Tuet vastikkeellisiksi, miten muka onnistuu käytännössä?`Upeaa persut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hassua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten joku kuvittelee, että jokaisen terveys kestää siivoustyöt ja vanhusten kääntelyn? Esim mulla on reuma. Tosin olen nyttemmin lastenhoitaja joka sekin ihan ruumiillista työtä ja työpäivän jälkeen olen tosi poikki. Saas nähdä miten kauan jaksan, mutta toisaalta pidän siitä. Jos kunto ei kestä, sitten haen vaikka sos, terveysalan toimistotyötä.

enkä toivo sitä muillekaan. Siksipä en moista ehdottanutkaan:)
Mielestäni "pakkotyö" ei todellakaan saisi olla sellaista työtä, jossa ollaan vastuussa toisten ihmisten hyvinvoinnista. Ylipäätään itse ehkä ajattelisin sen olevan jonkinlaista työkykyä ylläpitävää toimintaa ennemminkin. Mutta kuten totesinkin, käytännössä lienee mahdotonta.

Mutta (ja tämä oli se pointti)oletko siis tosiaan sitä mieltä, että jos minua ihan totta kiinnostavat vain jättiläismakit, minun ei tarvitsisi ikinä koskaan tehdä mitään itseni elättämiseksi?

Lähden nyt kauppaan, mutta palaan tähän mielenkiintoiseen ketjuun kun ehdin.

Minä olen sitä mieltä, että jos sinua kiinnostaisi vaan jättiläismakit ja sanoisit, että et mitään muuta työtä huoli kun niitten tutkimista, niin sulta voitaisiin tietyn työttömyysajan jälkeen kyllä alkaa vaatimaan
että kouluttaudut jollekin muullekin alalle. Tai sitten suostut tutkimaan jotakin muitakin elukoita.
Mutta ei toi sun esimerkki ole mielestäni ihan verrattavissa tilanteeseen, että vaikka lääkäriksi kouluttautunut pakotettaisiin MCDonaldsille töihin siksi, ettei lääkärin työtä ole tarjolla.
Eihän Suomessa edes ole jättiläismakeja.

En jaksa tätä koko ketjua lukea, mutta en minä ainakaan haluaisi, että mun äitini vaipat vaihtas joku pitkäaikaistyötön spurgu ja piste!

Ajatuksenahan toi on hyvä, toki, mutta käytännössä toteuttaminen mahdotonta, ja olenkin sitä mieltä, että kokonaisuudessaan tämä naurettava "hyvinvointivaltio" on ajettava alas, ei toimeentulotukea, ei lapsilisiä, ei mitään valtion maksamia tukia kellekään..

[QUOTE="pupunen";23637751]En jaksa tätä koko ketjua lukea, mutta en minä ainakaan haluaisi, että mun äitini vaipat vaihtas joku pitkäaikaistyötön spurgu ja piste!

Ajatuksenahan toi on hyvä, toki, mutta käytännössä toteuttaminen mahdotonta, ja olenkin sitä mieltä, että kokonaisuudessaan tämä naurettava "hyvinvointivaltio" on ajettava alas, ei toimeentulotukea, ei lapsilisiä, ei mitään valtion maksamia tukia kellekään..[/QUOTE]

Jos ja kun "naurettava hyvinvointivaltio" ajetaan alas on hyvin todennäköistä että joudut/saat vaihtaa äitisi vaipat itse. Jollekin se on ehkä hyvä jollekin huono asia.

Keittiönoita, mä meinasinkin juuri sellaisia töitä joita ei kukaan tällä hetkellä tee, kun kunnalla ei ole varaa. Ainakaan meidän kunnassa, itse työskentelen kaupungilla ja tiedän mitä ne resurssit on. Ketään ei ole korjaamassa niitä pulpetteja jne. Kellään ei ole aikaa tai kenenkään toimenkuvaan ei enää kuulu vaikkapa verhojen ompelu päiväkotiin. Tunnen montakin vanhaa asiakasta joka olisi ikionnellinen jos joku kutoisi hälle vaikka villasukat. Tai korjaisi rikki menneet housut. Eli työ olisi ns. yleishyödyllistä mutta ei veisi kenenkään töitä varsinaisesti, sillä ne eivät tälläkään hetkellä kenellekään kuulu.

Verorahat ei yksinkertaisesti riitä enää kaikkeen, eikä työntekijän maksukykykään loputtomiin, eli kuntien veroäyrit alkaa olla kipurajoilla. Nytkin, kuten joku tässä ketjussa jo totesikin, on vastikkeellisuus toteutettu erilaisilla kurssituksilla, joista ei tunnetusti ole juuri ollut hyötyä. Eikö jonkinlaisen työn tekeminen olisi edes hitusen järkevämpää?

Lisäksi musta on outoa, että työtön työnhakija on estynyt tekemään lastenhoidollisista syistä töitä muutaman tunnin viikossa, mutta työtä hän olisi _muka_ valmis vastaanottamaan. Onhan subjektiivinen päivähoito-oikeus keksitty ja niinkuin edellä muutamaankin kertaan on jo sanottu, useimpia avustavia töitä voisi ihan hyvin tehdä niiden lasten kanssa.

Lisäksi miksi aina oletetaan että joku muu tulee ja tekee puolesta, hommaa ne työpaikat jne. Kun ihan itsekin voisi niitä aputöitä hankkia, sieltä mistä sattuu kiinnostamaan. Eipä tarvisi pelätä että pakotetaan yök-apua-en-varmana-tee-hommiin...

Kannatan ajatusta että esim. 12kk työttömyyden jälkeen pitäisi ottaa vastaan töitä kuin töitä tai opiskella uusi ammatti . Samoin määrätyt tuet vastikkeellisiksi . Tukien tasoa pitäisi myös tarkistaa tuilla peruselintarvikkeet ja vaatteet muut pitäisi ansaita omalla työllä. (lehdet, känny+puhelinlaskut, tv, tv-lupa, harrastukset, tupakka, alkoholi jne. jne. ) Ostokupongit kauppaan ei käteistä .

Kekseliäisyydellä ei ole mitään rajaa kun palstamammat keksivät tekosyitä sille, ettei tarvitsisi nostaa läskiä persettä sohvalta ja mennä töihin.

On nykyäänkin jo ainakin joissakin kunnissa käytäntö että kun täysi-ikäinen nuori ei ole saanut (kesä)töitä, niin tarjotaan osa-aikatyötä juuri vanhusten parissa. Jos kieltäytyy, toimeentulotukeen tulee 20% alennus. Mun mielestä ihan hyvä varsinkin juuri näillä jotka eivät ole vielä työelämäänsä aloittaneetkaan.

Taidanpa opiskella raitiovaununkuljettajaksi ja muuttaa sen jälkeen Kälviälle ja valittaa loppuelämäni ajan sitä etten löydä koulutustani vastaavaa työtä ja elellä leveästi sossurahoilla.

Minä olen sitä mieltä, että jos sinua kiinnostaisi vaan jättiläismakit ja sanoisit, että et mitään muuta työtä huoli kun niitten tutkimista, niin sulta voitaisiin tietyn työttömyysajan jälkeen kyllä alkaa vaatimaan
että kouluttaudut jollekin muullekin alalle. Tai sitten suostut tutkimaan jotakin muitakin elukoita.
Mutta ei toi sun esimerkki ole mielestäni ihan verrattavissa tilanteeseen, että vaikka lääkäriksi kouluttautunut pakotettaisiin MCDonaldsille töihin siksi, ettei lääkärin työtä ole tarjolla.
Eihän Suomessa edes ole jättiläismakeja.

kouluttautunut kärsii siitä Mäkkärin duunista enemmän kuin huonosti koulutettu (joka siis ei ole kouluttautunut Mäkkärin kassaksi)? Jos sen huonon työn vaihtoehtona on työttömyys?
Jos nyt jostain syystä ei enää tarvittaisi lääkäreitä, niin se lääkäri saisi olla esim. 30 vuotta tekemättä mitään itsensä elättämiseksi? Ja ne mäkkärin työntekijät verorahoillaan sitten elättelisivät tätä lääkäriä.
Tottakai jos auki on lääkärin paikka ja Mäkkärin siivoojan paikka, se lääkäri valitsee koulutustaan vastaavaa työtä. Mutta kun tästä ei ollut kyse. Ja valitsin ne jättiläismakit juuri sen vuoksi:)

[QUOTE="vieras";23637977]Taidanpa opiskella raitiovaununkuljettajaksi ja muuttaa sen jälkeen Kälviälle ja valittaa loppuelämäni ajan sitä etten löydä koulutustani vastaavaa työtä ja elellä leveästi sossurahoilla.[/QUOTE]

Exactly my point. Paitsi ettei ne sossun rahat ihan niin suuria ole.

Ok, miten sitten lukutaidottomat somali naiset ja heidän työllistyminen?
Somalimiehet ja nuoret?
Pakolaisten työllistyminen?
Mielenterveyspotiliden työllistyminen?
Olisko kiva kun työtön ja sairas sekä jo tarpeeksi nöyryytetty nöyryytetään lisää paska hommilla.
Pääsisitte rikkaat katsomaan nenävarttapitkin?

Somalimiehet ja nuoret?
Olisko kiva kun työtön ja sairas sekä jo tarpeeksi nöyryytetty nöyryytetään lisää paska hommilla.

Pakolaiset voivat tehdä käsitöitä, haravointia, jne. Ei tarvita lukutaitoa. Kauemmin maassa olleet voivat neuvoa uudempia tulijoita ja opastaa esim. asioimistilanteissa.
Sairaat kuuluvat muutenkin sairaslomalle eivätkä kortistoon (tiedän että todellisuus ei aina ole tämä). Vertaistukiryhmiä, kuntouttavaa toimintaa?

Tässähän lähtee mielikuvitus ihan lentoon!

Somalimiehet ja nuoret?

Ok, eli tänne voi muuttaa elintasopakolaiseksi ja olla opettelematta lukemaan "kun mä nyt oon vaan tämmönen somalinainen". Ja ne somalimiehet olisi myöskin erityisen tärkeä saada tekemään muutakin kuin suunsoittoa ostarinkulmalla. Sitäpaitsi, kaikkeen työhön ei vaadita lukutaitoa, marjojakin voi poimia ilman että osaa aakkoset. Niin ja jos ei osoitettu homma kelpaa vaan kotiin pitäisi vaan raha saada ilman että tekee mitään sen eteen --> lähetetään takaisin sinne mistä ovat tulleetkin!

Kuuluuko mielenterveyspotilas (joka on ehkä estynyt töitä tekemään) ylipäätään kortistoon? Vai hetkonen, voisiko miettiä kuntouttavana otteena sitä että edes joskus lähtisi neljän seinän sisältä ulos?

Ja mä en edes jaksa vääntää tuosta olen työtön ja kurja- jutusta enää. Jos ei kerta kaikkiaan ole mitään halua työllistyä tai tehdä oman leipänsä eteen töitä, niin se kortisto ei edelleenkään ole se oikea osoite. Suomessa on opittu jo vähän liian hyvään, se näkyy tässä keskustelussa.

[QUOTE="vieras";23637977]Taidanpa opiskella raitiovaununkuljettajaksi ja muuttaa sen jälkeen Kälviälle ja valittaa loppuelämäni ajan sitä etten löydä koulutustani vastaavaa työtä ja elellä leveästi sossurahoilla.[/QUOTE]

Juuri näin. Ainakin tämän ketjun akateemisten työttömien mukaan.

"Kun mä nyt olen kouluttautunut YHTEISKUNNAN RAHOILLA miljoona vuotta niin mulla on oikeus olla tekemättä mitään kun se ei vastaa mun koulutusta. Kun mä sentään olen käynyt yliopiston, en oo mikään luuseriduunari. Mä nostan ensin vuosia opintotukea ja asumislisää, no okei mulle kelpaa kesällä se mäkkärin tiski mut sit kun mä valmistun niin mä rupeen nostaan työttömyyskorvausta kun just nyt ei tarvita koppakuoriaisten tutkijaa missään".

Hienoa. Koulutus kunniaan!

Kertokaas nyt vielä tätä ideaa vastustavat, miten tällainen tukityö on orja/pakkotyötä, mutta tavallinen ansiotyö ei? Minusta se, että toisessa saa tukea ja toisesssa palkkaa, ei ole mikään selitys. Samahan se on mitä nimeä siitä rahasta käytetään, yhtä lailla sillä voi kaupassa maksaa. Siis miten voidaan sanoa, että ketään ei voi pakottaa töihin, vaan sen pitää olla vapaaehtoista? Miten voi olla oikeudenmukaista, että joku päättää olla tekemättä töitä ja saa rahaa, kun toiset joutuvat tekemään töitä elantonsa eteen?

En todellakaan lähde töihin jotta saisin TYÖTTÖMYYSkorvausta. Kun menen töihin, vaadin siitä oikean palkan.

Työttömiä potkitaan aina päähän, mutta kukaan ei puolella sanallakaan mainitse mitään yrityksistä jotka vievät tuotantonsa halvan työvoiman maihin. Suomi on paska maa.

ja taas jäi ihmisiltä lukematta alkuperäinen viesti, Siinä puhutttiin MAAHANMUUTTAJISTA.

Alunperin keskustelu on kai lähtenyt liikkeelle kansanedustajaksi valitun perussuomalaisen Maria Tolppasen kommenteista Ykkösaamussa 19.4. ja siiitä on kyllä ymmärrettävissä että puhe olisi ollut kaikista tuista. Jälkeenpäin hän on ainakin hieman "korjannut" mielipidettä, mutta

"Jos saa kuukaudessa sen 480 €, voi minun mielestäni tehdä sen eteen 5 päivää työtä, siis PALKKATYÖTÄ! Tämä malli poistaisi esimerkiksi työn vastaanottamisen esteet. Tällä hetkellä päiväraha ja tuet palavat, jos menee ottamaan vastaan vaikkapa kuukaudeksi töitä.

Jos kortistossa oleva ihminen ei halua ottaa mitään työtä vastaan, hän ei ymmärtääkseni ole työnhakija. Silloin oikea rahansaantiperuste ei ole
työttömyys.
"

Hän mainitsee kyllä maahanmuuttajat erikseen ja ehdottaa heille "pakko"suomea.

Viimeksi muokattu:
Keittiönoita, mä meinasinkin juuri sellaisia töitä joita ei kukaan tällä hetkellä tee, kun kunnalla ei ole varaa. Ainakaan meidän kunnassa, itse työskentelen kaupungilla ja tiedän mitä ne resurssit on. Ketään ei ole korjaamassa niitä pulpetteja jne. Kellään ei ole aikaa tai kenenkään toimenkuvaan ei enää kuulu vaikkapa verhojen ompelu päiväkotiin. Tunnen montakin vanhaa asiakasta joka olisi ikionnellinen jos joku kutoisi hälle vaikka villasukat. Tai korjaisi rikki menneet housut. Eli työ olisi ns. yleishyödyllistä mutta ei veisi kenenkään töitä varsinaisesti, sillä ne eivät tälläkään hetkellä kenellekään kuulu.

Verorahat ei yksinkertaisesti riitä enää kaikkeen, eikä työntekijän maksukykykään loputtomiin, eli kuntien veroäyrit alkaa olla kipurajoilla. Nytkin, kuten joku tässä ketjussa jo totesikin, on vastikkeellisuus toteutettu erilaisilla kurssituksilla, joista ei tunnetusti ole juuri ollut hyötyä. Eikö jonkinlaisen työn tekeminen olisi edes hitusen järkevämpää?

Lisäksi musta on outoa, että työtön työnhakija on estynyt tekemään lastenhoidollisista syistä töitä muutaman tunnin viikossa, mutta työtä hän olisi _muka_ valmis vastaanottamaan. Onhan subjektiivinen päivähoito-oikeus keksitty ja niinkuin edellä muutamaankin kertaan on jo sanottu, useimpia avustavia töitä voisi ihan hyvin tehdä niiden lasten kanssa.

Lisäksi miksi aina oletetaan että joku muu tulee ja tekee puolesta, hommaa ne työpaikat jne. Kun ihan itsekin voisi niitä aputöitä hankkia, sieltä mistä sattuu kiinnostamaan. Eipä tarvisi pelätä että pakotetaan yök-apua-en-varmana-tee-hommiin...
Onko tuo kuntien varattomuus syy vai tekosyy? Eikö kunnilla alkaisi olla varaa maksaa palkkoja, jos ei tarvitsisi maksaa tukia? Tukia maksettaisiin vain työkyvyttömille, työkykyisille järjestettäisiin palkkatöitä. Jos tukien eteen pitää alkaa tehdä jotain avustavia hommia, niin pian me ei tarvita lainkaan matalapalkka-aloille työntekijöitä, kun niihin töihin saadaan ilmaista työvoimaa.

Vapaaehtoistyö on mielekästä silloin, kun se perustuu vapaaehtoiseen. Silloin sitä työtä tekevä on motivoitunut ja tuntee tekevänsä jotain tärkeää. Eikö kaikkien kannalta - niin yhteiskunnan, työnantajan, työkavereiden kuin sen työntekijänkin - ole järkevää, jos työntekijä on työhönsä motivoitunut? Huonosti motivoituneesta työntekijästä ei ole kuin riesaa ja se heijastuu koko työyhteisön ilmapiiriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23641656:
Onko tuo kuntien varattomuus syy vai tekosyy? Eikö kunnilla alkaisi olla varaa maksaa palkkoja, jos ei tarvitsisi maksaa tukia? Tukia maksettaisiin vain työkyvyttömille, työkykyisille järjestettäisiin palkkatöitä. Jos tukien eteen pitää alkaa tehdä jotain avustavia hommia, niin pian me ei tarvita lainkaan matalapalkka-aloille työntekijöitä, kun niihin töihin saadaan ilmaista työvoimaa.

Vapaaehtoistyö on mielekästä silloin, kun se perustuu vapaaehtoiseen. Silloin sitä työtä tekevä on motivoitunut ja tuntee tekevänsä jotain tärkeää. Eikö kaikkien kannalta - niin yhteiskunnan, työnantajan, työkavereiden kuin sen työntekijänkin - ole järkevää, jos työntekijä on työhönsä motivoitunut? Huonosti motivoituneesta työntekijästä ei ole kuin riesaa ja se heijastuu koko työyhteisön ilmapiiriin.

Elämätapaluuserin joutuessa tekemään tukiensa eteen sellaista työtä josta hän ei niin hirveesti tykkää, niin saattaapi syntyä motivaatio etsiä töitä jotka tuntuvat mieluisammilta.

[QUOTE="vieras";23641702]Elämätapaluuserin joutuessa tekemään tukiensa eteen sellaista työtä josta hän ei niin hirveesti tykkää, niin saattaapi syntyä motivaatio etsiä töitä jotka tuntuvat mieluisammilta.[/QUOTE]
Noita elämäntapaluusereita taitaa tukien saajissa olla vain murto-osa. Suurin osa lienee niitä, jotka ovat työkyvyttömiä, joille töitä ei ole tai joiden palkka on niin pieni, että sen lisäksi joutuu hakemaan esim asumistukea.

[QUOTE="vieras";23632055]No en mä nyt ala-arvoisesta tiedä, mutta itse ainakin kulutin liki 10 vuotta elämästäni opiskellakseni ylemmän korkeakoulututkinnon aivan muulta alalta nimenomaan siksi, että suunnilleen viimeinen paikka mihin tässä maailmassa haluaisin töihin olisi joku vanhustenosasto eikä ylipäänsäkään tuo hoitoala nappaa yhtään.

Se, että mut työllisyystuen vastikkeeksi pakotettaisiin joka päivä muutamaksi tunniksi vaikka keräämään roskia puistosta tai tyhjentämään koiranpaskaroskiksia on mulle ihan ok, koska sisällöllisesti siinä työssä ei ole mulle mitään erityisen vastenmielistä. Siis mielestäni sairaiden ihmisten hoitaminen on kyllä todella tärkeää, mutta itselleni se olisi äärimmäisen epämieluisaa työtä monestakin syystä.

Täysiä työpäiviä minusta työttömän työnhakijankaan ei täydy joutua tekemään työllisyystuen vastikkeeksi. Työnhaku, työpaikkojen seuraaminen ja hyvien hakemusten kirjoittaminen sekä oman osaamisen pitäminen ajan tasalla ovat oikeasti melkein kokopäivätyötä jos siihen suhtautuu vakavissaan ja sille on jäätävä aikaa ja henkilön on oltava myös päiväaikaan vapaalla esim. haastatteluja varten. Näillä pakkotyöllistetyillä ei saa myöskään korvata ammattihenkilökuntaa millään alalla, saati että ammattilaisia laitettaisiin tekemään oman alansa töitä, joista työkaverit saavat täyden palkan, puoli-ilmaiseksi työllistämisen nimissä.[/QUOTE]

Niin peesi, niin peesi!

Missä himputin välissä mä tekisin mitään asumistukeni eteen, kun nyt oon jo kokopäivätyössä, ja totaali yh?! Meinataanko ihmiset ihan oikeesti vetää lopullisesti piippuun. Ärsyttää edes ajatus moisesta. Ihan tarpeeksi pännii tehdä töitä, ja silti hakea asumistukea. Sit et pitäis senkin eteen vielä pystyä työskentelemään...jipii.

Yhteistyössä