Subjektiivinen päivähoito-oikeus?

• Viestiketjun aloittaja "fem"
  • Ensimmäinen viesti
"fem"
Jään äitiyslomalle elokuussa ja olemme päättäneet pitää esikoisemme (4v) päivähoidossa vaikka itse olen kahden nuorimman kanssa kotona. Kunnasta saimme suosituksen, että hoitoajan pitää olla välillä klo 8-15, kun toinen vanhemmista on kotona. Tuo ei kuitenkaan onnistu meiltä, sillä minulla ei ole autoa käytettävissä ja hoitoon on matkaa 5 km (ei julkisia). Kuljettaminen onnistuu vain miehen työaikojen puitteissa klo 7.30-16.30.

Voiko kunta vaatia meiltä tuon klo 8-15 eli näin ollen emme pysty pitämään lasta hoidossa? Vai mitä tuo subjektiivinen hoito-oikeus tarkoittaa? Lapsemme tarvitsisi hoitoa miehen työaikojen mukaan.

Oman jaksamiseni takia esikoisen hoidossa oleminen on erityisen tärkeää, joten millä tavalla tuon saisi onnistumaan? Voiko hakea jotain erityislupaa pidempään hoitoaikaan esim. perheneuvolasta tai muualta?

Ja ihan turha kommentoida tähän, että olen huono äiti kun en hoida lapsiani kotona.

creme b
Mun käsittääkseni kunta ei voi vaatia mitään 8-15 hoitoaikaa, jkun tehän maksatte siitä ihan samalla tavalla kuin työssä olevat. Ainahan he voivat esittää toiveita, mut jos ei käy, niin ei käy. Ei ne sitä hoitopaikkaa voi irtisanoakaan, jos se teille on myönnetty ja subjektiivinen hoito-oikeus kuitenkin on.

pitäkää lapsi hoidossa vaikka vain kolmena päivänän viikossa ja mies vie ja sinä haet kävellen muksun.
hankitte sinullekin auton.
pidät isoimman kotona ja koitat jaksaa.

eniten tuo keskimmäinen kuulostaisi fiksulta.
minusta olisi väärin pitää lasta noin pitkää päivää hoidossa jos olet kotona itse.

"mia"
Samaa mieltä,sehän on vaan kunnan suositus. Henkilökohtainen mielipiteeni taasen on että liian pitkiä hoitopäiviä lapsella jos vielä pidät 5 pvä viikossa lasta hoidoss.

Vanhemmat viime kädessä päättävät hoitopäivän pituuden, mutta ihan lapsen kannalta hoitopaikka nämä suositukset antaa. Olisiko lapsellanne vapaapäiviä vai olisiko hän 5pv viikossa tuon 9h hoidossa? Se on todella pitkä päivä eikä todellakaan mitään virikehoitoa. Eikö teillä ole ketään tuttavaa joka voisi auttaa hakemisessa tai joku muu vaihtoehto. Minua kyllä kauhistuttaa ajatus että nelivuotias on viitenä päivänä viikossa 9h päiväkodissa vaikka äiti on kotona. Kritiikkiä et pyytänyt mutta sanoinpa nyt silti.

pitäkää lapsi hoidossa vaikka vain kolmena päivänän viikossa ja mies vie ja sinä haet kävellen muksun.
hankitte sinullekin auton.
pidät isoimman kotona ja koitat jaksaa.

eniten tuo keskimmäinen kuulostaisi fiksulta.
minusta olisi väärin pitää lasta noin pitkää päivää hoidossa jos olet kotona itse.
Nuo on hyviä ehdotuksia. Isän työvuorojen mukaiset hoitoajat kuulostaa kovin pitkiltä jos lapsella ei ole mitään muuta syytä hoidolle kuin tuo virike. Jos taas äidillä on joku sairaus tms minkä takia hän on valmiiksi ihan loppu niin silloin noilla pitkillä hoitopäivillä olisi syynsä. Mutta siis pelkkänä varautumisena siihen että kolmen lapsen kanssa voi olla rankkaa se tuntuu liioittelulta.

Mun eräällä tuttavalla on samatilanne kuin teillä ja heillä EI MISSÄÄN TILANTEESSA saa päivä venyä yli sen 15...
Virike lapsilla on muutenkin jonkin verran rajoituksia tuossa hoidossa eli meidänkin kunnassa on sellainen systeemi että virikelapset eivät saa olla loma aikoina hoidossa (esim. hiihtoloma,syysloma,joululoma ja kesäloma)

"vieras"
Äiti jaksaa ja äiti jaksaa. Mutta miettisipä ap miten neljävuotias jaksaa. Ihan tajuttoman pitkä päivä. Ja toisaalla toinen vanhempi ja sisarukset kotona. Oikeasti joskus kannattaisi suhteuttaa lastenteko omaan jaksamiseensa jo ENNEN sikiämisyrityksiä.

ei,ei,ei..
Siis ihan uskomatonta miten jotkut vaan tekee lapsia, ja isommat lapset voi aina tyrkätä muiden hoidettavaksi, ku ei äiti jaksa. Sitä olisi varmaan kannattanut miettiä ennen kun hankkiuduit raskaaksi.
Tämän verranko omaa lastasi arvostat? Perhe voi paremmin ja äiti voi paremmin, joopa joo. Kuka ajattelee sitä milloin tämä 4v. voi paremmin? Ei ainakaan siellä hoidossa. Äiti tekee uusia lapsia ja "vanhat" voi hoidattaa muilla.
Itse olen pk:ssa töissä, ja kyllä tekee pahaa. Meilläkin yksi lapsi kulkee tumput suorana ympäri pihaa ja kysyy joka päivä, että "Missä äiti on?" Mitäs siihen vastaat?! "Äiti on kotona pikkusiskon kanssa." ja lapsi kyyneleet silmissä kysyy "Miksi minä olen täällä?"... Niin MIKSI? Äiti ei jaksa hoitaa sinua, kun on nyt se uusi sisarus!?

Nuo on hyviä ehdotuksia. Isän työvuorojen mukaiset hoitoajat kuulostaa kovin pitkiltä jos lapsella ei ole mitään muuta syytä hoidolle kuin tuo virike. Jos taas äidillä on joku sairaus tms minkä takia hän on valmiiksi ihan loppu niin silloin noilla pitkillä hoitopäivillä olisi syynsä. Mutta siis pelkkänä varautumisena siihen että kolmen lapsen kanssa voi olla rankkaa se tuntuu liioittelulta.
Niin ja nelivuotias joutuis olemaan vielä pitemmän päivän kuin aikuinen ihminen! Päiväkoti ei ole mikään lepokeskus vaan siellä on todella lapsen stressitaso monesti koholla päivän aikana. En ole mikään päiväkotien haukkuja, omatkin lapseni ovat siellä, mutta eivät missään nimessä silloin kun itse olen kotona!

"fem"
Meillä on tällä hetkellä molemmat lapset hoidossa tuon yhdeksän tuntia päivässä, kun olen itsekin töissä. Meillä ei ole mahdollisuutta ostaa toista autoa sekä maksaa siihen bensoja ja vakuutuksia.

Mun mielestä olis aika pitkä matka 4 vuotiaan kävellä hoitopäivän jälkeen viisi kilometriä kotiin. Ei kyllä edes jaksaisi tuollaista matkaa kävellä. Lisäksi talvella ei ole mahdollisuutta kovilla pakkasilla pienen vauvan kanssa tuollaista matkaa taittaa vaunuissa.

Voimme toki pitää lasta vain kolmena päivänä viikossa hoidossa. Hoitoaika kuitenkin tuo 9 tuntia.

"mmh"
meillä esikoisen hoitoon vienti ratkaistiin siten että mies vei aamulla töihin mennessä, minä hain kahden nuorimman kanssa esikoisen hoidosta kävellen. Ostettiin tuplavaunut jossa keskimmäinen ja kuopus nukkuivat päiväunet. Esikoinen ajoi pyörällä taikka talvella oli pulkan/rattikelkan kyydissä. Niin ja matkaa 3-4km ja hoitopäivät olivat puolikkaita eli 7.30-12.20.

[QUOTE="vieras";23564895]Äiti jaksaa ja äiti jaksaa. Mutta miettisipä ap miten neljävuotias jaksaa. Ihan tajuttoman pitkä päivä. Ja toisaalla toinen vanhempi ja sisarukset kotona. Oikeasti joskus kannattaisi suhteuttaa lastenteko omaan jaksamiseensa jo ENNEN sikiämisyrityksiä.[/QUOTE]

Niin, tämä on totta. Olen kyllä subjektiivisen hoidon kannalla, siis se on kuitenkin huostaanottoja halvempi ennaltaehkäisymuoto monissa ongelmaperheissä. Mutta todellakin pitäisi miettiä kyllä myös enemmän lapsen kannalta. Millainen käsitys nelivuotiaalle tulee kun hän joutuu lähtemään aamun pimeinä tunteina väsyneenä tarhaan kun äiti jää pienten kanssa kotiin? Ja alkuillan pimeinä tunteina (talvisaikaan) tulee sitten isän kanssa kotiin. Ei siinä paljoa aikaa jää esikoiselle vuorokaudessa kun hän 9h poissa.

"vieras"
Itse olen pk:ssa töissä, ja kyllä tekee pahaa. Meilläkin yksi lapsi kulkee tumput suorana ympäri pihaa ja kysyy joka päivä, että "Missä äiti on?" Mitäs siihen vastaat?! "Äiti on kotona pikkusiskon kanssa." ja lapsi kyyneleet silmissä kysyy "Miksi minä olen täällä?"... Niin MIKSI? Äiti ei jaksa hoitaa sinua, kun on nyt se uusi sisarus!?
Voisitteko te pk-hoitajat pitää itsestänne ja esim. tästä asiasta isompaa meteliä? Lapsillahan on jopa 10 tunnin hoitopäiviä vakituiseen ja on näitä vanhempia kotona ja sijaispulaa, huonoa sisäilmaa ym. ym. Tai ehkä meidän vanhempien pitäisi pitää meteliä ja lopettaa toistemme syyllistäminen! Ehkä se on vaikea myöntää, että lapsen hoitopaikassa on ongelmia, koska sehän tarkoittaa sitä, ettei lapsella ole siellä niin hyvä olla kuin olisi mahdollista ja se taas aiheuttaa syyllisyyden tuntoa vanhemmissa.

"olga"
Mitäpä jos pitäisit vanhimman lapsesi hoidossa vain 2-3 pvä viikossa jos se on pakko sinun jaksamisesi kannalta? Muina päivinä lapsesi saisi olla kotona äidin ja sisarusten kanssa? Miltä tämä kuullostaa?

[QUOTE="fem";23564942]Meillä on tällä hetkellä molemmat lapset hoidossa tuon yhdeksän tuntia päivässä, kun olen itsekin töissä. Meillä ei ole mahdollisuutta ostaa toista autoa sekä maksaa siihen bensoja ja vakuutuksia.

Mun mielestä olis aika pitkä matka 4 vuotiaan kävellä hoitopäivän jälkeen viisi kilometriä kotiin. Ei kyllä edes jaksaisi tuollaista matkaa kävellä. Lisäksi talvella ei ole mahdollisuutta kovilla pakkasilla pienen vauvan kanssa tuollaista matkaa taittaa vaunuissa.

Voimme toki pitää lasta vain kolmena päivänä viikossa hoidossa. Hoitoaika kuitenkin tuo 9 tuntia.[/QUOTE]

Mutta mikä ihmeen logiikka tuo on että otatte sitten keskimmäisen kotiin ja esikoinen jää hoitoon?

[QUOTE="fem";23564942]Meillä on tällä hetkellä molemmat lapset hoidossa tuon yhdeksän tuntia päivässä, kun olen itsekin töissä. Meillä ei ole mahdollisuutta ostaa toista autoa sekä maksaa siihen bensoja ja vakuutuksia.

Voimme toki pitää lasta vain kolmena päivänä viikossa hoidossa. Hoitoaika kuitenkin tuo 9 tuntia.[/QUOTE]

oletko sä sitten jumissa siellä kodissasi lasten kanssa kun sulla ei ole autoa ? jos päiväkotikin on noin "kaukana" ja nehän yleensä on kuitenkin keskellä asutuskeskuksia ?
ei joku halpa pikkunippon paljoa maksa jolla voit ajella hakemaan muksua, oikeesti! tekisi sunkin jaksamiselle varmaan hyvää et pääsisit helpommin liikkumaan ? :)

"vieras"

Nyt ei ole talvi eikä pakkaset. Ensi talvena teidän vauva ei kai ole enää pieni (tai milloin syntyy?) ja voi hyvin olla vaunuissa topattuna 5 km matkan. Voit ostaa sisarusrattaat tai seisomalaudan tai pyöräkärryn+istuimen. Seliseliseli...

"fem"
Tämä on kyllä niin väärä paikka kysyä vissiin koko asiaa, kun täällä on taas kotiäidit vauhdissa. :p

Raskaus ei todellakaan ollut suunniteltu tai toivottu. Abortin toki olisi voinut tehdä, jos siihen olis uskonto luvan antanut.

Tiedän tilanteemme ja tiedän, että esikoisen on paljon parempi olla siellä hoidossa leikkimässä muiden lasten kanssa, kun istua yliväsyneen äidin kanssa kotona. Hän ei todellakaan ole ujo tai sellainen joka ei hoidossa olosta nauttisi. Joka päivä menee iloisesti hoitoon ja ei millään vielä haluaisi haettaessakaan lähteä kotiin. En varmaan lasta laittaisi hoitoon, jos hän siellä ollessa ikävöisi minua. Eipä ole sellainen ollenkaan.

Tiedän että on koko perheelle parempi, että esikoinen jatkaa hoidossa. Myös esikoiselle itselleen.

Mutta ilmeisesti te kotimammat ette osaa nähdä mitään muuta elämää tai mahdollisuutta kuin sen omanne.

tuota
miten 4-vuotiaan kanssa voi olla niin rankkaa, että hänet täytyy laittaa 9 tunniksi hoitoon? Sitä paitsi keskimmäisellekin on kaveri, kun isosisarus kotona. Muuten sulla on se keskimmäinen lahkeessa pitkin päivää. Ajattelisin itse, että helpoin kun lapset kotona seurana toisilleen. Seurakunnan kerhot ja perhekahvilat riittää muuten virikkeeksi. Jos haluat päivähoitoon, niin ymmärrän kyllä kunnan pointin, tuo on pitkä päivä.

"vieras"
Oman jaksamisen takia lapsi 9 tunniksi hoitoon mutta silti olet töissä? Salli mun nauraa sun jaksamattomuudelle. Ja mieti ihan tosissaan sitä aborttia, olisi syntymättömälle ja jo olemassa oleville lapsille parhaaksi.

Yhteistyössä