Saako OIKEASTi ITSE valita aloittaako äippäloman milloin (30-50 päivää) ennen laskettua aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiinu"

Vieras
Niin vai voidaanko esim. pakottaa aloittamaan 50 vrk etukäteen, jos työ on raskasta/ uhka joutua olemaan kuitenkin saiaslomalla? Vai onko tuo lähinnä ilmoitusasia eli hakemuksia täyttäessä vain ilmoitan kelaan päivän milloin haluan aloittaa äippäloman kunhan se on 30-50 vrk ennen laskettua aikaa?

Yleensä aloitus on 30pv ennen, mutta voit halutessasi ilmoittaa aloittavasi aiemmin. Toki sitten loma loppuukin aikaisemmin. Ja ilmoitus sekä kelalle että työnantajalle.

Ihan itte saat päättää, mutta huomioi se sitten että aikasemmin alotettu loppuu myös aikasemmin eli jos et ole jäämässä hoitovapaalle, vauva on tosi pieni hoitoon mennessään.

Pointtini oli juurukin se ettei lääkärin/ kelan taholta voi tulla määräystä, että loma olisi aloitettava aikaisemmin kuin tuo 30 vrk aiemmin. Vaan jos alkaa aiemmin niin se on minun oma päätös.

Itse saat päättää, ja on siis ihan vain ilmoitusluontainen asia. Jos kuitenkin aloitat aiemmin, niin se loma loppuu myös aiemmin. Kukaan muu ei tuohon päätökseesi voi vaikuttaa, kuin sinä itse. :)

[QUOTE="vieras";23523093]Ihan itte saat päättää, mutta huomioi se sitten että aikasemmin alotettu loppuu myös aikasemmin eli jos et ole jäämässä hoitovapaalle, vauva on tosi pieni hoitoon mennessään.[/QUOTE]

Siis miten paljon pienempi ??? Eihän tuosta tuu mun laskupäällä ku 20 päivää jos aloittaa äippäloman 50 päivää aikasemmin ku 30 päivää...????

Siis miten paljon pienempi ??? Eihän tuosta tuu mun laskupäällä ku 20 päivää jos aloittaa äippäloman 50 päivää aikasemmin ku 30 päivää...????

Juu, mutta lopussa se 1 kk nuorempi vauva on jotenkin paljon pienempi kuin kuukautta vanhempi. Mun mielestä lopussa siitä on enemmän hyötyä, mieluummin sit saikulla ennen ä-lomaa jos ei työhön kykene enää.

No onhan tuo nyt lähemmäs kuukausi, kun sunnuntaitkin lasketaan mukaan. Ja se on paljon kun puhutaan alle vuodenikäisistä. Mutta toki vauva on pieni joka tapauksessa, jos ei hoitovapaita aio pitää.

Yhteistyössä