Tajuavatko suomalaiset, kuinka allergisia ovat?

• Viestiketjun aloittaja "ulkosuomalainen"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ulkosuomalainen";23567042]No se on jännä asia, mutta ei voi tällaisia ajatuksia välttää, kun Suomessa jopa kauppareissulla törmää LI-ihmisiin ja sitä täällä Ruotsissa ei ole koskaan tapahtunut näiden vuosien aikana. TOKI se on vain minun elämää ja kokemusta, mutta pöljä olisin, jos en huomaisi mitään eroa.[/QUOTE]

Ja säkö varmuudella tiedät, että sulle olis raportoitut jos ruotsalaisen naapurisi perärööri laulaisi maitohuikasta.

Mä olen tutkitusti laktoosivammainen, mutta oireita aiheuttaa ainoastaan juotu tavallinen maito ja pitkäaikainen altistus laktoosipitoisille maitotuotteille. Meni 5v, ennenkuin anoppi kuuli mun laktoosivammasta. Mitäpä sitä huutelemaan. Sama pätee mun läheisiä kavereita, en usko, että monikaan tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23567055:
Laktoosi-intoleranssin diagnosointi tapahtuu nykyisin aika usein verikokeella. Jos on se tietty geenijuttu .... en ole tarkemmin perehtynyt, mikä juttu se oli .... ja maidosta tulee oireita, saa laktoosi-intoleranssi -diagnoosin. Läheskään aina ei siis enää tehdä laktoosirasituskoetta. Voisin kuvitella, että tässä kohtaa voidaan tehdä virheellisiä diagnooseja.
Tästä minä olen aivan varma. Halvempi todeta vaan LI kuin lähteä testaamaan. Hämmästyttävän usein ihmisillä paranee LI kun lakkaavat syömästä rusileipää.

ulkomaanelävä
[QUOTE="ulkosuomalainen";23567020]Itse en ole koskaan törmännyt täällä oireileviinkaan ihmisiin, sitäkin tarkoitan, kun sanon, etten tunne ruoka-aineallergisia. Se megafooniin huutaminen vois olla hyvä alku. ;)[/QUOTE]

Saman olen huomannut minäkin. Kaupassa on vain normaaleja maitoja, eikä mitään hylatuotteita edes tunneta...

Esim. poikani kaveripiirissä (tarhassa/koulussa) on ollut tasan yksi allerginen (kananmuna-allergia) lapsi. Eipä tarvitse ikinä mitään kekkereitä järkätessä miettiä tuhannen eri vaihtoehtoja eri ruokarajotteisille. Tai no okei, lihaa syömättömiä löytyy tuttavapiiristä jonkin verran ;) mutta se ei olekaan allergia vaan henk.koht. valinta.

voihyvääpäivää
[QUOTE="ulkosuomalainen";23566907]En ole tietääkseni meuhkannut, mutta yleistä LI Suomessa on, oli sitten jossain Japanissa vaikka yleisempää. Enkä ihan äkkiä usko, että se olisi normaalia.

Jos ihmiset käyttäisivät maidossa ja muissakin ruoka-aineissa mahdollisimman alkuperäisiä ja luonnonmukaisia tuotteita, olisiko allergioita ja laktoosivammaa?[/QUOTE]

Selvitä faktat, ennen kuin tulet tänne kauhistelemaan...

.
[QUOTE="ulkosuomalainen";23566907]

Jos ihmiset käyttäisivät maidossa ja muissakin ruoka-aineissa mahdollisimman alkuperäisiä ja luonnonmukaisia tuotteita, olisiko allergioita ja laktoosivammaa?[/QUOTE]

Itse olen saanut laktoosi-intoleranssin aidosta lehmänmaidosta.
Labrakokeiden tultua lääkäri kehotti kokeilemaan aitoa lehmänmaitoa ja oli järkyttynyt kun kerroin olevani maatilan lapsi eikä meillä todellakaan kaupan maitoja juotu.
Eli ei yleistyksiä tässäkään asiassa :)

Lisaan sen verran viela tahan keitokseen, etta taalla palstalla saa lukea monen monta kertaa aloituksia allergioista ja erikois dieeteista - eikos ihan eilen ollut piiiiitka ketju siita etta joku oli pitamassa jonkunmoiset kekkerit ja sitten yksi kutsuttu ilmoitti viime tipassa etta olis sita-sun-tata allergiaa ja ei voi syoda sita-sun-tata. Kekkereitten pitaja sitten pahkaili etta pitaako hanen nyt laittaa menuu uudeksi kokonaan.

Eli ihan naista palsta-avauksistakin tulee mieleen etta tosi paljon on erilaisia allergioita ja ruoka-aine herkkyyksia. Ehka mina asun sitten jossain vakuumissa mutta en ole nyt viimeisen 29 vuoden aikana yksissakaan kekkereissa taalla tormannyt siihen etta olisi erikseen laitettu 'ruoka-aine rajoitteisille tarjottavat' vs. me muu rupusakki. Enka ole itse koskaan laittanut mitaan erityistarjottavia kertaakaan. Eika kukaan ole koskaan soittanut ja tiedottanut etta ei voi syoda sita-sun-tata.

*onko ihan vaan tuurista kyse?*

"vieras"
[QUOTE="ulkosuomalainen";23567020]Itse en ole koskaan törmännyt täällä oireileviinkaan ihmisiin, sitäkin tarkoitan, kun sanon, etten tunne ruoka-aineallergisia. Se megafooniin huutaminen vois olla hyvä alku. ;)[/QUOTE]

Niin ei Suomessakaan vielä meidän lapsuudessamme ollut oireilevia pikkulapsia. En minäkään ollut, mitä nyt kuulemma oli vaan "maitorupea", iho välillä vähän huonona, mutta se nyt vaan oli sellainen ja siihen auttoi kortisoni. Eikä äiti ei antanut mulle sitrushedelmiä ja kaakaota, kun huomasi, että se auttoi, mutta ei se mitään allergiaa ollut. Mitä nyt sitten parikymppisenä todettiin, että mullahan olikin ihan yllättäen allergioita, kumma juttu, kun koskaan ei ollut mitään ollut.

Ja ennen oli vain lapsia, jotka itkivät paljon vatsakipujaan ja nukkuivat huonosti. Mutta sellaisiahan vauvat ovat. Tai lapsi huusi aina, kun laittaa vaakatasoon.Ja joillakin oli jatkuvasti vatsa sekaisin, mutta sellaista se nyt vaan on. Joillakin oli ongelmia kasvussa eivätkä ravintoaineet imeytyneet, mutta minkäs sille voi.

Nyt taas noita useammin tutkitaan ja huomataan, että toisinaan syynä onkin ruoka-aineallergia ja itkuinen huonouninen vauva muuttuikin yhtäkkiä iloiseksi ja hyvin nukkuvaksi, joka tykkää ryömiä maassa kun määrätyt ruoat jätettiin pois ruokavaliosta. Tai lapsi alkaa kasvamaan eikä vatsa ole enää ripulilla, kun vältetään vaikka maitoa.

Paljon oireita menee ihan muiden oireiden piikkiin, useat ihmiset eivät vieläkään tajua, että varsinkin pikkulapsilla mm. vatsakivut, refluksi ja ripuli ovat ihan tyypillisiä oireita allergioista. Ja sitten lapsi kärsii ihan turhaan kivuista tai jopa puutoksia, kun ravintoaineet eivät imeydy suolen ollessa jatkuvasti tulehtunut.

"ulkosuomalainen"
[QUOTE="vieras";23567090]Niin ei Suomessakaan vielä meidän lapsuudessamme ollut oireilevia pikkulapsia. En minäkään ollut, mitä nyt kuulemma oli vaan "maitorupea", iho välillä vähän huonona, mutta se nyt vaan oli sellainen ja siihen auttoi kortisoni. Eikä äiti ei antanut mulle sitrushedelmiä ja kaakaota, kun huomasi, että se auttoi, mutta ei se mitään allergiaa ollut. Mitä nyt sitten parikymppisenä todettiin, että mullahan olikin ihan yllättäen allergioita, kumma juttu, kun koskaan ei ollut mitään ollut.

Ja ennen oli vain lapsia, jotka itkivät paljon vatsakipujaan ja nukkuivat huonosti. Mutta sellaisiahan vauvat ovat. Tai lapsi huusi aina, kun laittaa vaakatasoon.Ja joillakin oli jatkuvasti vatsa sekaisin, mutta sellaista se nyt vaan on. Joillakin oli ongelmia kasvussa eivätkä ravintoaineet imeytyneet, mutta minkäs sille voi.

Nyt taas noita useammin tutkitaan ja huomataan, että toisinaan syynä onkin ruoka-aineallergia ja itkuinen huonouninen vauva muuttuikin yhtäkkiä iloiseksi ja hyvin nukkuvaksi, joka tykkää ryömiä maassa kun määrätyt ruoat jätettiin pois ruokavaliosta. Tai lapsi alkaa kasvamaan eikä vatsa ole enää ripulilla, kun vältetään vaikka maitoa.

Paljon oireita menee ihan muiden oireiden piikkiin, useat ihmiset eivät vieläkään tajua, että varsinkin pikkulapsilla mm. vatsakivut, refluksi ja ripuli ovat ihan tyypillisiä oireita allergioista. Ja sitten lapsi kärsii ihan turhaan kivuista tai jopa puutoksia, kun ravintoaineet eivät imeydy suolen ollessa jatkuvasti tulehtunut.[/QUOTE]

Ok. Sanotaan vaikka näin. Mutta tällaiseen en ole koskaan täällä törmännyt, enkä kuullut kenenkään törmänneen. Aivan varmasti arkipäivänporinoissa olisi tullut esille siinä missä Suomessakin, mikäli tällaista olisi.
EN kysy jokaiselta ruotsalaiselta, että pierettääkö, mutta kun ottaa huomioon, että se luultavasti vähemmänsosiaalinen ennestään outo suomalainen voi mainita minulle asiasta suomalaisen kaupan maitotiskillä kaupassa käydessäni, mutta en ole näiden vuosien aikana törmännyt sellaiseen ruotsalaiseen, joka luultavasti on enemmänsosiaalinen ja näin ollen herkemmin juttelee niitä näitä...ja kyllä sitä täällä on oppinut aika paljon oikeasti ihmisiä tuntemaankin, samoin kun tunnen ennestään Suomesta...miksi on vaikea uskoa, että ero näyttää huomattavalta? Siksi koska tutkimukset ovat toista mieltä?
Oli miten oli, asia on edelleen kummallinen.

vieras #57
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23567103:
Hyviä huomioita, vieras :) Ja mistähän muuten johtuu, että ennen vanhaan lapsia kutsuttiin usein räkänokiksi?
Hyvä kysymys muuten, enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi! Mutta eipä ole meidän poika räkänokka oikeastaan koskaan. Ja syö kesän antihistamiinia... Ehkä sitä ei ihan niin vähäallergisia oltu ennenkään eikä muuallakaan maailmassa nykyään, vaikka todennäköistä on, että allergiat ovat ihan oikeastikin lisääntyneet.

Tuo on muuten mielenkiintoinen huomio, ettei tiedä ketään allergista. Tokihan joissakin suvuissa on varmasti enemmän allergioita ja muita vastaavia, mutta on se vähän siitäkin kiinni, miten hyvin ihmiset haluavat pitää terveydestään huolta ja miten paljon kokevat soveliaaksi kertoa allergioistaan. Olin mäkin yhdellä työpaikalla, jossa ei ollut ketään muita allergisia kuin mä. Mitä nyt yksi valitteli, että kurkkua kuristi, kun meni syömään pähkinää sisältänyttä kakkua ja toinen vältteli omenaa ja henki vinkui, jos sitä vahingossa söi. Mutta ei sielläkään siis kukaan maininnut olevansa allerginen, menivät vaan tuurilla, että osaavat vältellä ja kärsivät oireista, jos meni arvaus ruoan sisällöstä väärin.

vieras #57
[QUOTE="ulkosuomalainen";23567129]Ok. Sanotaan vaikka näin. Mutta tällaiseen en ole koskaan täällä törmännyt, enkä kuullut kenenkään törmänneen. Aivan varmasti arkipäivänporinoissa olisi tullut esille siinä missä Suomessakin, mikäli tällaista olisi.
EN kysy jokaiselta ruotsalaiselta, että pierettääkö, mutta kun ottaa huomioon, että se luultavasti vähemmänsosiaalinen ennestään outo suomalainen voi mainita minulle asiasta suomalaisen kaupan maitotiskillä kaupassa käydessäni, mutta en ole näiden vuosien aikana törmännyt sellaiseen ruotsalaiseen, joka luultavasti on enemmänsosiaalinen ja näin ollen herkemmin juttelee niitä näitä...ja kyllä sitä täällä on oppinut aika paljon oikeasti ihmisiä tuntemaankin, samoin kun tunnen ennestään Suomesta...miksi on vaikea uskoa, että ero näyttää huomattavalta? Siksi koska tutkimukset ovat toista mieltä?
Oli miten oli, asia on edelleen kummallinen.[/QUOTE]

Siis et ole törmännyt keneenkään, jonka vauva tai pikkulapsi nukkuisi huonosti ja olisi hyvin itkuinen? Tai jonka kasvua seurattaisiin, kun paino tai pituus nousee hitaasti? Tai vauva ei viihdy lattialla? Oireet eivät välttämättä ole tämän kummemman kuuloisia, mutta osassa (ei toki kaikissa) syynä voivatkin olla allergiat. Ei kaikilla ole kaikkia oireita, joillakin on vain yksi noista, joillakin useampia.

Eikä allergiat välttämättä tule ilmi arkipäivän porinoissa. Tuo paha allergiavaihe on suurimmalla osalla lapsia aika lyhyt ja kokemuksesta voin kertoa, että sitä on niin kypsähtänyt asiaan, ettei siitä todellakaan huvita keskustella enää yhtään enempää kuin pakko. Eikä varsinkaan jälkikäteen.

Laktoosi-intoleranssi, allergiat yms. ovat jotenkin sosiaalisesti hyväksyttävä puheenaihe Suomessa. En tiedä miksi on näin, mutta se nyt vaan on. Eli niistä varmasti puhutaankin täällä enemmän. Itse kun joutuu lapsen kanssa kyselemään herkästi mitä ruoka sisältää, niin siitä saa olla keskustelemassa tosi usein, vaikka ei edes huvittaisi. Eli kaikki ei ole varmaan oireiden yleisyyttäkin, täällä tuollaisista vaan on soveliasta puhua tuntemattomien kanssa, kun se koetaan asiaksi, josta ihmiset ovat tietoisia. (Oikeastaan aika huvittavaa, mutta näin se vaan on.)

Vaikka laktoosi-intoleranssi on Suomessa huomattavasti harvinaisempaa kuin koko maailmassa keskimäärin, se on Ruotsissa vielä huomattavasti Suomeakin harvinaisempaa. Tämä lienee toinen syy havainnollesi: Laktoosi-intoleranssi on Ruotsissa oikeasti tosi harvinaista.

Mutta LI on taas yleinen tietääkseni esim. Afrikassa ja Aasiassa, ja harvinaisempi pohjoisessa eläneillä kansoilla, joilla sopeutuminen juomaan lehmän maitoa oli sangen hyödyllinen mutaatio, sillä täällä ravintoa oli ilmaston vuoksi muuten niukasti saatavilla eikä varsinkaan ympäri vuoden. Mutta kun menet Afrikkaan ja Aasiaan, siellä perinteisesti käytetään huomattavan paljon vähemmän maitotuotteita kuin täällä. Kun itse olin maidottomalla imetysdieetillä, hain reseptejä nimenomaan noilta suunnilta, sillä ne olivat yleensä automaattisesti maidottomia. Toisin kuin kotimaiset, joissa on melkein aina maitoa jossain muodossa. Suomessa maidon käyttö on yllättävän suurta, jota ei edes tajua ennen kuin yrittää vältellä sitä.

Keittiönoita
Hyvä kysymys muuten, enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi! Mutta eipä ole meidän poika räkänokka oikeastaan koskaan. Ja syö kesän antihistamiinia... Ehkä sitä ei ihan niin vähäallergisia oltu ennenkään eikä muuallakaan maailmassa nykyään, vaikka todennäköistä on, että allergiat ovat ihan oikeastikin lisääntyneet.

Tuo on muuten mielenkiintoinen huomio, ettei tiedä ketään allergista. Tokihan joissakin suvuissa on varmasti enemmän allergioita ja muita vastaavia, mutta on se vähän siitäkin kiinni, miten hyvin ihmiset haluavat pitää terveydestään huolta ja miten paljon kokevat soveliaaksi kertoa allergioistaan. Olin mäkin yhdellä työpaikalla, jossa ei ollut ketään muita allergisia kuin mä. Mitä nyt yksi valitteli, että kurkkua kuristi, kun meni syömään pähkinää sisältänyttä kakkua ja toinen vältteli omenaa ja henki vinkui, jos sitä vahingossa söi. Mutta ei sielläkään siis kukaan maininnut olevansa allerginen, menivät vaan tuurilla, että osaavat vältellä ja kärsivät oireista, jos meni arvaus ruoan sisällöstä väärin.
Mun lapsuudessani oli ihan hyväkuntoisia, pihalla vilistäviä lapsia, joilla kuitenkin nokka vuoti koko ajan. Ei sen vuoksi lapsia lääkäriin viety, kun kerran ei ollut edes kuumetta. Eikä ollut vielä terveyskeskuksiakaan, joten lääkärissä käyminen oli myös rahakysymys.

"vieras"
Arlalla on ainakin laktoosittomia tuotteita. Tädin miehellä on paljon allergioita ja hän on eteläruotsalainen, muistan eräänkin kesän kun hyyskä oli koko ajan varattuna... :D En kyl ole koskaan havainnut kysyä onko serkkujen puolisoilla allergioita. Pitäis varmaan joskus kysyä.

"ulkosuomalainen"
Siis et ole törmännyt keneenkään, jonka vauva tai pikkulapsi nukkuisi huonosti ja olisi hyvin itkuinen? Tai jonka kasvua seurattaisiin, kun paino tai pituus nousee hitaasti? Tai vauva ei viihdy lattialla? Oireet eivät välttämättä ole tämän kummemman kuuloisia, mutta osassa (ei toki kaikissa) syynä voivatkin olla allergiat. Ei kaikilla ole kaikkia oireita, joillakin on vain yksi noista, joillakin useampia.

Eikä allergiat välttämättä tule ilmi arkipäivän porinoissa. Tuo paha allergiavaihe on suurimmalla osalla lapsia aika lyhyt ja kokemuksesta voin kertoa, että sitä on niin kypsähtänyt asiaan, ettei siitä todellakaan huvita keskustella enää yhtään enempää kuin pakko. Eikä varsinkaan jälkikäteen.

Laktoosi-intoleranssi, allergiat yms. ovat jotenkin sosiaalisesti hyväksyttävä puheenaihe Suomessa. En tiedä miksi on näin, mutta se nyt vaan on. Eli niistä varmasti puhutaankin täällä enemmän. Itse kun joutuu lapsen kanssa kyselemään herkästi mitä ruoka sisältää, niin siitä saa olla keskustelemassa tosi usein, vaikka ei edes huvittaisi. Eli kaikki ei ole varmaan oireiden yleisyyttäkin, täällä tuollaisista vaan on soveliasta puhua tuntemattomien kanssa, kun se koetaan asiaksi, josta ihmiset ovat tietoisia. (Oikeastaan aika huvittavaa, mutta näin se vaan on.)

Vaikka laktoosi-intoleranssi on Suomessa huomattavasti harvinaisempaa kuin koko maailmassa keskimäärin, se on Ruotsissa vielä huomattavasti Suomeakin harvinaisempaa. Tämä lienee toinen syy havainnollesi: Laktoosi-intoleranssi on Ruotsissa oikeasti tosi harvinaista.

Mutta LI on taas yleinen tietääkseni esim. Afrikassa ja Aasiassa, ja harvinaisempi pohjoisessa eläneillä kansoilla, joilla sopeutuminen juomaan lehmän maitoa oli sangen hyödyllinen mutaatio, sillä täällä ravintoa oli ilmaston vuoksi muuten niukasti saatavilla eikä varsinkaan ympäri vuoden. Mutta kun menet Afrikkaan ja Aasiaan, siellä perinteisesti käytetään huomattavan paljon vähemmän maitotuotteita kuin täällä. Kun itse olin maidottomalla imetysdieetillä, hain reseptejä nimenomaan noilta suunnilta, sillä ne olivat yleensä automaattisesti maidottomia. Toisin kuin kotimaiset, joissa on melkein aina maitoa jossain muodossa. Suomessa maidon käyttö on yllättävän suurta, jota ei edes tajua ennen kuin yrittää vältellä sitä.
Kyllä uskon, että näiden vuosien aikana olisin törmännyt asiaan, jos sitä suuremmin olisi olemassa.

"vieras"
"Hur vanligt är laktosintolerans i Sverige?

I Sverige är mellan 3 och 5 procent av befolkningen laktosintoleranta. Laktosintolerans debuterar först i skolåldern eftersom barn alltid föds med god produktion av laktasenzym i tunntarmen då de ska överleva på modersmjölk. Den är en av de däggdjursmjölkar som innehåller mest laktos. Modersmjölk innehåller cirka 7 procent laktos medan komjölk innehåller cirka 5 procent.

I många andra länder är större andel av befolkningen laktosintoleranta i vuxen ålder. Att vi i Sverige inte är det beror på en förändring av våra gener som uppstod för cirka 10 000 år sedan. Den tillkom sannolikt för att vi skulle kunna överleva på komjölk eftersom tillgången på föda var knapp."

Ruotsissa on näköjään enemmän mutaatiota kuin Suomessa.

http://www.svenskmjolk.se/Mjolk-smor-och-ost/Ha/Laktosintolerans---fordjupning/#Hur%20vanligt%20%C3%A4r%20laktosintolerans%20i%20Sverige

ulkonainen
Hyva huomio. Itse asun Hollannissa ja tunnen kymmenia lapsia ja yhdellakaan ei ole minkaan sortin allergioita. Aina olen ihmetellyt etta miten Suomessa allergiat ovat niin yleisia, kummallista!

"ulkosuomalainen"
Tuli vaan mieleen, et suomalaisissa kaupoissa on monesti paljon suuremmat ruokavalikoimat, kuin täällä Ruotsissakin. Loppujen lopuksihan ihan peruselintarvikkeita ei lienee tolkuttomasti, mutta muuntelemalla ja "sävyttämällä" saadaan erilaisia vaihtoehtoja ja näin laajennettua valikoimaa?
Mutta tämä muuntelu ja "sävyttäminen" tarkoittaa karkeasti sanottuna lisäaineita...?
Suomalaiset tuotteet vaikuttavat hyvin lisäainepitoisilta.
Täällä ollaan enemmän peruslinjalla, possunpaisti on possunpaistia ja jokainen maustaa tavallaan jne. Joskus alkuun se ärsytti, kun kaikki oli jotenkin "alkeellista", mutta monesti olen kiitellyt sitä myöhemmin...lisäaineilla varmaan suuri osuus suomalaisten ruoka-aineallergioissa...
No, minun puolestani tämä keskustelu voi jäädä tähän. Taitaa olla ikuinen arvoitus tämä juttu.

Lisämainintana vielä sellainen, että yhdessä välissä me kovasti suunnittelimme Suomeen muuttoa ja olimme vähällä sen tehdäkin, mutta uskokaa tai älkää, nämä allergiat pisti pakin päälle! B)
En jaksaisi sitä rallia, huih.

Keittiönoita
Hyva huomio. Itse asun Hollannissa ja tunnen kymmenia lapsia ja yhdellakaan ei ole minkaan sortin allergioita. Aina olen ihmetellyt etta miten Suomessa allergiat ovat niin yleisia, kummallista!
Mä luulen, että allergioiden yleisyys on monen asian summa. Pieni ja sisäsiittoinen kansa, käsitelty ruoka sekä allergioiden diagnosointi. Uskoisin, että joskus allergiadiagnoosi saatetaan antaa tapauksissa, jossa allergiaa ei voida sulkea täysin poiskaan ja koska Suomessa pitää päiväkotiin ja kouluun olla lääkärintodistus allergiaruokavalion saadakseen, niin sen todistuksen saa oireiden perusteella. Varmasti myös oikeita diagnooseja tehdään, mutta saattaa olla niitä virheellisiä diagnoosejakin.

vieras #57
Anteeksi, että jankutan, mutta ihanko oikeasti ulkosuomalainen tuttavapiirissäsi on kaikilla vain hyvin nukkuvia vauvoja eikä kenenkään vauva itkeskele paljoa?

Jotenkin en oikein usko. Vai onko niin, että tuttavapiirissäsi ei ole tapana valitella tuollaisia? Yksi syy nimittäin voisi olla myös se, että Suomessa "kuuluu" valittaa enemmän kuin ainakaan USA:ssa ihan normaalissa keskustelussa. Itse asuessani USA:ssa piti äkkiä opetella keskustelemaan siten, että kertoo paljon enemmän hyviä ja iloisia juttuja kuin niitä huonoja. Eli voisiko tässä olla osasyynä myös keskustelukulttuurin erot?

Meillä on tämä laktoosi-intoleranssi suvussa eli äidilläni on ja hänen ukillaan oli, vaikka he käyttivät ja minäkin lapsena käytin ihan ehtaa omaa lehmänmaitoa suoraan utareesta ! Onneksi nykyään on kehitelty laktoosittomat maitotuotteet. Luomumaitokin aiheuttaa mulle vatsaoireita.

"vieras"
"Allergian yleisyys

Noin puolella työikäisistä suomalaisista
on joskus ollut jokin yliherkkyysoire.
Valtaosa oireista on lieviä ja vaivaa vain
ajoittain. Astmaa on noin 6 %:lla, ajoittaisia
astman kaltaisia oireita on lisäksi
noin 5 %:lla ja allergista nuhaa on noin
30 %:lla. Atooppista ihottumaa on noin
15–20 %:lla ja kosketusihottumaa 8–10
%:lla väestöstä jossakin vaiheessa elämää.

Lisääntyykö allergia väestössä?

Tilastojen mukaan astma, allerginen nuha,
maitorupi ja taiveihottuma eli niin sanotut
atooppiset sairaudet ovat lisääntyneet 50
vuoden aikana. Taustalla lienee mikrobiympäristön
muuttuminen antibioottien
laajan käytön, kattavien rokotusohjelmien
sekä ravinnon ja juomaveden
sekä yleiseen hygieniaan vaikuttaneiden
toimenpiteiden seurauksena. Varhaislapsuuden
infektiosairastavuus on oleellisesti
muuttunut, josta on seurannut elimistön
immuunijärjestelmän ohjautuminen
allergialle altistavaan suuntaan. Väestö
on herkempää reagoimaan tavallisille
allergeeneille, kuten siitepölyille, kuin 50
vuotta sitten.
Myös elinympäristön ja elintapojen muutokset
vaikuttavat allergian lisääntymiseen.
Passiivinen tupakointi eli tupakansavulle
altistuminen lisää lapsilla astmaan
sairastumisen riskiä. Maatalousympäristö
varhaislapsuudessa puolestaan suojaa
allergialta. Astma on edelleen yleistymässä,
mutta allergisen nuhan ja atooppisen
ihottuman määrä nuorissa ikäluokissa ei
ole enää kasvanut viime vuosina. Karjaa
hoitavan maatalousväestön homepölykeuhko
on käynyt harvinaisemmaksi,
koska karjanhoito on vähentynyt ja karjanhoitajat
osaavat suojautua homesieniltä
aikaisempaa paremmin."

http://allergia-fi-bin.directo.fi/@Bin/a7d3efbf4dce0d52e1d77882ea80e00d/1302625597/application/pdf/33011/Allergia_opas_11_09.pdf

Anteeksi, että jankutan, mutta ihanko oikeasti ulkosuomalainen tuttavapiirissäsi on kaikilla vain hyvin nukkuvia vauvoja eikä kenenkään vauva itkeskele paljoa?

Jotenkin en oikein usko. Vai onko niin, että tuttavapiirissäsi ei ole tapana valitella tuollaisia? Yksi syy nimittäin voisi olla myös se, että Suomessa "kuuluu" valittaa enemmän kuin ainakaan USA:ssa ihan normaalissa keskustelussa. Itse asuessani USA:ssa piti äkkiä opetella keskustelemaan siten, että kertoo paljon enemmän hyviä ja iloisia juttuja kuin niitä huonoja. Eli voisiko tässä olla osasyynä myös keskustelukulttuurin erot?
Muitten maitten sosiaalisesta kayttaytymisesta en voi kommentoida, mutta USAn kylla. Voit olla oikeassa siina etta ehka niista ei sitten puhuta - mina olen kiertanyt kaikki aiti/lapsi kerhot, lasten harrastukset, koulut sun muut jotta olen kylla monen monen aidin kanssa lapsista puhunut tassa vuosien saatossa. Ja ollut tilanteissa joissa aidit vuorotellen ovat tuoneet tarjoilut esim. just leikkipiireihin ja muihin pikkulapsille tarkoitettuihin sosiaalisiin tilanteisiin. Ehka allergisten lasten aidit eivat sitten mitaan asiasta sano, ja ohjaavat lapsensa pois ei-sopivien ruokien aarelta. Mene tieda sitten. Joka tapauksessa en ole asiaan taalla tormannyt kuin ihan pari kertaa (ja kummallakin kerralla oli kyse pahkina allergiasta lapsella).

Yhteistyössä