Tajuavatko suomalaiset, kuinka allergisia ovat?

• Viestiketjun aloittaja "ulkosuomalainen"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Suomessa iskukuumennetun maidon osuus kaikesta kuluttajan ostamasta maidosta on aika pieni. Muualla Euroopassa iskukuumennus on huomattavasti yleisempi tapa maidon käsittelyyn kuin pastörointi. Iskukuumennettu maito maistuu hieman makeammalta kuin mihin suomalaiset ovat tottuneet, oikeastaan aika paljon "hylamaidolta".

Mutta mista sitten johtuu se etta ihminen joka asuu Suomessa ja elaa LI dieetin mukaan, voi muualla nauttia laktoosia sisaltavia tuotteita ilman mitaan oireita?
Minä en ainakaan voi. minulla in diagnosoitu LI ja muistan sen ikimuistoisen iltapäivän Charles-De-Gaullen lentokentällä kun menin syömään tuossa uskossa creme bruleen ravintolassa.

Väitän että näillä ihmisillä ei ole LI vaan joku muu ongelma. Sitä mikä se on, en voi tietää. Ap tässä kuitenkin alkoi meuhkaamaan nimenomaan LI:stä ja sen suuresta yleisyydestä Suomessa. Sitä väitettä on tässä yritetty ampua alas.

Todetun imeytymishäiriön ja vatsaoireiden korrelaatio on kohtalaisen huono. Vain kolmasosa henkilöistä, joilla on todettu laktoosimalabsorptio, ilmoittaa saavansa oireita maitotuotteista. Vastaavasti kaksi kolmasosaa henkilöistä, jotka ilmoittavat saavansa selviä vatsaoireita maitotuotteista, absorboivatkin laktoosia normaalisti (Savilahti 2007)

toi on siitä artikkelista... voisi selittää miksi kaikkialla masu ei vaivaa... korvienvälilläkin lienee osuutta...

Kaikki maidosta aiheutuvat vaivat eivät ole laktoosi-intoleranssia. Mä kuulun niihin joilla se on, eikä mun maha kestä minkään maan maitoa.
Vittaan tassa edelleen aitiini jolla on Suomessa todettu LI, samoin veljentyttoni. Mutta meilla ollessaan heilla ei ole mitaan oireita vaikka mina olen kayttanyt ruaan laittoon laktoosia sisaltavia aineita. Veljentyttoni soi myos Ben&Jerry's jaateloa (tehdas on meidan viereisessa kylassa) eika mitaan. Aitini aina muistaa kommentoida sita etta hanella maha voi niin hyvin taalla ollessa. Enka koita haastaa riitaa - mietin ihan oikeesti etta mika siina on? Tata on nyt jatkunut jo monen monta vuotta.

"ulkosuomalainen"
Minä en ainakaan voi. minulla in diagnosoitu LI ja muistan sen ikimuistoisen iltapäivän Charles-De-Gaullen lentokentällä kun menin syömään tuossa uskossa creme bruleen ravintolassa.

Väitän että näillä ihmisillä ei ole LI vaan joku muu ongelma. Sitä mikä se on, en voi tietää. Ap tässä kuitenkin alkoi meuhkaamaan nimenomaan LI:stä ja sen suuresta yleisyydestä Suomessa. Sitä väitettä on tässä yritetty ampua alas.
En ole tietääkseni meuhkannut, mutta yleistä LI Suomessa on, oli sitten jossain Japanissa vaikka yleisempää. Enkä ihan äkkiä usko, että se olisi normaalia.

Jos ihmiset käyttäisivät maidossa ja muissakin ruoka-aineissa mahdollisimman alkuperäisiä ja luonnonmukaisia tuotteita, olisiko allergioita ja laktoosivammaa?

Ehkapa Suomessa esiintyy sitten vaaria diagnooseja enemman . eika ap minusta mitenkaan 'meuhkannut' kuten asian ilmaset - kysyi ja ihmetteli.

Non compos mentis
Vittaan tassa edelleen aitiini jolla on Suomessa todettu LI, samoin veljentyttoni. Mutta meilla ollessaan heilla ei ole mitaan oireita vaikka mina olen kayttanyt ruaan laittoon laktoosia sisaltavia aineita. Veljentyttoni soi myos Ben&Jerry's jaateloa (tehdas on meidan viereisessa kylassa) eika mitaan. Aitini aina muistaa kommentoida sita etta hanella maha voi niin hyvin taalla ollessa. Enka koita haastaa riitaa - mietin ihan oikeesti etta mika siina on? Tata on nyt jatkunut jo monen monta vuotta.
Kaikilla ei tule oireita. Kaikille ei tule kaikista tuotteista oireita. Linkitetty artikkeli puhuu adaptaatiosta laktoosiin, jos tarpeeksi usein käytetään. Tyttärelläni on geenitestillä todennettu laktoosi-intoleranssi. Minullakin se luultavasti on, mutta turha testata, kun harvemmin juon maitoa sellaisenaan. Nuorempana muistan oireita olleen, lähinnä turvotus ja ilmavaivat.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23566674:
tääkin laktoosi juttu on jotenkin ihmisten mielestä hienoo sairastaa sellaista. joillakin se oikeesti on. ja jotkut vaan luulee, että sellainen on. ja osalla jotka luule olevansa laktoosi-intoleranssia sairastavia onkin maitotauti, joka taas on ihan eri juttu.
Kyllä meidän porukassa on suurin osa laktoosivammasia ja osa maitovammasia :p Ihan suvussa kulkee, ettei ainakaan ole mikään muotitauti.

Keittiönoita
Ja mä tunnen ulkomaalaisia, jotka kotimaassaan voivat käyttää maitotaloustuotteita, mutta Suomessa eivät. Kaikki suomalaisten laktoosi-intoleranssi ei ehkä ole laktoosi-intoleranssia, se on vain intoleranssia Suomessa käytettävälle maidon käsittelytavalle. Ehkä.

"ulkosuomalainen"
Samoin minun kaikki suomalaiset LI-sukulaiseni käyttävät aina meillä ollessaan tavallisia maitotuotteita, ongelmitta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23566920:
Ja mä tunnen ulkomaalaisia, jotka kotimaassaan voivat käyttää maitotaloustuotteita, mutta Suomessa eivät. Kaikki suomalaisten laktoosi-intoleranssi ei ehkä ole laktoosi-intoleranssia, se on vain intoleranssia Suomessa käytettävälle maidon käsittelytavalle. Ehkä.
Samaa ajattelin mina - silla ei tassa muuten oikeen ole mitaan jarkea...

[QUOTE="ulkosuomalainen";23566907]En ole tietääkseni meuhkannut, mutta yleistä LI Suomessa on, oli sitten jossain Japanissa vaikka yleisempää. Enkä ihan äkkiä usko, että se olisi normaalia.

Jos ihmiset käyttäisivät maidossa ja muissakin ruoka-aineissa mahdollisimman alkuperäisiä ja luonnonmukaisia tuotteita, olisiko allergioita ja laktoosivammaa?[/QUOTE]

No ole sitten uskomatta. Normaalia se jokatapauksessa on maailman laajuisesti ja ihan oikeiden tutkimusten mukaan.

Jälkimmäistä kysymystä ei voi kuin arvailla.

Keittiönoita
[QUOTE="ulkosuomalainen";23566907]

Jos ihmiset käyttäisivät maidossa ja muissakin ruoka-aineissa mahdollisimman alkuperäisiä ja luonnonmukaisia tuotteita, olisiko allergioita ja laktoosivammaa?[/QUOTE]
Vaikea sanoa. Mutta kyllähän Suomessa allergiat alkoivat lisääntyä, kun alettiin siirtyä yhä käsitellympään ruokaan. Mä olin allerginen jo lapsuudessani 60-luvulla, mutta kyllä me ruoka-aineallergiset oltiin silloin vielä poikkeuksia.

"ulkosuomalainen"
No ole sitten uskomatta. Normaalia se jokatapauksessa on maailman laajuisesti ja ihan oikeiden tutkimusten mukaan.

Jälkimmäistä kysymystä ei voi kuin arvailla.
Olet aika kiihkeänä tästä asiasta? Eikö tästä saa puhua/eikö suomalaisia tuotteita saa kyseenalaistaa?

Kohta sanon, että Suomen pyhimmät asiat ovat Herra Hiihto ja Pyhä Laktoosivamma, joista ei sovi puhua. ;)

Kuten sanoin toisessa ketjussa, niin ihmisellä nisäkkäänä ei ole luontaista kykyä käsitellä maitoa imeväisiän jälkeen (laktaasientsyyminen eritys alkaa vähetä heti imetyksen loputtua). Nisäkkäistä käytännössä 100% (ihminen tässä poislukien) on LI, vaikka nekin kestävät maidon imeväisiässä. Evoluution kannalta on ollut järkevää silti viivyttää laktaasientsyymin häviämistä esim. kylmillä alueilla joilla maitoa on aikojen halki käytetty yhtenä ravinnonlähteenä. Mutta biologiaa ajatellen sehän on täysin luonnotonta, että nisäkäs käyttää maitoa ravintona aikuisena. LI on siis oikeastaan (tästä on nimenomaan tutkimuksia) normaalitila (kuten muu maailma sen todistaa vs suomi) eikä se poikkeus.

Ja kuten sanoin, näähän nyt ei ole mielipidekysymyksiä vaikka kaikestahan sellaista voi koittaa vääntää. Tätä on moni tutkinut ihan oikeesti työkseen ja tieteellisesti, eikä vaan tasolla "mun mummoakaan ei paskata kun syö italiassa jätskiä".

"vieras"
[QUOTE="ulkosuomalainen";23566821]Suomalaiset ja ruotsalaiset ovat aika pitkälle samanlaisia maidonjuojia, luulisin.
Eikä se ole vain maito, joka suomalaisia kiusaa, kyllä ruoka-aineallergiat ovat hyvin yleisiä ja sitäkin pohtii, mistä ne johtuvat...?
Kaikkien Suomessa asuvien sisarusteni lapsilla on ruoka-aineallergioita, samoin mieheni Suomessa asuvilla sukulaisilla. Täällä emme tunne ketään sellaista.[/QUOTE]

Kyllähän tuon moni suomalainen tietää, että täällä on paljon allergisia, mutta mitä ehdottaisit tekemään? Menisinkö Arkadianmäelle huutamaan megafoniin vai millainen meteli auttaisi?

Yksi syy on kyllä todennäköisesti myös parempi diagnosointi Suomessa. Allergiapalstoja lukeneena olen törmännyt siihen, että allergiatietämys on monissa ihan länsimaissakin surkeaa ja jotkut ulkosuomalaiset käyvät Suomessa allergialääkärillä, kun paikalliset erikoislääkäritkään eivät tunnista oireita tai varsinkaan osaa hoitaa. Suomessa on noin kymmenessä vuodessa parantunut mielestäni hurjasti pikkulasten allergioiden tuntemus, vaikka vieläkin törmää uskottomaan tietämättömyyteen.

[QUOTE="ulkosuomalainen";23566960]Olet aika kiihkeänä tästä asiasta? Eikö tästä saa puhua/eikö suomalaisia tuotteita saa kyseenalaistaa?

Kohta sanon, että Suomen pyhimmät asiat ovat Herra Hiihto ja Pyhä Laktoosivamma, joista ei sovi puhua. ;)[/QUOTE]
Ihan vapaasti saa puhua. Mutta pitäisi osata erottaa asiat toisistaan. Pitäisi ymmärtää mikä on se sun "laktoosivamma" ja mistä se johtuu ja se että mitä muita vaikuttimia voi olla.

Kyllä säkin olet kovin vakuuttunut siitä että Suomessa on niiin kovin paljon "laktoosivammaa" ja muualla ei. Sulle on todettu että olet väärässä, mutta et vaan usko.

"ulkosuomalainen"
Kuten sanoin toisessa ketjussa, niin ihmisellä nisäkkäänä ei ole luontaista kykyä käsitellä maitoa imeväisiän jälkeen (laktaasientsyyminen eritys alkaa vähetä heti imetyksen loputtua). Nisäkkäistä käytännössä 100% (ihminen tässä poislukien) on LI, vaikka nekin kestävät maidon imeväisiässä. Evoluution kannalta on ollut järkevää silti viivyttää laktaasientsyymin häviämistä esim. kylmillä alueilla joilla maitoa on aikojen halki käytetty yhtenä ravinnonlähteenä. Mutta biologiaa ajatellen sehän on täysin luonnotonta, että nisäkäs käyttää maitoa ravintona aikuisena. LI on siis oikeastaan (tästä on nimenomaan tutkimuksia) normaalitila (kuten muu maailma sen todistaa vs suomi) eikä se poikkeus.

Ja kuten sanoin, näähän nyt ei ole mielipidekysymyksiä vaikka kaikestahan sellaista voi koittaa vääntää. Tätä on moni tutkinut ihan oikeesti työkseen ja tieteellisesti, eikä vaan tasolla "mun mummoakaan ei paskata kun syö italiassa jätskiä".
Kenen tekemiä tutkimuksia nämä "oikeat tutkimukset" ovat oikeasti, joiden mukaan aikuisen ei kuulu käyttää maitoa? Tulee näin äkkiä mieleen sellaiset luomuhörhöt, mut voin olla toki aivan väärässä.:) Toki LI:stäkin voidaan tehdä maailmanlaajuisestikin "normaalitila", mehukkaimmillaan siinäkin on kyse vain bisneksestä...ken tietää.

"ulkosuomalainen"
[QUOTE="vieras";23566993]Kyllähän tuon moni suomalainen tietää, että täällä on paljon allergisia, mutta mitä ehdottaisit tekemään? Menisinkö Arkadianmäelle huutamaan megafoniin vai millainen meteli auttaisi?

Yksi syy on kyllä todennäköisesti myös parempi diagnosointi Suomessa. Allergiapalstoja lukeneena olen törmännyt siihen, että allergiatietämys on monissa ihan länsimaissakin surkeaa ja jotkut ulkosuomalaiset käyvät Suomessa allergialääkärillä, kun paikalliset erikoislääkäritkään eivät tunnista oireita tai varsinkaan osaa hoitaa. Suomessa on noin kymmenessä vuodessa parantunut mielestäni hurjasti pikkulasten allergioiden tuntemus, vaikka vieläkin törmää uskottomaan tietämättömyyteen.[/QUOTE]

Itse en ole koskaan törmännyt täällä oireileviinkaan ihmisiin, sitäkin tarkoitan, kun sanon, etten tunne ruoka-aineallergisia. Se megafooniin huutaminen vois olla hyvä alku. ;)

[QUOTE="ulkosuomalainen";23567006]Kenen tekemiä tutkimuksia nämä "oikeat tutkimukset" ovat oikeasti, joiden mukaan aikuisen ei kuulu käyttää maitoa? Tulee näin äkkiä mieleen sellaiset luomuhörhöt, mut voin olla toki aivan väärässä.:) Toki LI:stäkin voidaan tehdä maailmanlaajuisestikin "normaalitila", mehukkaimmillaan siinäkin on kyse vain bisneksestä...ken tietää.[/QUOTE]

No vaikka Leena Palotie, sulle ilmeisesti ihan nobody.

"ulkosuomalainen"
Ihan vapaasti saa puhua. Mutta pitäisi osata erottaa asiat toisistaan. Pitäisi ymmärtää mikä on se sun "laktoosivamma" ja mistä se johtuu ja se että mitä muita vaikuttimia voi olla.

Kyllä säkin olet kovin vakuuttunut siitä että Suomessa on niiin kovin paljon "laktoosivammaa" ja muualla ei. Sulle on todettu että olet väärässä, mutta et vaan usko.
No se on jännä asia, mutta ei voi tällaisia ajatuksia välttää, kun Suomessa jopa kauppareissulla törmää LI-ihmisiin ja sitä täällä Ruotsissa ei ole koskaan tapahtunut näiden vuosien aikana. TOKI se on vain minun elämää ja kokemusta, mutta pöljä olisin, jos en huomaisi mitään eroa.

[QUOTE="ulkosuomalainen";23567006]Kenen tekemiä tutkimuksia nämä "oikeat tutkimukset" ovat oikeasti, joiden mukaan aikuisen ei kuulu käyttää maitoa? Tulee näin äkkiä mieleen sellaiset luomuhörhöt, mut voin olla toki aivan väärässä.:) Toki LI:stäkin voidaan tehdä maailmanlaajuisestikin "normaalitila", mehukkaimmillaan siinäkin on kyse vain bisneksestä...ken tietää.[/QUOTE]

Joo, olet väärässä. Siis kyllä, valtaisa bisnes odottaa aasiassa jossa väestöstä lähemmäs 100% on laktoosivammaisia. Kun vaan keksis mitä niille vois myydä, kun pärjäävät hyvin nytkin...

Keittiönoita
Samaa ajattelin mina - silla ei tassa muuten oikeen ole mitaan jarkea...
Laktoosi-intoleranssin diagnosointi tapahtuu nykyisin aika usein verikokeella. Jos on se tietty geenijuttu .... en ole tarkemmin perehtynyt, mikä juttu se oli .... ja maidosta tulee oireita, saa laktoosi-intoleranssi -diagnoosin. Läheskään aina ei siis enää tehdä laktoosirasituskoetta. Voisin kuvitella, että tässä kohtaa voidaan tehdä virheellisiä diagnooseja.

Yhteistyössä