Miten saada vauva nukkumaan yhtäjaksoiset päikkärit?? (Herää AINA 45 min jälkeen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukuttamiseen väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukuttamiseen väsynyt äiti

Vieras
Siis mä en enää jaksa, kun meidän 3 kk vauva herää joka jumalan kerta päikkäreiltään 45 minuutin jälkeen huutamaan. On aivan väsynyt, mutta ei nukahda uudestaan tai sitten pitää vähintään hyssyttää sylissä 20 min tai muuta vastaavaa. Sitten saattaa nukkua toise 45 min ja taas huudetaan.

Nukkuu sisällä omassa sängyssään, johon siirrän sylistä puolinukuksissa. (Itsestään ei sinne nukahda missään nimessä, kokeiltu on kyllä.) Ulkona ei nuku vaunuissa yhtään sen paremmin, joten sekään ei auta asiaa. Liikkuvissa vaunuissa kyllä nukkuu vähän pidempään, samoin liikkuvassa autossa istuimessaan.

Nälän ei pitäis vaivata, eikä toisaalta oo syönytkään ihan just ennen nukkumaan menoa. En siis ymmärrä, että miksi ei nukahda uudestaan, vaikka on kuinka väsynyt!

Onko kellään kokemuksia vastaavasta ja etenkin siitä, miten tilanteen sais muuttumaan??

meidän kuopus on nyt 4kk eikä se juuri koskaan nuku kuin sen 45min kerrallaan. kun ei nuku niin ei nuku enkä oo asialle tehny mitää. nukkuu omaan tahtiinsa ja sillä hyvä.

mä vaan silittelin takaisin sänkyyn. Ensi alkuun vaati myös huikopalan unien välissä, mutta sitten vaan sitkeästi silitin ja poika "oppi" nukkumaan yhtäjaksoisesti. Ja sitkeys palkittiin :) poika rupesi nukkumaan 9 kk:n iässä 3 tunnin unia.

Meillä esikoinen teki ihan samaa 5-kuiseksi asti. Sitten alkoi vähitellen nukkumaan unensa putkeen. Mä en ainakaan keksiny muuta ku nukuttaa vaan aina uudelleen. Nukkui vaunuissa, joten oli helpompi heijata takaisin uneen. Kyllästymiseen asti sitä silti piti tehdä. Jotain vatsavaivaa ehkä, en tiiä.

En kyllä osaa auttaa, oma poika on just tollanen mut nukkuu päikkäreitä tasan 40 min. Ja on nyt vuoden ja tehnyt tota aina! Mun kokemuksen mukaan jotkut vaan on tollasia herkkäunisia.. vauvan unisykli on toi 40-45 min ja havahtuu siihen, ettei oo enää samassa "tilanteessa" ku nukuttaessa.

Meillä 1v tyttö. Harvoin (liekö kertaakaan) nukkunu putkeen enemmä ku 45min, sitten ihan pikkupikkuvauva-ajan. Aina sai vaunussakin hyysätä uusiks uneen,esim kauppaan ei voinu mennä koskaan sillo 45min kohdalla vaan mahd.hiljaisille paikoille et sai uusiks uneen. Sit ku alko nukkua sisällä omassa/meidän sängyssä, pitää tassutella taks uneen,jos onnistuu. Ja aina herää siis kesken, ei virkeenä ellei ole liinassa tms.
Tähän on vaa pitäny tottua vuoden aikana. Ollaan kokeiltu kaiken maailman tassuttelut,vaunussa vetelyt sun muut "koulut". Mut ei auta. Öisin taas ei oo mitään ongelmia (yleensä) joten mitään assosiaatio tms.ongelmaa ei liene. Mysteeri on noi päiväunet.

Lisään vielä,että meillä tyttö nukahtaa "itsekseen" eli ei tissille/pullolle/syliin tms. ELi tilanne ei muutu nukahtamisesta mitenkää. Sama systeemi nukutuksessa ku öisin. Tuo unisykli on just se juttu,mut en usko et se on pelkästään kyvyttömyyttä nukahtaa uusiksi koska öisin nukkuu välillä 12h inahtamatta. Päivät vaan on tota. :) Tempperamentikas tapaus muutenkin.

Meidän poika on myös nukkunut vastasyntyneestä asti vain 45-50 min. kerrallaan. Jonain 6,5 kk ikäisenä alkoi nukkua ainoastaan 20 min. unia, niin että ehdin yleensä saada juuri käytyä vessassa ja ruuan lämmitettyä ja sitten piti hakea vinkuva lapsi sängystä ja rauhassa syömisen sai unohtaa. Minulle ei ollut oikeastaan mitään iloa noista 20 minuutin tauoista, joten aloin menemään pojan kanssa päiväunille ja huomasin että silloin kun minä olen vieressä, poika nukkuu 45-50 min. ja joskus havahtuu vain hetkeksi ja jatkaa unia toiset 45 min. Kunpa vaan olisi joku taikakeino, millä tuon saisi nukkumaan ihan itsekseen pidempään... Neuvolasta sanoivat, että jotkut lapset vaan ovat tuollaisia. Yöt meillä menee onneksi ihan hyvin, illalla tassutellaan sänkyyn ja käydään pari kertaa rauhoittelemassa illan kuluessa.

Lisään vielä,että meillä tyttö nukahtaa "itsekseen" eli ei tissille/pullolle/syliin tms. ELi tilanne ei muutu nukahtamisesta mitenkää. Sama systeemi nukutuksessa ku öisin. Tuo unisykli on just se juttu,mut en usko et se on pelkästään kyvyttömyyttä nukahtaa uusiksi koska öisin nukkuu välillä 12h inahtamatta. Päivät vaan on tota. :) Tempperamentikas tapaus muutenkin.

no miten sitä sit ei jaksa päivällä jos yöt menee noin hyvin?toisilla vauva ei yölläkään nuku kuin sen 45min kerrallaan

...niin että minun kannaltani jokainen jonka lapsi nukkuu yksin sängyssään 45 min. kerrallaan, on onnekas. Tietysti hyvä, että minä saan varmasti tarpeeksi unta, kun otan itse kolmet päiväunet päivässä pojan vieressä:D

Yritä vaan jaksaa! (Todellakin helpommin sanottu kuin tehty!) Meidän tyttö nukkui päikkärit (siis 15 min. pidemmät) vain ja ainoastaan LIIKKUVISSA vaunuissa aina 11 kk -ikäiseksi asti - ja mikä parasta ainoastaan ulkoilmassa. Jos yritin poiketa vaunulenkillä vaikka kirjastoon tai kauppaan, niin huudothan siitä alkoi. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) tarvoin neljäkin tuntia päivässä ulkona, jotta vauva nukahti. Onneksi sitten viime kesänä lapsi vaan yhtenä päivänä päätti alkaa nukkua päiväunensa sisällä - ja heti kaksi tuntia putkeen! Oi, sitä luksusta! En tiedä, mikä siinä ko. päivässä oli erilaista, sillä säännöllisin väliajoin olin kuitenkin kokeillut onneani ja yrittänyt nukuttaa vauvaa sisälle (tai parvekkeelle) onnistumatta siinä. Liekö kovat helteet tekivät pienenkin vaunuilut tuskaisiksi, ja sisällä nukkuminen tuntuikin ihan hyvältä vaihtoehdolta - tai sitten hän oli vaan "kypsynyt" sopivasti sisällä nukkumiseen :) Mutta nou hätä, kyllä se lapsi alkaa jossain vaiheessa nukkumaan sisälläkin!

Meilläkin nukutaan onneksi yöllä ihan kohtalaisen hyvin eli sen suhteen en valita - mieluummin valvon päivällä kuin yöllä. Harmittaa silti, kun poika kitisee väsymystään pitkin päivää. On nimittäin aivan eri lapsi esim. parin tunnin katkeamattomien unien jälkeen! (Sekin ihme kun on tullut joskus koettua.) Jos lapsi oliskin oma tyytyväinen itsensä noiden 45 min unien jälkeen, niin mikäs siinä silloin oliskaan. Ja jos toinen vielä kävis nukkumaan mukisematta, mutta kun huutoa piisaa jokaisille unille käytäessä, niin väsyttää olla jatkuvasti nukuttamassa. Mutta jospa se tästä vielä helpottaa jossain vaiheessa!

Meillä oli kanssa samaa. Poika nukkui max 30 min pätkissä päikkäreitä. Eikä nukahtanut uudelleen vaikka mitä olis tehnyt. Sitä jatkui noin 10 kk ja sitten pikkuhiljaa päiväunet alkoi pidentyä. Nyt 1 vuotiaana nukkuu yhdet 1 - 1,5 tunnin päikkärit.

pakko nostella tätä ketjua, olen ihan hukassa tämän nukkumisen kanssa, poju nukkuu vaunuissa ulkona yhdet päikkärit lenkin aikana ja hyvällä lykyllä parvekkeella sen jälkeen, sylissä torkkuu 20-30min unia rinnalla, ei voi laskea minnekään, iltaisin mennyt hulinaksi, rauhoiteltava moneen otteeseen ennenkuin koppaan nukahtaa, perhepetiin ei nuku ollenkaan, olen neuvoton... ei minusta huuda kipua tms, en osaa sanoa allergioista, olisiko, osittaisimetyksellä, pääosin rintaa saa... apua? ei viihdy liinoissa, ei missään, vain sylissä ja rinnalla tunnin välein/koko ajan.... väsy olen...

pakko nostella tätä ketjua, olen ihan hukassa tämän nukkumisen kanssa, poju nukkuu vaunuissa ulkona yhdet päikkärit lenkin aikana ja hyvällä lykyllä parvekkeella sen jälkeen, sylissä torkkuu 20-30min unia rinnalla, ei voi laskea minnekään, iltaisin mennyt hulinaksi, rauhoiteltava moneen otteeseen ennenkuin koppaan nukahtaa, perhepetiin ei nuku ollenkaan, olen neuvoton... ei minusta huuda kipua tms, en osaa sanoa allergioista, olisiko, osittaisimetyksellä, pääosin rintaa saa... apua? ei viihdy liinoissa, ei missään, vain sylissä ja rinnalla tunnin välein/koko ajan.... väsy olen...

Nukuta vauva ja laita vaunuihin, kun aattelet et se kohta herää, niin lähde sitten vasta vaunulenkille =)

Jätä ruokavaliosta allergisoivat ruuat pois. Jos rauhoittuu pikkuhiljaa siitä, niin sit selvittämään vaan mistä allergiasta on kyse. Joko testeihin tai sitten otat ruokavalioon aina yhden allergisoivan ruoka-aineen takaisin ja seuraat vaikutuksia.

Monet vauvat säikähtää myös sitä, et jos nukahtaa vanhemman syliin ja herää jossain muualla. Joten jos vie sänkyyn nukkumaan, kannattaisi viedä sitten, kun vauva on puoli valveilla (jos siis ei saa itsestään sinne nukahtamaan).

Meillä on sama tilanne kohta 4kk vauvan kanssa! Eilen nukkui 3x20min ja yhdet 45min unet. Vaunuissa kyllä nukkuu lenkillä sen 3 tuntiakin ihan kevyesti, jatkaa unia vielä sisälläkin kun nostaa vaunuista pois.
Ja yöt nukutaan meillä parilla syötöllä 10-12 tuntia.

Jaa, kun tietäis. Meillä sama tilanne, päivällä nukkuu 3x n 45min (joskus vain 30min). Mutta koska yöllä vetää heräämättä sen noin 10h, niin en liikoja ole ressannut vaikka ajoittain ärsyttääkin!

sitähän minäkin, yritän olla sressaamatta ja annan korvikettakin nyt jo tarpeen tullen... mietin vain, et onko tämä tarpeeksi unta lapselle?? viime yönä nukahti n. tunnin sänkyyn-syliin-sänkyyn rauhoittelun jälkeen ja nukkui n.7t ja tämä on ennätys! mistäs sen tietää ja onko allergiaa? ei ole kitisijä, mut iltaisin ja tarpeen tullen kyl huutaa...

Olen tässä tullut siihen tulokseen että meidän kuopus ei ole mikään päivänukkuja,on nyt 9kk ja nukkuu kahdet unet ekat yleensä noin tunnin ja jälkimmäiset hyvänä päivänä 1,5 tuntia huonona noin 45 minuuttia.Nukahtaa kyllä illalla 19.30-20.00 lähes samantien kun sänkyyn laittaa joten en sinäänsä valita.Vähän kateellisena kuuntelen kun toisten samanikäiset nukkuu 3-4 tuntia kerrallaan.:D

sitähän minäkin, yritän olla sressaamatta ja annan korvikettakin nyt jo tarpeen tullen... mietin vain, et onko tämä tarpeeksi unta lapselle?? viime yönä nukahti n. tunnin sänkyyn-syliin-sänkyyn rauhoittelun jälkeen ja nukkui n.7t ja tämä on ennätys! mistäs sen tietää ja onko allergiaa? ei ole kitisijä, mut iltaisin ja tarpeen tullen kyl huutaa...

Kyllä minä uskon, että lapsi saa tarpeeksi unta :) Vauvat hakevat unirytmiään pitkäänkin ja vaihtelevat ihan kuukausittain. Muistan esikoisen kohdalla, että aina kun yritin sopia neuvolan niin, ettei osu päikkäriaikaan niin jo seuraavassa kuussa uniajat olivat niin, että silti piti neiti herätellä. Tärkeintä varmaan on se, että itse pysyt johdonmukaisena ja teet asiat mahdollisimman samalla lailla aina. Lapset rakastavat sellaisia rutiineja! Alle ½ vuotiaana en olisi huolissani oikein mistään, mutta sen jälkeen pitäisi alkaa unien jo vähän vakiintua ja jos ei niin ole, sitä voi hellästi avittaa kyllä.

Opeta vauva nukahtamaan siihen paikkaan, missä nukkuu. Sänkyyn tai vaunuihin siis :)
Sinnikkäästi tassuttelet siis ruuan jälkeen sänkyyn. Ei siinä kauaa mene, kun vauva oppii ja sen jölkeen helpottaa kummasti :)

Meidän poika nukkui 1,5-5kk ikäisenä vaan kerrallaan puoli tuntia päikkäreitä. Liikkuvissa vaunuissa nukkui myös pidempään. Ja kyllähän sitä sit tuli lenkillä oltua;) Kun poitsu oli 4kk kyllästyin ainaiseen lenkkeilyyn ja rupesin laittamaan pojan omaan sänkyyn nukkumaan. Pikku hiljaa sitten unet alkoi pidentyä ja 5kk nukkui jo parin tunnin unia. Varmaan vaan aika teki tehtävänsä. Sen jälkeen kyllä kun alkoi nukkua päivällä pidempiä unia, rupesi yöt olemaan hulinaa. Mutta jotenkin silti se oli haastavampaa kun vauva nukkui päivällä lyhyitä unia. Ehkä siksi että stressasin siitä ihan turhaan, koko ajan mietin keinoja miten saisin vauvan nukkumaan pidempään. Tuntui että lähipiirissä kaikkien vauvat veteli päivisin pitkiä unia. Yritä vaan hyväksyä tilanne, kyllä se siitä helpottaa:) Nyt poika 1v. ja nukkuu vähintään kahden ja puolen tunnin päiväunet:)

kiitos tsempistä, onneks olen urheilijaluonne, muuten nää jokapäiväiset 6-10km lenkit kävis vielä enemmän voimille, kuin nyt ;) ne kuuluisat vaunu-unet parhaillaan menossa, yritän ehtiä edes vessaan ja hetken istahtaa... yritän uskotella itselleni, et joskus sitten helpottaa... kun on esikoinen ja ainokainen, niin ei näit juttuja hallitse oikein millään tavalla ja väsymys painaa, nukahdan kävellessäni...

Yhteistyössä