pieni vauva ja bilettäminen..

• Viestiketjun aloittaja a_p
  • Ensimmäinen viesti
"Roosa"
Niin ja toisilleen huutaminen baarin metakassa.

Mutta ymmärrän toki, kun ollaan nuoria ja halutaan nähdä niitä kavereita - niitä jotka vielä vapaana pörrää baareissa ilman tenavien tuomaa arkea ym.
Me käydään yleensä sellaisissa baareissa jossa musiikki soi todella hiljaisella.
Pelataan biljardia jne... ja nähdään kavereita.
Meijän kavereita ei kiinnosta mitkään lasten kanssa hengailut kotona. Ja joskus todellakin kiva vaihtaa ihan vapaalle ilman lapsia..

"Riitta"
[QUOTE="kuha";23659684]Eikö tuota aikaa voinnut elämässä elää ennen perhettä? Kuhan kysyn vaan...[/QUOTE]

hmm.. ja nyttenkun on lapsia, ei saa enään tehdä mitään vai??
siis ei hyvää päivää sentään...

"vieras"
[QUOTE="Roosa";23659647]No niinhän täältä voi jo rivienvälistä lukea. Kun on äiti, ei saa enään ikinä tehdä mitään.
Pitää istua himassa ja pestä puklupyykkiä.[/QUOTE]

Juu siitähän tässä nyt olikin kyse. Taisit ottaa onkeen kun joku kehtasi epäillä, ettei ryyppääminen ketään äitiä rennommaksi tee vaan päinvastoin yleensä. Jos haluaa rentoutua lapsista, niin yöt valvamallako se viikko pelastetaan? Elää kun voi muutenkin kun lähtemällä känniläisten joukkoon ketkuttamaan hanuria tanssilattialle. Äitiyden laadusta ei puhetta ollut.
ja kyllä se puklupyykki on pestävä sitten arkena jos sellaista tulee, krapulassakin.

noin
Tätä minä en oikein ymmärrä.
Miksei voi elää täyttä elämää kaikkine aspekteineen kaikkina aikoina?
Kai se johtuu siitä että tulen kodista jossa vanhemmat kävi kerran kuukaudessa ryyppäämässä - uskokaa pois, se ei ole lapsesta kovin kivaa.

Muutenkaan kun en voi kännäystä ymmärtää- absolutisti ei tarvitse olla mutta humalahakuisuus saisi kadota tästä maasta. Ja baareissa jos missä tuota harrastetaan

"kuha"
[QUOTE="Riitta";23659705]hmm.. ja nyttenkun on lapsia, ei saa enään tehdä mitään vai??
siis ei hyvää päivää sentään...[/QUOTE]

No ei sentäs niin, vaan jos on pakottava polte ryyppäämään kerran kuussa, niin onko se oikeesti perheellisen elämää? Jos arki on niin raskasta että sitä ei osaa eikä kykene nollaamaan muulla kuin viinalla niin olisiko syytä ollut opetella sellainen seikka että viina ei rentouta eikä nollaa mitään. Kyllä se olis hyvä opetella joku muu tapa rentoutua, meinaan alkoholista lapset kärsii - vai luuleko joku ettei mukulat tajua kun särkisilmä vanhemmat heidät hoidosta hakee?

"vieras"
taitaa älähtää nyt ne jotka otti itseensä tässä ketjussa. Se on mun tuntemien perheiden kohdalla ihan totuus, että ne ryyppyillat verottaa arkea alkuviikosta ja väsyttää. ei kerta kuukauteen mitään, mutta jos se on viikottaista.

Töissä ollaan väsyksissä , aina maanantaina melkein myöhässä, kotona ei jakseta kuin nukkua ja ostetaan eineksiä lapsille, että päästään keskiviikkoon asti. En mahda sille oikein mitään, mutta mä en tätä "rentoutumismuotoa" näe parhaana vaihtoehtona. Ja tämä on yleistä suomalaisperheissä, en edes epäile etteikö tähänkin osallistuneista jossain toimita tällätavoin.

Alkuperäiseen en viitti ees kommentoida, mut mitä tulee siihen n. kerran kuussa ulos menemiseen niin sitä harrastan minäkin ja hyvä että olen harrastanutkin, nyt mulla on sentään muutama tuttu joitten kanssa kahvitella sitten muuten vaan ja selvinpäin..

"minttu"
[QUOTE="vieras";23659706]Juu siitähän tässä nyt olikin kyse. Taisit ottaa onkeen kun joku kehtasi epäillä, ettei ryyppääminen ketään äitiä rennommaksi tee vaan päinvastoin yleensä. Jos haluaa rentoutua lapsista, niin yöt valvamallako se viikko pelastetaan? Elää kun voi muutenkin kun lähtemällä känniläisten joukkoon ketkuttamaan hanuria tanssilattialle. Äitiyden laadusta ei puhetta ollut.
ja kyllä se puklupyykki on pestävä sitten arkena jos sellaista tulee, krapulassakin.[/QUOTE]

Tätä mä kanssa olen aina miettinyt - halutaan vapaata kun ollaan niin puhki ja väsy. Sit mennään baariin ja valvotaan 3-4 asti, nukutaan humalaista unta joka on kaikkea muuta kuin levollista. Kai se sitten jollekulle on lepo. Tyhmänä luulis että pitkät, keskeytymättömät yöunet olis se mitä pienen lapsen äiti/isä kaipaa... vaan kuinka väärässä ole.

Kai se johtuu siitä että tulen kodista jossa vanhemmat kävi kerran kuukaudessa ryyppäämässä - uskokaa pois, se ei ole lapsesta kovin kivaa.

Muutenkaan kun en voi kännäystä ymmärtää- absolutisti ei tarvitse olla mutta humalahakuisuus saisi kadota tästä maasta. Ja baareissa jos missä tuota harrastetaan

Ymmärrän että omat traumaattiset kokemukset helposti kaventavat toleranssia.
Toisaalta toivoisi ymmärrystä sille että kaikilla ei vastaavia traumoja ole.

Minun vanhempani eivät käyneet kerran kuussa ryyppäämässä, kun olin lapsi. Sen sijaan meille kotiin kokoontui paljon useammin vanhempieni ystäviä istumaan iltaa ja kyllä niiden iltojen mittaan meni viiniä reippaastikin. Veikkaisin, että reippaammin kuin monella baarissa. Mistään noista ei lapsille kuitenkaan jäänyt kuin hyviä, lämpimiä muistoja.

Samalla lailla olen kovin kiitollinen vanhemmilleni siitä, että sain rakentaa elävän suhteen isovanhempiini - viettämällä näiden luona aikaa paljon enemmän kuin nykyisin ainakaan palstoilla pidettäisiin suotavana.
:)

"minä"
Johan taas on keskustelu. Verrataan 2-vuotiaaan ja 2-kuisen hoidossa oloa, aivan kun siinä ei olisi mitään eroa. Pieni vauva ei ole todellakaan valmis olemaan öitä erossa vanhemmistaan, eikä nauti siitä. Moni 2-vuotias jo tykkääkin olla välillä lapsiparkeissa ym. leikkimässä uusilla leluilla. Joku 2-vuotias voi jo tykätä käydä yökylässäkin, vaikka varmasti moni on valmiimpi vasta 3-4-vuotiaana.

"kuha"
Alkuperäiseen en viitti ees kommentoida, mut mitä tulee siihen n. kerran kuussa ulos menemiseen niin sitä harrastan minäkin ja hyvä että olen harrastanutkin, nyt mulla on sentään muutama tuttu joitten kanssa kahvitella sitten muuten vaan ja selvinpäin..
Baaristako ne tutut tulee? Ja bilettämästä löytyy? Nekö elää yksin, ilman ystäviä jotka ei baareissa ramppaa.

Sori kertoa sulle tämä, mutta kun kaveripiiri on ohittanut jo baari-iän ja silloin aikanaan juossut tarpeeksi, voi kaveerata ihan noin muuten vaan. Ja ne kaverit pysyy, ja niitä näkee liki päivittäin...ja ulkona ravaaminen ei mitenkään liity siihen

"Riikka"
[QUOTE="kuha";23659731]No ei sentäs niin, vaan jos on pakottava polte ryyppäämään kerran kuussa, niin onko se oikeesti perheellisen elämää? Jos arki on niin raskasta että sitä ei osaa eikä kykene nollaamaan muulla kuin viinalla niin olisiko syytä ollut opetella sellainen seikka että viina ei rentouta eikä nollaa mitään. Kyllä se olis hyvä opetella joku muu tapa rentoutua, meinaan alkoholista lapset kärsii - vai luuleko joku ettei mukulat tajua kun särkisilmä vanhemmat heidät hoidosta hakee?[/QUOTE]

No meijän lapset ei kyllä alkoholista kärsi, jos käyn maksimissaan kerran kuussa baarissa.
Me ei juoda lasten ollessa paikalla, ja ollaan aina selviä ja pireteitä kun haetaan ne hoidosta.

silviisii
Mullakin on sellaisia tuttuja joilla on koko ajan tarve päästä eroon lapsistaan. aina joku syy miks pitää olla hoidossa sielläja täällä ja oma pää ei kestä jos ei pääse sinne ja tänne koko ajan. Ne on niitä ihmisiä jotka on viety hoitoon 3kk vanhana sillon 70-luvulla. Kun oma äitisuhde on katkennu ennen aikojaan niin ei osata pitää sitä yllä omaankaan lapseen. Siitä on tutkimuskin että syy nykyvanhempien jaksamattomuuteen lastensa kanssa löytyy heidän omasta lapsuudestaan.

noin
Ymmärrän että omat traumaattiset kokemukset helposti kaventavat toleranssia.
Toisaalta toivoisi ymmärrystä sille että kaikilla ei vastaavia traumoja ole.

Minun vanhempani eivät käyneet kerran kuussa ryyppäämässä, kun olin lapsi. Sen sijaan meille kotiin kokoontui paljon useammin vanhempieni ystäviä istumaan iltaa ja kyllä niiden iltojen mittaan meni viiniä reippaastikin. Veikkaisin, että reippaammin kuin monella baarissa. Mistään noista ei lapsille kuitenkaan jäänyt kuin hyviä, lämpimiä muistoja.

Samalla lailla olen kovin kiitollinen vanhemmilleni siitä, että sain rakentaa elävän suhteen isovanhempiini - viettämällä näiden luona aikaa paljon enemmän kuin nykyisin ainakaan palstoilla pidettäisiin suotavana.
:)
En mä sitä sano etteikö vanhemmat voi joskus mennä ja joskus ottaa enemmänkin. Mutta se että joillekin on niin pakottava tarve päästä sinne baariin ei saa mun sympatioita koskaan. Täälläkin moni perustelee että muuten ei jaksa arkea - asiasta on siis tullut jonkin asteinen "pakko". Sama kuin juhlapyhät jolloin on ryypättävä - ei vappua ilman viinaa tyyliin.

Lokkivauva
No entäs ne vanhemmat jotka litkii viiniä kotona pöntöllisen perjantai iltana, kun lapset nukkuu? nekö on sitten parempia vanhempia, kun eivät lähde baariin tai laita lapsiaan mummolle siksi aikaa?
Itse mielummin laitan hoitoon ja nautin rauhassa..

"kuha"
No entäs ne vanhemmat jotka litkii viiniä kotona pöntöllisen perjantai iltana, kun lapset nukkuu? nekö on sitten parempia vanhempia, kun eivät lähde baariin tai laita lapsiaan mummolle siksi aikaa?
Itse mielummin laitan hoitoon ja nautin rauhassa..
sama se, jos alkoholi on ainoa tapa jolla rentoutua niin syytä olis miettiä olisko ne lapset pukannut maailmaan vata sitten kun on oppinut muunkin tavan rentoutua.

.....
OT: Tämä keskustelu kuvastaa hyvin sitä millaisessa känniörvellys-kulttuurissa elämme. Selvänäolemista saa puolustella jatkuvasti ja kaikkialla, joka kerran kun on "viihteellä" ilta menee "miksi et juo" kysymyksiin vastaillessa. Ainoa oikea tapa nollata on vetää lärvit, olet tosi outo jos et sitä tee.

Kun lapseni olivat pieniä niin anoppi otti kyllä lapset hoitoon jos halusimme lähteä baariin mutta ei siksi että olisimme halunneet viettää rauhassa kahdestaan koti-illan. Monet kerrat valehtelimme lähtevämme jonnekin ryyppäämään, todellisuudessa istuskelimme kotona ja menimme ajoissa nukkumaan ;)

"kuha"
OT: Tämä keskustelu kuvastaa hyvin sitä millaisessa känniörvellys-kulttuurissa elämme. Selvänäolemista saa puolustella jatkuvasti ja kaikkialla, joka kerran kun on "viihteellä" ilta menee "miksi et juo" kysymyksiin vastaillessa. Ainoa oikea tapa nollata on vetää lärvit, olet tosi outo jos et sitä tee.

Kun lapseni olivat pieniä niin anoppi otti kyllä lapset hoitoon jos halusimme lähteä baariin mutta ei siksi että olisimme halunneet viettää rauhassa kahdestaan koti-illan. Monet kerrat valehtelimme lähtevämme jonnekin ryyppäämään, todellisuudessa istuskelimme kotona ja menimme ajoissa nukkumaan ;)
Näin juuri, niin surullista. JA kuitenkin totta.

Sitten kun vielä perustellaan että baariin mennään jotta nähdään kavereita - vielä surullisempaa. Kuin mitää muuta ei olisi elämässä.Toki näitä jotka sanovat että ovat aina selvinpäin baarissa - ehkä olen käynnyt väärissä kapakoissa kun en tuota vesiselvien enemmistöä ole tavannut.

En mä sitä sano etteikö vanhemmat voi joskus mennä ja joskus ottaa enemmänkin. Mutta se että joillekin on niin pakottava tarve päästä sinne baariin ei saa mun sympatioita koskaan. Täälläkin moni perustelee että muuten ei jaksa arkea - asiasta on siis tullut jonkin asteinen "pakko". Sama kuin juhlapyhät jolloin on ryypättävä - ei vappua ilman viinaa tyyliin.
Onko sillä lopulta lapsen kannalta merkitystä, onko se "pakottava tarve" baarissa käymiseen tai teatetriin/opiskeluun/ratsastustallille/mihin lie?

Minä en usko, että lapsi oikeasti kärsii siitä, että vanhempi tiedostaa voivansa paremmin kun ei kutista elämäänsä vaan pyrkii vanhemmaksi tultuaankin säilyttämään elämässä mukana ne muutkin nautintoa ja iloa tuottavat ja voimaannuttavat asiat.

Pikemminkin päin vastoin: Suurempi riski kärsimykseen on tilanteessa jossa vanhempi keskittää kaiken tarmon ja toivon lapseen tehden tästä esineen jonka tarkoitus on "korvata" vanhemmalle kaikki kokonaisen elämän muutkin kuin vanhemmuuteen liittyvät nautinnonaiheet. Sellainen on mielestäni yksi rakkaudettomuuden muoto, vaikka päällisin puolin vanhempi onkin tyystin ja totaalisesti lapseensa keskittynyt...

Jonkinlainen terve keskitie lie parasta. Aikaa lapselle ja perheelle ja vapaus näistä nauttimiseen, mutta samaan aikaan kylliksi lapsen ja perheen kunnioitusta ja arvostusta jotta ei esineellistä näitä oman elämänsä täytemaaksi tms.

"Satu"
Noh, m ulla on kyllä yksi äiti kaveri joka on ihan loppu jo. Lasta ei kuulemma laiteta yöski kylään, koska heidän on PAKKO itse hoitaa lapsi. Sitä ei muiden taakaksi anneta, ei vaikka isovanhemmat rukoilee.
Kaverin mies haluaisi edes joskus viettää illan ja yön kahdestaan hyvä ruoan ja leffan merkeissä.
Ei sovi.. istten kaveri ihmetteleekin kun mies lähtee kavreidensa kanssa pelaamaan biljardia, ja muutenkin on kokoajan menossa.
Mies on tilittänyt mulle, että ei olisi tehnyt lasta jos olisi tiennyt, että se tulee olemaan este kaikelle. LApsella on ikää reilu kaksi vuotta jo. Eikä yhtään lapsetonta yötä tai iltaa ole ollut.

[QUOTE="kuha";23659859]Näin juuri, niin surullista. JA kuitenkin totta.

Sitten kun vielä perustellaan että baariin mennään jotta nähdään kavereita - vielä surullisempaa. Kuin mitää muuta ei olisi elämässä.Toki näitä jotka sanovat että ovat aina selvinpäin baarissa - ehkä olen käynnyt väärissä kapakoissa kun en tuota vesiselvien enemmistöä ole tavannut.[/QUOTE]

Miksi on surullista tavata ystäviään baarissa?
Miksi se on "kuin mitää muuta ei olisi elämässä"?

"vieras"
[QUOTE="Riikka";23659785]No meijän lapset ei kyllä alkoholista kärsi, jos käyn maksimissaan kerran kuussa baarissa.
Me ei juoda lasten ollessa paikalla, ja ollaan aina selviä ja pireteitä kun haetaan ne hoidosta.[/QUOTE]

Hyvä :) Olisipa samoin muissakin perheissä, vaan kun ei valitettavasti ole. =(

[QUOTE="Satu";23659861]Noh, m ulla on kyllä yksi äiti kaveri joka on ihan loppu jo. Lasta ei kuulemma laiteta yöski kylään, koska heidän on PAKKO itse hoitaa lapsi. Sitä ei muiden taakaksi anneta, ei vaikka isovanhemmat rukoilee.
Kaverin mies haluaisi edes joskus viettää illan ja yön kahdestaan hyvä ruoan ja leffan merkeissä.
Ei sovi.. istten kaveri ihmetteleekin kun mies lähtee kavreidensa kanssa pelaamaan biljardia, ja muutenkin on kokoajan menossa.
Mies on tilittänyt mulle, että ei olisi tehnyt lasta jos olisi tiennyt, että se tulee olemaan este kaikelle. LApsella on ikää reilu kaksi vuotta jo. Eikä yhtään lapsetonta yötä tai iltaa ole ollut.[/QUOTE]

Surullista.

[QUOTE="kuha";23659870]Ei ole mitään muuta tapaa tavata ystäviä kuin alkoholin parissa.[/QUOTE]

Mutta vaikka tapaisi ystäviään baarissa niin eihän se tarkoita etteikö voisi tavata ystäviään muuallakin? Miten noi kaksi sulkevat toisensa pois?

Yhteistyössä