Ai siis ei voi olla hyvä äiti, jos on tupakoinut raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja novoihan
  • Ensimmäinen viesti
||
Mä oon katkera mun äidille, koska hän poltti minua odottaessa. Ajatuksiin tulee heti mieleen, että eikä hän sen vertaa minusta välittänyt/rakastanut, että olisi vaivaisesta röökistä minun takiani luopunut. Itse lopetin tupakoinnin heti seinään kun plussatestin tein, eikä ollut mitään ongelmaa, kun oli niin tärkeä syy.

tyhymä
[QUOTE="totta";23521491]Eikös se äidin vika olekin, kun polttanut ja nyt aikuisella lapsella ongelmia lapsensaannissa. Syyllistäisin itsekin itseäni lasteni ongelmista.[/QUOTE]

Ei automaattisesti. Se vaan menee niin, että syy pitää löytää ja mieluummin toisesta.

"Vieras"
Mulla ihmetyttää tää tupakointirasismi. Tuntuu, että tupakoitsijoista on tehty kaikkien sylkykuppeja ja tupakointi on se suurin synti. Mun mielestäni tuo vaino on jo mennyt liian pitkälle. Kohtuus kaikessa.

Palstallakin hyväksytään paremmin pössyttely ja ryyppääminen. Vaikka on alkoholin suhteen 0-linjan suositus, silti on ok naukkailla pikkusen myös raskausaikana. Sama on ei-suositeltujen ruoka-aineiden kanssa. Niitäkin saa syödä, kun muuten on hysteerikko. Mutta auta armias, jos otat henkoset tupakasta. Silloin olet vahingoittanut vauvaasi ja totaaliluuseri, aivoton älykääpiö, roskasakkia jne.

Jotenkin mä en enää pysty tuota hysteriaa tupakan suhteen ymmärtämään. Tuntuu, että kaikki muu hyväksytään, mutta tuo yksi juttu tekee susta paskaäidin. Miksi? Onko niin, että palstalla ei ole tupakoivia, mutta on ryyppääviä ja pössytteleviä äitejä. Ja tuo tupakkaterrorismi sitten saa heidät tuntemaan itsensä hyväksi, kun ei omaa sitä suurinta syntiä?

Ja mä en muuten polta. Mulla vaan ihmetyttää :)

"maikku"
Eikö sen pitäisi selvä järki sanoa, ettei tupakka tee hyvää, varsinkaan pienelle lapselle joka vasta on kehittymässä ihmiseksi. Sitä en mene sanomaan onko tupakoinut äiti hyvä, vai huono. Mutta tyhmä ainakin on, jos väittää ettei siittä mitään haittaa ole. Nuo haitat voi oikeasti tulla vasta aikuisiällä.
Eikä niitä pysty vielä sanomaan mitä ne on. Mutta suurella varmuudella voi sanoa, että jotakin tulee.

Itselläkin pari ystävää jotka polttivat koko raskauden ajan. Ei muka millään pystynyt lopettaa. Toisella lapset vielä terveitä, mutta toisella molemmat lapseet saaneet astmat ja muutenkin aina kun ovat kipeenä, niin sairaala keikka. Korvatulehduksia kuukausittain. Enkä nyt sano, että pelkästä tupakasta johtuisi, mutta varmaan osasyynä. Jopa heidän äitinsäkin on sitä puhunut.........

dfdf
[QUOTE="Vieras";23521762]Mulla ihmetyttää tää tupakointirasismi. Tuntuu, että tupakoitsijoista on tehty kaikkien sylkykuppeja ja tupakointi on se suurin synti.[/QUOTE]

Sehän on suuri synti. Vaarallista sekä itselle, että lähellä oleville ihmisille. Kyse ei siis ole rasismista, vaan sen asian kritisoimista, että kanssaihmisetkin asetetaan tahallaan alttiiksi myrkyille.

Sama asia, jos minä heittelisin huvikseni tikkoja bussipysäkillä ihmisiä kohti. Saattaa olla että tikka osuu tai sitten ei osu. Joku tikka saattaa myös nirhaista vähän syvemmän haavan jollekin ihmiselle, muttei se kuitenkaan ole vakavaa. Olisiko toimintani paheksuttavaa, kun huvikseni vaarannan muita ihmisiä.

"vieras"
Tiedän äidin, joka lääkärin suosituksesta poltti raskausaikana. Äidillä alkoi lopettaessa verenpaineet nousta sikiölle vaaralliselle tasolle. Hän siis yritti lopettaa, kun kuuli olevansa raskaana. En usko, että lääkärikään on suosittanut, että tulisi tupakoida entiseen malliin, enkä usko, että niin tekikään.

Minä uskon, että pystyy olemaan hyvä äiti lapselleen, vaikka onkin ollut vaikea päästä tupakasta eroon heti. Toki ihanteellisinta olisi ollut lopettaa ennen raskautta, mutta asiat eivät aina mene niin kuin suunnittelee. Sanoisin myös sen aloittajalle, että menneitä sureminen ei auta mitään. Parasta olisi, että tuosta virheestä hyvitykseksi et edes aloita tupakointia uudelleen (pienetkin lapset muistavat nähneensä äitin polttavan ja saattavat seurata esimerkkiä isompana) ja pidät lapsestasi hyvän huolen tulevaisuudessa.

pööö
mä en tuomitse ap.n tapausta koska on kuitenkin lopettanut. Mutta sellaisia äitejä en voi ymmärtää että surutta vetelevät askin päivässä koko raskausajan. ja vielä puolustelevat sitä että ei siitä mitään haittaa ole kun ei naapurin sirkallakaan ollut. mutta se riski on AINA olemassa että jotain tulee ja miksi joku haluaa ottaa sen riskin että vahingoittaa omaa lastaan.
niinkun mun yksi ystävä sanoi että ei siitä mitään tule lapsi saattaa vaan olla keltanen kun syntyy. miksi ihmeessä haluaa että lapsi on keltanen kun se voi olla täydellinen.

"vieras"
Mä oon katkera mun äidille, koska hän poltti minua odottaessa. Ajatuksiin tulee heti mieleen, että eikä hän sen vertaa minusta välittänyt/rakastanut, että olisi vaivaisesta röökistä minun takiani luopunut. Itse lopetin tupakoinnin heti seinään kun plussatestin tein, eikä ollut mitään ongelmaa, kun oli niin tärkeä syy.
sen vertaa et lapsestasi välittänyt etkä sitä rakastanut että olisit ollut polttamatta ensimmäiset 2 raskausviikkoa :kieh:

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pööö;23521849:
mä en tuomitse ap.n tapausta koska on kuitenkin lopettanut. Mutta sellaisia äitejä en voi ymmärtää että surutta vetelevät askin päivässä koko raskausajan. ja vielä puolustelevat sitä että ei siitä mitään haittaa ole kun ei naapurin sirkallakaan ollut. mutta se riski on AINA olemassa että jotain tulee ja miksi joku haluaa ottaa sen riskin että vahingoittaa omaa lastaan.
niinkun mun yksi ystävä sanoi että ei siitä mitään tule lapsi saattaa vaan olla keltanen kun syntyy. miksi ihmeessä haluaa että lapsi on keltanen kun se voi olla täydellinen.
keltaisuus johtuu ihan kuule muusta kuin tupakasta, ja suuri osa vauvoista kellastuu syntymän jälkeen.

tytönjapoikienmamma
Itse en ole polttanut koskaan, en siis, raskaana enkä muutenkaan, joten olen vähän jäävi vastaamaan. .

Mutta ap, lle sanoisin, että huomaan tekstistäsi tietynlaisen syyllisyyden, jota kannat nyt. Se saattaa saada suhteettomat mittasuhteet , jos luet täällä kommentteja ja vatvot asiaa ehkä sitten yksinäsi(?) Sinun kannattaisi mennä juttelemaan tuosta jonnekin muualle, kuin tänne. Älä luen enää näitä kommentteja. Sinun tulee nyt keskittyä tulevaisuuteen, se mitä tapahtui, kun raskaus oli alullaan, on mennyttä ja nyt sinun täytyisi päästä jatkamaan elämää lapsesi kanssa parhaalla mahdollisella tavalla.

Tietenkään ei ole ihanne, että poltit silloin alkuraskaudessa, mutta koska se on jo tapahtunut sinun pitä nyt vaan päästä sen yli. Muuta nämä äidin syyllisyydentunteet ovat niin voimakkaita, ettei niistä ehkä pääse, tässäkään tapauksessa yli ilman apua. Juttele siis neuvolaassa tai esim. neuvolapsykologilla näisät tunteita, ettei ne vaikuta epäsuotuisasti tulevaan äitiyteesi.

"Vieras"
Mä en tuomitse sellaisia jotka kuitenkin saa lopetettua polttamisen. Itsellä oli ylläri-raskaus joten en voinut valmistautua tupakattomuuteen etukäteen. Sain kuitenkin työllä ja tuskalla lopetettua purkalla ja nikotiinilaastareilla. vaikeaa se oli kun oli tottunut polttamaan viimeiset 15-vuotta.

voi jessus
Sehän on suuri synti. Vaarallista sekä itselle, että lähellä oleville ihmisille. Kyse ei siis ole rasismista, vaan sen asian kritisoimista, että kanssaihmisetkin asetetaan tahallaan alttiiksi myrkyille.

Sama asia, jos minä heittelisin huvikseni tikkoja bussipysäkillä ihmisiä kohti. Saattaa olla että tikka osuu tai sitten ei osu. Joku tikka saattaa myös nirhaista vähän syvemmän haavan jollekin ihmiselle, muttei se kuitenkaan ole vakavaa. Olisiko toimintani paheksuttavaa, kun huvikseni vaarannan muita ihmisiä.
No rauhoitu vähän. Syötkö esim. lihaa. Tiedätkö että lihantuotanto on yksi saastuttavimpia asioita mitä voi maailmassa tehdä. Syömällä lihaa, riistät siis viattomilta lapsilta mahdollisuuden puhtaaseen hengitysilmaan. Oletko miettinyt sitä?

"Joo"
Nyt nämä kaikki ei tupakoivat äidit! Oletko ylipainoinen ja altistat lapsesi raskausajan diabetekselle? käytätkö lisäaineita ruuassasi ja siirrät niitä sikiöön? Onko sinulla perimässä jotain periytyviä sairauksia, Siirrätkö siis tietoisesti geenejä eteenpäin? löytyykö suvustasi alkoholismia tai masennusta? Periytyvää.. en puolusta tupakointia, mutta en myöskään muita tuomitse, kun en itsekkään täydellinen ole. Niin ja mun lapset on ollu keltaisia enkä ole polttanut, Olen varmaan sitten altistanut ne passiiviselle tupakoinnille jun muutama ystävä polttaa..

pööö
[QUOTE="vieras";23521860]keltaisuus johtuu ihan kuule muusta kuin tupakasta, ja suuri osa vauvoista kellastuu syntymän jälkeen.[/QUOTE]

Joo kuule en mä näin sanonutkaan vaan se mun ystävä.

"jeppis"
Te ketkä nyt puolustatte tätä tupakointia. Niin onko teidän mielestä ok että raskausaikana voi juoda viinaa tai käyttää huumeita? Ihan vaan siksi että kun ei äiti vaan pysty lopettaa.

tytönjapoikienmamma
[QUOTE="Joo";23521928]Nyt nämä kaikki ei tupakoivat äidit! Oletko ylipainoinen ja altistat lapsesi raskausajan diabetekselle? käytätkö lisäaineita ruuassasi ja siirrät niitä sikiöön? Onko sinulla perimässä jotain periytyviä sairauksia, Siirrätkö siis tietoisesti geenejä eteenpäin? löytyykö suvustasi alkoholismia tai masennusta? Periytyvää.. en puolusta tupakointia, mutta en myöskään muita tuomitse, kun en itsekkään täydellinen ole. Niin ja mun lapset on ollu keltaisia enkä ole polttanut, Olen varmaan sitten altistanut ne passiiviselle tupakoinnille jun muutama ystävä polttaa..[/QUOTE]

Niin, kukaan ihminen ei ole täydellinen. Toisaalta raskausajan tupakointi on kuitenkin erityyppinen asia ja hyvin tuomittavaa, ainakin silloin, jos ei edes yritä lopettaa tai ei pysty lopulta lopettamaan, tietäen, että vauva mahassa. No , näin ei ollut ap, n tapauksessa ja siksi nämä kommentit tällä palstalla tavallaan turhia.

"sss"
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23522005:
Niin, kukaan ihminen ei ole täydellinen. Toisaalta raskausajan tupakointi on kuitenkin erityyppinen asia ja hyvin tuomittavaa, ainakin silloin, jos ei edes yritä lopettaa tai ei pysty lopulta lopettamaan, tietäen, että vauva mahassa. No , näin ei ollut ap, n tapauksessa ja siksi nämä kommentit tällä palstalla tavallaan turhia.
Mun mielestä on ihan yhtä tuomittavaa, että raskaana oleva nainen vetää karkkia, suklaata ja rasvaista ruokaa sisuksiinsa, välittämättä lainkaan, miten se vaikuttaa lapseen.

:DD
[QUOTE="sss";23522019]Mun mielestä on ihan yhtä tuomittavaa, että raskaana oleva nainen vetää karkkia, suklaata ja rasvaista ruokaa sisuksiinsa, välittämättä lainkaan, miten se vaikuttaa lapseen.[/QUOTE]

Noissa missään ei ole yhtään niin pahoja vaikutuksia kuin tupakassa!:D Ihan naurettavaa.

tytönjapoikienmamma
[QUOTE="sss";23522019]Mun mielestä on ihan yhtä tuomittavaa, että raskaana oleva nainen vetää karkkia, suklaata ja rasvaista ruokaa sisuksiinsa, välittämättä lainkaan, miten se vaikuttaa lapseen.[/QUOTE]

Huoh, tä'mä on nyt sitten viimeinen komenttini tähän ketjuun, koska asia ei nyt koske minua, kun olen lapseni jo tehnyt noudattaen ruokavalio ja muita suosituksi ja ollut tupakoimatta. Mutta siis, joo. Raskaana on tietenkin hyvä syödä terveellisesti ja karkkikaan ei oo terveellistä joo!! Ja nyt kiitti riitti , minun osaltani!

:DD
[QUOTE="vieras";23522074]Varmasti on jos käytös jatkuu lapsen tulon jälkeen. (Pikkisen on alkanu ällöttää ns. pullamössölapset, jotka syö välipaloiksi saarioisten lättypizzaa ja iltapalaksi mäkkärin burgereita.)[/QUOTE]

No hei ajatteleppa taapero vetämässä röökiä.

tytönjapoikienmamma
[QUOTE="vieras";23522074]Varmasti on jos käytös jatkuu lapsen tulon jälkeen. (Pikkisen on alkanu ällöttää ns. pullamössölapset, jotka syö välipaloiksi saarioisten lättypizzaa ja iltapalaksi mäkkärin burgereita.)[/QUOTE]

Pakko vielä kommentoida. Tässä puhutaan nyt sitten ihan eri aiheesta, vähäh rönsyillee, eikä pysy alkuperäisessä asiass tää. Joo, tommonen kuvaamasi pullamössöily on terveydelle toki haitallista ja siitä sitten voi keskustella pitkäänkin (ehkä kuitenkin eri ketjussa?) sitten se taas, jos raskaana oleva tai laposiperhe kohtuudella välillä herkuttelee, on taas eri asia eikä ole haitallista, tietenkää. mut nyt jo lähti tosiaan eri urille tää juttu:)

Tottakai lapselle on ideaali ettei äiti polttaisi raskausaikana (eikä olisi ylipainoinen jne, ei tarvi nyt enempää lähteä siihen). En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta minkä kuvan ap:sta sain niin hän on kyllä tiedostanut tämän ongelmansa ja onnistunut lopettamaankin tupakoinnin, eli en näe mitään syytä miksi hän olisi huono äiti sen perusteella että tupakoinnin lopettaminen oli vaikeaa. Ollutta ja mennyttä, hyvä että pääsit tupakasta eroon eikä kannata sitä enempää murehtia.

Itse en ole koskaan tupakoinut joten olen siksi huono tähän kommentoimaankaan. Uskon kuitenkin että tupakointi on riippuvuus josta on vaikea päästä eroon. En siis mielessänikään tuomitse niitä odottajia jotka myöntävät tupakoinnin vaarat, tosissaan yrittävät siitä eroon ja onnistuvat ainakin vähentämään tupakoinnin hyvin minimaaliseksi, mielellään lopettavat kokonaankin. Sen sijaan tuollainen "Ei tupakoinnista nyt oikeasti mitään vaaraa sikiölle ole, mulla on monta kaveria jotka on polttaneet läpi raskauden ja kaikki on saaneet ihan terveet lapset. Vaarallisempi se on sikiölle lopettaa tai vähentää tupakointia rajusti, kärsii äidin stressistä paljon enemmän kuin tupakoinnista!" jotenkin ärsyttää.

Ego
[QUOTE="vieras";23521860]keltaisuus johtuu ihan kuule muusta kuin tupakasta, ja suuri osa vauvoista kellastuu syntymän jälkeen.[/QUOTE]

peesi. Oli kaverin lapsi keltainen ja ei äiti oo koskaan elämässään edes henkostakaan ottanu tupakasta.

Yhteistyössä