Auttakaa nyt - antakaa jotain muita ajatusmalleja - itse en osaa - olen niin raivona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria Mundi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Klara";23587811]Olet jo tehnyt enemmän kuin tarpeeksi.

On aika katkaista napanuora.

Iso mies, hoitakoon asiansa kuntoon itse. Oppii ehkä arvostamaan muita tai sitten ei.

Kova paikka mutta lasten puolesta ei voi elää, jotta pääsisivät helpommalla.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä.

Vaikeaa se varmasti tulee olemaan, mutta minusta pitäisi katkaista napanuora ja sanoa sällille että omillasi olet. Mokasit, monesti, ja se riittää. Tervetuloa takaisin sitten, kun olet saanut elämäsi kuntoon.

Vaihtoehtoisesti voisi harkita kotiinpaluun ehdoksi tiukkaa sitoutumista johonkin 'kaidalle tielle'- ohjelmaan, jos ja kun sellaisia on?

Koko perhe on vaarassa invalidisoitua yhden jäsenensä toilailujen takia. Se on väärin perheen muita lapsia kohtaan.

Poika sanoi etta jos ei han saa haluaamsa apua (asunto ja auto) taalla niin ei han sitten tanne halua tulla ollenkaan.

Mina olen sita mielta etta nyt on aika aikuistua ja kantaa vastuu omista toilailuistaan.

Olenko aivan kohtuuton? Olen aivan raivona taman asian kanssa.
Olet aivan oikeassa, jos annat pojalle nyt jotain ilmaiseksi, mahdollistat vain saman elämäntavan jatkumista. Toista ei voi muuttaa, mutta toisen voi pakottaa muutokseen, kun tekee vanhan elämäntavan mahdottomaksi.
Voipi olla, että poika ei halu tulla kotiin vahdittavaksi ja siksi esittää sellaisia ehtoja, että toivoo ettei niihin suostuta. kuitenkin vaikuttaa siltä, että kyse ei ollut ihan kokeiluluonteisesta jutusta, vaan enemmänkin valitusta elämäntavasta, jos kurssejakin on reputettu ja asia pyritty salaamaan.

Mun muistaakseni pojan (kai on kyse samasta pojasta?) pilvenpössyttely-ongelmista on puhuttu jo aiemminkin, parisen vuotta sitten. Eli ei vissiin ole kyse siitä, että poika olisi nyt elämänsä ekan kerran mokannut?

Mitäs pojan isä on mieltä, kestääkö hän poikansa kanssa samassa asunnossa , ja jaksaako sinua paremmin? -jos päävastuu jäisi isälle, ja sinä toki tuet, mutta miehen sanomana säännöt ja muut voisivat ehkä tulla vakuuttavammin?
Voimia, rankka paikka, mutta oikeassa olet siltä osin että älkää alistuko pojan "kiristyksen"
- vuokraa vaikka kotona asumisestakin, ja vaikka vapaaehtoistyöhön, jos teidän talous sallii pojan elättämisen.

Lopetin esikoisen kohdalta kaiken avustamisen,en ruoki,en maksa laskuja enkä anna rahaa,en varsinkaan lainaa vaikka kuinka ruinaisi.Apu loppui kun sai kannabispsykoosin ja sain tietää poltteluista.Asiasta on nyt kolme vuotta ja hän on ryhdistäytynyt,lopettanut psykoosilääkityksen ja käy töissä.t. clivia

clivia : :hug: kiva nahda sinua! ja kiitos!

Kuin myös,pyörin täällä eri nikillä rekkaamattomana nykyisin aina kun ehdin mutta nyt oli ihan pakko vanhalla vastata.Tiedän kokemuksesta tuon raivon,pettymyksen ja häpeänkin tunteen mitä varmasti on.Kun yrittää parhaansa ja toinen mokaa tosi pahasti.
Peli ei ole vielä menetetty mutta nyt tiukat rajat ja ehdot kuten itse tein.Sanoin että nyt on tilanne tämä että sä itse olet itsesi tuohon jamaan pistänyt ja tiedät että en hyväksy minkäänlaisia huumeita ja kotiin ei ole pikkusisarusten eteen tulemista ennenkuin asiasi ovat kunnossa ja nyt on kaksi vaihtoehtoa,joko ryhdistäydyt tai vajoat.Poika ryhdistäytyi mutta kovilla oltiin.

Onko tuo nyt eka kerta kun mokaa..? Jos on niin minä ottaisin kotiin ja antaisin mahdollisuuden.. mutta vanhemmat sanelee säännöt millä mennään. Näkisitte paremmin läheltä miten pojan elämä lähtee sujumaan. Minusta 19-vuotias on vielä aika nuori, ei ehkä edes tajua miten pahasti on mokannut.

Ja itselleni on tärkeää se tieto, että vaikka olenkin aikuinen niin tiukan paikan tullen tiedän olevani aina tervetullut (väliaikaisesti) vanhempieni kotiin.. vaikka siis omassa elämässä kaikki on mennyt aina hyvin eikä ole tarvinnut koskaan lapsuudenkotiin palata, mutta tiedän että jos jotakin sattuisi niin voisin sinne mennä.

Mitäs sitten jos poika muuttaa kotiin eikä homma toimi, löhöää vain sohvalla/ei käy töissä/haistattaa pitkät sovituille asioille ja kodin säännöille/huumeita kuvioissa. Muu perhe kärsii. Miten käytännössä onnistuu kotoa pois ajaminen kuten on ketjussa ehdotettu?

Voin kertoa yhden jutun. Läheiseni nuori alkoi käyttämään huumeita. Kyse oli tosin kovemmista aineista kuin tässä teidän tapauksessanne. Läheiseni yritti muutaman vuoden kaikkensa lapsensa eteen; kuskasi katkoille, antoi rahaa, maksoi velkoja tämän puolesta, hommasi kämpän, otti luokseen kun lapsi mokasi kämpän, järjesti lapselle syrjäisen lepopaikan kaukana huumepiireistä ym.ym.ym.ym, kuitenkin auttoi auttoi ja auttoi kaikin tavoin mitä kuvitella voi, oli jo aivan äärirajoilla tämän lapsen kanssa kun kaikkensa teki muttei mikään auttanut.

Lopputulos: 22-vuotiaana hautajaiset.

Toki jokainen ihminen on yksilö ja toimii eri lailla enkä todellakaan väitä että tämä ihminen olisi tehnyt väärin yrittäessään auttaa. Mutta joillekin voi tehdä hyvää se ettei aina 'hyysätä' vaan laitetaan hetkeksi pärjäämään omillaan, vaikka tietysti silloinkin pitää olla henkisenä tukena ym..

Yhteistyössä