Lapsi haluaa k-18 pelin lahjaksi, vaikka on vasta 12. ostaisitko tätä ja JOS joku tietää näistä peleistä niin kertokoon.

• Viestiketjun aloittaja "öhöm"
  • Ensimmäinen viesti
Tästäpä tulikin mieleeni että 90-luvun alussa kun kukaan ei vielä oikein edes ajatellut tietokonepelien tarvitsevan ikärajoja, niin paljonkohan nykymittapuulla johonkin Wolfensteiniin tai mikä se toinen "tykitä kaikkien vastaantulijoiden veret seinille" -tyyppinen peli oli? Tietty grafiikka oli mitä oli mutta verta se tökerömpikin veri on.

vastuu
Väkivaltapelit alkaa olla yhä isompi ongelma lasten ja nuorten parissa. Liian moni vanhempi on vastuuton, kuten tästäkin ketjusta paljastuu, eikä pidä huolta lapsensa kehityksen turvaamisesta. Peleillä ON vaikutusta, jopa ihan tavallisella kiltillä pelillä johon uppoudutaan interaktiivisesti mukaan (kuten eräs aiemmin omasta kokemuksestaankin totesi). Sitten kun peliin jää vielä koukkuun, kuluu tunteja, päiviä saman pelin parissa, se ei voi olla vaikuttamatta persoonaan. Olipa aikuinen tai alaikäinen! Ei ole tervettä kenellekään, saati sille kehittyvälle lapselle.

Minusta nämä k-18 pelien antaminen lasten käyttöön pitäisi saada rangaistavaksi teoksi. Ja vähintäänkin lastensuojelun paikka jos ei aikuinen älyä eikä viitsi lastansa suojella kehitystä vaarantavalta aineistolta!

"pelaaja"
Itse pelailen paljonkin, kuin myös mieheni. Black opsia en ole pelannut, joten sitä en käy sen yksityiskohtaisemmin ruotimaan. Mutta sen sanon, että kyllä nuo ikärajat on ihan realistiset eikä niitä ole peleihin pistetty tarkastamon laiskuuden vuoksi.

K-18 -pelit eivät todellakaan ole mitään pikkupoikien tai -tyttöjen pelejä. Esimerkiksi GTA:ssa on näkyvää huumeidenkäyttöä, seksiä, kidutusta, teloituksia, naisten hakkaamista ym.

Tässä joitain videoita parista eri pelistä (uudempaa ja vanhempaa) tietämättömille, ehkä ne selventävät sitä etteivät kaikki pelit ole mitään salkkarikamaa.
http://www.youtube.com/watch?v=yrdWkoBMZVE
http://www.youtube.com/watch?v=QreIV25norA
http://www.youtube.com/watch?v=Ta99hdXzfGQ
http://www.youtube.com/watch?v=ikOG8Z_d-BA

Huomautan vielä, että linkatut ovat allekirjoittaneen suosikkipelejä ja niitä voi pelata eri tavoin. Osa vaatii enemmän ongelmanratkaisua kuin räiskintänappulan raiskausta. Osassa voi olla tiettyjä moraalisia ohjeita, esim älä vahingoita siviilejä. Mutta jos vaativampia pelejä antaa pikkulapsille, eivät nämä tietenkään osaa ratkaista monimutkaisempia (vielä enkunkielisiä) puzzleja vaan menevät sitten sieltä mistä rima on alin. Eli tyylillä tapa kaikki liikkuva. Pelin voi läpäistä monella eri tapaa.

[provo] Tässä taannoin en väistänyt muutamaa alakouluikäistä pikkupoikaa lenkkipolulla ja nämä uhkailivat tappavansa minut. Mitäköhän peliä oli pelattu vähän liikaa? :p [/provo]

+++
Itse olen kerran pelannut kaverillani ko. peliä. Ja näin 31 veenä voin sanoa, että jopa tämän ikäiselle tuon tapaiset pelit tulevat joskus uniin ja ahdistavat. Musta tuollaisia pelejä ei pitäisi olla olemassa ollenkaan (kuka oikeasti haluaa ostaa ja pelata tuollaista? Ja miksi?)

Ei todellakaan lapsille!! Eikä kaikille aikuisillekaan.

"vieras"
(kuka oikeasti haluaa ostaa ja pelata tuollaista? Ja miksi?)
Siksi, kun ihmiset haluavat viihdettä ja ihmiset pitävät sellaisesta viihteestä. Ja pelintekijät tykkäävät, kun saavat rahaa, mainetta ja kunniaa.

Eikä kaikille aikuisillekaan.
No jos K-18 pelit eivät aikuiselle sovi, niin silloin on kyseessä olevan aikuisen puolella jo jotain pielessä. Silloin ei voi syyttää "traumoista" peliä tai sen tekijää vaan aivan aikuista itseään.

"vieras"
(mun mielestä suomessa sais olla vielä korkeampikin ikäraja esim k21, koska monet leffat/pelit ei sovellu vielä 18 vuotiaankaan silmille)
Joo, nostetaanhan se ikäraja samalla tuonne 30 vuoteen tai miksi ei vaikka 50 vuoteen, ettei vain tule traumoja.

Johonkin se raja on vain vedettävä ja 18 vuotta on päätetty täysi-ikäisyyden rajaksi. Omasta mielestäni se on hyvä täysi-ikäisyyden ja K-18 pelien ja elokuvien ikärajaksi, eikä kukaan mielenterveydeltään kunnossa oleva 18-vuotias saa takuulla mitään traumoja K-18 peleistä tai elokuvista.

hdhdhd
No meillä on pojalla ollut GTA-pelejä aika pienestä, kun en tajunnut että mitä ne sisältävät. Nyt tuntuisi hölmöltä ottaa ne pois kun on jo 14. Tosin olen sitä mieltä että nupissa täytyy olla aika paljon muutakin vinksallaan jos nuo pelit aiheuttavat psyykkisiä häiriöitä. Mutta jos olisin sinä, en ostaisi k-18-pelejä. Nyt pienemmän kanssa olen tarkkana, ei pelaa vielä mutta katsoo elokuvia. On nyt 4v. ja en anna katsoa K-7-leffoja, etenkin kun on herkkä tyttö. Hannu ja Kerttu-satu iltasaduksi oli liian heavya kamaa hänelle, jouduin laittamaan kirjan hyllylle.

"Poignant"
Itse en pelaa, mutta vierestä olen nähnyt kun mies pelaa gta:ta ja call of dutyä ja en todellakaan antaisi 12 vuotiaan pelata saati että itse ostaisin pelin/pelit hänelle.
Mieheltä myös kysyin asiasta ja hänkin totesi ettei todellakaan ole 12 vuotiaalle sopivia pelejä.

/provo
Niin, eihän GTA:ssa ole mitään vikaa, jos tykkää että alaikäinen mm. tappaa porukkaa ja käy huorissa pelisession aikana :). Samoin sotapelit ovat vain ääliömäistä räiskintää, psykologialla ei ole mitään sijaa peleissä eikä todentuntuisuuttakaan juuri ole.

"hmm"
Mitä mieltä että jo ekaluokkalaiset pojat pelaavat GTA:ta? Todella vastuuntunnottomia vanhempia löytyy! Opettaja takavarikoi poikien pelit koulussa. Mun mielestä vanhempien/aikuisten pitäisi saada joku sanktio siitä että eivät välitä.

--
meillä on jokunen gta-peli kun me vanhemmat itse niitä pelataan :) tosin lapset vielä kovin pieniä ja nukkumassa. mutta niissä on kyllä kohtia jotka itseäkin oksettaa kun ovat niin raakoja, en tosiaan antaisi lapsille noita pelattavaksi

"vieras"
Tuossa pelissä ei myöskään lahdata vain ns. pahiksia vaan myös viattomia siviilejä, joka tekee pelistä vielä himpunverran hirvittävämmän. Jopa näin kolmikymppiselle aikuiselle joidenkin sotatehtävien suorittaminen on "vaikeaa", koska siviilien ampuminen ihan vain pelissäkin tuntui niin pahalta.

Tuon ikäinen ehkä tajuaa, että kyseessä on vain peli eikä totta, mutta tuon ikäinen ei osaa käsitellä esim. miksi ihmisten tappaminen on viihdettä, miksi viattomien tappaminen on tarpeen pelissä jne.

Nuo asiat on tarpeeksi vaikeita aikuisellekin.

antaa lasten olla lapsia
Minä en pysty ymmärtämään.. Valaiskaa mua, pliis. Kuka ostais lapselleen tuollaisen pelin?? Oikeasti?? Meillä mies pelaa Call of Dutya silloin kun lapset nukkuvat. Koskaan, EI koskaan heidän valveilla olo aikana. Lapsille en soisi tuollaista katsottavaa, saati pelattavaa! Ovat 3v. , 5v. ja 10v.

Ja olin aivan järkyttynyt kun menimme viime syksynä katsomaan kummipoikaani, hän on 4vuotias, ja hän pelasi siellä jotain kaameeta sotapeliä isoveljiensä kanssa, juoksi pitkin kämppää ja huusi "tapan sut, tapan sut, " ja leikkipyssyllä osotteli meidän kuopusta.
Tän perheen äiti on laittanut jopa facebookiin kuvia siitä kun lapsilla on "sota asut" päällään halloweenina ja kaikilla pyssyt kädessä ja verta naamalla... (punasta maalia) Oiko tuon ikäsille (alle 12vee) kuitenkin sopiva naamiaisasukin joku piraatti, kummitus tai vastaava...

HUOH. En ymmärrä!! :( :( :(

Karju
Ei ne ikäsuositukset ole turhaa määritelty. Tietenkin on vanhempien vastuulla mitä lapsi pelaa. Oma kantani on, että lapsesi on aivan liian nuori tuota peliä pelaamaan.

"miimu"
Mulle on ihan sama vaikka vanhemmat ostais 5-vuotiaille pilteilleen noita pelejä, mut älkää antako pelata niitä silloin kun on kavereita kylässä!
Meillä pojan kaverilla on noita k18-pelejä ja siellä on sitten muutamaan otteeseen noita pelattu ja sit ollaan saatu öitä valvoa kun poika näkee kauheita painajaisia eikä uskalla nukkua.
Nyt täytyy jo miettiä kielletäänkö tuon kaverin luona kyläily sen takia kokonaan.

"isä"
Hei, peleissä yleensä takakannessa lukee tuo ikäraja, niinkuin tässäkin. Tuon ikäraja määritelmän vieressä on symbolit jotka kertovat syyt ikärajaan, tässä tilanteessa väkivalta ja kiroilu. Ikärajan korkeus kertoo noiden lisäksi väkivallan olevan hyvin graafista. Näiden lisäksi kun kyseessä on verkkopeli tulee vaihtelevan karseaa kieltä myös kuulokkeista pihalta kun eri ikäiset kiroavat jne...

Pelien ja ikärajojen suhteen vanhemman vastuu on itse määrittää mikä omalle lapselle sopii ja mikä ei. Toki yleisesti ajatellen tuollainen peli voi olla suhteellisen raaka vielä 12 vuotiaalle, mutta jos kestokykyä riittää ja on ennenkin kovin paljon altistunut hyvin väkivaltaisille elokuville/peleille voi asiaa toki harkita.

ei
Idiootti olet, kun edes asiaa mietit. Tottakai lapset haluavat vaikka mitä, vanhempien tehtävä on suojella lastaan ja päättää, mikä on sopivaa ja mikä ei. Ja jos et nyt itse tajua, että tuollainen peli ei ole noin nuorelle sopiva, niin usko sitä ikärajoitusta. Ei niitä huvikseen niihin laiteta. Vielä jos ajattelee, että ikärajoitukset ovat liian tiukkoja, mutta kun kyse on sentään vain 12-vuotiaasta.
Peesi tähän. Miksi lapsen, nuoren aivoille antaisit tuollaista moskaa...? Ikärajat varmasti määritetty syystä, ei piruilua varten! Vaikka lapsi osaisi kuinka hyvin pelata, mielestäni pelin sisältö on se mikä ratkaisee.

?????????????
[QUOTE="isä";23635598]Hei, peleissä yleensä takakannessa lukee tuo ikäraja, niinkuin tässäkin. Tuon ikäraja määritelmän vieressä on symbolit jotka kertovat syyt ikärajaan, tässä tilanteessa väkivalta ja kiroilu. Ikärajan korkeus kertoo noiden lisäksi väkivallan olevan hyvin graafista. Näiden lisäksi kun kyseessä on verkkopeli tulee vaihtelevan karseaa kieltä myös kuulokkeista pihalta kun eri ikäiset kiroavat jne...

Pelien ja ikärajojen suhteen vanhemman vastuu on itse määrittää mikä omalle lapselle sopii ja mikä ei. Toki yleisesti ajatellen tuollainen peli voi olla suhteellisen raaka vielä 12 vuotiaalle, mutta jos kestokykyä riittää ja on ennenkin kovin paljon altistunut hyvin väkivaltaisille elokuville/peleille voi asiaa toki harkita.[/QUOTE]

Et voi olla oikeasti tosissasi? Että pidät omana oikeutenasi altistaa lapsesi peleille, jotka on asiantuntijoiden toimesta kielletty alle 18vuotiailta. Sinä rikot lakia ja teet niin väärin kuin vain voi tehdä. Lapsen kestokykyä ei pidä eikä saa sopeuttaa noille peleille. Jos niin on tapahtunut, tarvittaisiin jo yhteiskunnan puuttumista tuollaisen perheen tilanteeseen. Mutta en usko että isän kirjoitus on todellinen, vaan provo,.

"isä"
Et voi olla oikeasti tosissasi? Että pidät omana oikeutenasi altistaa lapsesi peleille, jotka on asiantuntijoiden toimesta kielletty alle 18vuotiailta. Sinä rikot lakia ja teet niin väärin kuin vain voi tehdä. Lapsen kestokykyä ei pidä eikä saa sopeuttaa noille peleille. Jos niin on tapahtunut, tarvittaisiin jo yhteiskunnan puuttumista tuollaisen perheen tilanteeseen. Mutta en usko että isän kirjoitus on todellinen, vaan provo,.
Mutta niinpä kovasti otit kiinni kuin mikäkin tekopyhä pulmunen. Niinkuin sanoin, jos on kovasti altistunut kyseisen laiselle materiaalille voi sitä harkita, toki itse pyrin pitämään lapsiltani kyseisenlaisen materiaalin poissa, oli kyse peleistä, elokuvista tai tv sarjoista.

Sitä kyseenalaista materiaalia vain tuppaa olemaan maailma pullollaan, kuurosokea pitäisi olla ettei siihen törmäisi kokoajan. k-18 merkintä kuuluisi jo joidenkin koululaisten puheisiin kiroiluista päätellen, mutta enpä näe sinun sille asialle mitään tekevän, ja siihen sinunkin lapsesi altistuvat jokapäivä koulussa.

Vanhemmalla on oikeus ja velvoitus suojella lastaan ja pelkkä "EI!" ei toimi, asiat vain eivät ole niin mustavalkoisia kuin toivoisit. Joten ota asioista itse täysi selvyys, sinun kuuluu tietää täysin mitä kiellät, ja pystyä vastaamaan kaikkiin lapsesi kysymyksiin siitä miksi olet päätöksen tehnyt niinkuin olet. Kuinkas muuten se lapsi koskaan oppisi miksi jokin voisi olla kiellettyä.

Sinun myöskin varmasti kannattaisi mennä kysymään ammattilaiselta miksi tällaiset asiat ovat suhteellisia eivätkä absoluuttisia.

ps. näin lopuksi vielä "ei voi olla noin sekava ihminen, pakko olla provo kun noin kirjoittaa. Lapset pois jne.." ja mitä muuta lätinää näihin nyt yleensä kirjoitetaan.

isälle
Isä veti nyt herneen nokkaansa, mutta on se eriasia törmätä tässä maailmassa erilaisiin kyseenalaisiin materiaaleihin kuin istuttaa se jälkikasvunsa sen materiaalin eteen pelaamaan. Siinä ei ole mitään tekopyhää että pitää aikuisen vastuusta kiinni VAIKKA se lapsi olisikin jossain elämänvaiheessaan jo altistunut väkivaltaiselle materiaalille. Ihan yhtälailla niistä rajoista voi pitää kiinni eikä jatkaa samaa linjaa!

"isä"
Alkuperäinen kirjoittaja isälle;23636167:
Isä veti nyt herneen nokkaansa, mutta on se eriasia törmätä tässä maailmassa erilaisiin kyseenalaisiin materiaaleihin kuin istuttaa se jälkikasvunsa sen materiaalin eteen pelaamaan. Siinä ei ole mitään tekopyhää että pitää aikuisen vastuusta kiinni VAIKKA se lapsi olisikin jossain elämänvaiheessaan jo altistunut väkivaltaiselle materiaalille. Ihan yhtälailla niistä rajoista voi pitää kiinni eikä jatkaa samaa linjaa!
Taisit itse hernettä haistella kun kirjoitustani et kokonaan lukenut ja sisäistänyt... ja ihan sivuhuomiona, jotain ei voi istuttaa joka on istutettu jo.

[QUOTE="isä";23636179]Taisit itse hernettä haistella kun kirjoitustani et kokonaan lukenut ja sisäistänyt... ja ihan sivuhuomiona, jotain ei voi istuttaa joka on istutettu jo.[/QUOTE]

Voihan sen huonon taimen nyppäistä pois eikä antaa sen kasvaa.

Yhteistyössä