Kyllä tämän aloittajan mielestä jokaisella on mahdollisuus yrittää ratkoa universumin salaisuuksia kunhan vain tarpeeksi pinnistelevät, kyse on vapaasta tahdosta
Onpa tuokin väittämä. En ole niin sanonut. Valinta ja vapaa tahto muuten ovat eri asioita.
Omista valinnoista on kysymys. Ei ole mikään häpeä olla köyhä, elää vaatimattomasti, tehdä matalapalkkaista työtä ja jopa nauttia siitä. Ei jokaisen ole tarvetta kouluttautua huippuammatteihin, tahkoa rahaa enemmän mitä järkevästi voi kuluttaa tai tavoitella akateemista gloriaa.
Mutta silloin, kun valitetaan köyhyydestä, kannattaa ensin katsoa ne omat teot ja valinnat, koska sieltä se syy yleisimmin löytyy. Aina on poikkeuksia, mutta poikkeus on silti poikkeus. Suoen köyhät ovat pääsääntöisesti, ihan tutkitusti alemmissa sosiaaliluokissa, kouluttamattomia, moniongelmaisia, köyhien muodostamia lapsiperheitä vaikka kykyä selvitä itse elämän haasteista.
Toki heitä tulee auttaa. Toki heille pitää luoda vaihtoehtoja, mutta loppupeleissä yksilö itse tekee valintansa. me voimme kärrätä parempiosaisilta kärryillä rahaa huonompiosaisille, eikä köyhyys silti poistu. Siihen on syynä se, ettei suurin osa köyhistä halua tehdä itse mitään sen köyhyytensä poistamiseksi.
Ja tämä on ihan sitä tutkimusfaktaa. GJEU.