten kait tästä oppii :)

Nyt olen vähän tarkkaillut huutonetin maailmaa turvakaukalon yms. varalta, jos sitä jostain vähän säästäisi, kun vaunut olivat viimeisen päälle... vähän vaan arveluttaa kyllä. Jotenkin ensimmäiselle lapselle ei mitään ihan nuhjuisia tavaroita tahtoisi ottaa käyttöön, kun on vielä vieraiden ihmisten kuluttamia... hassulta saattaa kuulostaa, mutta ehkä joku ymmärtää, mitä tarkoitan. :LOL:

Jaaha innoM ehti jo saada kelan paperit kouraansa. Mulla olis neuvola edessä maanantaina ja sama sitten kaiketi edessä. Viime neuvolasta onkin jo aikaa, joten odottelen innolla kyllä hemoglobiinin mittausta ja sydänääniä :heart: Ja mukavaa, että neuvolalääkärikin jo kohta häämöttää, en olekaan siellä vielä kertaakaan ollut.

Täällä on tukivyö otettu käyttöön, josko tuo auttaisi selkävaivoihin, mutta toistaiseksi ei kauhean mullistavaa muutosta. Muuten olotilat nyt aika hyvät, kun sai pääsiäisen pyhät lepäillä. Viikon päästä olis pieni lomanpätkä tiedossa ja sen jälkeen onkin enää 6 viikkoa töitä jäljellä, hui! :)

Vaniljainen täällä myös jaksetaan ihmetellä ja nauttia noista pikkuisen potkuista ja möyrimisestä :heart: Se on vaan jotain niin ihmeellisen ihanaa, ettei sitä voi ymmärtää!

heinäneito ja papunen 22+1

Branwen kerroit että sf-mitta mitataan vasta rv 22 ja siitä eteenpäin, katsoin että sulla sama synnäri SeKs, niin ajattelin et käytkö sjoella neuvolassa, vai jossain lähikunnassa? Mä käyn sjoella. Kun esikoisen aikana v.2009, mulla mitattiin jo rv 16+, mut nyt ei oo mitattu vielä kertaakaan, et onkohan toi käytäntö tullu vasta justiinsa? Kerkesin meinaa jo ihmetellä et miksei mitattu ollenkaan ja luulin että uus neuvolatäti ei vaan mittaa... Esikoisen aikana sf-mitta oli yläkäyrän yläpuolella rv 32 asti ja sit pysytteli keski-yläkäyrän välissä, 40+0 sf oli 35. Olis mielenkiintosta tietää et miten nyt menee. Toki on varmaan usein niin että ensin on yläkäyrällä ja sit romahtaa.

Meitä on muuten 79 odottajaa syyskuisissa, lokakuisissa on 116, elokuisissa 125. Aika suuret erot, toki, elo- ja lokakuussa on yksi päivä enempi ;) Tänään on sellanen päivä ettei mitään tekemistä, sen kyllä huomaa, kun on aikaa laskeskella epäolennaisia asioita... :xmas:

Varasin just mökin kesälomalle!! Mulla lomaa 2 päivää, mut pidän ne tossa kesäkuun 1. ja 3. päivä, siinä välissä on sitte helatorstai (vapaa) niin saa 5:n päivän vapaaputken! ;) Löysin netistä aivan ihanan mökin, jossa kylpytynnyri :D ja puulämmitteinen pihasauna! Aivan mahtavaa ja sain sen kolmeksi päiväksi, vklopun hinnalla. Pieni rauhallinen järvi, alle 40km:n matkan päässä. :cool:

eleana + seppo 19+2 :heart:

eleana Joo Seinäjoella käyn neuvolat. Muuton myötä terkkari vaihtuu, mutta Johannalla kävin tänään. Siellä oli harjoittelija, joka teki tutkimukset, ja oli jo mittanauha kädessä, että mittaa kohdunpohjan korkeuden. Terkkari sitten ohjeisti, että vasta seuraavalla kerralla (nyt 18+0, sitten 22+ jotain) mitataan. Tämä kuulemma siksi, että tämän viikon mitta olisi vielä suhteessa niin paljon isompi kuin noiden seuraavien, että käyrät sekoaisivat. Katsoin huvikseni esikoisen neuvolakortista, niin 2008 Helsingissä on mitattu vasta juuri tuossa kela-neuvolassa ekan kerran.

Ummetuksesta kärsin alkuraskaudesta, mutta onneksi se on nyt ohi (ainakin toistaiseksi). Levolacista ei ollut mitään apua. Se aiheutti ainoastaan ilmavaivoja. Viimein luumuja syömällä sain vatsan toimimaan. Alkoi jo olla melko tukala olo.

Toissa päivänä kävin taas neuvolassa. Syke pyöri siinä 155-160 ja tuminaa kuului masusta. :heart: Olihan taas ihanaa kuulla nuo äänet, kun en vieläkään juuri tunne liikkeitä. :( Hermo menee! Mahtaako asiaan sitten vaikuttaa se, että mulla on pikkusen tota "ylimäärästä" vyötärön seudulla ollut aina? Voiko olla niin, ettei liikkeet siitä syystä tunnu hyvin?

Sain ostaa työkaverilta ison säkillisen vaatteita sekä vauvalle että itselle. Mahtavaa! Meillä näkyi olevan melko samanlainen maku värienkin suhteen, joten kovin mieluisia löytöjä tein. :)

Hauskaa vappua kaikille!

Liinukka 18+3

Branwen ok, on varmaan tullut vasta hiljattain käytäntöön ja ihan hyvä niin, niin ei tarvi sit murehtia jos ei kasvakkaan tasaisesti joka kerralla... Tiedätkö kuka sulle tulee terkkariksi? Mulla on Marika.
Justiinsa hokasin että sähän oot ollu tänään neuvolassa, niinku mäkin, ollaankohan oltu yhtäaikaa? :rolleyes: Mulla oli aamulla aika 8.30..

Heh.. jään odottaan mitä eleana tykkää medelan pumpust :D se oli se hirvitys jota mä en suosittelis kenellekään :D

niin mut ku tsekkasin mitä medeloit on myynnis ni tietty kumman ostit :D mun kokemukset rajottuu tohon kalliimpaan medela swingiin :)

Viimeksi muokattu:
Odottava ja onnellinen Eikös ne aikalailla siinä 200€ päälle pyöri siellä päin? Mä menen Kaarinaan, maksaa 170€. Tämä on siis omavastuuosuus ja lääkäriasema hakee itse Kelasta korvauksensa.

Huldis ja pikkusiskoveli 21+5

Supistuksia ollut jo rv 17 asti.. Ultrassa kätilö sanoi että nostelut ja ylimääräiset huhkimiset pois..

Potkut tuntuu masussa oikein hyvin ja tosiaan istukka edessä että potkut tuntuu lähinnä kyljissä ja alavatsalla..

Sf-mitta katsotaan seuraavan neuvolan yhteydessä 6.5 eli viikon päästä :)

Rintapumpuista itselläni oli Aventin käsikäyttöinen ja toimi hyvin itsellä tosin maitoa ei pumpattavaksi asti ollut kovinkaan paljoa..

Juuri ostin tukivyön kun supistuksia ollut niin saa hieman tukea vatsaan ja toivottavasti supistuksetkin hellittää.. Kesän mammavaatteita olen bongaillut urakalla ja muutamia ostellutkin jo :)

2,5kk olisi vielä töitä jäljellä ja sitten alkais kesäloma joka jatkuu äitiyslomalla.. Sitä kovasti odotellessa..

Ihania ultra kuulumisia ollut taas..

O&O+ pikku jäppinen 20+6 :heart:

eleana Mulla oli kans aika 8.30 :D Esikoinen pyöri jaloissa ja söi aamiaista, kun venähti aamu pitkäksi. Samaan aikaan siellä on roikuttu :) Marika tulee seuraavaksi terkkariksi. Kohta huomataan, että ollaan naapureita :D

Hih, oli kerrankin nopeaa toimintaa terveyskeskuksessa :) Eilen aamulla soitin siitä lantion tukivyöstä, ja kolme tuntia myöhemmin sellainen oli lantiolla. Saan nyt pitää siihen asti, kun lapsi syntyy tai en enää tarvitse, Toivottavasti se helpottaisi tilannetta.

Mitäs vappusuunnitelmia teillä on? Meillä vappu menee varmaan sairastaessa : / Omat keuhkot ovat ihan tulessa joka kerta kun yskii, ja yöllä heräsi hyvin itkuinen, nuhainen ja kuumeinen esikoinen. Josko sitä kuitenkin lähikaupasta kävisi vappupallon ja munkkeja…

Branwen ja sissi 18+1

O&O Minkä tukivyön ostit? Kerro sitten auttaako supistuksiin? Minä haluaisin Carriwellin joustavan tuubimaisen vyön, mulla myös supistelee ja lisäksi on ollut ajoittain inhoja liitoskipuja ja mietin että se tukivyö vois niihin auttaa, selässä kun ei tuntuis olevan ainakaan vielä mitään vaivaa.

Marja76 Minä siirryin kans suoraan, heti sokerirasituksen tulosten jälkeen äippäpolin asiakkaaksi, mikä on toisaalta hyvä koska nyt voi kääntyä suoraan niiden puoleen jos joku asia mietityttää. Lisäksi saan ylimääräisen ultran viimeistään vkolla 36 vauvan kokoarvioon :heart: Ne varmaankin aloittaa sulle pitkävaikutteisen insuliinin (1-2 kertaa/vrk) jos aamuarvot on ainoat joissa pahemmin heittoa?

Mulla on herkuttelu karannut ihan käsistä ton loman aikana ja nyt sen jälkeen!! Siis 2 viikkoa syönyt kaikkea moskaa ja karkkia ihan huluna :ashamed: Nyt kun on saikulla kotona niin tulee vaan istuttua sohvalla ja syötyä... Vapun jälkeen ja maanantaina töihin palatessa pitää ottaa niskasta taas kiinni ja tehdä vaan terveellisiä eväitä töihin. Mä kun olin jo niin tyytyväinen että paino oli himpun laskenut, niin nyt tän parin vkon jälkeen se on VARMASTI noussut monta kiloa, grrrr.

miirikki ja pööpö 20+2

POKS!

Tänään rakenneultra! Ihan vähän jännittää :D

Aamupaastosokeri oli 3,9, noin alhaista arvoa en olekaan mitannut kai ikinä paastoksi. Toissapäivänä sain saman lukeman ennen lounasta. Välipaloja tosiaan täytyy lisätä.

Mulla on seuraava neuvola vasta parin viikon päästä, silloin saankin kelan paperit.

Vappu
menee kotosalla, säiden mukaan ulkona grillatessa tai sisällä sohvalla lojuen :)

Mädchen :heart: 20+0!

Heippa taas! :)

Olen kärsinyt nyt lähes joka päivä migreenistä, eli eipä ole paljon jaksanut lueskella mitään. Onneksi kohtaukset menee nukkumalla ohi, eikä tule kamalan kovaa päänsärkyä. Olen touhunnut kotihommia ja vähän pihallakin :)

Uimisesta: mä en uskalla kauheesti uida, kun pelkään kaikkia tulehduksia jotka vois tehä raskaudelle jotain hallaa... toivottavasti ei tuu liian kuuma kesä, rakastan uimista kuitenkin...

Talvicci: juu perhevalmennus on eri asia, meillä on omassa neuvolassa sitten joskus kesän lopussa synnytysvalmennus erikseen.

Miirikki: Voi harmi, että jouduit antibioottikuurille. Mutta syö paljon valkosipulia, se parantaa kaiken ;) :) Mulla on ollut nuhaa ja aivastelua jatkuvasti koko raskauden ajan.

Liikkeitä tuntuu joka ilta ja päivisinkin jonkun verran. Istukka on etuseinässä, eli vähän vaimentaa.

heinäneito: turvaistuin on se ainoa asia mikä me kelpuutetaan vain uutena. kun ei käytetyistä voi tietää, että onko ne ollu esim kolarissa tai miten niitä on säilytetty ja käytetty. Esim. kylmässä jos sellasta on säilyttänyt niin voi mennä rakenteet hauraiksi. Muuten kyllä ostetaan käytettyäkin ja saadaan tutuilta kanssa tavaraa :)

Rakenneultrassa: Kaikki hyvin :heart: Jännitti kyllä kovin koko ajan, että jokohan se jotain vikaa löytää, mutta ei :) Meille olis sitten kai tulossa tyttö (Varmaksi ei kätilö kyllä sanonut). Ja mä yritän nyt kovasti tottua ajatukseen... Kauheen huono omatunto asiasta, mutta mä vaan olin niiiin toivonu poikaa. :( Onneks tässä on aikaa vielä innostua. Kamala ajatella tälleen, mutta kun mä en oo mikään "tyttö-ihminen" :ashamed: Enkä halua lapsiparalle kaikkia tauteja mitä mä oon pienestä asti kärsinyt, ja muutenkin se naisen elämä on niiin vaikeeta... :p Pojat pääsee helpommalla :D :D
(hävettää oikein kertoa tällästä, eihän näin saisi ajatella... :()

Kiitos kaikille sokeriasioihin vastanneille! Mulla se menikin niin päin, että pikatesti oli korkeempi kuin lopullinen tulos, eli turhaan sitä huolehdin... mutta 1h arvo sitten oli 10,5 :headwall: Ottaa päähän ja pahasti! :( Nyt kirjottelen ruokapäiväkirjaa ja ensi viikolla saan sokerimittausohjeet ja mittarin... ei yhtään kiva juttu... vaikka oishan mun pitänyt tähän varautua, kun kuitenkin on ylipainoa ja sukurasite. Ja joudun sitten alkamaan laihduttamaan ja liikkumaan raskauden jälkeen.

Maha kasvaa kivasti, kohta varmaan napa on jo kokonaan kadonnut :D Ensi viikolla mitataan eka sf-mitta ja saan varmaan kelan paperit. Kai ne saa vaikka neuvola onkin ennen kuin 22 vk on täynnä? Täti siirsi aikaa ton sokeriasian takia, alunperin piti olla 22+0 seuraava neuvola, että oisin saanut ne kelan paprut. No katotaan sit tiistaina.

Voikaa hyvin ja iloista vappua kaikille! :)
tömpsis ja super 21+1

Yhteistyössä