Köyhyys omaa syytä

• Viestiketjun aloittaja Paha sana
  • Ensimmäinen viesti
Paha sana
no tämä tyyppi on saanut ison korvauksen liikennevakuutuksesta pysyvästä haitasta ja työkyvyttömyydestä. liikennevakuutus on onneksi pakollinen. sen sijaan aikuisilla ihmisillä harvoin on sellaisia sairasvakuutuksia jotka korvaisivat täysin pitkäaikaisen sairauden aiheuttaman työkyvyttömyyden, jolloin sitten on pelkästään sen minimisairaseläkkeen varassa jos sairastuu niin nuorena ettei työtuloja ole ehtinyt karttua
Päin vastoin. Ko. tyyppi tuomittiin maksajaksi ko. onnettomuudessa.

Kakkosasiassa olen samaa mieltä. Harvalla on ylipäätään sairausvakuutuksia. Olisiko tämäkin niit valinta-asioita? Autot on pakko vakuuttaa, koteja vakuutetaan, mutta kannattaisiko se terveys ja henkikin vakuuttaa sen pahan varalle, mikä aiheuttaa sitä köyhyyttä kohdalle osuessaan?

no tässä ketjussahan sinä ja kaltaisesi olette väittäneet että se on itse aiheutettua (eli ei siis tarkkaan ottaen edes geenien vika), joten mitäs pitkää väittelemistä siinä on?

Koko Afrikan manner on vain tyhjästä ilman mitään syytä päättänyt valita tyhmyyden ja köyhyyden, vaikka tosiasiassa kuka vaan voi koska vaan itse aiheuttaa viisauden ja rikkauden, ja samaa tyhmää tyhjästä valitsemista tekee myös Suomen omat köyhät. Siitä vaan johonkin tiedelaitokseen esittämään tuo loistavan viisauvven ja hienon koulutuksen hedelmä. Saat varmaan tosi hyvät arvosanat löydöksestäsi.
Kokoa itsesi, puppe. Lähtökohtaisesti ihmisen elämäntilanne riippuu perintötekijöistä, ympäristöstä ja omista teoista. Vaan kun Suomessa ei oikein nuo kaksi ensimmäistä riitä syyksi sille, ettei päässyt peruskoulua pidemmälle, vaan valitsi urakseen Siwan kassan.

ngn
[QUOTE="vieras";23533900]sori mut asutaanko me eri maissa? sun tekstistä päätellen vois luulla että kyseessä on joku kolumbia ja sieltä slummeista nouseminen.

ei se suomi nyt oikeasti niin paha maa ole :D[/QUOTE]

Minä olen ihan kypsä näihin onnekkaisiin mulkkuihin jotka väittävät, että he ovat sen menestyksen minkä ovat ansainneet ainoita arkkitehtejä. Kyse on lähinnä onnesta, eikä mistään muusta. Sitten he vittuilevat ja viisastelevat muille kuinka surkeaa sakkia muut ovat heihin verrattuna.

Jossain muussa maassa nämä ihmiset tosiaan myisivät sitä persettä kadulla, sillä heillä on ollut onni syntyä Suomeen ja sitä kautta ehkäpä hyvään perheeseen, saaneet hyvät geenit. Joillakin on vielä käynyt muitakin onnenpotkuja elämän varrella.

Todella harvassa on ne aidot ja oikeat menestyjät, jotka voivat ihan oikeasti rehennellä omalla erinomaisuudellaan, muut voivat pitää suutaan soukemmalla, heillä on vain käynyt ihan helvetinmoinen tsäkä eikä mitään muuta.

Non compos mentis
Kaikki eivät niitä vakuutuksia saa. Sain henkivakuutuksen, koska terveydelliset ongelmani eivät vaikuta elinikäodotteeseeni, mutta sairauskuluvakuutusta en saa. Ongelmani alkoivat in utero, joten eivät ole itseaiheutettujakaan.

Minusta kaikilla pitää olla mahdollisuus hyvään elämään - köyhänä tai rikkaana. Itse en juurikaan perusta varallisuudesta, kunhan vouti pysyy ovelta poies.

"vieras"
Oletteko muuten ajatelleet sellaista asiaa, että köyhyyttä on aina olemassa, eikä sitä saada koskaan poistumaan. Köyhyys on verrannollista. Ajatus siitä, että rikkaamman rahat olisivat jotenkin vähemmän rikkaan omaisuutta kuin köyhemmän rahat ovat tämän rahoja. Kyllä jokaisella on oikeus omaan omaisuuteensa. Ei rikkaammilta voi ottaa aina.

Jos voisi, menisimme siihen tilanteeseen, että niin voisi aina tehdä ja köyhyys sillä poistaa, eläisimme utopiassa. Sibnä ostaisit itsellesi pöydän ja neljä tuolia työlläsi ansaitsemilla rahoilla. Minulla ei olisi kuin pöytä ja yksi tuoli, eikä töitä lainkaan. Minä siis voisin vaan sen perusteella nostaa tililtäsi rahaa ja hakea yhden tuolin itselleni, koska sinulla on enemmän.

Käsi heti ylös, kenelle tämä olisi oikeasti ok? (ja sitten yhteystietoja perään, niin itseäsi köyhemmät voivat osallistua jalouteesi)
Ei tällainen oikein toimi eläinkunnassakaan.
Sielläkin vahvin saa suurimman reviirin, suurimman reviirin omistaja saa eniten ravintoa ja pääsee lisääntymään.
Ihminen on nisäkäs muitten joukossa, ei se pysty ajattelemaan altruistisesti ihmiskuntaa lajina, sillälailla kuin muurahaiset ja ampiaiset tekevät. ihminen ajattelee vaan omaa napaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23533485]Joo, kaikkihan voi kouluttautua ylilääkäriksi tai mennä rokkistaraksi amerikkaan! Omaa syytä kaikki.[/QUOTE]

Suomessa todellakin voi kuka vaan opiskella vaikka lääkäriksi, eikä Suomessa opiskelukaan ole kallista. Jokainen voi. Kaikilla on mahdollisuus.

Alfred Frööbel
Kokoa itsesi, puppe. Lähtökohtaisesti ihmisen elämäntilanne riippuu perintötekijöistä, ympäristöstä ja omista teoista. Vaan kun Suomessa ei oikein nuo kaksi ensimmäistä riitä syyksi sille, ettei päässyt peruskoulua pidemmälle, vaan valitsi urakseen Siwan kassan.
Vain todisteet puuttuvat. Muuten hyvä. :D
Perintötekijät ovat siis Suomessa kaikilla samat, kiitos, hieno löydös. Ne eivät siis selitä eroja.
Myös "ympäristö" on kaikilla sama. Kaikkihan me asumme pankinjohtajan pojan vapaa-ajan kakkosasunnossa.
Näin ollen jäljelle jää vain jeesuksen käärinliinojakin eteerisempi "oma valinta", joka ei johdu mistään.
Upeaa tiedettä. Nyt Nobelia hakemaan, hopi hopi.

"vieras"
Meidän "tilapäinen vähävaraisuus" on kestänyt jo yli seitsemän vuotta. Ja oma valintamme tosiaan, enkä siitä yleisesti valitakaan vaikka se ahdistaakin melko usein. Me haluttiin olla lasten kanssa kotona mahdollisimman pitkään, ja ollaan myös toteutettu miehen kanssa haaveitamme ja opiskeltu uudet ammatit. Vuoden päästä ollaan molemmat yhtäaikaa ansiotyössä, ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen! :)

"vieras"
Minä olen ihan kypsä näihin onnekkaisiin mulkkuihin jotka väittävät, että he ovat sen menestyksen minkä ovat ansainneet ainoita arkkitehtejä. Kyse on lähinnä onnesta, eikä mistään muusta. Sitten he vittuilevat ja viisastelevat muille kuinka surkeaa sakkia muut ovat heihin verrattuna.

Jossain muussa maassa nämä ihmiset tosiaan myisivät sitä persettä kadulla, sillä heillä on ollut onni syntyä Suomeen ja sitä kautta ehkäpä hyvään perheeseen, saaneet hyvät geenit. Joillakin on vielä käynyt muitakin onnenpotkuja elämän varrella.

Todella harvassa on ne aidot ja oikeat menestyjät, jotka voivat ihan oikeasti rehennellä omalla erinomaisuudellaan, muut voivat pitää suutaan soukemmalla, heillä on vain käynyt ihan helvetinmoinen tsäkä eikä mitään muuta.
Aidot menestyjät on harvassa koska elämme hyvinvointiyhteiskunnassa emme missään kengänkiillottajasta miljonääriksi -yhteiskunnassa. Joten, mikä estää sinua muiden lailla kouluttautumasta kohtuupalkkaiseen työhön?

Et taida sitten tuntea yhtään Itellan varhaisjakajaa.
Oma vikansa, kun aikanaan menivät tonne töihin. Palkanalennuksia tullut tasaiseen tahtiin ja alennusprosentti on pöyristyttävä.
Monesta suusta kuultua: saisinpa potkut nyt, niin pääsisin työttömyysrahalle ilman karenssia.

Oma vika:
varmasti nämä henkilöt ovat itse käyneet kerjäämässä jatkuvat palkanalennukset itselleen. Kun on noita lapsiakin, ja lainaa maksettavana.
Ihan oma vika.
Mutta jonnekin se raha siirtyi, siirrettiin, joka otettiin työntekijöiltä pois.

Saamisten euromääräinen summa kasvaa päivä päivältä.
Tämä on Kuuba, Kiina, tai sitten Suomi, 2011 vuosimallia.
Anteeksi nyt mutta miksi ihminen suostuu tekemään töitä jos siitä ei makseta kunnon korvauksia? Ei muutakuin Itellan henkilöstö lakkoon ja katsomaan kuinka monta päivää suomalaiset pärjää kun posti ei kulje. Samaa ihmettelen kun päiväkodin henkilöstö aina valittaa huonoa palkkaansa. Heillähän on käsissään varmasti Suomen paras lakkoase; päiväkodit kiinni niin koko Suomi pysähtyisi. Mutta ei, mieluummin nuristaan ja tyydytään kehnoihin oloihin.

"vieras"
Se on sitten jo pidemmän väittelyn paikka, miksi joistain kasvaa älykkäitä ja joistain ei. Mutta maassa, jossa korkeamman asteen opiskelu ei ole vain ilmaista vaan jopa rahallisesti tuettua, kovapalkkaisissa töissä olevien syyttely omasta heikommasta taloudellisesta asemasta on suorastaan lapsellista. Hyvin tiedetään että itsestä se johtuu missä ollaan, mutta sen myöntäminen tuntuu olevan tuskallisen vaikeaa.
Mun mielestä tällainen ajattelutapa on niin naiivi ja mustavalkoinen, että ihan itkettää. Itse opiskelen tällä hetkellä ammattikorkeakoulussa ja pänttään hulluna lääkiksen pääsykokeisiin, eli aikomuksena on kouluttautua alalle, jolla on sekä hyvä työllisyys ja palkka. Vaikka mulla itselläni tähän rahkeet riittääkin, en onneksi ole niin typerä, että kuvittelisin kaikilla asioiden olevan yhtä hyvin. Onhan se kaunis ajatus, että kaikkien lähtökohdat olisi samanlaiset pelkästään sillä perusteella, että Suomessa on hyvät opiskelumahdollisuudet.

Se nyt ei kuitenkaan riitä. Ei kaikki ponnista samoista lähtökuopista. Jotkut yksinkertaisesti kasvavat lapsuudessaan niin kelvottomissa olosuhteissa, ettei heillä kerta kaikkiaan ole mitään saumaa kehittyä mielenterveydeltään ja persoonaltaan eheiksi ihmisiksi. Esimerkiksi persoonallisuushäiriöt kehittyvät jo lapsuudessa ja niistä on aika paha parantua, kun ne ensiarvoisen tärkeät rakennuspalikat yksinkertaisesti puuttuvat. On olemassa addiktioita ja sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia, jotka heikentävät huomattavasti ihmisen mahdollisuuksia menestyä. Lisäksi NCM:kin tuossa jo totesi, että kaikkia nyt ei yksinkertaisesti ole siunattu sellaisilla älynlahjoilla, että he voisivat tohtoriksi väitellä.

Mutta hei, toki jokaisella on oikeus kuvitella, että menestyminen elämässä johtuu pelkästään omasta suunnattomasta erinomaisuudesta, ja että itse ei ikinä missään tilanteessa voisi olla kurjemmassa jamassa. Ihan kiva defenssimekanismihan se on ja mukava keino pönkittää omaa ylemmyydentuntoa.

Non compos mentis
Jos ajatellaan, että en olisi lapsena saanut hoitoa vaivoihini... lääkärit olivat alkuunsa sitä mieltä, etten opi kävelemään ja täten elinikäni jää johonkuhun 20-30 ikävuoteen. Sain fysioterapiaa 3 kertaa viikossa 14 vuoden ajan. Kouluiässä ajattelivat, etten selviä tavallisessa koulussa, pitivät jälkeenjääneenä. Testien jälkeen halusivat iskeä minut muutamaa luokkaa ylemmäs.

Olisiko yhteiskunnan kannattanut luovuttaa suhteeni? Uskoa ekaan prognoosiin ja sulkea laitokseen? Olisin varmasti tylsämielinen pyörätuoliin sidottu ja köyhä. Mutta sain tukea niin yhteiskunnalta kuin perheeltäni ja olen kohtalaisen tavallinen ihminen. Olen 31v, olen opiskellut 24 vuotta elämästäni, käyn töissä ja pystyn liikkumaan suunnilleen samoin kuin muutkin. Sosiaaliset suhteet ovat vaikeita minulle, mutta selviän arjessa kuitenkin.

Jos leikataan määrärahoja kaltaisiltani, kuka hyötyy?

ngn
[QUOTE="vieras";23534086]Aidot menestyjät on harvassa koska elämme hyvinvointiyhteiskunnassa emme missään kengänkiillottajasta miljonääriksi -yhteiskunnassa. Joten, mikä estää sinua muiden lailla kouluttautumasta kohtuupalkkaiseen työhön?[/QUOTE]

En ole köyhä enkä kipeä, minä olen kiitollinen siitä kaikesta mitä Suomi ja elämä on minulle antanut. Ei ole tarvetta potkia duunareita, köyhiä ja kipeitä päähän vain sentakia että luulen olevani jotain parempaa.

Minut on kasvatettu eri tavalla ilmeisesti kuin moni muu ja en ole syntynyt kultalusikka perseessä, ehkä sieltä kumpuaa ymmärrys muitakin kohtaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23534086]Aidot menestyjät on harvassa koska elämme hyvinvointiyhteiskunnassa emme missään kengänkiillottajasta miljonääriksi -yhteiskunnassa. Joten, mikä estää sinua muiden lailla kouluttautumasta kohtuupalkkaiseen työhön?[/QUOTE]

Lisäys vielä, eläisitkö mieluummin tuossa jälkimmäisenä mainitsemassani? Siellä ne köyhät kuolee, eivätkä vain valita.

Paha sana
Ap ei ole koskaan tainnut kohdata ihmistä jota on elämä paiskannut, eikä toivottavasti kohtaakaan, saa vielä nenänsä kipeäksi tai ainakin toiselle paskan fiiliksen. Tilastoja jos tuijottaa, niin köyhyys ja luokka on periytyvää monestakin syystä, eikä vähiten ap:n kaltaisten asenteiden takia.
Tuossapa olet aivan väärässä. Et liene lukenut viestejäni ajatuksen kanssa?

Päin vastoin, tunnen lukuisia ihmisiä, joille elämä on antanut enemmän haastetta, mitä kohtuudella voisi antaa. Siksi, juuri siksi väitän, että köyhyys on pääasiassa kiinni omista valinnoista. Ne, jotka ovat edes jotenkin varautuneet siihen, että elämässä ei kaikki aina mene toivotulla tavalla ja että menestyäkseen taloudellisesti edes sen verran, että pärjää omillaan, täytyy tehdä töitä sen eteen.

Tunnen ihmisiä, jotka ovat menestyneet elämässään taloudellisen hallinnan saralla, vaikka lähtökohdat ovat olleet heikot eikä elämä myöhemminkään ole ruusuilla tanssien mennyt. Heissä on korkeakoulutettuja ja matalapalkkaisia yhtälailla.

Tunnen niitä, joilla jokainen pienikin heilahdus veneessä heittää matkustajansa laidan yli, kun elämässä on yhtä ongelmasta toiseen porskuttelua ja ihan omien valintojen vuoksi. Heissä edelleen yhtälailla korkeasti koulutettua ja matalapalkkaista.

Jos puhutaan puhtaasti taloudesta, mikä tokikaan ei ole elämän tärkein sisältö, mutta se on nyt tämän ketjun aihe, niin parhaiten pärjää pahoissakin paikoissa ne, joilla on elämänhallinta hanskassa, on ennakoitu, on varauduttu. Heikoimmin menee niillä, jotka elää kuin ei olisi huomista tai eilistä.

Oiva esimerkki ystäväni, ammatiltaan suurtalouskokki. Ei siis mikään gourmet-ravintolan chef vaan lastentarhassa tekee lyhennettyä työpäivää. Hän kuuluu siis matalapalkkaisiin työntekijöihin. Hän on nainen ja myös YH. Yksi lapsi, pieni. Lapsen isä otti ja lähti. Koti on kaupungin asunnossa, puhdas ja nätti. Kerran vuodessa käyvät lomareissulla ulkomailla kahdestaan tai ystäväni siskon kanssa. Mitään heiltä ei puutu. Sossua ei ole tarvinnut. Maksaa opintolainaa. Autokin on, koska työmatka ja tarhamatka olisivat työläitä ilman autoa. Tämä ystäväni on säästeliäs, ei pihi. Opiskeluaikana otti vain hieman lainaa. 20 vuotiaana jakeli mainoslehtiä maksaakseen opintojaan. Vakuutettu, liitossa ja säästää missä voi. Virallisella mittapuulla hän on köyhä, koska meillä on niin naurettavat määritteet köyhyydelle. Oikeassa elämässä hän ei ole köyhä.

"vieras"
En ole köyhä enkä kipeä, minä olen kiitollinen siitä kaikesta mitä Suomi ja elämä on minulle antanut. Ei ole tarvetta potkia duunareita, köyhiä ja kipeitä päähän vain sentakia että luulen olevani jotain parempaa.

Minut on kasvatettu eri tavalla ilmeisesti kuin moni muu ja en ole syntynyt kultalusikka perseessä, ehkä sieltä kumpuaa ymmärrys muitakin kohtaan.
No ymmärsin ap:n vain haluavan luoda keskustelua siitä, mitkä tekijät vaikuttavat pitkäaikaiseen köyhyyteen. Kyllä köyhyyttä voi kriittisesti tarkastella, ei tarvitse heti todeta, että kaikki köyhyydessä elävät ovat tilanteessaan ulkoisten tekijöiden takia. Tässä vasta-argumenttina nimenomaan nämä kengänkiillottajasta miljonääriksi päässeet.

ngn
Jos ajatellaan, että en olisi lapsena saanut hoitoa vaivoihini... lääkärit olivat alkuunsa sitä mieltä, etten opi kävelemään ja täten elinikäni jää johonkuhun 20-30 ikävuoteen. Sain fysioterapiaa 3 kertaa viikossa 14 vuoden ajan. Kouluiässä ajattelivat, etten selviä tavallisessa koulussa, pitivät jälkeenjääneenä. Testien jälkeen halusivat iskeä minut muutamaa luokkaa ylemmäs.

Olisiko yhteiskunnan kannattanut luovuttaa suhteeni? Uskoa ekaan prognoosiin ja sulkea laitokseen? Olisin varmasti tylsämielinen pyörätuoliin sidottu ja köyhä. Mutta sain tukea niin yhteiskunnalta kuin perheeltäni ja olen kohtalaisen tavallinen ihminen. Olen 31v, olen opiskellut 24 vuotta elämästäni, käyn töissä ja pystyn liikkumaan suunnilleen samoin kuin muutkin. Sosiaaliset suhteet ovat vaikeita minulle, mutta selviän arjessa kuitenkin.

Jos leikataan määrärahoja kaltaisiltani, kuka hyötyy?
Hieno juttu, itse olen ponnistanut myös paskaläjästä kohti parempaa elämää ja ymmärrän sinua. Voitaisiin leikata ihan jostain muualta, minä olen valmis osallistumaan näihin talkoisiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23534055]Suomessa todellakin voi kuka vaan opiskella vaikka lääkäriksi, eikä Suomessa opiskelukaan ole kallista. Jokainen voi. Kaikilla on mahdollisuus.[/QUOTE]
Haha, tässä lääkiksen pääsykokeeseen päntätessä hieman huvittaa tuo sun ajatuksesi. :D Eräs ystäväni, joka joutui uusimaan lyhyen matikan yo-kokeen kahdesti ennen kuin pääsi nipinnapin läpi, ja teki sen eteen ihan hitosti töitä, selviäisi varmaan vallan hienosti näistä laskuista, joiden kanssa minä huomattavasti matikkataitoisempikin olen ajoittain hätää kärsimässä.

Ei, ei sinne lääkikseen pääse kuka tahansa, vaikka tekisi miten paljon töitä. Jos esimerkiksi fysiikka menee yli hilseen vaikka miten yrittäisi sitä opiskella, niin ei siinä sinnikkyys kovin pitkälle riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alfred Frööbel;23534073:
Vain todisteet puuttuvat. Muuten hyvä. :D
Perintötekijät ovat siis Suomessa kaikilla samat, kiitos, hieno löydös. Ne eivät siis selitä eroja.
Myös "ympäristö" on kaikilla sama. Kaikkihan me asumme pankinjohtajan pojan vapaa-ajan kakkosasunnossa.
Näin ollen jäljelle jää vain jeesuksen käärinliinojakin eteerisempi "oma valinta", joka ei johdu mistään.
Upeaa tiedettä. Nyt Nobelia hakemaan, hopi hopi.
Yritätkö kenties kieltää ihmisellä olevan vapaata tahtoa? Ja ympäristö on siinä mielessä kaikilla sama, ettei ketään vanhempien sosiaaliluokan perusteella kielletä opiskelemasta täällä. Perintötekijät.. ymmärrätkö tahallaan väärin? Tai no, lainaa kohta jossa väitin kaikilla suomalaisilla olevan samat perintötekijät, tai lopeta sanojen työntäminen suuhuni.

oikeusmurha
Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23534092:
Anteeksi nyt mutta miksi ihminen suostuu tekemään töitä jos siitä ei makseta kunnon korvauksia? Ei muutakuin Itellan henkilöstö lakkoon ja katsomaan kuinka monta päivää suomalaiset pärjää kun posti ei kulje. Samaa ihmettelen kun päiväkodin henkilöstö aina valittaa huonoa palkkaansa. Heillähän on käsissään varmasti Suomen paras lakkoase; päiväkodit kiinni niin koko Suomi pysähtyisi. Mutta ei, mieluummin nuristaan ja tyydytään kehnoihin oloihin.
OLET asian ytimessä.

Ihmistä kohdellaan niin, kuin antaa itseään kohdella, myös työelämässä.
Minun mielestäni siis.
Jokin syy tähän on. Ehkä se paskatyö - paskatyöntekijät luokittelu, arvot.

Päiväpostin jakajien palkkaa ei ole tietääkseni alennettu.
Mutta jos lehdenjaossa on tapahtunut palkkojen ja työehtojen romahdus, on hyyvä, että asia pääsee edes julkisuuteen.

Turun Sanomien nettisivuillahan oli (on) aihetta koskeva yksi aloitus.
Keskusteluun jätettiin se ensimmäinen kommentti.

Loppuosa poistettiin.
Siinä loppuosassa oli mm. luottamusmies kertomassa keskustelijoille, että tällaista asiaa ei saa tuoda julkisuuteen. :)
Että tällaisia ihmisiä, tällaista porukkaa - tällaisia työntekijöitä.

Non compos mentis
Hieno juttu, itse olen ponnistanut myös paskaläjästä kohti parempaa elämää ja ymmärrän sinua. Voitaisiin leikata ihan jostain muualta, minä olen valmis osallistumaan näihin talkoisiin.
En laske omaa onnistumistani vain omaksi ansiokseni. Eikä yksikään ihminen tässä maailmassa ole omillaan voittamaton. Otetaan vaikka se ketjussa kehuttu suomalainen koulutus - senhän me kaikki kansalaiset yhdessä tarjoamme Suomessa opiskeleville. Ne pienipalkkaiset duunarit ovat olleet mukana maksamassa teidän juristien koulutusta.

"vieras"
oi, elämän musta-valkoisuus silloin, kun ei ole vielä pudonnut sinne mustaan. sieltä, kun nousee ylös huomaa, että elämä onkin harmaan eri sävyjä ja totuus on jossain puolessa välissä.
katsokaa köyhyyttä eri kanteilta:yksilö, yhteisö, yhteiskunta, talous, terveys, turvallisuus...
yksilön kohdalla huomioikaa henkilöhistoria, terveys, sosiaalinenverkosto...

ei köyhyys ole yksinkertainen asia selittää ja sen vaikutukset ovat moninaiset. koittakaa ihmiset olla empaattisia ja keksiä keinoja köyhyyden poistamiseen ja olla näiden ihmisten tukena ja rinnalla kulkijoita,( eikä se tarkoita hyysäämistä)

ngn
Yritätkö kenties kieltää ihmisellä olevan vapaata tahtoa? Ja ympäristö on siinä mielessä kaikilla sama, ettei ketään vanhempien sosiaaliluokan perusteella kielletä opiskelemasta täällä. Perintötekijät.. ymmärrätkö tahallaan väärin? Tai no, lainaa kohta jossa väitin kaikilla suomalaisilla olevan samat perintötekijät, tai lopeta sanojen työntäminen suuhuni.
Sinä et ole ainakaan kovin älykäs, en ymmärrä mitä oikein keulit täällä. Oletko tosiaan joku äidin pikku hanimussu mikä on saanut kaiken elämässä ilmaiseksi ja kaikki on tipahtanut taivaasta, oletko ikinä tehnyt edes oikeita töitä.

Yhteistyössä