Suomen perustuslain muutos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se lahjoitettiin jo silloin kun kansa äänesti eu:n puolesta. Oli niin kätevää kun pääsi helpommin ostamaan viinaa ulkomailta. Ja kyllä se kannattikin.
Kansa saa mitä tilaa.

Olen kauhistellut samaa, MIKSEI ASIASTA ole ollut julkisuudessa tietoa, kuinka moni suomalainen edes tietää mitä on tekeillä?!!Ja millä perusteilla Suomea kutsutaan demokratiaksi?

Olen kauhistellut samaa, MIKSEI ASIASTA ole ollut julkisuudessa tietoa, kuinka moni suomalainen edes tietää mitä on tekeillä?!!Ja millä perusteilla Suomea kutsutaan demokratiaksi?

Luulen että suurelta osalta suomalaisia tämä menee täysin ohi, mutta positiivinen yllätys itselleni oli että tähän oli tullut muutama vastaus ja virallista linkkiäkin. :)

Riikka Söyring kirjoittaa blogissaan aiheesta Eduskunta on hyväksynyt perustuslain muutosesityksen HE 60/2010 — KissanKulmasta

Käytännössähän nuo asiat tapahtuu jo, tosin eri marssijärjestyksessä, kyse on vain asian kirjaamisesta perustuslakiin. EU- sopimusten perusteella Suomi on sitoutunut toimimaan tietyissä EU- asioissa sopimusten mukaisesti, ja se siitä.

Itse en kuitenkaan kannata perustuslain muuttamista. Se voisi pysyä syvien kansan rivien rauhoittamiseksi ennallaan. Hötkyily nuissa EU- asioissa on omiaan lisäämään kansallismielistä liikehdintää, kuten koko Euroopassa näkyy. Asiat saataisiin hoidettua ihan nykylainkin puitteissa.

Yle Kotimaa

Etusivu > Kotimaa > Artikkeli
Euroopan neuvosto: Ruotsin kielen asema Suomessa vaarassa
julkaistu tänään klo 00:53, päivitetty tänään klo 02:07

Euroopan neuvosto varoittaa, että ruotsin kielen asema Suomen toisena virallisena kielenä on vaarassa pidemmällä tähtäimellä. Ruotsin kielen asemaa uhkaavat virkamiesten huono kielitaito ja kielen opetuksen puutteet, sanoo Euroopan neuvosto vähemmistökieliä käsittelevässä raportissaan.

Euroopan neuvosto kiittää raportissaan Suomen vähemmistökieliä koskevaa lainsäädäntöä, mutta vaatii korjaamaan sen toimeenpanon puutteet. Laista huolimatta ruotsin- tai saamenkielisten on vaikea asioida julkishallinnon viranomaisten, poliisin tai terveydenhuollon työntekijöiden kanssa omalla kielellään. Syynä on viranomaisten puutteellinen kielitaito.Tämä negatiivinen suuntaus uhkaa Euroopan neuvoston mukaan ruotsin kielen asemaa Suomen virallisena toisena kielenä.

Euroopan neuvosto suosittelee arvioimaan ruotsin kielen opetuksen tasoa ja riittävyyttä, sekä huolehtimaan saamen kielen opetuksen järjestämisestä lain määrämällä tavalla. Myös venäjän ja romanikielen opetukseen kehotetaan kiinnittämään enemmän huomiota.

Suomea soimataan raportissa myös vähemmistökielisen median vähäisestä saatavuudesta. Erityisesti saamenkielistä ja venäjän- ja romanikielistä mediaa pitäisi Euroopan neuvoston mukaan tukea enemmän.

Euroopan neuvoston raportti kartoittaa vähemmistökielten asemaa Suomessa ja antaa suosituksia ruotsin ja saamen kielen sekä venäjän ja romanikielen aseman parantamiseksi.

YLE Uutiset

Valitettavasti se EU:n perustuslaki on Suomen perustusalain ja lainsäädännön yläpuolella. Me olemme EU:n jäsenvaltio, ymmärrättehän, mitä se merkitsee? Poispääsy siitä tilanteesta on melko hankalaa. Siksi minun on vaikea ymmärtää monia kommentteja täällä, samoin kuin tuota ikuista puoluevouhkaamista.

Yhteistyössä