Ai siis ei voi olla hyvä äiti, jos on tupakoinut raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja novoihan
  • Ensimmäinen viesti
mitäv!
Ei PIDÄ. Eikä tämän keskustelun aloittajan pointti ollutkaan se, että hän olisi täällä KEHUSKELLUT sillä ettei pystynyt heti raskauden alussa täysin lopettamaan tupakointia.

Mielestäni vaan niiden ihmisten, joilla on varaa syyllistää ja haukkua muita täytyisi itse pystyä keskimääräistä huomattavasti parempaan. Siis todella varjelemaan lapsensa ihan kaikelta.

(Olen aika varma, että melkein jokaista voisi mollata jostakin laiminlyönnistä, jos oikein tiukalla seulalla tutkisi. Esim. itse söin kerran raskausaikana auringonkukan versoja. Söin myös jogurttia muovipurkeista. Lisäksi olin ylipainoinen ennen raskauden alkua. Näistä laiminlyönneistäni voisi kehitellä vaikka kuinka hirveät skenaariot, mitä olen mahdollisesti aiheuttanut lapselleni.)
No tässä asiassa olenkin pystynyt paljon parempaan enkä ole tupakkaa polttanut! Muut asiat ovat sitten ihan asia erikseen. Nyt puhutaan pelkästään tupakoinnista. Eli jos en halua altistaa lastani tupakalle niin mun täytyy olla ylisuojeleva ja holhoova äiti.:D

[QUOTE="juustis";23519949]mun mutsi poltti raskausajan. ja mun lapsuuteni. siis sisällä asunnossa. meillä sit oli lapsettomuus ongelmia kun 25 vuotiaana oltas lapsia koitettu. oli kohdunulkosta, keskenmenoa jne..tutkimuksia tehtiin ja mies oli priimaa. mustakaan ei vikaa löydetty. naikkarin hormonipolin lekuri tuumasi, että voipi olla et meikäläisen munikset ovat vaurioituneet edellä mainitusta syystä.nyt on kaks lasta ja toivotaan ongelmien olevan menneisyyttä. mä muuten lopetin polttamisen heti kun muksu oli haaveissa ja kolme vuotta siihen poikaan sit menikin..[/QUOTE]

Et kuitenkaan ajatellut, että sun omalla tupakoimisella olis ollut asiaan vaikutusta?

"vieras"
Se on muuten ihan järjettömän typerä argumentti, että "ei munkaan lapsille mitään tullut vaikka poltin raskauden aikana, ei se tupakointi välttämättä ole haitallista." Ne subjektiiviset kokemukset kun ei poista sitä tosiasiaa, että tieteellisten tutkimusten perusteella tupakointi raskauden aikana kohottaa monien terveysongelmien riskiä.

Harmaja Majakka harmailee
Mä poltin kans rv 11 asti, kivittäkää minutkin! Odotin silloin esikoistani, enkä pystynytkään lopettamaan heti vaikka olin niin kuvitellut. Vähensin ensin viiteen tupakkaan päivässä, sitten kahteen, lopulta yhteen. Kun kuulin ensimmäisen kerran sydänäänet, niin silloin jotenkin vasta ekan kerran kolahti, että siellä mahassa on oikeasti joku, joku elävä! :D Sen jälkeen pääsin irti kokonaan.

Mielestäni tein itselleni ja lapselleni palveluksen, kun lopulta pystyin lopettamaan tupakoinnin. Miksi mun pitäisi nyt voivotella ja ruoskia itseäni alkuraskauden sauhutteluista, ja kokea olevani loppuikäni huono äiti? Sekö olisi lapselle hyväksi, että äiti masentuu syyllisyyden takia?

Itse olen sen verran vahva ihminen, että mua ei hetkauta teidän sihinä ja kynsiminen. Mutta on olemassa ihmisiä, kuten aapeekin tuntuisi olevan, jotka voivat oikeasti masentua teidän kommenteistanne. Ihan aidosti hämmästellen, kuinka kehtaatte hyökätä aapeen kimppuun?

Tässäkin asiassa asenteella on suuri merkitys: minusta se on hyvän äidin merkki, kun hakee apua ongelmaansa ja lopulta selättää sen. Toinen äiti ei edes yritä, polttaa vaan. Kumpaa esimerkkiä aapee edustaa? Niinpä niin.

Jätä ap nuo ilkeät ja syyllistävät kommentit omaan arvoonsa. Riittää, että olet parhaasi tehnyt, taakse on turha enää katsoa. Se mitä seuraavaksi teet, on tärkeää, vain sillä on merkitystä. :flower:

voiluoja
Siis mun käy oikein sääliksi näiden vaahtosuuäitien lapsia. Kuinka lapsellista syyttelyä ja haukkumista ja tuomitsemista :O
Kehottaisinkin nyt kaikkia teitä tuomitsijaäitejä katsomaan ooooooikein tarkasti peiliin.
Hyi helvetti, just tollasten äitien lapset on pahimpia koulukiusaajia. Jos äiti on tuollainen haukkuja ja kiusaaja ja syyllistäjä niin automaattisestihan se lapsikin siihen kasvaa. Ja sekö on muka hyväksi lapselle vuosikymmenien päästä?

tyhymä
[QUOTE="vieras";23520427]Voi hyvänen aika. Se tarkoittaa sitä, että tutkimusten mukaan riski luetelluille terveyshaitoille on suurempi, muttei tietenkään voi varmasti sanoa, että niitä ilmenisi. Ei tupakoitsijakaan välttämättä sairastu keuhkosyöpään, mutta kyllä se tupakointi riskiä nostaa huomattavasti ja se on ihan tutkittu asia. Sä et varmaan usko siihenkään, että tupakointi on terveydelle haitallista kun on myös mahdollista, että tupakoitsija ei sairastukaan?[/QUOTE]

Minullehan ei kuulu kenenkään toisen tupakointi. Keuhkosyöpä tulee jos on tullakseen, siihen kohtaloon on sitten tyytyminen.

nimim. yli neljäkymmentä vuotta polttanut, myös kahden raskauden aikana

MAAILMANPARASÄITI
voi plaah mitä paskaa. kaikki toisten äitiyttä arvostelevat voisivat painua helvettiin, minkälainen äiti on jos sanoo että toinen äiti on epäonnistunut täydellisesti äitiydessään kun oli polttanut raskausaikana, mutta kuitenkin lopettanut ja yrittänyt? ei meistä kukaan ole täydellinen äiti, mutta varmasti osataan olla omille lapsillemme parhaimmat äidit.
te saatanan vinkuintiaanit löydätte aina jostain paskaa, taitaa olla oma äiteys vähän vaakalaudalla tai huono itseunto kun pitää aina alkaa täällä jostain määkimään!!!!

"annina"
Itse lopetin polttamisen samantien kun sain tietää olevani raskaana. Enkä sen jälkeen polttanut kertaakaan enkä käyttänyt mitään nikotiinivalmisteita.
Helppoa se ei ollut mutten todellakaan halunnut altistaa vauvaani millekään.
Ja olen kyllä pirun ylpeä itsestäni, kuitenkin olin jo 10v polttanut.

MAAILMANPARASÄITI
ja tuohon vielä lisäten että mun lekuri sanoi mulle kun aloin odottamaan esikoistani (oli siis ylläri pylläri ehkäisystä huolimatta saanut alkunsa) että mullakun oli aika kova riiippuvuus tupakasta tuolloin, että vähennä pikkuhiljaa ja vältä turhan suurta stressiä, stressi voi olla myös jopa kohtalokasta pienelle, ja teillä monilla savuttomilla kukkahattutädeillä ei ole varmasti aavistuskaan minkälaista stressiä voi koitua tupakan lopettamisesta, varsinkin kuin kokoajan pyörii mielessään vauva ja sen terveys että on LOPETETTAVA. Onneksi sain lopetettua kuitenkin ennen raskauden puoliväliä kokonaan, vaikka aika kovan duunin takana se oli.

MAAILMANPARASÄITI
Ja mä voin vaan kuvitella että suurin osa näistä haukkuja mammoista täällä on jo vanhoja tätejä jotka tietenkin osaavat kasvattaa lapsensa paremmin kuin nuoremmat.
Todennäköisesti elämäänsä kyllästyneitä, kaavoihin kangistuneita kurppia. Yök. Mä en tiedä muuta kamalempaa kuin sanoa tuntemattomalle äidille jossain nettipalstalla ;sä olet huono äiti koska; (poltit tupakkaa alkuraskaudessa, olet yh, olit teiniäiti, vahinkoraskaus, sinulla ei ole ammattia..)

MAAILMANPARASÄITI
Siis onko vähän eri asia että vedät lapseesi paskaa kuin että harrastat hänen kanssaan jotain. Mikään mitä luettelit tuossa ei vaaranna lapsen terveyttä! Mutta jos vedät 40viikkoa röökiä ja altistat lapsesi sille sonnalle niin kyllä siinä vaan omat tarpeet menee lapsen edelle. Kuinka moni ottaisi vastasyntyneen mukaan parevekkeelle ja puhaltelisi savua naamaan tai antaisi vaikka hatsit sille vauvalle? Ihan sama asia kuin polttaa raskausaikana.
noniin ja sitten täällä taas joku rouva kärjistelee asioita vähän liiakseen. kukaan täällä ei vissiin sanonut että ihan jees polttaa KOKO raskausaika ,tuprutella oikein kunnolla.. ?
aloittajakin sanoi että hän yritti lopettaa, vähensi, ja lopulta siinä onnistui!
Täähän on ihan sama kun alkaisi vinkumaan siitä että yli 35 v ei sais enään alkaa yrittämään lapsia, koska tällöin he ovat huonoja äitiä, altistavat vauvan sekä oman terveyden kun riskit suurenee iän myötä! nauretta P*SKAA!

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti myöskin;23520934:
Täällä kukkahattutädit taas vauhdissa. Eiköhän ihan jokaisen oma asia polttaako raskauden aikana vaiko ei.
Ei muuten ole! Se ei oo enää jokaisen oma asia sillon kun on raskaana. Tupakoivat äidit saa mun puolesta "kivittääkn", sen verran paskaa ne puolustuskyvyttömälle lapselle tekee. Oi oi, tais osua omaan nilkkaan kun pitää kukkahattutädiksi nimitellä, näin ne paska mutsit yrittää puolustella sikiön rääkkäämistä.

Teit hienosti lopettaessasi ja se kertoo hyvästä äidistä.

Itseasiassa muuten nykyään ei välttämättä suositella lopettamaan kuin seinään stressin ja vieroitusoireiden takia, ovat lapselle haitallisempia kuin vähentämällä/nikotiinikorvaushoidolla eroon pääsy.

Psiuh!!!
Mä ite lopetin kuin seinään, heti kun aloin ekoista oireista epäillä olevani raskaana. En kyllä ymmärrä näitä jotka polttaa koko raskauden ajan ja kertoo, että yritin pari viikkoa olla ilman. Tolla ei ole yrittämisen kanssa kyllä mitään tekoa. Sama tämä juttu, kun siitä stressistä on enempi haittaa sille sikiölle, niin aloin polttamaan. Liikaa haetaan omille riippuvuuksille ja heikkouksille selitystä ja tukea. Huoh, näitä selittelijöitä. Kyllä ihminen pystyy, jos vaan haluaa. Mutta, toinen juttu sitten että, kellä sitä halua on. Pitää osata taistella vastaan, eikä antaa liian helpolla periksi.

Tupakointi viivästyttää raskaaksi tulemista ja kaksinkertaistaa keskenmeno- ja ennenaikaisen synnytyksen riskin.
Miehen tupakointi heikentää siittiöiden laatua, määrää ja liikkuvuutta.

Sikiölle haitallisimpia ovat häkäkaasu, nikotiini ja raskasmetallit. Nikotiini supistaa kohdun, istukan ja napanuoran verisuonia sekä pienentää syntymäpainoa 200-400g. Kohdussa tupakansavulle altistuneilla alipainoisina syntyvillä keskosilla on enemmän ongelmia

Tupakointi lisää sikiön sydämen lyöntitiheyttä ja altistaa hapenpuutteen riskille. Sikiön liikkeet vähenevät, sikiön kaikkien kudosten normaali kehitys häiriintyy. 20. raskausviikon jälkeen sikiön aivojen ja keskushermoston nopeasti jakautuvat solut ovat erityisen alttiita tupakansavun haitallisille aineille. Tupakointi lisää istukan vajaatoiminnan, ennenaikaisen irtoamisen ja eteisistukan riskiä sekä verenvuotovaaraa.

•Tupakointi lyhentää imetyksen kestoa, vähentää rintamaidon määrää ja maito maistuu tupakalle
•Lapsen sairastelu on tupakoivien äitien lapsilla suurempi (korva- ja keuhkotulehdukset)
•Alipainoisuus ja äidin tupakointi saattaa viivästyttää lapsen normaalia kehitystä ainakin 10 ikävuoteen saakka (oppimishäiriöt, keskittymiskyvyn- ja käytöshäiriöt)

"mä"
Kai te tupakointia puolustelevat tungette sen tupakan myös vastasyntyneen suuhun ja kun taapero sitä osoittelee ja haluaa? Kun "ei siitä tupakasta mitään vaaraa ja haittaa ole"... Tosiasiahan on, ettei hyvä äiti koe niin suurta himoa mihinkään, että pakottaisi oman pienen, viattoman lapsensa kärvistelemään hapenpuutteessa oman mielihyvän vuoksi. Kuristakaapa itseänne ja olkaa tukehtumaisillanne, kauanko jaksaisitte ja tuntuisiko kivalta? Hengittäkää hetken päästä pari minuuttia normaalisti ja eikun taas.

Itse poltin toistakymmentä vuotta ja tulin suunnittelematta raskaaksi. Se ei olisi ollut mikään puolustus minun jatkaa tupakointiani vaikka joku niin tuolla väittikin.

question
[QUOTE="mä";23521151]Kai te tupakointia puolustelevat tungette sen tupakan myös vastasyntyneen suuhun ja kun taapero sitä osoittelee ja haluaa? Kun "ei siitä tupakasta mitään vaaraa ja haittaa ole"... Tosiasiahan on, ettei hyvä äiti koe niin suurta himoa mihinkään, että pakottaisi oman pienen, viattoman lapsensa kärvistelemään hapenpuutteessa oman mielihyvän vuoksi. Kuristakaapa itseänne ja olkaa tukehtumaisillanne, kauanko jaksaisitte ja tuntuisiko kivalta? Hengittäkää hetken päästä pari minuuttia normaalisti ja eikun taas.

Itse poltin toistakymmentä vuotta ja tulin suunnittelematta raskaaksi. Se ei olisi ollut mikään puolustus minun jatkaa tupakointiani vaikka joku niin tuolla väittikin.[/QUOTE]

Kuka on sanonut, ettei tupakasta ole vaaraa? Ap on lopettanut rv 7 ja sitä ennen vähentänyt.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä;23520719:
Minullehan ei kuulu kenenkään toisen tupakointi. Keuhkosyöpä tulee jos on tullakseen, siihen kohtaloon on sitten tyytyminen.

nimim. yli neljäkymmentä vuotta polttanut, myös kahden raskauden aikana
Sä et todellakaan olis lapsias edes ansainnu! Sit monet kunnolliset vanhemmiksi haluavat (eivät tupakoi/juo jne) eivät lasta saa ja tälläset saa..

"totta"
Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä;23520187:
Rivien välistä luettuna, "syytät" äitiäsi teidän ongelmista.
Eikös se äidin vika olekin, kun polttanut ja nyt aikuisella lapsella ongelmia lapsensaannissa. Syyllistäisin itsekin itseäni lasteni ongelmista.

dfdf
Miksi äidit eivät kestä vieroitusoireita, mutta laittavat vastasyntyneet vauvansa kestämään ne? Vai lykkäävätkö tupakan myös vauvan suuhun heti synnärillä? Itsekkäät äidit kuvittelevat, että vauvojen on jotenkin helpompi kestää stressiä ja kovia vieroitusoireita.

?!?!?
Niin no... mitäs sitten kun sillä lapsella on se sydän sairaus sen takia, että äiti vetäny röökiä koko raskauden?
Näin kävii yhdellä mun kaverilla. Vauva on edelleen sairaalassa ja odottaa laikkausta. Lääkärit ovat sanoneet, että kaverin runsas tupakointi raskausaikana on heikentänyt sydämmen kehitystä.

Miksi sitä tupakointia ei voi koittaa lopettaa jo ennenkuin tulee raskaaksi? varsinkin jos sellanen suunnitteilla?
Itse poltin ennen raskautta, ja samantien kun plussan sain lopetin. Ei tullut mieleenkään vetää sitä paskaa sisään. Mieli teki, ja välillä meinasin repsahtaa. Mutta, sain pidettyä itseni kurissa. Ostin karkkia tai muita herkkuja ja vedin niitä..

hhj
tässä yksi joka on tupakoinut raskaus aikana, enkä todellakaan ole siitä ylpeä. Jokaisella kerralla olen useamman viikon ollut polttamatta, mutta kuitenkaan en ole onnistunut kokonaan lopettamaan.
Joka päivä mä taistelen tupakan himoa vastaan, ja poltan ehkä 5 kpl/vrk
Ja ei, en todellakaan puolustele tupakointiani. nyt siis kolmas raskaus puolivälissä, ja se syyllisyys on musertava. En voi nauttia vauvan potkuista, en kehtaa edes miehelleni jutella vauvasta, häpeän heikkouttani niin paljon.

Ja joka ikinen kerta kun toinen lapsista edes aivastaa, mä mietin olenko aihauttanut sen itse. Mutta silti jostain syystä mä en en ole tarpeeks vahva lopettamaan polttamista, vaikka viikottain mä sitä yritän ihan oikeasti.

Mutta kysynkin nyt teiltä, olenko mä teidän mielestä tekopyhä, kun itse olen tehnyt noin pahasti, mutta muissa lasten asioissa olen todella tarkka ja ajattelen heidän fyysistä ja psyykkistä terveyttään. Onko se nyt ihan sama, mitä mä noiden lasten kanssa teen, kun olen heidät jo kohdussa pilannut?

Yhteistyössä