hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"Neith"
sitten sanot, että vatteet on kivoja, pyyhe, muki tms käyttötavara ?
vaatteita on jo paljon (olen juuri ostanut tarvittavat)
pyyhkeitä meillä on kaapit täynnä, mukit eripari astiat saa mut kauhistuksen valtaan (eli tässä olen todella niuho ja rajoittava tekijä)

mie koitan kehitellä jotain tuohon, rahaa nyt voin tietty toivoa kunnon sandaaleja varten (poika tartteis sellaiset joilla on hyvä kävellä ja jotka tukis sen jalkoja kun astuu linttaan jolloin valtaosa sandaaleista hiertää jalat kauheaan kuntoon)

sivsuta
Aika outoa, että oikeesti joku äiti ( ? ) häpeilee lapsensa lahjatoiveita ja tekee asiasta näin kauhean hankalan vieläpä. Mietin, että varmaan teidän lapsen synttäreille on tosi nautinto tulla, jos tietää että lahja ei nyt vastaakaan just täysin toiveita ja äiti nyrpistelee nenäänsä.
Ja moni lahja tuntuu rajautuvan pois ,koska _äiti_ ei tykkää.

Kuka teillä täyttikään ja mitä ? Äiti ja 15 ?

Mun mielestä sukkia ja käsineitä ei ole koskaan liikaa, niin niitä aina sanon toiveiksi/muiden toiveiden lisäksi. Samoin legojakin on pikkulaatikoissakin, niin eikö voi vain sanoa toiveeksi legoja, eikä nimetä niitä isoja kalliita laatikoita.

[QUOTE="Neith";23545431]niitä toki voin toivoa :)
mauri kunnaksen kirjat on aina hyviä, samoin viirut ja pesoset.. eli noita sitten legojen lisäksi/sijaan :)

[/QUOTE]

Eikä tietenkään käy alekoreista löydetyt kirjat vaan tiettyt kalliit kirjasarjat:whistle:

"Neith"
Aika outoa, että oikeesti joku äiti ( ? ) häpeilee lapsensa lahjatoiveita ja tekee asiasta näin kauhean hankalan vieläpä. Mietin, että varmaan teidän lapsen synttäreille on tosi nautinto tulla, jos tietää että lahja ei nyt vastaakaan just täysin toiveita ja äiti nyrpistelee nenäänsä.
Ja moni lahja tuntuu rajautuvan pois ,koska _äiti_ ei tykkää.

Kuka teillä täyttikään ja mitä ? Äiti ja 15 ?
nooh, nuo sukulaiset on vähän niinkuin samanlaisia.. eli eivät halua eripari kippoja/kuppeja.
mutta siis "hävettää" esittää noita toiveita juuri noiden hintojen takia, toki haluan esittää nimenomaan POJAN toiveita ei mun ja pojan toiveet oli nimenomaan nuo mitkä kirjoitin.
en tee asiasta hankalaa noin muuten, mutta meillä on todella paljon tavaraa että on vaikeaa keksiä hyviä, eri hintahaarukassa olevia toiveita joita lapsi haluaa/tarvitsee tuon pojan listan lisäksi

"Neith"
Eikä tietenkään käy alekoreista löydetyt kirjat vaan tiettyt kalliit kirjasarjat:whistle:
noh, en nyt sanoisi niinkään.. meillä on paljon alekoreista ostettuja kirjoja (ostan siis pojalle kirjoja itse) mutta haluan kirjojen olevan hyviä ja sellaisia mitä lapsi haluaa lukea (tai kuunnella kun niitä luetaan) ja mauri kunnaksen kirjat ovat sellaisia, samoin kun viiru ja pesonen.. kivoja kuvia ja kivoja tarinoita. toki lapsi tykkää about kaikista traktori ja maatila aiheisista kirjoista
mutta niitä meillä on myös melkoinen läjä, on pelkkinä kuvakirjoina, on ihan alfa merin tietokirjoina jne

"Neith"
Ymmärrän, mutta siltikin, kukaan lapsi ei tarvi kaikkia näkemiään ja toivomiaan legopaketteja. Sitä paitsi jonkun ajan päästä ne ovat kaikki sekaisin (saa väittää muutakin, en usko:D ), eikä kukaan tiedä muutaman vuoden kuluttua mikä on paloautopaketista ja mikä lentokoneesta. Sehän on tietysti legojen hyvä puolikin, että kaikki käy keskenään, mutta se kallis ostohinta, se on kuitenkin minusta oleellista. En pidä hyvänä, että lapsi saa kaiken toivomansa, etenkin jos ne toiveet toteutetaan enemmän tai vähemmän puolivapaaehtoisina lahjoina. Hyvällä sanon, en tarkoita ilkeillä. (olen itse katunut tätä legojen miljoonan palasen hankkimista talouteen, se oli ihan liikaa)
:D tätä ollaan koitettu selittää, enkä todella oleta lapsen saavan kaikkea tuolta listalta.
poika on selaillut noita legio lehtiä ja tahtoo ihan kaikki, ja tästä ollaan toki käyty keskustelua että ei ole mahdollista saada niitä kaikkia nyt heti välittömästi :)
legot maksaa kyllä paljon, mutta mun kokemuksen mukaan niitä tarvitsee olla melkoinen määrä että niistä saa rakenneltua juttuja.
en mäkään halua että lapsi oppii siihen että saa aina kaiken minkä haluaa, mutta sitten taas toisaalta haluan että joulu ja synttärit on niitä hetkiä jolloin lapsi saa nimenomaan haluamiaan juttuja.. täytyy koittaa kehitellä lisää noita halvempia toiveita

"Neith"
En kyllä usko että ap:n lapsi tarvitsee kaikkea tuolta listalta, tai mitään sen lisäksi. Voi kumpa itse osaisi pysyä siinä kannassa, että lapsi ei tarvitse eikä saa kaikkea haluamaansa.
eihän se tarvitsekkaan, eikä lapsi saa kaikkea haluamaansa, mutta synttärit ja joulu on aikoja jolloin lapsi saa toivoa haluamiaan asioita ja se saa niistä mahdollisesti kaiken tai sitten vain osan, riippuu paljolti lahjojen ostajista ja toiveista

[QUOTE="Neith";23545539]:D tätä ollaan koitettu selittää, enkä todella oleta lapsen saavan kaikkea tuolta listalta.
poika on selaillut noita legio lehtiä ja tahtoo ihan kaikki, ja tästä ollaan toki käyty keskustelua että ei ole mahdollista saada niitä kaikkia nyt heti välittömästi :)
legot maksaa kyllä paljon, mutta mun kokemuksen mukaan niitä tarvitsee olla melkoinen määrä että niistä saa rakenneltua juttuja.
en mäkään halua että lapsi oppii siihen että saa aina kaiken minkä haluaa, mutta sitten taas toisaalta haluan että joulu ja synttärit on niitä hetkiä jolloin lapsi saa nimenomaan haluamiaan juttuja.. täytyy koittaa kehitellä lisää noita halvempia toiveita[/QUOTE]
Arvaa huokaisinko helpotuksesta muutama joulu sitten, kun meillä vietettiin ekaa legovapaata joulua?:D Ja kun ne legot sitten laitettiin pois nuoremman pojan huoneesta, niitä oli 10 isoa laatikollista. Minua oikeasti suututti. Miten poika mahtui siellä huoneessaan olemaan (sieltä oli viety aiemmin jo melkein yhtä monta laatikollista playmobileja)? Järjetöntä. Eikä kenenkään muun kuin meidän vanhempien vika. Eihän lapsi pilalle mennyt vaikka hänellä oli liikaa legoja, mutta paljon paljon vähemmän olisi taannut ihan yhtä hyvät leikit. Nyt on sitten toisenlaisten lahjojen kausi, ihanaa kun ei tarvi miettiä enää yhtäkään legoa. Lapsenlapsia odotellessa... Pitää kyllä olla varovainen, ettei hukuta mahdollisia lapsenlapsia legokasaan... Miniä ei välttämättä tykkäisi.

Minkä ikäinen lapsi?

Minä itse en edes kysele lapsilta toiveita synttäreille, joskus joku kyselee vaatekokoa tai mitä mahtaa puuttua. Sanon aina että omantunnon ja lompakon mukaan, tytölle etenkin löytää jo parilla eurolla kivaa kimaltavaa ja takuulla ilahtuu. Meillä lapsille ostetaan todella harvoin ja harkiten mitään "ylimääräistä", joten kaikki lahjat isosta pieneen on mieluisia synttäreillä ja (eskari-ikäinen etenkin) osaavat arvostaa kaikkea saamaansa! Nyt kun kahdella vanhimmalla on ensi kuussa synttärit, puheltiin, että haluavat ostaa trampoliinin ja lahjatoiveena siis on muutama euro sitä hankintaa varten. Oletan, että vieraat antavat 5-10e, isommista summista menisin hämilleni. Ja aina se paras lelu on sitten se pahvilaatikko jossa lelu tuli ;)

sivusta
[QUOTE="Neith";23545554]eihän se tarvitsekkaan, eikä lapsi saa kaikkea haluamaansa, mutta synttärit ja joulu on aikoja jolloin lapsi saa toivoa haluamiaan asioita ja se saa niistä mahdollisesti kaiken tai sitten vain osan, riippuu paljolti lahjojen ostajista ja toiveista[/QUOTE]

Joo-o. No, Onnea valitsemallenne tielle!

[QUOTE="Neith";23545554]eihän se tarvitsekkaan, eikä lapsi saa kaikkea haluamaansa, mutta synttärit ja joulu on aikoja jolloin lapsi saa toivoa haluamiaan asioita ja se saa niistä mahdollisesti kaiken tai sitten vain osan, riippuu paljolti lahjojen ostajista ja toiveista[/QUOTE]

Jep, jep.

.......
Meilläkin kutakuinkin samantyyliset toiveet. Itse ehdottaisin sukulaisille, että ostaisivat kimppaan jonkun niistä kalliimmista lahjoista, sillä ne ovat kuitnekin tosi toivottuja. Ja lapselle sanoisin,e ttä valitsee sieltä legokataloogista muutaman pienemmänkin legon listalle, sillä isoja ei voi saada kovin monta.

Ja muita lahjoja on kyllä vähän turha tuoda kuin nuo legot ja työkoneet, kun muu ei kiinnosta. (Ja niitä värityskirjoja löytyy nurkista jo tarpeeksi.)

------
Minkä ikäinen lapsi?

Minä itse en edes kysele lapsilta toiveita synttäreille, joskus joku kyselee vaatekokoa tai mitä mahtaa puuttua. Sanon aina että omantunnon ja lompakon mukaan, tytölle etenkin löytää jo parilla eurolla kivaa kimaltavaa ja takuulla ilahtuu. Meillä lapsille ostetaan todella harvoin ja harkiten mitään "ylimääräistä", joten kaikki lahjat isosta pieneen on mieluisia synttäreillä ja (eskari-ikäinen etenkin) osaavat arvostaa kaikkea saamaansa! Nyt kun kahdella vanhimmalla on ensi kuussa synttärit, puheltiin, että haluavat ostaa trampoliinin ja lahjatoiveena siis on muutama euro sitä hankintaa varten. Oletan, että vieraat antavat 5-10e, isommista summista menisin hämilleni. Ja aina se paras lelu on sitten se pahvilaatikko jossa lelu tuli ;)
Voi tsiisus sentään, kylläpä teillä on täydellisen vaatimatonta puuhaa.

Mua kyllä ällöttäisi, jos joku sanoisi, että lahjaa omantunnon ja lompakon mukaan. Silloinhan lahjan antamisesta tulee jonkinlainen moraalinen arvottamistilanne. Että miten arvokas lahjansaaja minulle on, mitä omatuntoni käskee antamaan. Että on se lapsi niin ihana ja vielä kummityttökin, niin kai sille ainakin 25 euroa pitää antaa tms.

"Jenis"
Me ostetaan sekä jouluna että synttärinä kaikille suvun lapsille joku yksittäinen isompi/hienompi juttu porukalla. Silloin sillä tulee leikittyäkin, eikä siihen krääsän määrään huku. Nykyajan muksut elää aivan älyttömässä yltäkylläisyydessä, oikeasti pahaa tekee välillä kattoa sitä tavaran määrää.

äidille ja pojalle
Jos kerran Maurin Kunnaksen kirjat kävisivät, niin ostaisinpa sitten Onnin paras joululahja- kirjan, ehkäpä siinä olisi opetusta niin äidille kuin pojalle.

"Neith"
Minkä ikäinen lapsi?

poika täyttää 4v ja mä olen itse tämän sopan keittänyt kun ostellaan sille leluja ihan muuten vaan, vaatetta aina kun se tarvitsee jotain tai muuten vain kun näen jotain kivaa. eli siinä mielessä on vaikea toivoa mitään pieniä juttuja.
eli poika toivoo sitten niitä huippu kivoja juttuja mitä me ei olla ilman syytä osteltu (ja ne on pääsääntöisesti silloin kalliimpia)

sivusta
[QUOTE="Neith";23545638]poika täyttää 4v ja mä olen itse tämän sopan keittänyt kun ostellaan sille leluja ihan muuten vaan, vaatetta aina kun se tarvitsee jotain tai muuten vain kun näen jotain kivaa. eli siinä mielessä on vaikea toivoa mitään pieniä juttuja.
eli poika toivoo sitten niitä huippu kivoja juttuja mitä me ei olla ilman syytä osteltu (ja ne on pääsääntöisesti silloin kalliimpia)[/QUOTE]

Eli teillä kasvaa lapsi joka ei oikeastaan osaa arvostaa saamaansa ja saa kaiken mitä haluaa lopulta sitten kaiken muun "ei niin kivan" päälle.
Kannataskohan asialle tehdä jotain ? :whistle:

"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja äidille ja pojalle;23545611:
Jos kerran Maurin Kunnaksen kirjat kävisivät, niin ostaisinpa sitten Onnin paras joululahja- kirjan, ehkäpä siinä olisi opetusta niin äidille kuin pojalle.
mitä opetusta?
siis että haluamiaan asioita ei saisi toivoa lahjaksi?
mä en ymmärrä miksi ihmeessä lapselle pitäisi ostaa ei mieluisia lahjoja, tai miksi mun äitinä pitäisi nyt sitten toivoa lapsen puolesta noita ei mieluisia lahjoja :O
mä en aikuisena ilahdu lahjasta jota inhoan, kammoksun tai pidän rumana ja epäkäytännöllisenä (toki aikuisena osaan kiittää hymyillen ja piilottaa tavaran kaappiin seuraavaksi 10 vuodeksi) niin miksi lapsen pitäisi saada sellaisia?

"vieras"
Voi nyt vee, ei ole äidin ahneudella rajaa.

Kuule sano ettei tartte tuoda mitään! Kun sulle ei passaa mikään.

Ennen lahjan antaja päätti mitä ostaa. Nytkö se saaja määrää -tai tässä tapauksessa saajan äiti- määrää mitä saa tuoda?

Ei jumalauta.

Yhteistyössä