Millä taaperon karkailu kuriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Lapsi nyt 2v8kk ja karkailee jatkuvasti. Karkailee kaupassa, parkkipaikalla, kävelytiellä jne. Kun laitan kuopusta autoon niin tämä esikoinen ottaa jalat alleen ja juoksee ilman mitään tolkkua vaikka autotielle tai parkkipaikalla ajoradalle autojen välistä. Sama jos kaupassa huomio herpaantuu hetkeksikin niin lapsi saattaa kadota. Tämä karkailu alkoi kun sai jalat alleen ja olen tässä odotellut, että koska se loppuisi - mutta ei hyvältä näytä. Lasta ei stressaa pätkän vertaa jos häviän hänen näköpiiristään, jatkaa vaan matkaansa :(

Onko tässä ainoa keino laittaa lapsi valjaisiin ja antaa vaan ihmisten tuijoittaa arvostelevasti? Kaipaisin kokemuksia, että miten te muut olette saaneet lapsen karkailun kuriin.

Aika isolta kuulostaa lapsesi , meillä oli tuollaista paljon aiemmin - 1,5 -2v saakka , ehkäpä .
Eipä kai tuohon muuta ole kuin käskeminen, selittäminen yms -
ja vaihdat järjestystä , laitat isomman ensin autoon ?
Itsekin aikanaan harkitsin säikytyskeinoa , eli jos lapsi kerran säikytetään ikäänkuin jäisikin ykskin (turvallisesti) toki...
Muutenhan ughkailu, kiristys ja lahjonta akselilla mennään ...
Autoon menemiseen meillä liityyy useinkin ksylitolipastillin tai purkan saaminen - hampaillekin se on terveellistä ja samalla jonkinmoinen viihdyke/palkkio. Ja muuten ei syödä karkkia laisinkaan , lapsi nyt 3,5 v.

No minulla tuota teki alken 1v juuri molemmat vanhemmat lapset. Laitoin lasten valjaat ja koiran flexin, pakkoratkaisu. Näillä lapsilla todettiin autismin kirjon häiriöt muutaman vuoden päästä, eli he eivät todellakaan välittäneet hävisikö äiti vai ei ja olivat vakavasti vaarassa itselleen (toinen ehti hypätä aikuisten altaaseen 2v 2kk iässä).
Nuoremmilla "normi"muksuilla karkailu oli aivan erilaista, hätä iski jos äiti lähtikin toiseen suuntaan.

Eli laita ihmeessä valjaisiin, varsinkin parkkipaikoilla ja vastaavilla vaaranpaikoilla, vahinko ei vaadi kuin silmänräpäyksen jos lapsella on puutteellinen vaarantaju

Minä olen pitänyt omistani kiinni niin pitkään että pelkkä katsekontakti ja jatkuva varoittelu on tehonnut (noin reilu 3v). Isompiakin (6-7v) pitää välillä muistuttaa että eivät ryntää autosta tielle päin.

NinaTT osaisi varmaan neuvoa paremmin, mutta hänen opeillaan rohkenen todeta muutaman viisauden. Karkailu johtuu siitä että rajoitat lastasi, siispä anna hänen mennä. Kyllä se sieltä takaisin tulee sitten kun haluaa. Lapsi osaa luonnostaan varoa autoja yms.

Valitettavasti ei onnistu, että laittaisin ensin esikoisen autoon ja sitten vasta kuopuksen kun kuopus on nyt 1v 6kk ja todella vauhdikas kaveri. Hänella on vielä vähemmän järkeä kuin isoveljellään, joten pakkoratkaisuhan tämä on, että esikoisen pitää odottaa ja seistä vieressä kun laitan pikkuveljeä autoon. Monesti karkaaminen tapahtuu sillä hetkellä kun alan laittamaan vöitä kiinni. Esikoinen tajuaa, että silloin minulla on huomio hänen vahtimiseensa hiukan herpaantunut ja lähtee säntäilemään.

Ollaan myös kokeiltu säikäyttää, eli ollaan pysytty piilossa ja annettu lapsen vaeltaa. Ei mitään tehoa. Vaelteli vaan onnellisena ja rupatteli vastaan tuleville ihmisille. Pari kertaa on säikähtänyt karkuunjuoksureissuillaankin ja tullut itku, mutta ei se ole pitkään pysynyt mielessä vaan jonkun ajan päästä karkailu on taas jatkunut.

Uhkaus, lahjonta ja kiristys on käytössä ja toimii satunnaisesti. Ollaan myös lähdetty kaupasta siltä istumalta kun karkaa, mutta ei sekään tunnu haittaavan :S

Taidan siis käydä hommaamassa ne valtaat. Kai se on vaan ne tuijotukset otettava vastaan pää pystyssä - sen verta tärkeä tuon oman lapsen henki kuitenkin on ;)

btw, heitän esikoisen istuimeen ja oven kiinni, sitten pienemmän rattaista istuimeen vöihin. Seuraavaksi esikoisen vyöt kiinni ja rattaat autoon. Tällöin ei jää "vapaana" olevia lapsia vartioimatta parkkipaikoilla.

[QUOTE="vieras";23515447]btw, heitän esikoisen istuimeen ja oven kiinni, sitten pienemmän rattaista istuimeen vöihin. Seuraavaksi esikoisen vyöt kiinni ja rattaat autoon. Tällöin ei jää "vapaana" olevia lapsia vartioimatta parkkipaikoilla.[/QUOTE]

Eikö sulla esikoinen lähe kiipeilemään autossa etupenkille? Meillä totakin koitettu, mutta pakko vyöttää, jotta pysyy edes hetken paikallaan. Monesti meillä ei ole rattaita kun ollaan vaikka kirppiksellä tai kaupassa käyty, mutta silloin kun on rattaat niin silloin ei tosiaan ole mitään karkaamisongelmia kun pystyy pitää kummankin "sidottuna" :)

Minä tekisin niin että menisin johonkin pienempään kauppaan ja menisin itse vahtimaan ovelle ja infoisin myös henkilökuntaa ja katsoisin että mitä tekee kun huomaa etten lähdekään juoksemaan perään. Omalle karkaajalle tein näin, ja oppi että ei hän tulekaan itsekseen toimeen kun äiti ei lähtenytkään perään.

Positiivinen keino: tarrataulu ja sopivasta määrästä hyvin menneitä reissuja joku kiva palkinto, kuten uimareissu kahden kesken.

Negatiivinen keino: valjaat päälle ja jos ilman olo ei onnistu, niin heti uudelleen ne käyttöön. Voi myös vihjata, ettei ikätovereillakaan valjaita näy, jos lapsi meinaa että ne on ihan ok.

No ei todellakaan osaa. Miksi taaperoita sitten jää peruuttavien autojen alle ja kuolee?

Niin. Ja vähän vilkkaammalla parkkipaikalla kun niitä autoja tulee aika paljonkin, eikä ne aina nää sitä pikkusta joka siellä yksinänsä hortoilee, saatikka että ehtis jarruttaa. Tai että se pieni pystyisi pysähtymään (en tiedä, mutta meille sanottiin joskus lastenhoitokurssilla että alle neljä vuotiailla on vaikeeta tehdä _äkkinäisiä_ pysähdyksiä. Eli vaikka aivot tajuaisi vaaran ja haluaisi jarruttaa, niin jalat ei vaan pysähdy).

Mulla ei ole 3,5 vuotias koittanut paljoa karkailla, mutta meillä on sääntö, että pitää kädestä kiinni, jos on paljon ihmisiä. Jos ei suostu pitämään, niin joutuu syliin. Se on aivan sama onko samassa sylissä myös 1,5 vuotias, mutta näin se menee, jos ei suostu kädestä pitämään.

Nykyään autoon menemiset on jo helppoja. Mutta jossain vaiheessa, kun en luottanut, että isompi pysyy jalan vieressä, niin otin hänet minun ja auon väliin siksi aikaa, kun laitoin pienempää istuimeen. Näytti ja kuulostaakin varmaan hirveältä, mutta ei siinä mitenkään käynyt, kunhan pysyi paikallaan ;)

Valjaat on vielä 80-luvulla ollut ihan yleisessä käytössä, en ymmärrä, miksi niitä ei enää mielellään käytetä. Onhan se parempi vaihtoehto kuin auton alle jääminen!

No minulla tuota teki alken 1v juuri molemmat vanhemmat lapset. Laitoin lasten valjaat ja koiran flexin, pakkoratkaisu. Näillä lapsilla todettiin autismin kirjon häiriöt muutaman vuoden päästä, eli he eivät todellakaan välittäneet hävisikö äiti vai ei ja olivat vakavasti vaarassa itselleen (toinen ehti hypätä aikuisten altaaseen 2v 2kk iässä).
Nuoremmilla "normi"muksuilla karkailu oli aivan erilaista, hätä iski jos äiti lähtikin toiseen suuntaan.

Eli laita ihmeessä valjaisiin, varsinkin parkkipaikoilla ja vastaavilla vaaranpaikoilla, vahinko ei vaadi kuin silmänräpäyksen jos lapsella on puutteellinen vaarantaju

voi ole klitti ja kerro näistä enemmän! kerrothan. minä haluan tietää mikä omalla lapsellani on, hän on tuollainen vaikka on kohta 7vuotias, hommaan kohta valjaat sille kun 6vuotta on saanut jo vahtia.

Yhteistyössä