Kenen vastuulla?

Slummien miljoonitär

Aktiivinen jäsen
18.12.2010
1 375
0
36
PK-seutu
Mua on alkanut oikeasti tympimään erään kaverini ja hänen lastensa käytös. He asuvat meidän lähellä ja siksi käyvät meillä tosi usein. Heidän lapsensa ovat todella innokkaita koirien suhteen ja vaikka olen monta kertaa sanonut kuinka koirien kanssa ollaan tekemisissä (ainakin meillä), ei meinaa mennä oppi perille. Lapset ovat kuitenkin 8v ja 6v joten ihan pikku nassikoista ei ole kyse. Lapset jahtaavat koiriamme ja koiramme oikeasti pelkäävät noita lapsia vaikka lapsirakkaita muuten ovatkin. Ongelmana on lähinnä se että vaikka kuinka pidän koirieni puolia, ei lasten äiti sano lapsilleen yhtään mitään asiasta. Sanoin nyt viimein lapsille "En yhtään ihmettele jos koira joskus purisi teitä peloissaan kun jahtaatte ne nurkkaan!" Äiti totesi siihen "No eihän mikään koira nyt lasta saisi purra!" Keskustelu jatkui tästä eikä äiti ymmärtänyt yhtään etteivät lapset saa käyttäytyä noin koirien läheisyydessä. Joku muu koira ei välttämättä olekaan yhtä hyvä hermoinen kuin meidän koirulit. Puhuimme mieheni kanssa pitkään tästä ja päätimme että nyt emme pyydä tätä perhettä käymään ennenkuin on takuita siitä että lapset ymmärtävät miten koirien kanssa ollaan. Ja oikeasti luulisi tuon ikäisten lasten ymmärtävän kun olen kymmeniä kertoja neuvonut että IHMINEN polvistuu ja ojentaa käden, koira tulee sitten tekemään tuttavuutta eikä niin päin että juostaan luimistelevan ja pelkäävän koiran perässä ja ahdistetaan se nurkkaan. Kenen vastuulla tämmöisessä tilanteessa siis olisi se että koira ärähtäisi ja vaikka näykkäisisi? Koiramme ovat erittäin kilttejä enkä usko että purisi mutta ärähtävät varmasti pian kun tuo lasten käytös on niin pelottavaa heitä kohtaan.

meillä on kaksi kissaa. osa lapsista osaa olla niiden knssa osa ei. ja jossain vaiheessa kissat haluavat rauhaa oli paikalla sitten kuka tahansa. vaikka kuinka monesti vieraiden lapsia komennetaan ei asia aina mene perille. niinpä olen tullut tulokseen että kissat menee makkariin siksi aikaa kun vieraita. ja sinne ei yhdelläkään lapsella ole asiaa. usein kissat kyllä häipyvät pihalle kun vieraita astuu sisälle.

mutta ymmärrän närkästyksen. parempi pitää vieraat poissa jos eivät osaa olla. kuitenkin lapset jo sen ikäisiä että pitäis osata. meillä käyvät vieraat ovat 1kk-5v. heiltä nuo neuvot tuppaa usein viel unohtuun.

oisko mahdllista että ne koirat olis eri huoneessa vierailun ajan. jos se perhe sais siitäki vhän vinkkiä. sun vastuulla tietty jos koira puree

Meillä on kyllä koirille oma alue portin takana mutta sinnekin ovat nuo lapset änkeämässä aina kun silmä välttää. Tuntuu pahalta sitten lopulta "ärähtää" vieraille lapsille mutta mua alkanut ihan oikeasti tämä tilanne niin paljon ärsyttämään. En ymmärrä yhtään tuota äidin ajatusmaailmaa, ei kai nyt kukaan ihminen voi olla niin koirista tietämätön vaikkei omaa lemmikkiä oiskaan ettei tajua sitä ettei koiraa saa missään nimessä jahdata!

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23519897:
eikä äiti ymmärtänyt yhtään etteivät lapset saa käyttäytyä noin koirien läheisyydessä. --- Puhuimme mieheni kanssa pitkään tästä ja päätimme että nyt emme pyydä tätä perhettä käymään ennenkuin on takuita siitä että lapset ymmärtävät miten koirien kanssa ollaan. Ja oikeasti luulisi tuon ikäisten lasten ymmärtävän kun olen kymmeniä kertoja neuvonut

Mä tekisin ihan samoin ja kertoisin syyn kysyttäessä.

Että ette voi taata etteivät koirat reagoi lajille ominaiselle tavalla (puolusta itseään) jos teidän useita neuvoja ei oteta todesta. Harva sitä vaikka haavaisella kädellä leijonaakaan alkaa silittämään (karrikoidusti).

Jos kyseessä olisi kissat, jokainen äiti sanoisi lapselle, että lopeta se perässä juokseminen, kissahan nimittäin raapaisee varmasti, kun perässä juostaan. Mä ehkä tekisin tuossa tilanteessa niin, että laittaisin koirat makkariin ja sanoisin, että laitan koirat turvaan hetkeksi.

Omille lapsille sanon, etteivät kyöräisi eläimiä, koska eläimistä voi tulla epäluuloisia, jos aattelee ihan pitkällä tähtäimelläkin. Koirahan on purematta, koska se on koulutettu hyvin ja kun sitä on kohdeltu hyvin. Mutta toistuva huono kohtelu voi oikeasti pilata koiran.

En joko enää pyytäisi kylään, tai sitten laittaisin koirat jonnekin oven taakse niin, etteivät lapse pääse niitä häiritsemään. Enkä ottaisi kuuleviin korviini kenenkään vinkumista siitä, että haluaa leikkiä koirien kanssa.

Jos ei osaa olla niin kuin kuuluu, sitten ei olla.

Harmi, että vastuu tosiaan on sinun jos koira puree.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23523355:
Jos kyseessä olisi kissat, jokainen äiti sanoisi lapselle, että lopeta se perässä juokseminen, kissahan nimittäin raapaisee varmasti, kun perässä juostaan. Mä ehkä tekisin tuossa tilanteessa niin, että laittaisin koirat makkariin ja sanoisin, että laitan koirat turvaan hetkeksi.

Omille lapsille sanon, etteivät kyöräisi eläimiä, koska eläimistä voi tulla epäluuloisia, jos aattelee ihan pitkällä tähtäimelläkin. Koirahan on purematta, koska se on koulutettu hyvin ja kun sitä on kohdeltu hyvin. Mutta toistuva huono kohtelu voi oikeasti pilata koiran.

Niinpä! Musta tuntuu todella pahalta että olen nähnyt todella paljon vaivaa kouluttaakseni koirat todella koviksi palvelukoiriksi ja omat lapset olen pienestä asti opettanut kuinka ollaan koirien ja yleensäkin eläinten kanssa. Alan oikeasti olla jo aika vihainenkin siitä että tämä perhe tulee meille pilaamaan meidän koiria.
He tosiaan käyvät meillä juuri siksi niin usein kun lapset ovat niin kovia koirafaneja mutta siihen aion nyt pistää stopin. Joko mun säännöillä tai sitten eivät kyläile ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23525939:
Sun vastuulla, mutta jos mä olisin sä, niin todellakin sanoisin tälle perheelle että ei tarvihe kutsua odotella saati ilman kutsua saapua, ellei sana mene perille.

Tää äiti nyt ilmoitti mulle että lapsilla on niiiiiin kova ikävä meidän koiria, saisivatko tulla meille loppuviikosta. Sanoin sit suoraan että jos he eivät ymmärrä mun pointtia jota ajoin viimeksi takaa, niin eivät saa tulla. Edelleen äiti on sitä mieltä että koiran kuuluu olla lasten kanssa ihan normaalisti. Sanoinkin että tottakai koirat ovat lasten kanssa normaalisti, mutta meidän lapset ja muut kyläilevät lapset eivät käyttäydykään niinkuin heidän lapset. Sanoin ihan suoraan että joku päivä, joku koira voi oikeasti purra niitä tyttöjä kun ovat ihan sekaisin koiran nähdessään! Ei ole mitään tolkkua, tämä 8veekin koulumatkallaan sinkoilee autotielle katsomatta vain jos tien toisella puolella on koira! Joku tolkku pitää kuitenkin olla vaikka eläinrakas olisikin. Eikä tuo kyllä mitään eläinrakkautta ole jos pakolla yrittää metsästää koiran ja kaapata syliinsä. Äiti ei ymmärrä pointtia ja lopulta sanoin "Minä olen vastuussa koiristani ja sinä olet vastuussa lapsistasi. Niin kauan kun lapsesi pelottelevat koiriani, he eivät niitä saa tavata!" Äiti laittoi mulle luurin korvaan... :(

Ihan oikein, koska ei se olisi kenellekään kiva tilanne, jos koira lopulta lasta purisi. Ei ole koirille oikein, että heitä ahdistellaan. Jos eivät ymmärrä niin eivät ymmärrä, eivätkä silloin voi tulla käymään.

Noin mäkin olisin tehnyt. Meillä saa eläinten kanssa olla ja touhuta, mutta niillä säännöillä, mitkä minä latelen.
Jos ei uskota, niin tänne ei voi tulla ollenkaan. Koska mä en halua vastuulleni sitä, että jollekin jotain sattuu siksi, kun ei ole kuunneltu tai toteltu ohjeita.

Itseasiassa mä olen eläinten määrästä ja laadusta johtuen aivan natsi asian suhteen. Likan koulukavereilla ei ole tänne mitään asiaa, jos mä en ole kotona.
Ja jos mun äitikavereita lapsineen on kylässä, ei niilläkää nole mitään asiaa touhuta omiin nimiinsä minkään eläinten kanssa. Ohjeistan myös lasten vanhempia tarvittaessa, ja jos ne ei osaa ojentaa jälkikasvuaan, niin minä teen sen.

Tähän asti kaikkien kanssa on homma toiminut ihan hyvin, mutta mä mieluummin viilennän välejä tai pistän kokonaan poikki, jos sattuu ihminen joka ei sitä pointtia ymmärrä, että mä en halua olla vastuussa ja maksumiehenä siinä tapauksessa, että jotain sattuu vain siksi ettei toimita kuten olen opastanut.

siis mä sain toissapäivänä niin hyvän muistutuksen millasia ton ikäiset tytöt on eläinten suhteen! Olin käyttämässä mutsin koiraa ulkona, ja oma lapsi käveli vierellä. Mutsin koira ei oo tottunu lapsiin ja kun on ollut edellisessä perheessä huonolla hoidolla niin on tosi arka ja suhtautuu vieraisiin tosi varauksellisesti ja saattaa ärähtää. Eiköhän tuu kunnon ryysis kadulla, tuli pyöräilijä, lastenvaunut ja toinen koira vastaan. No mutsin koira vetää ihan hulluna ja yritti sinne toisen koiran luokse, mulla oli niin täys työ pitää se paikallaan ja oma lapsi siitä härdellistä suojassa ettei jää kenenkään alle.

No, sitten siihen juoksee 2 tollasta vouhkaavaa tyttöä silittään mutsin koiraa, yritin sanoa että älkää tulko että se voi tokasta (se tilanne oli tosi sekava ja koira ihmeissään..), niin ei kuunneltu eikä toteltu, molemmat työnsi kätensä vauhdilla koiran naamaan niin eikös se sitten ärähtäny kunnolla. onneks ei sattunu pahemmin..

Ihan oikein, koska ei se olisi kenellekään kiva tilanne, jos koira lopulta lasta purisi. Ei ole koirille oikein, että heitä ahdistellaan. Jos eivät ymmärrä niin eivät ymmärrä, eivätkä silloin voi tulla käymään.

Näin tässä tais sit käydä. En voi kyllä kuin ihmetellä miten ei tuollainen asia voi mennä perille. Ja miksei äiti seiso sanojeni takana kun pidän omien koirieni puolta! Ja nuo tytöt ovat todella voimakastahtoisia, siis oikeasti harvoin tapaa tuollaisia lapsia joille "Ei" ei tarkoita eitä vaan ihan muuta. Mutta kai se on juuri tuo kun äitikään ei tue kieltojani niin onhan sitä vaikeaa lapsilta odottaa käytöstapoja. Ja kun tämmöistä ei ole kenenkään muiden lasten kanssa, ainoastaan heidän kanssaan ja ainoastaan heitä koiramme pelkäävät!

Meillä ei nykyään ole koiraa, mutta on ollut aiemmin. Ja en todellakaan pistäisi koiriani toiseen huoneeseen kurittomien lasten takia, vaan en ottaisi tätä perhettä enää vastaan, jos äitikin on kertomasi kaltainen tampio, ettei osaa lapsiaan kasvattaa käyttäytymään oikein koiria kohtaan. Käsittämätöntä, millaisia pässejä aikuisistakin voi löytyä. Omat lapsenikin opetan siihen, että vastaan tulevia koiria ulkona väistetään eivätkä ole ikinä edes yrittäneet mennä rapsuttelemaan, tosin olen tainnut aina ajoissa sanoakin, että ei saa mennä vieraisiin koiriin koskemaan. Ja sitten jos ollaan kylässä jossa on koira, niin en todellakaan antaisi lasteni jahdata ja kiusata sitä, siis tuntuu niin uskomattomalta ajatus, että joku antaa lastensa tehdä niin eikä komenna, vaikka tiedän kyseisiä tapauksia itsekin!

siis mä sain toissapäivänä niin hyvän muistutuksen millasia ton ikäiset tytöt on eläinten suhteen! Olin käyttämässä mutsin koiraa ulkona, ja oma lapsi käveli vierellä. Mutsin koira ei oo tottunu lapsiin ja kun on ollut edellisessä perheessä huonolla hoidolla niin on tosi arka ja suhtautuu vieraisiin tosi varauksellisesti ja saattaa ärähtää. Eiköhän tuu kunnon ryysis kadulla, tuli pyöräilijä, lastenvaunut ja toinen koira vastaan. No mutsin koira vetää ihan hulluna ja yritti sinne toisen koiran luokse, mulla oli niin täys työ pitää se paikallaan ja oma lapsi siitä härdellistä suojassa ettei jää kenenkään alle.

No, sitten siihen juoksee 2 tollasta vouhkaavaa tyttöä silittään mutsin koiraa, yritin sanoa että älkää tulko että se voi tokasta (se tilanne oli tosi sekava ja koira ihmeissään..), niin ei kuunneltu eikä toteltu, molemmat työnsi kätensä vauhdilla koiran naamaan niin eikös se sitten ärähtäny kunnolla. onneks ei sattunu pahemmin..

Tuollaisia ne tytöt juuri on. Olen joskus hakenut näitä tyttöjä koulusta ja hoidosta ja sit kun ollaan kävelty kotiin, mua välillä on hävettänyt kun jotkut koiranomistajat katsovat mua ihmeissään että onko nää sun lapsia. Silloinkin sanon "Antakaapa koiralle tilaa" ja "Nyt kuulitte mitä omistaja sanoi" mutta niillä ei ole mitään vaikutusta.
Ei tässä todellakaan sitten muu auta kuin välien viilentäminen jos ei kerran ymmärretä mun pointteja. Harmittaa sinänsä kun nämä lapset ovat meidän kanssa olleet paljon tekemisissä, mutta tosiaan en halua enää omalletunnolleni yhtäkään koiran kiusaamistapausta!

Yhteistyössä