Ylipainoinen 2,5 v (pitkä sepustus)

• Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minusta ruokailut kuulostaa ihan normaaleilta. Mitenkäs teillä liikutaan? Kun ei se sanonta "kunhan liikkeelle lähtee" tarkoita sitä että oppii konttaamaan, vaan sitä että vauhdin ja liikkeen määrä kasvaa alle kouluikäisellä koko ajan. Sanoit ettei lapsesi juurikaan juokse. Tuohon kiinnittäisin huomiota jos ylipäätään mihinkään tarvitsee kiinnittää. Meillä lapsi syö hyvinkin vastaavalla tavalla kuin teilläkin, plus aika paljon herkkuja ihan neuvolas suosituksesta, kun on reilusti alipainoinen. Jotenkin tuntuu, että ei noilla pikkulapsilla oikein voi vaikuttaa pituuspainokehitykseen kovinkaan paljon vaan kasvavat miten kasvavat. Älä stressaa!

..
rajoittaisin kans tuota leipää, ei sitä minusta joka aterialla tarvittse. kunnollista kotiruokaa ja vihanneksia niin paljon ku haluaa. ja aian rasvaton ruka ei vaan täyt vatsaa niin niitä hiilareita tulee vedettyä liikaa.

"Lissu"
Olkaa onnellisia kun lapsenne syö noin hyvin ja monipuolisesti! Meillä 6v poika on 122cm ja 20 kg ja ei söisi yhtään mitään. Aina ollut ihan mahdoton syömäri, ei mene edes herkut (mikä ei tietenkään ole huono asia, mutta halusin nyt kertoa tämänkin ) Tosin neuvolassa ei oltu huolissaan. Pikkusisko on vuoden nuorempi eli 5v ja 117 cm ja 22 kg ja syö oikein hyvin, on aina syönyt hyvin. Ruumiinrakenteetkin ihan erilaiset.

minusta
ruokaa ei tartte rajoittaa, mutta leipä ei kuulu ruoalle. Siinä tulee aivan turhia kaloreita, kun se leipä mässytetään vaikkei oliskaan nälkä. Omalle lapselle helposti sokeutuu. Meidän 3v on 102cm ja 18kg ja on isokokoinen kaikin puolin. Turha väittää jos lapsi on 93cm ja 17kg, ettei olisi ylipainoinen:(

"kiki"
käyrien mukaanhan tytön tulis painaa n.12-13 kg, eli onhan tossa ylimäärästä. luottasin silti siihen, että kun pituuskasvu lähtee kunnolla käyntiin tasaantuu myös paino. varsinkin siis jos ruoka ja liikkuminen nyt on tuolla mallilla, kuulostaa ihan ok:lle.

a.p.
[QUOTE="vieras";23572764]Minusta ruokailut kuulostaa ihan normaaleilta. Mitenkäs teillä liikutaan? Kun ei se sanonta "kunhan liikkeelle lähtee" tarkoita sitä että oppii konttaamaan, vaan sitä että vauhdin ja liikkeen määrä kasvaa alle kouluikäisellä koko ajan. Sanoit ettei lapsesi juurikaan juokse. Tuohon kiinnittäisin huomiota jos ylipäätään mihinkään tarvitsee kiinnittää. Meillä lapsi syö hyvinkin vastaavalla tavalla kuin teilläkin, plus aika paljon herkkuja ihan neuvolas suosituksesta, kun on reilusti alipainoinen. Jotenkin tuntuu, että ei noilla pikkulapsilla oikein voi vaikuttaa pituuspainokehitykseen kovinkaan paljon vaan kasvavat miten kasvavat. Älä stressaa![/QUOTE]

Tyttö ei juurikaan juokse, mutta on reipas kävelijä. Joka päivä kävelee aika pitkiäkin matkoja (hoitomatka kilsan verran, minkä kävelee) puistossa kiipeilee jne.

tjaah
Alkuperäinen kirjoittaja on todella jätti;23572598:
Kieltämättä on todella iso. Itselläni painaa 7 vuotias poika vasta 20kg ja 5 vuotias tyttö 14kg. Mitä ihmettä syötät?
Itse taidat jättää lapset ruokkimatta, kun ovat noin kevyitä... Meillä on just 6 vuotta täyttänyt tyttö, hoikka kuin mikä, painoa on 30 kg.

Maha pömpöttää tuon ikäisellä viel ihan siitäkin syystä, että maksa on vielä iso eikä ole kokonaan kylkikaaren alla.
Minusta nuo ruuat ainakin kuulosti ihan normaaleilta. Määrät on tosi isoja jos oman samanikäiseni ruokiin vertaan, mutta meillä ollaan sitten ihan toisesta ääripäästä. Ja sekään ei ole kiva.. Aina siitäkin huomautellaan. Neuvola kyllä suhtautuu jo ihan hyvin, mutta jotkut samanikäisten äidit huolehtii kun lapsi ei syö muka tarpeeksi.
Ja anopin mielestä on kamalaa kun puuroa ei mene joka aamu ja ilta lautasellista, mutta sitten sanoo samalla tytön pömpöttävästä mahasta.. "Ei se ainakaan laiha ole.." *huoh*
En mä 2,5v 11,4kg ja 84,5cm ihan ylipainoisenakaan pidä.. ;)

erratic
Alkuperäinen kirjoittaja on todella jätti;23572598:
Kieltämättä on todella iso. Itselläni painaa 7 vuotias poika vasta 20kg ja 5 vuotias tyttö 14kg. Mitä ihmettä syötät?
No kerrohan vielä ne pituudetkin, pelkkä paino mitään kerro.

erratic
[QUOTE="kiki";23572831]käyrien mukaanhan tytön tulis painaa n.12-13 kg, eli onhan tossa ylimäärästä. luottasin silti siihen, että kun pituuskasvu lähtee kunnolla käyntiin tasaantuu myös paino. varsinkin siis jos ruoka ja liikkuminen nyt on tuolla mallilla, kuulostaa ihan ok:lle.[/QUOTE]

Ja sit linkkiä niihin käyriin, minkä mukaan metrisen lapsen pitäis painaa 12-13kg :O Huhhuh.

meillä
Minä rajoitin meidän 1-vuotiaan syömisiä. En enää antanut lisää ruokaa, vaan yksi lautasellinen sai riittää. Paino lähteny tasoittumaan, eikä nälkääkään näytä pitävän :) Iloinen reipas lapsi kuten aina. Ja syöty siis terveellisesti aina, ei herkkuja jne. Ruoka vain maisunu liian hyvin.

erratic
Paljonko metrisen sun mielestä pitäis painaa?
Valitettavasti mulla ei ole nyt kasvukäyriä käsillä tähän hätään että voisin heittää mitään +/-2 SD kilomääriä, mutta sanon että sen verran, kuin terve lapsi omalla käyrällään painaa, jos on kasvanut johdonmukaisesti, liikkuu ja syö terveellisesti. Kaikki lapset ei kasva nollakäyrillä.

Valitettavasti mulla ei ole nyt kasvukäyriä käsillä tähän hätään että voisin heittää mitään +/-2 SD kilomääriä, mutta sanon että sen verran, kuin terve lapsi omalla käyrällään painaa, jos on kasvanut johdonmukaisesti, liikkuu ja syö terveellisesti. Kaikki lapset ei kasva nollakäyrillä.
Kun siis mun mielestä, ilman mitään käyriä, tuo 12-13kg olis metriselle suht hyvä paino. Niin en oiekin viestistäsi ymmärtänyt kumpaan suuntaan tuo on sun mielestä "huh huh"?

erratic
Kun siis mun mielestä, ilman mitään käyriä, tuo 12-13kg olis metriselle suht hyvä paino. Niin en oiekin viestistäsi ymmärtänyt kumpaan suuntaan tuo on sun mielestä "huh huh"?
Se huh huh tarkoitti yksinomaan sitä ihmetystä, että sanotaan että metrisen lapsen on painettava sen ja sen verran, 12-13kg. Ikään kuin 14kg olis jo ylipainoa ja ihan hirveetä.. En nyt tiedä, kun en voi mistään tarkistaa, voihan se JOLLEKIN metriselle lapselle ollakin ok paino, mutta se painon variaatio on tosissaan aika suurta.

Miten kiki 14kg, 97cm pitkä 2v tyttö on sun mielestä verkkoklinikan käyrien mukaan ylipainoinen?

En menisi sanomaan ylipainoiseksi. Vankkarakenteiseksi ehkä, mutta toinenhan on vielä ihan pieni, lapsenpyöreä.

Tyttösi voi parin vuoden päästä olla samanpainoinen tai kilon painavampi, ja 15 senttiä pidempi! Niin meillä ainakin meni sekä tytön että pojan kohdalla. Lapsi alkaa kasvaessaan olla yhä enemmän oikeasti liikkeessä; pelata futista, pyöräillä pitkiä matkoja, kävellä pitkiä lenkkejä, jne. Nou hätä! :)

Se huh huh tarkoitti yksinomaan sitä ihmetystä, että sanotaan että metrisen lapsen on painettava sen ja sen verran, 12-13kg. Ikään kuin 14kg olis jo ylipainoa ja ihan hirveetä.. En nyt tiedä, kun en voi mistään tarkistaa, voihan se JOLLEKIN metriselle lapselle ollakin ok paino, mutta se painon variaatio on tosissaan aika suurta.

Miten kiki 14kg, 97cm pitkä 2v tyttö on sun mielestä verkkoklinikan käyrien mukaan ylipainoinen?
Mitä? Enhän mä ole missään sanonut juuta enkä jaata kuka on ylipainoinen minkäkin kokoisena! Tarkoitit varmaan jotain toista kirjoittajaa..?

ison äiti
Siis hohhoijaa. Mun poika 2v2kk oli 2v neuvolassa 94 cm ja piirun vajaat 16 kg ja on kuulkaa aivan sopusuhtainen. Ei pömppömahaa, ei ole edes pyöreä (vauvaposket on vielä) vaan vankkarakenteinen ja vahva, kuten on ollut koko ikänsä. Syntyessään painoi 3,9 kg ja puolivuotiaana meni jo 10 kg rikki vaikka oli täysimetyksellä. Molempien vanhempien suvut on pitkiä ja hoikkia/normaalipainoisia, joten olisi oikeasti tosi outoa, jos tää poika olisi yhtään pienempi. Ja jos joku kehtaiis tulla mulle päin naamaa sanomaan, että mun poika on ylipainoinen niin nauraisin kyllä makeasti. :D

Meillä ei syödä välipaloja, ei juoda mehuja muuten kuin erikoisherkkuna, herkkuja saa maistaa jos aikuisillakin on mutta ei muuten (no, appivanhemmat tarjoaa kyllä liikaa keksejä kun siellä ollaan käymässä). Kotiruokaa syödään, hiilareita yritetään pitää kurissa mutta ei mitenkään natsimaisesti rajoiteta. Maito on joskus jopa täysmaitoa (hui, hirttäkää!), koska on vähemmän prosessoitua, muutenkin syödään mahdollisimman paljon luomua ja lisäaineetonta ruokaa. Poika syö kaksi lämmintä ateriaa + aamupalan ja iltapuuron päivän aikana, joskus hedelmän tai maustamatonta jogurttia lämpimien aterioiden välillä, jos väli venyy pitkäksi. Juoksee ja leikkii kuten normaali 2-vuotias, viedään uimaan toisinaan ja ulkoillaan aina kun mahdollista, mutta ei tällä mitään liikuntaharrastuksia ole.

Ap, ehkä tosiaan sitä leivän määrää voisit vähentää, mutta muuten olisin ihan huoletta. Painonnousu on kuitenkin varmaan hidastunut vauva-ajoista? Meidän pojalla tosiaan nousi paino äidinmaidolla ekat 6 kk 1-1,2 kg kuussa, neuvolassa ei ikinä valitettu. Onhan toi 2-vuotiaaksi isokokoinen, luullaan usein vanhemmaksi, mutta mitä sitten? On se kyllä älytöntä, että kaikkien pitäis nykyään mahtua jollekin käyrälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ison äiti;23573660:
Siis hohhoijaa. Mun poika 2v2kk oli 2v neuvolassa 94 cm ja piirun vajaat 16 kg ja on kuulkaa aivan sopusuhtainen. Ei pömppömahaa, ei ole edes pyöreä (vauvaposket on vielä) vaan vankkarakenteinen ja vahva, kuten on ollut koko ikänsä. Syntyessään painoi 3,9 kg ja puolivuotiaana meni jo 10 kg rikki vaikka oli täysimetyksellä. Molempien vanhempien suvut on pitkiä ja hoikkia/normaalipainoisia, joten olisi oikeasti tosi outoa, jos tää poika olisi yhtään pienempi. Ja jos joku kehtaiis tulla mulle päin naamaa sanomaan, että mun poika on ylipainoinen niin nauraisin kyllä makeasti. :D
Kovin samanlainen tarina meidänkin pojalla :)

Syntyessään 3.5 kg, puolivuotiaana yli 10-kiloinen vaikka oli täysimetyksellä. 1 v 10 kk iässä mitat oli 95 cm ja 15 kg. Nyt viisivuotias, eikä ole ylipainoista edelleenkään nähnytkään, vaikka onkin monia ikäisiään isompi: 118-119 cm ja 22 kg arvioisin tämänhetkisiksi mitoiksi. On erittäin sporttinen ja lastenlääkärinkin mukaan 'lihaksikas, tiivis paketti'. Rakastaa juoksemista, pyöräilyä, uimista, luistelua ja futista, ja on erityisen taitava painissa: fyysiset kontaktilajit lienee hänen juttunsa, ja siihen suuntaan alan lasta nyt tukemaan. Pojan mielestä hauskinta maailmassa on urheilu.

erratic
Sorry, tarkoititkin nimimerkkiä kiki. :)
Juu niin tarkoitin :)

En tiedä, mun mielestä ihan älytöntä täällä tulla sanomaan että sun ja sun lapsi on ylipainoinen tai lihava, kun välttämättä kaikilla ei oo edes tiedossa mitä ylipainolla tarkoitetaan kun lapsi on kyseessä. Kuten sanottu mulla ei nyt oo tässä mitään mistä tarkistaa, mutta en kyllä usko että 1m pitkän lapsen sopiva paino on aina 12-13kg, kuulostaa tosi ahtaalta tuo kun normaali on mitä tahansa +/-2 SD, täysiaikaisilla vastasyntyneilläkin tuo "normaali" voi olla mitä vaan väliltä 2,5-4,5kg.

Terveisin eräs jonka poika painoi 2v neuvolassa lähes 16kg ja oli 93cm pitkä, nyt pian 4veenä kohta 110cm ja 20kg. Neuvolassa on sanottu vaan että ei ole syytä huoleen, ja päiväkodistakin tulee pelkkää kehua pojan liikunnallisuudesta, jaksamisesta ja taitavuudesta. Olisin ollut TODELLA huolissani (oman poikani kasvun tuntien) lapsi olisi metrin mittaisena yhtäkkiä laihtunut 12-13kg painoiseksi.

Meillä on 2v7kk vanha poika 102cm ja paino siinä 19kg:n paikkeilla. Poika ei ole pyöreä, eikä hänen koostaan ole koskaan tullut mistään mitään sanomista (paisti "oho, onko poika vasta niin nuori. On niin pitkäkin"). Ja syö ihan samallalailla kuin mekin.

Nuorempi, tyttö, taas on pyöreä normaaleilla mitoilla, kerran terkkari mainitsi tytön pyöreydestä, mutta tuon jälkeen onkin sitten taas ollut kaikki ok, kun käyrä tasoittui. Hänen kohdallaan tiedän miltä tuntuu ajatus "teenkö jotain väärin? ". Totuus vain taitaa olla että liikaa sitä tulee huolehdittua noista jutuista.

Jos lapsi syö suhteellisen monipuolisesti ja terveellisesti, sekä liikkuu niin en aio olla huolissani. Älä sinäkään ap :) Kyllä se siitä tasoittuu!

"vieras"
No mä nyt kävin Verkkoklinikan laskureilla katsomassa "kikin" antamia mittoja 97-senttiselle tytölle. 12-13 kg on ihan siinä nollakäyrän tuntumassa painon puolesta (2,5-vuotiaalle), vähän alapuolella. Mutta tuon mittainen 2,5-vuotias tyttö onkin siellä +2-käyrällä pituutensa puolesta. Verkkoklinikan laskurithan ei anna painokäyrää suhteessa pituuteen vaan molemmat on suhteessa keskiarvoihin, joten jotta pituus ja paino olisi tasapainossa, painokin voi hyvin olla siellä +2-käyrällä, joka tässä tapauksessa (2,5-vuotias 97-senttinen tyttö) olisi 17 kg.

Ja ruumiinrakenne merkitsee niin paljon. Meidän poika 2v 3kk on n. 98 cm ja 16 kg, eikä ole missään tapauksessa ylipainoinen, ennemmin hoikan puoleinen. On kuitenkin tosi vankkarakenteinen ja lihaksikas verrattuna useimpiin samanikäisiin.

Yhteistyössä